Show simple item record

dc.contributor.authorAdamiec, Joanna
dc.date.accessioned2025-10-07T11:29:51Z
dc.date.available2025-10-07T11:29:51Z
dc.date.issued2023-03-23
dc.identifier.citationAdamiec J., Był sobie Polak, Polak, Polak i wstyd, [w:] Opowiedzieć historię: Polska dramaturgia współczesna po 2006 roku, Królikowska J., Żyła W. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023, s. 99-112, https://doi.org/10.18778/8331-082-4.07pl
dc.identifier.isbn978-83-8331-081-7
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56431
dc.description.abstractCelem tego artykułu jest zwrócenie uwagi na wstyd jako afekt kluczowy w odbiorze spektaklu Był sobie Polak, Polak, Polak i diabeł czyli w heroicznych walkach narodu polskiego wszystkie sztachety zostały zużyte Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego. Autorka bada czym jest wstyd, jaka jest jego geneza, rodzaje oraz jak mechanizm ciągłego wprawiania widzów w poczucie wstydu czy zażenowania wpływa na odbiór spektaklu. Podaje przykłady emocji pokrewnych wstydowi. Zastanawia się, czy są tematy, których wstydzą się wszyscy (lub prawie wszyscy) Polacy. Rozpatruje jaką rolę, na tle przedstawionych wydarzeń, odgrywa miasto, w którym spektakl powstał, pochylając się przy tym nad zagadnieniem prowincji. Uruchamia pojęcie „pedagogiki wstydu”. Wreszcie, udowadnia, że wstyd może być narzędziem włączającym, wspólnoto-twórczym, a przeżycie momentu głębokiego zawstydzenia może działać oczyszczająco na widzów. Wskazuje tym samym na pozytywną – popychającą do refleksji i działania moc tego afektu.pl
dc.description.abstractThe aim of this article is to pay attention to shame as a key affect in the reception of the performance "There was a Pole, Pole, Pole and a Devil…" by Monika Strzępka and Paweł Demirski. The article investigates what shame is, what is its genesis, types and how the mechanism of making viewers feel ashamed or embarrassed affects the perception of the performance. In article there are examples of emotions akin to shame. It wonders if there are topics that all (or almost all) Poles are ashamed of. In that context author examines the role of the city in which the performance was created against the background of the presented events on the issue of provinces. The article triggers the concept of 'shame pedagogy’. Finally, it proves that shame can be an inclusive, community-creative tool and experiencing a moment of deep embarrassment can have a purifying effect on viewers. Thus, it indicates the positive power of shame that encourages reflection and action.en
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofKrólikowska J., Żyła W. (red.), Opowiedzieć historię: Polska dramaturgia współczesna po 2006 roku, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023;pl
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.titleBył sobie Polak, Polak, Polak i wstydpl
dc.title.alternativeThere Was a Pole, a Pole, a Pole and a Shameen
dc.typeBook chapter
dc.page.number99-112
dc.contributor.authorAffiliationAkademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, Wydział Wiedzy o Teatrzepl
dc.identifier.eisbn978-83-8331-082-4
dc.identifier.doi10.18778/8331-082-4.07


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/