Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorJuchniewicz, Andrzej
dc.contributor.editorZatora, Anna
dc.contributor.editorStaszenko-Chojnacka, Dominika
dc.contributor.editorPłuciennik, Jarosław
dc.date.accessioned2025-09-16T08:05:05Z
dc.date.available2025-09-16T08:05:05Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.citationJuchniewicz, A. (2025). Archiwum i „papiery” Erny Rosenstein — „próba porządkowania doświadczeń”. Zagadnienia Rodzajów Literackich, 68(1), 437-453. https://doi.org/10.26485/ZRL/2025/68.1/29pl_PL
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56310
dc.description.abstractThe article’s author analyzes the contents of Erna Rosenstein’s private archive, deposited in the Manuscript Warehouse at the National Library in Warsaw. Its contents consist of five notebooks, one notebook decorated by the artist, two binders with poems, postcards and letters addressed to Józef Baran and one photo of Rosenstein. The contents of the rough drafts have never been published, but in 2002, Zbigniew Taranienko printed several poems from the archive in the publication “Things, Traces, and Papers from the Cabinet”. The author of the essay, analyzing Rosenstein’s private notes, proposed a narrative “from the inside of the archive” (Lucyna Marzec’s term). Individual notes made it possible to reconstruct the rhythm of the artist’s life in the 1990s and establish a list of people with whom she kept in touch. In addition, the notebooks from the archive provide an insight into the artist’s creative process, who would have prioritized notes and drawings. On individual pages, you can find lists (names, numbers, products), instructions and drawings prepared by the artist. Rosenstein’s way of keeping rough drafts indicates the artist’s reluctance to separate the two activities and to separate what is written and drawn. The artist’s archive allows her to tell stories about her private life and artistic activity and trace how the notes were organized, which took the form of Silva. Rosenstein’s rough drafts store poetic texts and sketches transferred to canvas and are also an enclave of freedom and manual activities, including copying, pasting, and cutting. The book she created, containing poems from the 1990s, can be considered a summa of reflections on art and literary activities.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectErna Rosensteinpl_PL
dc.subjectarchivepl_PL
dc.subjectartistic activitypl_PL
dc.subjectdaily notespl_PL
dc.subjectdrawingspl_PL
dc.subjectsylvapl_PL
dc.titleArchiwum i „papiery” Erny Rosenstein — „próba porządkowania doświadczeń”pl_PL
dc.title.alternativeArchive and “Papers” of Erna Rosenstein — “An Attempt to Organize Experiences”pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number437-453pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Śląski w Katowicach, Szkoła Doktorskapl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesTwórczość Erny Rosenstein. Tom 1, wiersze, 1997–2000, Warszawa, Magazyn Rękopisów Biblioteki Narodowej, Rps akc. 16965.pl_PL
dc.referencesTwórczość Erny Rosenstein. Tom 2, wiersze, 2000–2001, Warszawa, Magazyn Rękopisów Biblioteki Narodowej, Rps akc. 16965.pl_PL
dc.referencesTwórczość Erny Rosenstein. Tom 3, bajki, 1997–2001, Warszawa, Magazyn Rękopisów Biblioteki Narodowej, Rps akc. 16965.pl_PL
dc.referencesWiersze 1990–1992, notatki, 1990–1992, Polska, Magazyn Rękopisów Biblioteki Narodowej, Rps akc. 16153.pl_PL
dc.referencesZeszyty z wierszami zapiskami i rysunkami, 1951–1977, Polska, Magazyn Rękopisów Biblioteki Narodowej, Rps akc. 16152.pl_PL
dc.referencesBrach-Czaina Jolanta (2022a), Błony umysłu, Dowody na Istnienie, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBrach-Czaina Jolanta (2022b), Szczeliny istnienia, Dowody na Istnienie, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCzyżak Borysław (2024), Kolekcja. Opowieści o współczesnej sztuce polskiej, Marginesy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDauksza Agnieszka (2019), Jareminaka. Gdzie jest Maria?, Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesFoucault Michel (1999), Sobąpisanie, przeł. M.P. Markowski [w:] M. Foucault, Powiedziane, napisane. Szaleństwo i literatura, wybór i oprac. T. Komendant, Fundacja Aletheia, Warszawa.pl_PL
dc.referencesFoucault Michel (2000), Techniki siebie [w:] M. Foucault, Filozofia, historia, polityka. Wybór pism, przekł. i wstęp D. Leszczyński, L. Rasiński, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa–Wrocław.pl_PL
dc.referencesGingeras Alison (2021), Erna Rosenstein. Once Upon a Time, Hauser & Wirth Publishers, Köln.pl_PL
dc.referencesGrzemska Aleksandra (2023), Autoutopie i doświadczenia kryzysu w praktykach life writing Erny Rosenstein i Urszuli Broll, „Wielogłos” nr 4.pl_PL
dc.referencesIngold Tim (2015), Rysowanie, pisanie i kaligrafia, „Teksty Drugie” nr 4.pl_PL
dc.referencesJarecka Dorota, Piwowarska Barbara (2014), Rosenstein. Mogę powtarzać tylko nieświadomie / I Can Repeat Only Unconsciously, Fundacja Galerii Foksal, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJuchniewicz Andrzej (2023), Dać się porwać archiwum, „Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze” nr 12.pl_PL
dc.referencesJuż trudno. Rottenberg [rozmawia D. Jarecka] (2013), Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa [e-book].pl_PL
dc.referencesKarpowicz Agnieszka (2023), Białoszewski temporalny (czerwiec 1975–czerwiec 1976), Fundacja Terytoria Książki, Gdańsk [ebook].pl_PL
dc.referencesMarzec Lucyna (2017), W archiwum prywatnym, „Czas Kultury” nr 2.pl_PL
dc.referencesMarzec Lucyna (2020), Skarbiec, skandal i wielojęzyczność Anny Świrszczyńskiej. O „Jeszcze kocham… Zapiskach intymnych” Anny Świrszczyńskiej w opracowaniu Wioletty Bojdy, „Teksty Drugie” nr 5.pl_PL
dc.referencesMarzec Lucyna (2022), Papiery po Iłłakowiczównie. Archiwum jako przedmiot badań, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNa pewno mu nie przeszkadzałam. Rozmowa z Erną Rosenstein [rozmawiał J. Baran] (1992) [w:] Erna Rosenstein, red. i układ graf. J. Chrobak, Stowarzyszenie Artystyczne „Grupa Krakowska”, Kraków.pl_PL
dc.references„Nigdy nie zamierzałam się poddać”. Z Erną Rosenstein rozmawia Urszula Usakowska-Wolff (2014), „Midrasz” nr 1.pl_PL
dc.referencesNycz Ryszard (1996), Sylwy współczesne. Problem konstrukcji tekstu, TAiWPN Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesPiwowarska Barbara (red.) (2005), Kolekcjonowanie świata: Jadwiga Maziarska — listy i szkice, Instytut im. Adama Mickiewicza, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPtaszkowska Hanna (1967), Erna Rosenstein, „Poezja” nr 6.pl_PL
dc.referencesPrzymuszała Beata (2021), Krzątanina Brach-Czainy — myślenie ciałem. Między metaforą a wiedzą, „Humaniora. Czasopismo Internetowe” nr 3.pl_PL
dc.referencesRodak Paweł (2006), Dziennik pisarza. Między codzienną praktyką piśmienną a literaturą, „Pamiętnik Literacki” nr 4.pl_PL
dc.referencesRodak Paweł (2011), Między zapisem a literaturą. Dziennik polskiego pisarza w XX wieku (Żeromski, Nałkowska, Dąbrowska, Gombrowicz, Herling-Grudziński), Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSławiński Janusz (1990), Próba porządkowania doświadczeń [w:] J. Sławiński, Teksty i teksty, Wydawnictwo PEN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSmolińska Marta (2020), Witalność materii. Wosk w twórczości Jadwigi Maziarskiej czytany z perspektywy posthumanizmu, „Sensus Historiae” nr 1.pl_PL
dc.referencesTaborska Agnieszka (2011), „Zamknęłam oczy — chcę widzieć”, czyli sztuka Erny Rosenstein, „Dwutygodnik” nr 58, www.dwutygodnik.com/artykul/2288-zamknelam-oczy--chcewidziec-czyli-sztuka-erny-rosenstein.html [dostęp: 16.05.2024].pl_PL
dc.referencesTomczok Marta (2019), Czy Żydzi i Polacy nienawidzą się nawzajem? Literatura jako mediacja, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesTurowski Andrzej (2019), Biomorfizm w sztuce XX wieku. Między biomechaniką a bezformiem, Fundacja Terytoria Książki, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesWoolf Virginia (2019), Własny pokój, przeł. A. Graff, Osnova, Warszawa.pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2025/68.1/29
dc.relation.volume68pl_PL
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL
dc.disciplinenauki o sztucepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe