Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorHauk, Mateusz
dc.date.accessioned2025-06-02T14:35:05Z
dc.date.available2025-06-02T14:35:05Z
dc.date.issued2021-01-19
dc.identifier.citationHauk M., Projektowanie pracy a zadowolenie z pracy: Modyfikacja koncepcji właściwości pracy Hackmana i Oldhama, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020, https://doi.org/10.18778/8220-173-4pl
dc.identifier.isbn978-83-8220-173-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/55659
dc.description.abstractPublikacja z zakresu problematyki projektowania pracy poświęcona jest weryfikacji rozszerzonej koncepcji charakterystyki pracy Hackmana i Oldhama. Rezultatom badań empirycznych towarzyszy część teoretyczna, w której autor omawia m.in. znaczenie zadowolenia z pracy dla organizacji, realia dzisiejszej organizacji skłaniające do zmiany podejścia do projektowania pracy, a także zjawisko zadowolenia z pracy. W części końcowej, w dyskusji nad wynikami, zamieszczono wnioski umożliwiające praktyczne zastosowanie badań.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectprojektowanie pracypl
dc.subjectwork-designpl
dc.subjectzadowolenie z pracypl
dc.subjectrozwój zawodowypl
dc.subjectstany psychologicznepl
dc.titleProjektowanie pracy a zadowolenie z pracy: Modyfikacja koncepcji właściwości pracy Hackmana i Oldhamapl
dc.typeBook
dc.rights.holder© Copyright by Mateusz Hauk, Łódź 2020; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2020pl
dc.page.number136
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Instytut Psychologii, Zakład Psychologii Biznesu i Doradztwa Karierypl
dc.identifier.eisbn978-83-8220-174-1
dc.referencesAbele, A. (1992). Positive and negative mood influences on creativity: Evidence for asymmetrical effects. Polish Psychological Bulletin, 23, 203–221.pl
dc.referencesApp, S., Merk, J., Büttgen, M. (2012). Employer branding: Sustainable HRM as a competitive advantage in the market for high – quality employees. Management Revue, 23 (3), 262–278. http://dx.doi.org/10.5771/0935-9915-2012-3-262pl
dc.referencesArgyle, M. (1999). Causes and correlates of happiness. W: D. Kahneman, E. Diener, N. Schwarz (eds), Well-being: The foundations of hedonic psychology (s. 353–373). New York: SAGE.pl
dc.referencesArgyle, M. (2005). Przyczyny i korelaty szczęścia. W: J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka (s. 163–203). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesArmstrong-Stassen, M. (1998). Alternative work arrangements: Meeting the challenges. Canadian Psychology, 39, 1–2. http://dx.doi.org/10.1037/h0086799pl
dc.referencesBaka, Ł. (2012a). Stresory w pracy a zachowania nieproduktywne. Pośrednicząca rola negatywnego afektu, przywiązania organizacyjnego i zaangażowania w pracy. Studia Psychologiczne, 50 (2), 25–42.pl
dc.referencesBaka, Ł. (2012b). Wymagania w pracy i w rodzinie a satysfakcja z pracy i satysfakcja z małżeństwa. Mediująca rola konfliktów między pracą a rodziną. Polskie Forum Psychologiczne, 17 (1), 171–186.pl
dc.referencesBaker, B. O., Hardyck, C. D., Petrinovich, L. F. (1966). Weak measurements vs. strong statistics: An empirical critique of S. S. Stevens’ proscriptions on statistics. Educational and Psychological Measurement, 26, 291–309. http://dx.doi.org/10.1177/001316446602600204pl
dc.referencesBańka, A. (2005). Psychologia organizacji. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 3, s. 321–350). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.referencesBasińska, B. A., Gruszczyńska, E., Schaufeli, W. B. (2014). Psychometric properties of the polish version of the Job-related Affective Well-being Scale. International Journal of Occupational Medicine and Environmental Health, 27 (6), 993–1004. http://dx.doi.org/10.2478/s13382-014-0329-xpl
dc.referencesBateman, T. S., Organ, D. W. (1983). Job satisfaction and the good soldier: The relationship between affect and employee “citizenship”. Academy of Management Journal, 26 (4), 587–595. http://dx.doi.org/10.5465/255908pl
dc.referencesBerg, J. M., Wrzesniewski, A., Dutton, J. E. (2010). Perceiving and responding to challenges in job crafting at different ranks: When proactivity requires adaptivity. Journal of Organizational Behavior, 31, 158–186. http://dx.doi.org/10.1002/job.645pl
dc.referencesBiswas, M., Suar, D. (2016). Antecedents and consequences of employer branding. Journal of Business Ethics, 136 (1), 57–72. http://dx.doi.org/10.1007/s10551-014-2502-3pl
dc.referencesBlikle, A. C. (2016). Doktryna jakości. Rzecz o turkusowej samoorganizacji. Warszawa: Andrzej Blikle.pl
dc.referencesBono, J. E., Judge, T. A. (2003). Core self-evaluations: A review of the trait and its role in job satisfaction and job performance. European Journal of Personality, 17 (S1), 5–18.pl
dc.referencesBorgatta, E. F., Bohrnstedt, G. W. (1980). Level of measurement – once over again. Sociological Methods and Research, 9, 147–160.pl
dc.referencesBrief, A. P. (1998). Attitudes in and around organizations. Thousand Oaks: SAGE.pl
dc.referencesBrief, A. P., Weiss, H. M. (2002). Organizational behavior: Affect in the workplace. Annual Review of Psychology, 53, 279–307.pl
dc.referencesBrkich, M., Jeffs, D., Carless, S. A. (2002). A global self – report measure of person – job fit. European Journal of Psychological Assessment, 18 (1), 43–51. http://dx.doi.org/10.1027//1015-5759.18.1.43pl
dc.referencesCable, D. M., Judge, T. A. (1996). Person – organization fit, job choice decisions, and organizational entry. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 67, 294–311. http://dx.doi.org/10.1006/obhd.1996.0081pl
dc.referencesCampion, M. A. (1988). Interdisciplinary approaches to job design: A constructive replication with extensions. Journal of Applied Psychology, 73 (3), 467–481. http://dx.doi.org/10.1037/0021-9010.73.3.467pl
dc.referencesCampion, M. A., Thayer, P. W. (1985). Development and field evaluation of an interdisciplinary measure of job design. Journal of Applied Psychology, 70 (1), 29–43. http://dx.doi.org/10.1037/0021-9010.70.1.29pl
dc.referencesCampion, M. A., Thayer, P. W. (1987). Job design: Approaches, outcomes, and trade-offs. Organizational Dynamics, 15 (3), 66–79. http://dx.doi.org/10.1016/0090-2616(87)90039-8pl
dc.referencesChampoux, J. E. (1989). A multivariate test of the job characteristics theory of work motivation. Journal of Organizational Behavior, 12 (5), 431–446. http://dx.doi.org/10.1002/job.4030120507pl
dc.referencesCherrington, D. L., Reitz, H. J., Scott, W. E. jr. (1983). Wpływ nagród i zależnego wzmacniania na satysfakcję i wykonywanie zadań. W: W. E. Scott jr., L. L. Cummings (red.), Zachowanie człowieka w organizacji (s. 213–222). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesChirkowska-Smolak, T. (2007). Rozwijanie kompetencji jako proaktywny sposób radzenia sobie z przemianami współczesnej pracy. W: M. Strykowska (red.), Funkcjonalne i dysfunkcjonalne zjawiska organizacji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.pl
dc.referencesChodkiewicz, J. (2009). Adaptacja polska Kwestionariusza Zadowolenia z Życia (FLZ). Studia Psychologiczne, 47 (3), 5–21.pl
dc.referencesConnolly, J. J., Viswesvaran, C. (2000). The role of affectivity in job satisfaction: A meta-analysis. Personality and Individual Differences, 29, 265–281. http://dx.doi.org/10.1016/S0191-8869(99)00192-0pl
dc.referencesCrites, S. L., Fabrigar, L. R., Petty, R. E. (1994). Measuring the affective and cognitive properties of attitudes: Conceptual and methodological issues. Personality and Social Psychology Bulletin, 20, 619–634. http://dx.doi.org/10.1177/0146167294206001pl
dc.referencesCzapiński, J. (2004). Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesDawis, R. V., Lofquist, L. H, Weiss, D. J. (1968). A theory of work adjustment (a revision). Minnesota Studies in Vocational Rehabilitation, XXIII. Minneapolis: University of Minnesota.pl
dc.referencesDe Jonge, J., Schaufeli, W. (1998). Job characteristics and employee well-being: A test of Warr’s Vitamin Model in health care workers using structural equation modeling. Journal of Organizational Behavior, 19, 387–407. http://dx.doi.org/10.1002/(SICI)1099-1379(199807)19:4%3C387::AIDJOB851%3E3.0.CO;2-9pl
dc.referencesDe Varo, J., Li, R., Brookshire, D. (2007). Analysing the job characteristics model: New support from a cross-section of establishments. International Journal of Human Resource Management, 18 (6), 986–1003.pl
dc.referencesDeBell, C. (2006). What all applied psychologists should know about work. Professional Psychology: Research and Practice, 37 (4), 325–333. http://dx.doi.org/10.1037/0735-7028.37.4.325pl
dc.referencesDeNeve, K. M., Cooper, H. (1998). The happy personality: A meta-analysis of 137 personality traits and subjective well-being. Psychological Bulletin, 124 (2), 197–229. http://dx.doi.org/10.1037/0033-2909.124.2.197pl
dc.referencesDerbis, R. (2000). Doświadczenie codzienności. Poczucie jakości życia. Swoboda działania. Odpowiedzialność. Wartości osób bezrobotnych. Częstochowa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna.pl
dc.referencesDerbis, R. (2005). Subiektywny dobrostan ludzi starszych w wybranych badaniach. Psychologia Rozwojowa, 10 (4), 13–21.pl
dc.referencesDerbis, R., Baka, Ł. (2011). Znaczenie wsparcia społecznego i zaangażowania w pracę dla związku stresorów w pracy i wypalenia zawodowego. Czasopismo Psychologiczne, 17 (2), 277–287.pl
dc.referencesDerbis, R., Jędrek, K. (2010). Poczucie jakości życia a osobowość sportowców dyscyplin indywidualnych i zespołowych. Przegląd Psychologiczny, 53 (1), 9–32.pl
dc.referencesDiener, E., Lucas, R. E., Oishi, S. (2002). Subjective well-being: The science of happiness and life satisfaction. W: C. R. Snyder, S. J. Lopez (eds), Handbook of positive psychology. (s. 63–73). New York: Oxford University Press.pl
dc.referencesDiener, E., Sandvik, E., Pavot, W. (1991). Happiness is the frequency, not the intensity, of positive versus negative affect. W: F. Strack, M. Argyle, N. Schwarz (eds), Subjective well-being. An interdisciplinary perspective (s. 119–140). Oxford: Pergamon Press.pl
dc.referencesDiener, E., Suh, E., Oishi, S. (1998). Recent studies of subjective well-being. Indian Journal of Clinical Psychology, 24, 25–41.pl
dc.referencesDobrowolska, M. (2007). Alternatywne formy zatrudnienia. W: M. Górnik-Durose, B. Kożusznik (red.), Perspektywy psychologii pracy (s. 165–182). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.pl
dc.referencesDomański, Cz., Wagner, W. (1992). Uwagi o mocy testu wielowymiarowej normalności Shapiro-Wilka. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 117, 33–45.pl
dc.referencesDormann, C., Zapf, D. (2001). Job satisfaction: A meta-analysis of stabilities. Journal of Organizational Behavior, 22 (5), 483–504. http://dx.doi.org/10.1002/job.98pl
dc.referencesEdwards, J. R., Brtek, M. D., Scully, J. A. (2000). The nature and outcomes of work: A replication and extension of interdisciplinary work – design research. Journal of Applied Psychology, 85 (6), 860–868. http://dx.doi.org/10.1037/0021-9010.85.6.860pl
dc.referencesFisher, C. D. (2000). Mood and emotions while working: Missing pieces of job satisfaction? Journal of Organizational Behavior, 21, 185–202. http://dx.doi.org/10.1002/(SICI)1099-1379(200003)21:2%3C185::AID-JOB34%3E3.0.CO;2-Mpl
dc.referencesFox, S., Spector, P. E., Miles, D. (2001). Counterproductive work behavior (CWB) in response to job stressors and organizational justice: Some mediator and moderator tests for autonomy and emotions. Journal of Vocational Behavior, 59, 291–309. http://dx.doi.org/10.1006/jvbe.2001.1803pl
dc.referencesFried, Y., Ferris, G. R. (1987). The validity of the Job Characteristics Model: A review and meta-analysis. Personnel Psychology, 40, 287–322. http://dx.doi.org/10.1111/j.1744-6570.1987.tb00605.xpl
dc.referencesFurnham, A., Schaeffer, R. (1984). Person environment fit, job satisfaction and mental health. Journal of Occupational Psychology, 57, 297–307. http://dx.doi.org/10.1111/j.2044-8325.1984.tb00170.xpl
dc.referencesGonera, K., Olszak-Dyk, E. (2016). Świadome zarządzanie marką pracodawcy – studium przypadku. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 419, 43–55.pl
dc.referencesGrand, J. A., Braun, M. T., Kuljanin, G., Kozlowski, S. W. J., Chao, G. T. (2016). The dynamics of team cognition: A process-oriented theory of knowledge emergence in teams. Journal of Applied Psychology, 101, 1353–1385. http://dx.doi.org/10.1037/apl0000136pl
dc.referencesGrant, A. M., Christianson, M. K., Price, R. H. (2007). Happiness, health, or relationships? Managerial practices and employee well-being tradeoffs. Academy of Management Perspectives, 21 (3), 51–63. http://dx.doi.org/10.5465/amp.2007.26421238pl
dc.referencesGuo, J., Mrug, S., Knight, D. C. (2017). Factor structure of the emotions as a child scale in late adolescence and emerging adulthood. Psychological Assessment, 29 (9), 1082–1095. http://dx.doi.org/10.1037/pas0000412pl
dc.referencesHackman, R. J., Oldham, G. R. (1975). Development of the Job Diagnostic Survey. Journal of Applied Psychology, 60 (2), 159–170. http://dx.doi.org/10.1037/h0076546pl
dc.referencesHackman, R. J., Oldham, G. R. (1980). Work design. Massachusetts–Menlo Park, California–London– Amsterdam–Don Mills, Ontario–Sydney: Addison-Wesley Publishing Company Reading.pl
dc.referencesHackman, R. J., Oldham, G. R. (2010). Not what it was and not what it will be: The future of job design research. Journal of Organizational Behavior, 31, 463–479.pl
dc.referencesHackman, R. J., Wageman, R. (2005). A theory of team coaching. Academy of Management Review, 30 (2), 269–287. http://dx.doi.org/10.5465/amr.2005.16387885pl
dc.referencesHarter, J. K., Schmidt, F. L., Hayes, T. L. (2002). Business – unit – level relationship between employee satisfaction, employee engagement, and business outcomes: A meta-analysis. Journal of Applied Psychology, 87 (2), 268–279. http://dx.doi.org/10.1037/0021-9010.87.2.268pl
dc.referencesHauk, M. (2007). Reaktywność a wybór zawodu. Nieopublikowana praca magisterska, Łódź: Uniwersytet Łódzki.pl
dc.referencesHauk, M. (2008). Telepraca – ujęcie definicyjne, poruszane problemy i zalecenia na przyszłość. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica, 12, 3–21.pl
dc.referencesHauk, M. (2014). Kwestionariusz Cech Pracy – opracowanie polskiej wersji narzędzia do badania cech pracy i środowiska zawodowego. Wstępne wyniki badań. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica, 18, 129–145.pl
dc.referencesHausser, J. A., Mojzisch, A., Niesel, M., Schulz-Hardt, S. (2010). The years on: A review of recent research on the Job Demand–Control (-Support) model and psychological well-being. Work & Stress, 24, (1), 1–35. http://dx.doi.org/10.1080/02678371003683747pl
dc.referencesHersch, J., Xiao, J. (2016). Sex, race, and job satisfaction among highly educated workers. Southern Economic Journal, 83 (1), 1–24. http://dx.doi.org/10.1002/soej.12133pl
dc.referencesHerzberg, F., Mausner, B., Snyderman, B. B. (1959). The motivation to work. New York: Wiley and Sons.pl
dc.referencesHoang, T. G., Corbière, M., Negrini, A., Pham, M. K., Reinharz, D. (2013). Validation of the Karasek – Job Content Questionnaire to measure job strain in Vietnam. Psychological Reports, 113 (2), 363–379. http://dx.doi.org/10.2466/01.03.PR0.113x20z3pl
dc.referencesHolland, J. L. (1973). Making vocational choices: A theory of careers. Englewood Cliffs. New York: Prentice-Hall.pl
dc.referencesHolland, J. L. (1985). Making vocational choices: A theory of vocational personalities and work environments. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.pl
dc.referencesHolland, J. L. (1997). Making vocational choices: A theory of vocational personalities and work environment. Odessa: Psychological Assessment Resources.pl
dc.referencesHumphrey, S. E., Nahrgang, J. D., Morgeson, F. P. (2007). Integrating motivational, social, and contextual work design features: A meta-analytic summary and theoretical extension of the work design literature. Journal of Applied Psychology, 92 (5), 1332–1356. http://dx.doi.org/10.1037/0021-9010.92.5.1332pl
dc.referencesIaffaldano, M. R., Muchinsky, P. M. (1985). Job satisfaction and job performance: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 97 (2), 251–273. http://dx.doi.org/10.1037/0033-2909.97.2.251pl
dc.referencesIroson, G. H., Smith, P. C., Brannick, M. T., Gibson, W. M., Paul, K. B. (1989). Constitution of a job in general scale: A comparison of global, composite and specific measures. Journal of Applied Psychology, 74, 193–200.pl
dc.referencesJachnis, A. (2008). Psychologia organizacji. Kluczowe zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Difin.pl
dc.referencesJaros, R. (2004). Aktywność a zadowolenie z pracy. W: H. Skłodowski (red.), Psychologia w zarządzaniu – dydaktyka, badania, sukcesy (s. 311–321). Łódź: Społeczna Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania.pl
dc.referencesJaros, R. (2005). Zadowolenie z pracy. W: L. Golińska (red.), Skuteczniej, sprawniej, z większą satysfakcją (s. 85–105). Łódź: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Kupieckiej.pl
dc.referencesJaros, R. (2009). Nastrój wywoływany przez pracę i jej składniki. Rozprawa doktorska. Bydgoszcz: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.pl
dc.referencesJaros, R., Zalewska, A. (2003). Reaktywność a zadowolenie z pracy. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica, 7, 63–75.pl
dc.referencesJaros, R., Zalewska, A. (2008). Jakość życia w zależności od sytuacji na rynku pracy. Łódź: Piątek Trzynastego.pl
dc.referencesJeurissen, T., Nyklicek, I. (2001). Testing the Vitamin Model of Job stress in Dutch health care workers. Work & Stress, 15 (3), 254–264. http://dx.doi.org/10.1080/02678370110066607pl
dc.referencesJohns, G., Xie, J. L., Fang, Y. (1992). Mediating and moderating effects in job design. Journal of Management, 18 (4), 657–676. http://dx.doi.org/10.1177/014920639201800404pl
dc.referencesJohnson, J. V., Hall, E. M. (1988). Job strain, work place social support, and cardiovascular disease: A cross-sectional study of a random sample of the Swedish working population. American Journal of Public Health, 78 (10), 1336–1342. http://dx.doi.org/10.2105/AJPH.78.10.1336pl
dc.referencesJohnson, S. M., Smith, P. C., Tucker, S. M. (1982). Response format of the job descriptive index: Assessment of reliability and validity by the Multitrait-Multimethod Matrix. Journal of Applied Psychology, 67 (4), 500–505. http://dx.doi.org/10.1037/0021-9010.67.4.500pl
dc.referencesJonze, J., East, H. (2013). Employer branding in human resources management. The importance of recruiting and retaining employees. www.diva-portal.org [dostęp: 02.03.2016].pl
dc.referencesJózefczyk, A., Kołakowska, A., Świętochowski, W. (2015). Predyspozycje studentów psychologii do funkcjonowania w roli zawodowej. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica, 19, 125–140.pl
dc.referencesJudge, T. A., Bono, J. E. (2001). Relationship of core self-evaluations traits – self-esteem, generalized self-efficacy, locus of control, and emotional stability – with job satisfaction and job performance: A meta-analysis. Journal of Applied Psychology, 86 (1), 80–92. http://dx.doi.org/10.1037/0021-9010.86.1.80pl
dc.referencesJudge, T. A., Bono, J. E., Thoresen, C. J., Patton, G. K. (2001). The job satisfaction – job performance relationship: A qualitative and quantitative review. Psychological Bulletin, 127 (3), 376–407. http://dx.doi.org/10.1037/0033-2909.127.3.376pl
dc.referencesJudge, T. A., Heller, D., Klinger, R. (2008). The dispositional sources of job satisfaction: A comparative test. Applied Psychology, 57 (3), 361–372.pl
dc.referencesJudge, T. A., Heller, D., Mount, M. (2002). Five-factor model of personality and job satisfaction: A meta-analysis. Journal of Applied Psychology, 87, 530–541. http://dx.doi.org/10.1037/0021-9010.87.3.530pl
dc.referencesJudge, T. A., Locke, E. A., Durham, C. C., Kluger, A. N. (1998). Dispositional effects on job and life satisfaction: The role of core evaluations. Journal of Applied Psychology, 83, 17–34. http://dx.doi. org/10.1037/0021-9010.83.1.17pl
dc.referencesJudge, T. A., Scott, B. A., Ilies, R. (2006). Hostility, job attitudes, and workplace deviance: Test of a multilevel model. Journal of Applied Psychology, 91, 126–138. http://dx.doi.org/10.1037/0021-9010.91.1.126pl
dc.referencesJudge, T. A., Weiss, H. M., Kammeyer-Mueller, J. D., Hulin, C. L. (2017). Job attitudes, job satisfaction, and job affect: A century of continuity and of change. Journal of Applied Psychology, 102 (3), 356–374. http://dx.doi.org/10.1037/apl0000181pl
dc.referencesKing, N. (1970). Claryfication and evaluation of the two-factor theory of job satisfaction. Psychological Bulletin, 74, 18–31.pl
dc.referencesKish-Gephart, J. J., Harrison, D. A., Treviño, L. K. (2010). Bad apples, bad cases, and bad barrels: Meta-analytic evidence about sources of unethical decisions at work. Journal of Applied Psychology, 95 (1), 1–31. http://dx.doi.org/10.1037/a0017103pl
dc.referencesKot, P., Rożnowski, B. (2012). Self-efficacy beliefs of youth entering the labour market. Journal for Perspectives of Economic Political and Social Integration. Journal for Mental Changes, 27 (1–2), 193–214. http://dx.doi.org/10.2478/v10241-012-0033-3pl
dc.referencesKowalik, S. (2000). Jakość życia psychicznego. W: R. Derbis (red.), Jakość rozwoju a jakość życia (s. 11–31). Częstochowa: Wydawnictwa Wyższej Szkoły Pedagogicznej.pl
dc.referencesKozłowski, M. (2013). Employer branding. Budowanie wizerunku pracodawcy krok po kroku. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer business.pl
dc.referencesKożusznik, B. (2007). Zespół pracowniczy wobec wyzwań nowych modeli organizacji. W: M. Górnik-Durose, B. Kożusznik (red.), Perspektywy Psychologii Pracy (s. 123–142). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.pl
dc.referencesKrasnowa, A. (2016). Derekrutacja a budowanie marki pracodawcy. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 430, 185–194.pl
dc.referencesKraut, R., Olson, J., Banaji, M., Bruckman, A., Cohen, J., Couper, M. (2004). Psychological research online: Report of board of scientific affairs’ advisory group on the conduct of research on the Internet. American Psychologist, 59, 105–117. http://dx.doi.org/10.1037/0003-066X.59.2.105pl
dc.referencesKristof-Brown, A. L., Zimmerman, R. D., Johnson, E. C. (2005). Consequences of individuals’ fit at work: A meta-analysis of person – job, person – organization, person – group and person – supervisor fit. Personnel Psychology, 58 (2), 281–342.pl
dc.referencesKról, G., Wieczorkowska, G. (2004). Budowanie wskaźników za pomocą analizy czynnikowej. W: J. Brzeziński (red.), Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów (s. 391–416). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesKumari, A., Ibrahimi, F. (2015). Gender difference in job satisfaction among private school teachers. Indian Journal of Health & Wellbeing, 6 (9), 930–932.pl
dc.referencesKunin, T. (1955). The construction of new type of attitude measure. Personnel Psychology, 8, 65–77. http://dx.doi.org/10.1111/j.1744-6570.1955.tb01189.xpl
dc.referencesLabovitz, S. (1967). Some observations on measurement and statistics. Social Forces, 46 (2), 151–160. http://dx.doi.org/10.2307/2574595pl
dc.referencesŁaguna, M. (2010). Nowe tendencje w podejściu do szkoleń w organizacji. W: A. M. Zawadzka (red.), Psychologia zarządzania w organizacji (s. 115–139). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesŁaguna, M. (2012). Satysfakcja z życia i satysfakcja z pracy a motywacja do podejmowania szkoleń: Doniesienie z badań. Psychologia Jakości Życia, 12 (2), 163–172.pl
dc.referencesLaloux, F. (2015). Pracować inaczej. Nowatorski model organizacji inspirowany kolejnym etapem rozwoju ludzkiej świadomości. Warszawa: Studio Emka.pl
dc.referencesLi, N., Liang, J., Crant, J. M. (2010). The role of proactive personality in job satisfaction and organizational citizenship behavior: A relational perspective. The Journal of Applied Psychology, 95 (2), 395–404. http://dx.doi.org/10.1037/a0018079pl
dc.referencesLipińska-Grobelny, A. (2013). Pracownik portfolio – analiza współczesnej wieloetatowości. Organizacja i Kierowanie, 2 (155), 133–143.pl
dc.referencesLipińska-Grobelny, A. (2016). Wielopraca a zadowolenie z różnych sfer życia – analiza różnic płciowych, zawodowych i wiekowych. Medycyna Pracy, 67 (3), 385–395.pl
dc.referencesLipińska-Grobelny, A., Głowacka, K. (2009). Zadowolenie z pracy a stopień dopasowania do zawodu. Przegląd Psychologiczny, 52 (2), 181–194.pl
dc.referencesLocke, E. A. (1976). The nature and causes of job satisfaction. W: M. D. Dunnette (ed.), Handbook of industrial and organizational psychology (s. 1297–1349). Chicago: Rand McNally.pl
dc.referencesLoher, B. T., Noe, R. A., Moeller, N. L., Fitzgerald, M. P. (1985). A meta-analysis of the relation of job characteristics to job satisfaction. Journal of Applied Psychology, 70 (2), 280–289. http://dx.doi.org/10.1037/0021-9010.70.2.280pl
dc.referencesLubke, G. H., Muthen, B. O. (2004). Applying multigroup confirmatory factor models for continuous outcomes to Likert scale data complicates meaningful group comparisons. Structural Equation Modeling, 11, 514–534. http://dx.doi.org/10.1207/s15328007sem1104_2pl
dc.referencesLubrańska, A. (2013). Doświadczenia afektywne w pracy a zadowolenie z pracy – siła i jakość wzajemnych relacji. Studia Dydaktyczne, 24–25, 253–263.pl
dc.referencesMachol-Zajda, L. (2008). Rozwój elastycznych form pracy. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 5, 11–27.pl
dc.referencesMakin, P. J., Cooper, C. L., Cox, Ch. (2000). Organizacje a kontrakt psychologiczny. Zarządzanie ludźmi w pracy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesMalarska, A. (2005). Statystyczna analiza danych wspomagana programem SPSS. Kraków: SPSS.pl
dc.referencesMartin, G., Gollan, P. J., Grigg, K. (2011). Is there a bigger and better future for employer branding? Facing up to innovation, corporate reputations and wicked problems in SHRM. International Journal of Human Resource Management, 22 (17), 3618–3637. http://dx.doi.org/10.1080/09585192.2011.560880pl
dc.referencesMcCrae, R. R., Costa, P. T. jr. (1987). Validation of a five-factor model of personality cross instruments and observers. Journal of Personality and Social Psychology, 52, 81–90.pl
dc.referencesMcNeely, B. L., Meglino, B. M. (1994). The role of dispositional and situational antecedents in prosocial organizational behavior: An examination of the intended beneficiariers of prosocial behaviour. Journal of Applied Psychology, 79, 836–844.pl
dc.referencesMeyerding, S. G. H. (2015). Job Characteristics and job satisfaction: A Test of Warr’s Vitamin Model in German horticulture. The Psychologist – Manager Journal, 18 (2), 86–107. http://dx.doi.org/10.1037/mgr0000029pl
dc.referencesMielniczuk, E., Łaguna, M. (2018). The factorial structure of Job-related Affective Well-being: Polish adaptation of the Warr’s measure. International Journal of Occupational Medicine and Environmental Health, 31 (4), 429–443.pl
dc.referencesMiles, D. E., Borman, W. E., Spector, P. E., Fox, S. (2002). Building an integrative model of extra role work behaviors: A comparison of counterproductive work behavior with organizational citizenship behavior. International Journal of Selection and Assessment, 10, 51–57. http://dx.doi.org/10.1111/1468-2389.00193pl
dc.referencesMorgeson, F. P., Hupmhrey, S. E. (2006). The Work Design Questionnaire (WDQ): Developing and validating a comprehensive measure for assessing job design and the nature of work. Journal of Applied Psychology, 91 (6), 1321–1339. http://dx.doi.org/10.1037/0021-9010.91.6.1321pl
dc.referencesMoyle, P. (1995). The role of negative affectivity in the stress process: Tests of alternative models. Journal of Organizational Behavior, 16, 647–668. http://dx.doi.org/10.1002/job.4030160705pl
dc.referencesMróz, B. (2011). Poczucie jakości życia u pracowników wyższego szczebla: uwarunkowania osobowościowe i aksjologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl
dc.referencesMróz, B. (2015). Kompetencje a rola zawodowa – badania pracowników w oparciu o Model Osobowościowo-Aksjologiczny MOA. W: T. Chirkowska-Smolak, J. Grobelny (red.), Człowiek na rynku pracy – wyzwania i zagrożenia (s. 209–223). Kraków: Wydawnictwo LIBRON–Filip Lohner.pl
dc.referencesMróz, B. (2016). Poczucie jakości życia osób z kadry kierowniczej w świetle Modelu Osobowościowo-Aksjologicznego MOA. Czasopismo Psychologiczne, 22 (2), 183–194.pl
dc.referencesMróz, J., Kaleta, K. (2016). Relationships between personality, emotional labor, work engagement and job satisfaction in service professions. International Journal of Occupational Medicine and Environmental Health, 29 (5), 767–782. http://dx.doi.org/10.13075/ijomeh.1896.00578pl
dc.referencesNeuberger, O., Allerbeck, M. (1978). Messung und Analyze von Arbeitszufriedenheit: Ersahrungen mit dem Arbeitsbeschreibungsbogen (ABB). Bern–Stuttgart–Wien: Rubber.pl
dc.referencesOldham, G. R., Hackman, R. J. (1981). Relationships between organizational structure and employee reactions: Comparing alternative frameworks. Administrative Science Quarterly, 26 (1), 66–83. http://dx.doi.org/10.2307/2392600pl
dc.referencesOldham, G. R., Hackman, R. J. (2010). Not what it was and not what it will be: The future of job design research. Journal of Organizational Behavior, 31 (2/3), 463–479. http://dx.doi.org/10.1002/job.678pl
dc.referencesOldham, G. R., Hackman, R. J., Pearce, J. L. (1976). Conditions under which employees respond positively to enriched work. Journal of Applied Psychology, 61 (4), 395–403. http://dx.doi.org/10.1037/0021-9010.61.4.395pl
dc.referencesOlsson, U. (1979). On the robustness of factor analysis against crude classification of the observations. Multivariate Behavioral Research, 14 (4), 485–500. http://dx.doi.org/10.1207/s15327906mbr1404_7pl
dc.referencesOrgan, D. W., Near, J. P. (1985). Cognitive vs. affect measures of job satisfaction. International Journal of Psychology, 20, 241–254.pl
dc.referencesParker, S. K., Chmiel, N., Wall, T. D. (1997). Work characteristics and employee well-being within a context of strategic downsizing. Journal of Occupational Health Psychology, 2 (4), 289–303. http://dx.doi.org/10.1037/1076-8998.2.4.289pl
dc.referencesParker, S. K., Wall, T. D., Cordery, J. L. (2001). Future work design research and practice: Towards an elaborated model of work design. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 74 (4), 413–440. http://dx.doi.org/10.1348/096317901167460pl
dc.referencesPaszkowska-Rogacz, A. (2003). Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych. Warszawa: Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej KOWEZiU.pl
dc.referencesPaszkowska-Rogacz, A. (2010). Dopasowanie do pracy dla praktyków W: D. Merecz (red.), Dopasowanie człowieka do środowiska pracy – uwarunkowania i skutki (s. 97–125). Łódź: Oficyna Wydawnicza Instytutu Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera.pl
dc.referencesPetty, M. M., McGee, G. W., Cavender, J. W. (1984). A meta-analysis of the relationship between individual job satisfaction and individual performance. Academy of Management Review, 9, 712–721. http://dx.doi.org/10.5465/amr.1984.4277608pl
dc.referencesPhipps, D. L., Malley, Ch., Ashcroft, D. M. (2012). Job characteristics and safety climate: The role of effort-reward and demand-control-support models. Journal of Occupational Health Psychology, 17 (3), 279–289. http://dx.doi.org/10.1037/a0028675pl
dc.referencesPoraj, G. (2009). Osobowość jako predyktor zawodowego wypalania się nauczycieli. Medycyna Pracy, 60 (4), 273–282.pl
dc.referencesRatajczak, Z. (2006). Psychologiczne aspekty funkcjonowania współczesnych organizacji. W: Z. Ratajczak, A. Bańka, E. Turska (red.), Współczesna psychologia pracy i organizacji. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.pl
dc.referencesRatajczak, Z. (2007). Psychologia pracy i organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesRiketta, M. (2008). The causal relation between job attitudes and performance: A meta-analysis of panel studies. Journal of Applied Psychology, 93, 472–481. http://dx.doi.org/10.1037/0021-9010.93.2.472pl
dc.referencesRoczniewska, M., Retowski, S. (2014). Rola satysfakcji z pracy w relacji między dopasowaniem człowieka do organizacji w zakresie strategii realizacji celów a zdrowiem psychicznym. Medycyna Pracy, 65 (5), 621–631.pl
dc.referencesRosenberg, M. J., Hovland, C. I. (1960). Cognitive, affective and behavioral components of attitudes. W: C. I. Hovland, M. J. Rosenberg (eds), Attitude organization and change: An analysis of consistency among attitude components (s. 1–14). New Haven, CT: Yale University Press.pl
dc.referencesRoznowski, M., Hulin, C. (1992). The scientific merit of valid measures of general constructs with special reference to job satisfaction and job withdrawal. W: C. J. Cranny, P. C. Smith, E. F. Stone (eds), Job satisfaction (s. 123–163). New York: Lexington Books.pl
dc.referencesRussell, J. A., Carroll, J. M. (1999). On the bipolarity of positive and negative affect. Psychological Bulletin, 125, 3–30. http://dx.doi.org/10.1037/0033-2909.125.1.3pl
dc.referencesSaks, A. M., Ashforth, B. E. (1997). A longitudinal investigation of the relationships between job information sources, applicant perceptions of fit, and work outcomes. Personnel Psychology, 50, 395–426. http://dx.doi.org/10.1111/j.1744-6570.1997.tb00913.xpl
dc.referencesSalas, E., Chen, G., Kozlowski, S. W. J. (2017). A century of progress in industrial and organizational psychology: Discoveries and the next century. Journal of Applied Psychology, 102 (3), 589–598. http://dx.doi.org/10.1037/apl0000206pl
dc.referencesScarpello, V., Campbell, J. P. (1983). Job satisfaction: Are all the parts there? Personnel Psychology, 36, 577–600. http://dx.doi.org/10.1111/j.1744-6570.1983.tb02236.xpl
dc.referencesSchleicher, D. J., Watt, J. D., Greguras, G. J. (2004). Reexamining the job satisfaction – performance relationship: The complexity of attitudes. Journal of Applied Psychology, 89, 165–177. http://dx.doi.org/10.1037/0021-9010.89.1.165pl
dc.referencesSehgal, K., Malati, N. (2013). Employer branding: A potent organizational tool for enhancing competitive advantage. Journal of Brand Management, 10 (1), 51–65.pl
dc.referencesSmith, C. A., Organ, D. W., Near, J. P. (1983). Organizational citizenship behavior: Its nature and antecedens. Journal of Applied Psychology, 68, 453–463.pl
dc.referencesSmith, P. C., Kendall, L. M., Hulin, C. L. (1969). The measurement of satisfaction in work and retirement. Chicago: Rand McNally.pl
dc.referencesSpector, P. E. (1997). Job satisfaction. Thousand Oaks: SAGE Publications.pl
dc.referencesSpector, P. E., Fox, S., Domagalski, T. (2006). Emotions, violence and counterproductive work behavior. W: E. K. Kelloway, J. Barling, J. J. Hurrell (eds), Handbook of workplace violence (s. 29–46). Thousand Oaks, CA: SAGE.pl
dc.referencesSpieler, I., Stamov-Roßnagel, A., Kappa, H., Scheibe, S. (2017). Help or hindrance? Day-level relationships between flextime use, work – non-work boundaries, and affective well-being. Journal of Applied Psychology, 102 (1), 67–87. http://dx.doi.org/10.1037/apl0000153pl
dc.referencesStrykowska, M. (2002). Zawód – praca – kariera. Dynamika zmian w funkcjonowaniu współczesnych organizacji. W: M. Strykowska (red.), Współczesne organizacje – wyzwania i zagrożenia. Perspektywa psychologiczna (s. 15–34). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.pl
dc.referencesSzymańska, A., Kupczyk, T., Kubicka, J. (2016). Definiowanie pojęcia employer branding przez pracowników przedsiębiorstw wyzwaniem dla Human Resources Management. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 429, 280–289.pl
dc.referencesThayer, R. E. (2001). Calm energy. How people regulate mood with food and exercise. Oxford: University Press.pl
dc.referencesThayer, R. E. (2008). Źródło codziennych nastrojów. Kontrola energii, napięcia i stresu. Gliwice: Wydawnictwo HELION.pl
dc.referencesThode, H. J. (2002). Testing for normality. New York: Mekker Marcel.pl
dc.referencesThomas, A., Buboltz, W. C., Winkelspecht, Ch. S. (2004). Job characteristics and personality as predictors of job satisfaction. Organizational Analysis, 12 (2), 205–219. http://dx.doi.org/10.1108/eb028993pl
dc.referencesThorn, A., McLeod, M., Goldsmith, M. (2007). Peer coaching overview. Andrew Thorn, Marilyn McLeod, Marshall Goldsmith.pl
dc.referencesTomczak, A. (2011). Osobowościowe uwarunkowanie motywacji do pracy różnych grup pracowników. Nieopublikowana praca magisterska. Łódź: Uniwersytet Łódzki.pl
dc.referencesTrzebińska, E. (2012). Psychologia pozytywna. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.pl
dc.referencesVan der Doef, M., Maes, S. (1999). The Job Demand-Control (-Support) Model and psychological well-being: A review of 20 years of empirical research. Work & Stress, 13 (2), 87–114. http://dx.doi.org/10.1080/026783799296084pl
dc.referencesVan Katwyk, P. T., Fox, S., Spector, P. E., Kelloway, E. K. (2000). Using the Job-related Affective Well-being Scale (JAWS) to investigate affective responses to work stressors. Journal of Occupational Health Psychology, 5 (2), 219–230. http://dx.doi.org/10.1037/1076-8998.5.2.219pl
dc.referencesVeenhoven, R. (1991). Questions on happiness: Classical topics, modern answers, blind spots. W: F. Strack, M. Argyle, N. Schwarz (eds), Subjective well-being. An interdisciplinary perspective (s. 7–26). Oxford: Pergamon Press.pl
dc.referencesVelleman, P. F., Wilkinson, L. (1993). Nominal, ordinal, interval, and ratio typologies are misleading. The American Statistician, 47 (1), 65–72. http://dx.doi.org/10.1080/00031305.1993.10475938pl
dc.referencesWanous, J. P., Reichers, A. E., Hudy, M. J. (1997). Overall job satisfaction: How good are single – item measures? The Journal of Applied Psychology, 82 (2), 247–252. http://dx.doi.org/10.1037/0021-9010.82.2.247pl
dc.referencesWarr, P. (1990). The measurement of well-being and other aspects of mental health. Journal of Occupational Psychology, 63 (3), 193–210.pl
dc.referencesWatson, D., Clark, L. A. (1999). Emocje, nastroje, cechy i temperament: Rozważania pojęciowe i wyniki badań. W: P. Ekman, R. J. Davidson (red.), Natura emocji. Podstawowe zagadnienia (s. 83–87). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.referencesWatson, D., Clark, L. A., Tellegen, A. (1988). Development and validation of brie measures of positive and negative affect: The PANAS scale. Journal of Personality and Social Psychology, 54, 1063–1070.pl
dc.referencesWeiss, D. J., Dawis, R. V., England, G. W., Lofquist, L. H. (1967). Manual for the Minnesota Satisfaction Questionnaire. Minneapolis: University of Minnesota Press.pl
dc.referencesWeiss, H. M. (2002). Deconstructing job satisfaction: Separating evaluations, beliefs and affective experiences. Human Resource Management Review, 12, 173–194.pl
dc.referencesWiktorowicz, J. (2016). Międzypokoleniowy transfer wiedzy a wydłużanie okresu aktywności zawodowej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.referencesWojciszke, B. (2000). Postawy i ich zmiana. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik Akademicki (t. 3, s. 79–106). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.referencesWojtaszczyk, K. (2012). Employer branding czyli zarządzanie marką pracodawcy. Uwarunkowania, procesy, pomiar. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.referencesWosińska, W. (2004). Psychologia życia społecznego. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.referencesWróbel, M. (2010). Zarażanie afektywne w pracy. Podłoże i skutki kolektywnych emocji i nastrojów. Medycyna Pracy, 61 (2), 223–232.pl
dc.referencesYap, B. W., Sim, C. H. (2011). Comparisons of various types of normality tests. Journal of Statistical Computation and Simulation, 81 (12), 2141–2155. http://dx.doi.org/10.1080/00949655.2010.520163pl
dc.referencesZajonc, R. B., Markus, H. (1982). Affective and cognitive factors in preferences. Journal of Consumer Research, 9, 123–131.pl
dc.referencesZalewska, A. (1997). Znaczenie różnych aspektów pracy w zależności od dominujących wartości i wieku. W: Z. Łoś, A. Oleszkiewicz (red.), Rozwój człowieka i jego zagrożenia w świetle współczesnej psychologii (s. 163–175). Wrocław–Lublin: Wydawnictwo Linea.pl
dc.referencesZalewska, A. (2001). Arkusz Opisu Pracy O. Neubergera i M. Allerbeck – adaptacja do warunków polskich. Studia Psychologiczne, 39, 197–217.pl
dc.referencesZalewska, A. (2003a). Dwa światy – emocjonalne i poznawcze oceny jakości życia i ich uwarunkowania u osób o niskiej i wysokiej reaktywności. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej ACADEMICA.pl
dc.referencesZalewska, A. (2003b). „Skala Satysfakcji z Pracy” – pomiar poznawczego aspektu zadowolenia z pracy. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica, 7, 49–61.pl
dc.referencesZalewska, A. (2004). Reaktywność i system wartościowania a zadowolenie z pracy w nowym miejscu pracy. W: H. Skłodowski (red.), Psychologia w zarządzaniu – dydaktyka, badania, sukcesy (s. 397–413). Łódź: Społeczna Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania.pl
dc.referencesZalewska, A. (2009). Wiek, płeć i stanowisko pracy a zadowolenie z pracy. Psychologia Jakości Życia, 8 (1), 1–20.pl
dc.identifier.doi10.18778/8220-173-4


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/