Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKisiel, Weronika
dc.date.accessioned2025-10-07T10:37:41Z
dc.date.available2025-10-07T10:37:41Z
dc.date.issued2023-03-29
dc.identifier.citationKisiel W., Zrozumieć uczenie się. Skuteczne zdziwienie – wyzwalająca myślenie nauka czytania i pisania w świetle odkryć badań kognitywnych, [w:] Szkoła jutra? Tradycja i (r)ewolucje w edukacji, Jeznach K., Kowalkiewicz-Kulesza A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023, s. 155-165, https://doi.org/10.18778/8331-097-8.12pl
dc.identifier.isbn978-83-8331-096-1
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56415
dc.description.abstractCzytanie i pisanie należą do kluczowych kompetencji współczesnego świata, a ich rozwijanie stanowi jedno z podstawowych zadań szkoły, mimo to Polska mierzy się z niezwykle popularnym zjawiskiem nieczytania. Podczas poszukiwania odpowiedzi na pytania postawione w Sensach i bezsensach edukacji wczesnoszkolnej przez prof. D. Klus-Stańską powstało unikatowe w skali kraju rozwiązanie – „Skuteczne zdziwienie, czyli wyzwalająca myślenie nauka czytania i pisania”. Najnowsze badania kognitywne wskazują najistotniejsze zasady, które powinny zostać spełnione, jeżeli chcemy myśleć o efektywnym uczeniu się. Wspomniana koncepcja odnosi się do wielu z tych odkryć i właśnie korelacje między tym innowacyjnym podejściem a odkryciami badań kognitywnych wykazuję w poniższym tekście. Aktywny w procesie uczenia się uczeń, tworzenie powiązań z wiedzą uprzednią czy uaktywnienie sfery emocjonalnej i wolicjonalnej podczas nabywania wiedzy sprawiają, że uczenie się zaczyna być skuteczne i atrakcyjne.pl
dc.description.abstractReading and writing are among the key competences of the modern world, and their development is one of the basic tasks of the school, yet Poland is facing an extremely popular phenomenon of non-reading. Looking for answers to the questions posed in Sense and Nonsense of early childhood education by prof. D. Klus-Stańska, a solution that is unique on a national scale has been developed – Effective astonishment, is learning to read and write that liberates thinking. The latest cognitive research indicates the most important principles that should be met if we want to think about effective learning. The aforementioned concept relates to many of these discoveries, and it is precisely the correlation between this innovative approach and the findings of cognitive research that I demonstrate in the following text. An active student in the learning process, linking with prior knowledge, or activating the emotional and volitional spheres during the acquisition of knowledge make learning effective and attractive.en
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofJeznach K., Kowalkiewicz-Kulesza A. (red.), Szkoła jutra? Tradycja i (r)ewolucje w edukacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023;pl
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.titleZrozumieć uczenie się. Skuteczne zdziwienie – wyzwalająca myślenie nauka czytania i pisania w świetle odkryć badań kognitywnychpl
dc.typeBook chapter
dc.page.number155-165
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl
dc.identifier.eisbn978-83-8331-097-8
dc.identifier.doi10.18778/8331-097-8.12


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/