dc.contributor.author | Cimaszewska-Kuniniec, Gracja | |
dc.date.accessioned | 2025-10-07T11:10:09Z | |
dc.date.available | 2025-10-07T11:10:09Z | |
dc.date.issued | 2023-03-29 | |
dc.identifier.citation | Cimaszewska-Kuniniec G., Wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w nauczaniu zdalnym, [w:] Szkoła jutra? Tradycja i (r)ewolucje w edukacji, Jeznach K., Kowalkiewicz-Kulesza A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023, s. 237-250, https://doi.org/10.18778/8331-097-8.17 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-8331-096-1 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/56419 | |
dc.description.abstract | W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat technologie informacyjno-komunikacyjne były szeroko stosowane we wszystkich dziedzinach życia i działalności gospodarczej oraz skutecznie zmieniły sposób działania i funkcjonowania człowieka na rynku pracy. Jednak włączenie TIK do edukacji jest zjawiskiem nowszym. Podstawowe przyczyny są być może ściśle związane z pedagogicznymi aspiracjami systemu edukacyjnego. Podczas gdy tradycyjna edukacja odbywa się w formie społecznego uczenia się (zajęć grupowych) lub jest całkowicie kierowana przez nauczyciela, zmiana pedagogiczna, jaką niesie ze sobą edukacja oparta na narzędziach informacyjno-technologicznych, jest przejściem od nauczania skoncentrowanego na nauczycielu do nauczania skoncentrowanego na uczniu. W związku z tym narzędzia te wzmacniają pozycję ucznia, sprawiają, że nauka staje się interaktywna i rozwijają krytyczne myślenie. Zachęcają również i ułatwiają bardziej kontekstowe procesy uczenia się. Technologie informacyjno-komunikacyjne przyczyniły się do usunięcia izolacji związanej z uczeniem się na odległość i zmieniły charakter edukacji zdalnej. W artykule przeanalizuję ww. zmiany oraz to, jak wpłynęły one na wykładowców szkół średnich i wyższych oraz studentów, którzy nie mają wyboru i muszą uczyć się na odległość, a także decydują się na korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych w celu uzyskania elastycznego dostępu do zajęć i zasobów online. | pl |
dc.description.abstract | Over the past few decades, ICTs have been widely used in all areas of life and business and have effectively changed the way people operate and function in the labor market. However, the integration of ICT into education is a more recent phenomenon. The underlying reasons are perhaps closely related to the pedagogical aspirations of the education system. While traditional education takes place in the form of social learning (group activities) or is entirely teacher-led, the pedagogical change brought by education based on ICT tools is a shift from teacher-centered to student-centered learning. As such, these tools empower students, make learning interactive and develop critical thinking. They also encourage and facilitate more contextualized learning processes. ICT has helped to remove the isolation associated with distance learning and has changed the nature of remote education. In this discussion, I will examine the aforementioned changes and how they have affected secondary and higher education lecturers and students who have no choice but to study at a distance and choose to use ICTs to gain flexible access to online classes and resources. | en |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartof | Jeznach K., Kowalkiewicz-Kulesza A. (red.), Szkoła jutra? Tradycja i (r)ewolucje w edukacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023; | pl |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.title | Wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w nauczaniu zdalnym | pl |
dc.type | Book chapter | |
dc.page.number | 237-250 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku | pl |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8331-097-8 | |
dc.identifier.doi | 10.18778/8331-097-8.17 | |