Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPiecuch, Katarzyna
dc.contributor.authorSznajder, Agnieszka
dc.date.accessioned2025-06-03T14:45:45Z
dc.date.available2025-06-03T14:45:45Z
dc.date.issued2024-10-24
dc.identifier.issn1733-3180
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/55664
dc.description.abstractThe article aims to evaluate the potential impact of the European Funds for Infrastructure Climate and Environment Program 2021–2027 (Feniks Program) on the spatial determinants of older people’s situation in Poland, particularly in light of climate change adaptation. The evaluation focuses on those Program priorities that can effectively address institutional discrimination against older people and minimise the risks associated with the adverse effects of climate change on this demographic. This study employs a mixedmethods approach, combining quantitative analysis of demographic data from sources such as Eurostat and GUS (period: 2002–2022) with qualitative evaluations of policy documents. The research focuses on assessing regional variations in the ageing process and the effectiveness of Feniks Program priorities in addressing these variations. In the demographic analysis, comparisons were made across all EU countries and regionally for differences between provinces in Poland. Due to its nationwide nature, the potential impact of Feniks is analysed for the entire country. The program’s focus on energy modernisation, water management, and green infrastructure has the potential to significantly improve the living conditions of the elderly and combat the negative impact of climate change on their situation. Investments in energy-efficient buildings, urban adaptation projects, and circular economy initiatives are crucial. The program prioritises less developed regions and urban areas most affected by demographic ageing and climate change challenges. The Feniks Program is well-positioned to enhance the quality of life for Poland’s ageing population by addressing key infrastructure and environmental challenges. The Program provides separate measures targeting urbanised areas, which is particularly important given the increasing number of older people in cities. However, the success of these initiatives depends on effective implementation and continuous monitoring to ensure inclusivity and sustainability. Future research should focus on the long-term impacts of these projects and explore additional measures to support the elderly in adapting to climate change.en
dc.description.abstractCelem artykułu jest ocena potencjalnego wpływu Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021–2027 (Program Feniks) na przestrzenne uwarunkowania sytuacji osób starszych w Polsce, w szczególności w świetle adaptacji do zmian klimatu. Analiza skupia się na priorytetach programu, które mogą skutecznie przeciwdziałać instytucjonalnej dyskryminacji osób starszych oraz minimalizować ryzyko wynikające z negatywnych skutków zmian klimatu dla tej grupy demograficznej. W badaniu zastosowano podejście mieszane, łączące ilościową analizę danych demograficznych, pochodzących m.in. z Eurostatu i GUS (okres: 2002–2022), z jakościową oceną dokumentów strategicznych. Badanie koncentruje się na ocenie regionalnych różnic w procesie starzenia się oraz na skuteczności priorytetów programu Feniks w radzeniu sobie z tymi różnicami. W analizie demograficznej porównano sytuację między wszystkimi krajami UE oraz przeanalizowano różnice regionalne między województwami w Polsce. Ze względu na ogólnokrajowy charakter programu, jego potencjalny wpływ oceniono w skali całego kraju. Skoncentrowanie programu na modernizacji energetycznej, gospodarce wodnej oraz zielonej infrastrukturze ma potencjał, by znacząco poprawić warunki życia osób starszych oraz przeciwdziałać negatywnym skutkom zmian klimatycznych. Kluczowe są inwestycje w energooszczędne budynki, miejskie projekty adaptacyjne oraz inicjatywy związane z gospodarką o obiegu zamkniętym. Program nadaje priorytet słabiej rozwiniętym regionom oraz obszarom miejskim, które są najbardziej dotknięte wyzwaniami związanymi ze starzeniem się społeczeństwa i zmianami klimatu. Program Feniks jest dobrze przygotowany do poprawy jakości życia starzejącego się społeczeństwa w Polsce, koncentrując się na kluczowych wyzwaniach infrastrukturalnych i środowiskowych. W szczególności istotne są działania skierowane na obszary zurbanizowane, co ma duże znaczenie, biorąc pod uwagę rosnącą liczbę osób starszych w miastach. Sukces tych inicjatyw zależy jednak od skutecznego wdrożenia oraz stałego monitorowania, by zapewnić ich inkluzywność i zrównoważony rozwój. Przyszłe badania powinny skupić się na długoterminowych efektach projektów oraz rozważyć dodatkowe środki wspierające osoby starsze w adaptacji do zmian klimatu.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesSpace – Society – Economy;35pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectstarzejące się społeczeństwopl
dc.subjectzrównoważona infrastrukturapl
dc.subjectinkluzywne środowiskopl
dc.subjectadaptacja do zmian klimatupl
dc.subjectfundusze UEpl
dc.subjectageing populationen
dc.subjectsustainable infrastructureen
dc.subjectinclusive environmentsen
dc.subjectclimate change adaptationen
dc.subjectEU fundsen
dc.titleWyrównywanie szans: zrównoważona infrastruktura i włączające środowiska dla starzejącego się społeczeństwa Polski w ramach Programu Fenikspl
dc.title.alternativeBridging the gap: sustainable infrastructure and inclusive environments for Poland's ageing population under the Feniks Programmeen
dc.typeArticle
dc.page.number97-124
dc.contributor.authorAffiliationPiecuch, Katarzyna - Doctoral School of University of Agriculture in Krakow Department of Management and Economics of Enterprisespl
dc.contributor.authorAffiliationSznajder, Agnieszka - Jagiellonian University, Department of Security, Safety and Equal Treatmentpl
dc.identifier.eissn2451-3547
dc.referencesAlina C., Donatella F., Raffaella M., Nicola M., 2013, Demographics and Health in the Eu27 Development Process, “Procedia – Social and Behavioral Sciences”, 93: 704– 708. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.09.265pl
dc.referencesBakalarczyk R., 2021, Starzejące się społeczeństwo-prognozy, wyzwania, możliwości, https://caritas.pl/wp-content/uploads/2021/09/caritas-raport-senior.pdfpl
dc.referencesBIGInfomonitor, 2022, Emeryci nie radzą sobie z drożyzną. Mają już ponad 10 mld zł długu, https://secure.sitebees.com/file/attachment/2282095/4/emeryci_nie_radza_sobie_z_drozyzna_maja_juz_ponad_10_mld_zl_dlugu.docxpl
dc.referencesBłażejczyk K., 2014, Miejska wyspa ciepła w Warszawie: uwarunkowania klimatyczne i urbanistyczne (J. Puskarz, Ed.), Wydawnictwo Akademickie SEDnO Spółka z o.o. https://rcin.org.pl/Content/56055/WA51_74963_r2014_Miejska-wyspa-ciepla.pdfpl
dc.referencesBłędowski P., Mossakowska M., Grodzicki T., zdrojewski T., 2021, Badanie poszczególnych obszarów stanu zdrowia osób starszych, w tym jakości życia związanej ze zdrowiem, Gdański Uniwersytet Medyczny. https://polsenior2.gumed.edu.pl/attachment/attachment/82370/Polsenior_2.pdfpl
dc.referencesBryant N., Boerner K., Program G. (2022). The Impact of Climate Change: Why Older Adults are Vulnerable, https://ltsscenter.org/reports/The_Impact_of_Climate_Change_Why_Older_Adults_are_Vulnerable.pdfpl
dc.referencesCoates L., Haynes K., O’Brien J., McAneney J., De Oliveira F.D., 2014, Exploring 167 years ofvulnerability: Examiningextremeheateventsin Australia 1844–2010,“Environmental Science and Policy”, 42: 33–44. https://doi.org/10.1016/j.envsci.2014.05.003pl
dc.referencesDirective on the Accessibility Requirements for Products and Services, 2019, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/En/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019L0882pl
dc.referencesEurostat, 2020, Ageing Europe LOOKING AT THE LIVES OF OLDER PEOPLE IN THE EU 2020 edition, https://doi.org/10.2785/628105pl
dc.referencesEurostat, 2024, Populationon 1st Januarybyage, sex andtypeofprojection, https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/proj_23np/default/table?lang=en&category=proj.proj_23npl
dc.referencesGosik B., 2015, Rekreacja i aktywność ruchowa starszych osób. Przykład mieszkańców województwa łódzkiego, “Space – Society – Economy”, 14: 151–163. https://doi.org/10.18778/1733-3180.14.09pl
dc.referencesGov.pl, 2023, LIHC index, https://dane.gov.pl/pl/dataset/2160/resource/38948,ubostwo-energetyczne-wskazniki-2021/table?page=1&per_page=20&q=&sort=pl
dc.referencesGUS, 2020, Zdrowie i ochrona zdrowia w 2020 r., Główny Urząd Statystyczny.pl
dc.referencesGUS, 2021a, Analizy statystyczne. Jakość życia osób starszych w Polsce. Główny Urząd Statystyczny.pl
dc.referencesGUS, 2021b, Sytuacja osób starszych w Polsce w 2021 r. Główny Urząd Statystyczny. https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/osoby-starsze/pl
dc.referencesGUS, 2022a, Infrastruktura komunalna w 2021 r., Główny Urząd Statystyczny.pl
dc.referencesGUS, 2022b, Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w lipcu 2022 roku, Główny Urząd Statystyczny.pl
dc.referencesGUS, 2022c, Zasięg ubóstwa ekonomicznego w Polsce w 2021 roku, Główny Urząd Statystyczny. https://www.ipiss.com.pl/?zaklady=minimum-socjalne-oraz-minimum-egzystencjipl
dc.referencesJarosz E., 2023, Direct Exposure to Green and Blue Spaces is Associated with Greater Mental Wellbeing in Older Adults, “Journal of Aging and Environment”, 37(4): 460–477. https://doi.org/10.1080/26892618.2022.2109792pl
dc.referencesKalinowski H., Regulski A., Antosiewicz M., Witajewski J., Naukowa F., 2019, Ocena wpływu realizacji polityki spójności na kształtowanie się wybranych wskaźników makroekonomicznych na poziomie krajowym i regionalnym za pomocą modelu EUImpactMOD, https://www.ewaluacja.gov.pl/media/82203/MR_model_raport_30.pdfpl
dc.referencesKaliszewska M., 2022, Czyste powietrze dla prężnych i bogatych – aby dostać dotację, trzeba mieć wkład własny i środki na audyt energetyczny – rp.pl, https://www.rp.pl/w-sadzie-i-w-urzedzie/art37696701-czyste-powietrze-tylko-dla-preznych-i-bogatychpl
dc.referencesKreutz A., 2024, Student and senior views on sustainable park design and intergenerational connection: A case study of an urban nature park, “Landscape and Urban Planning”, 241. https://doi.org/10.1016/j.landurbplan.2023.104920pl
dc.referencesKryńska E., Szukalski P., 2013, Rozwiązania sprzyjające aktywnemu starzeniu się w wybranych krajach Unii Europejskiej: raport końcowy.pl
dc.referencesKurek S., 2011, Population changes in Poland: A second demographic transition View, “Procedia – Social and Behavioral Sciences”, 19: 389–396. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.05.146pl
dc.referencesŁobodzińska A., 2016, Starzejące się społeczeństwo wyzwaniem dla zrównoważonego rozwoju, „Prace Geograficzne”, 144. https://doi.org/10.4467/20833113PG.16.007.5132pl
dc.referencesMajdzińska A., 2021, Ocena homogeniczności regionów w Polsce z punktu widzenia struktury wieku ludności, „Space – Society – Economy”, 32: 131–151. https://doi.org/10.18778/1733-3180.32.06pl
dc.referencesMaj-Waśniowska K., Jedynak T., 2020, The issues and challenges of local government units in the era of population ageing, “Administrative Sciences”, 10(2). https://doi.org/10.3390/admsci10020036pl
dc.referencesMałuszyńska I., Blicharska M.W., Białczak E.M., Małuszyński M.J., 2018, Znaczenie terenów zieleni miejskiej w kreowaniu polityki przestrzennej miast na przykładzie Pruszkowa, „Space – Society – Economy”, 23: 41–54. https://doi.org/10.18778/1733-3180.23.03pl
dc.referencesMashhoodi B., 2021, Who is more dependent on gas consumption? Income, gender, age, and urbanity impacts, “Applied Geography”, 137: 102602. https://doi.org/10.1016/j.apgeog.2021.102602pl
dc.referencesMFiPR, 2022, Wpływ polityki spójności na rozwój społeczno-gospodarczy Polski i regionów w latach 2004–2020, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Krajowe Obserwatorium Terytorialne, Warszawa. https://www.ewaluacja.gov.pl/media/108925/Broszura_modele2021_web_pl.pdfpl
dc.referencesMFiPR, 2023, Szczegółowy opis priorytetów. Program FEnIKS_21-27. https://www.feniks.gov.pl/media/129088/SzOP_FEnX_005_pdf.pdfpl
dc.referencesMichalak W., Piekarska B., Samoliński B., Karaczun z.M., 2022, Wpływ zmiany klimatu na zdrowie seniorów, Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki, Warszawa. http://lekarzedlaklimatu.pl/wp-content/uploads/2023/06/ZDROWIE_SENIOROW_RAPORT_1.pdfpl
dc.referencesNIK, 2018, Ochrona praw konsumenta energii elektrycznej, najwyższa Izba Kontroli, Warszawa. https://www.nik.gov.plpl
dc.referencesPARP, 2021, Starzenie się społeczeństwa – wyzwanie dla rynku pracy, aktywizacja pracowników 50+ Spis treści, https://strefainwestorow.pl/artykuly/analizy/20191223/starzenie-sie-spoleczenstwa-inwestowaniepl
dc.referencesPielesiak I., 2017, Participation in urban life and obstacles for mobility of the elderly in Łódź, “Space – Society – Economy”, 20: 89–107. https://doi.org/10.18778/1733-3180.20.06pl
dc.referencesProgram FEnIKS_21-27, 2023, https://www.feniks.gov.pl/media/114714/FEnIKS_21_27_Przyjety_sklad4.pdfpl
dc.referencesRychtaříková J., 2019, Perception of population ageing and age discrimination across EU countries, “Population and Economics”, 3(4): 1–29. https://doi.org/10.3897/popecon.3.e49760pl
dc.referencesSadzik J., Basińska A., Łukasik M., Kropisz A., 2023, Raport o biedzie 2023, Stowarzyszenie Wiosna, Kraków.pl
dc.referencesShin H.H., Gogna P., Maquiling A., Parajuli R.P., Haque L., Burr B., 2021, Comparison of hospitalization and mortality associated with short-term exposure to ambient ozone and PM2.5 in Canada, “Chemosphere”, 265. https://doi.org/10.1016/j.chemosphere.2020.128683pl
dc.referencesStypińska J., nikander P., 2018, Ageism and Age Discrimination in the Labour Market: A Macrostructural, [in:] J.L. Powell (ed.), International Perspectives on Aging Series editors, University of Lancashire, Preston, Lancashire, UK. http://www.springer.com/series/8818pl
dc.referencesSzatur-Jaworska B., Szukalski P., 2014, Aktywne starzenie się. Przeciwdziałenie barieriom, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl
dc.referencesSzukalski P., 2008, Ageizm – dyskryminacja ze względu na wiek, [in:] J.T. Kowaleski, P. Szukalski (eds.), Starzenie się ludności Polski – między demografią a gerontologią społeczną, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl
dc.referencesSzukalski P., 2015, Dyskryminacja ze względu na wiek jako bariera jakości życia seniorów, „Space – Society – Economy”, 14: 11–23. https://doi.org/10.18778/1733-3180.14.01pl
dc.referencesTemsumrit N., 2023, Can aging population affect economic growth through the channel of government spending? https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e19521pl
dc.referencesvan den Heuvel W.J.A., van Santvoort M.M., 2011, Experienced discrimination amongst European old citizens, “European Journal of Ageing”, 8(4), 291–299. https://doi.org/10.1007/s10433-011-0206-4pl
dc.referencesWeis D.S., Menne B., 2015, Improving environment and health in Europe: how far have we gotten? -en. https://www.researchgate.net/publication/327843796pl
dc.referencesWHO, 2015, Biodiversity and Health. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/biodiversity-and-healthpl
dc.referencesWyles K.J., White M.P., Hattam C., Pahl S., King H., Austen M., 2017, Are Some Natural Environments More Psychologically Beneficial Than Others? The Importance of Type and Quality on Connectedness to Nature and Psychological Restoration, “Environment and Behavior”, 51(2): 111–143. https://doi.org/10.1177/0013916517738312pl
dc.referencesZUS, 2023, Struktura wysokości świadczeń wypłacanych przez ZUS po waloryzacji w marcu 2022 roku, zakład Ubezpieczeń Społecznych, Kraków. https://psz.zus.plpl
dc.contributor.authorEmailPiecuch, Katarzyna - katarzyna.piecuch.sd@student.urk.edu.pl
dc.contributor.authorEmailSznajder, Agnieszka - agnieszka1.sznajder@uj.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1733-3180.35.04


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0