Show simple item record

dc.contributor.authorTarasińska, Joanna
dc.date.accessioned2025-10-07T11:28:24Z
dc.date.available2025-10-07T11:28:24Z
dc.date.issued2023-03-23
dc.identifier.citationTarasińska J., Kobieca fizjologia w dramacie "Krzywicka/Krew" Julii Holewińskiej, [w:] Opowiedzieć historię: Polska dramaturgia współczesna po 2006 roku, Królikowska J., Żyła W. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023, s. 83-97, https://doi.org/10.18778/8331-082-4.06pl
dc.identifier.isbn978-83-8331-081-7
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56430
dc.description.abstractCiało kobiety w polskiej kulturze wciąż postrzegane jest w sposób niejednoznaczny. Z jednej strony mamy do czynienia z erotyzacją czy seksualizacją kobiecych wizerunków. Kobieta ma stanowić atrakcyjny obiekt pożądania i spełniać przy tym szereg wymogów dotyczących jej wyglądu, charakteru czy trybu życia. Z drugiej strony słychać, że rozmawia się tylko o tym, co jest w pewien sposób wygodne i estetyczne. Jest to związane z wielowiekowym prowadzeniem narracji z męskiego punktu widzenia i postrzeganiem rzeczywistości przez pryzmat cech czy sfer życia powszechnie łączonych ze światem mężczyzn.Swoistego rodzaju przełomem w polskiej dramaturgii współczesnej jest Krzywicka/Krew Julii Holewińskiej. Autorka na bazie biografii Ireny Krzywickiej, pisarki i popularyzatorki świadomego macierzyństwa, antykoncepcji i edukacji seksualnej, stworzyła kobiecy wielogłos, który odkrywa przed wszystkimi kobiecą intymność wiążącą się z różnymi rodzajami krwi czy przeobrażeniami ciała. Dramatopisarka nie opowiada historii Krzywickiej wprost – główną bohaterkę można rozpoznać w rozterkach kobiecych postaci, wydarzeniach z ich życia. Tym samym utwór silnie wpisuje się w nurt herstoryczny. To perspektywa kobiet jest tutaj na głównym planie – rola w społeczeństwie, postrzeganie własnego ciała, własnej seksualności, poczucie wartości. Same mówią o kwestiach sprzęgniętych z ich płcią.Dramat Holewińskiej i jego realizacje (Teatr Modrzejewskiej w Legnicy oraz Teatr Horzycy w Toruniu) są komentarzem do istotnego problemu społecznego – tabuizowania m.in. procesów fizjologicznych zachodzących w ciele kobiety, a zarazem oddają głos kobietom, by mogły mówić o sobie bez mężczyzn jako pośredników. Dlatego istotne jest wyszczególnienie Krzywickiej/Krwi wśród współczesnych dramatów.pl
dc.description.abstractThe female body in Polish culture is still perceived ambiguously. On the one hand, we are dealing with the eroticization or sexualization of female images. A woman is to be an attractive object of desire and at the same time meet a number of requirements regarding her appearance, character and lifestyle. On the other hand, you can hear that you only talk about what is in some way comfortable and aesthetic. It is related to centuries of narrating from a male point of view and perceiving reality through the prism of features or spheres of life commonly associated with the world of men.A breakthrough of a kind in Polish contemporary drama is Julia Holewińska's "Krzywicka/ Krew". Based on the biography of Irena Krzywicka, a writer and promoter of conscious motherhood, contraception and sexual education, the author created a female polyphony that reveals to everyone the female intimacy associated with various types of blood or body transformations. The playwright does not tell the story of Krzywicka directly - the main character can be recognized in the dilemmas of the female characters and the events of their lives. Thus, the work is a strong part of the herstoric trend. It is the perspective of women that is at the fore here - their role in society, perception of their own body, their own sexuality, and a sense of worth. They themselves talk about gender-related issues.Holewińska's drama and its productions (Modrzejewska Theater in Legnica and Horzyca Theater in Toruń) are a commentary on an important social problem - tabooing, among others, physiological processes taking place in the body of a woman, and at the same time give voice to women so that they can talk about themselves without men as intermediaries. That is why it is important to list "Krzywicka/ Krew" among contemporary dramas.en
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofKrólikowska J., Żyła W. (red.), Opowiedzieć historię: Polska dramaturgia współczesna po 2006 roku, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023;pl
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.titleKobieca fizjologia w dramacie "Krzywicka/Krew" Julii Holewińskiejpl
dc.title.alternativeFeminine physiology in the drama "Krzywicka/Blood" by Julia Holewińskaen
dc.typeBook chapter
dc.page.number83-97
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagielloński, Wydział Polonistyki, Katedra Teatru i Dramatupl
dc.identifier.eisbn978-83-8331-082-4
dc.identifier.doi10.18778/8331-082-4.06


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/