Show simple item record

dc.contributor.authorZatora, Anna
dc.date.accessioned2025-05-12T06:48:51Z
dc.date.available2025-05-12T06:48:51Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationZatora, A. (2024). W pętli awansu społecznego. Kobiece ścieżki postępu w sagach rodzinnych na podstawie Gorzko, gorzko Joanny Bator i Rozrzuconych Liliany Hermetz. Konteksty Kultury, 2024, 304-319. doi: https://doi.org/10.4467/23531991KK.24.036.21268pl_PL
dc.identifier.issn2083-7658
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/55572
dc.description.abstractArtykuł koncentruje się na sposobie, w jaki autorki dwóch współczesnych sag rodzinnych – Joanna Batora w „Gorzko, gorzko” (2020) i Liliana Hermetz w „Rozrzuconych” (2021) – przedstawiają obraz kobiecego awansu społecznego. Saga rodzinna jest gatunkiem literackim skupionym wokół problemów generacyjnych ukazanych na tle przemian społeczno-historycznych. Analiza powieści pozwala przedstawić zmiany, jakie zaszły właśnie w definicji „awansu społecznego”, gdy wzięto pod uwagę mikrohistorie i głosy kobiet dotąd pomijane w wiodącej narracji. Awans okazuje się dziś zjawiskiem nielinearnym i wzbudzającym ambiwalentne emocje.pl_PL
dc.description.abstractThe article focuses on the way the authors of two contemporary family sagas – Joanna Bator in “Gorzko, gorzko” [Bitter, Bitter] (2020) and Liliana Hermetz in “Rozrzucone” [Scattered] (2021) – present a picture of female social advancement. The family saga is a literary genre centred around generational problems shown against the background of socio-historical changes. The analysis of the novels makes it possible to show the changes that have precisely occurred in the definition of “social advancement” when micro-histories and voices of women hitherto overlooked in the leading narrative are taken into account. Advancement today turns out to be a non-linear phenomenon that arouses ambivalent emotions.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesKonteksty Kultury;4
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectawans społecznypl_PL
dc.subjectsaga rodzinnapl_PL
dc.subjectmikrohistoriapl_PL
dc.subjectLiliana Hermetzpl_PL
dc.subjectJoanna Batorpl_PL
dc.subjectliteratura zaangażowanapl_PL
dc.subjectsocial advancementpl_PL
dc.subjectfamily sagapl_PL
dc.subjectmicrohistorypl_PL
dc.subjectLiliana Hermetzpl_PL
dc.subjectJoanna Batorpl_PL
dc.subjectcommitted literaturepl_PL
dc.titleW pętli awansu społecznego. Kobiece ścieżki postępu w sagach rodzinnych na podstawie „Gorzko, gorzko” Joanny Bator i „Rozrzuconych” Liliany Hermetzpl_PL
dc.title.alternativeIn the Loop of Social Advancement. Women’s Pathways to Progress in Family Sagas based on Joanna Bator’s “Gorzko, gorzko” and Liliana Hermetz’s “Rozrzucone”pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number304-319pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Teorii Literaturypl_PL
dc.identifier.eissn2353-1991
dc.contributor.authorBiographicalnoteANNA ZATORA – literaturoznawczyni, bibliotekarka, redaktorka. Związana z Katedrą Teorii Literatury Uniwersytetu Łódzkiego i czasopismem „Zagadnienia Rodzajów Literackich” (2014–) oraz Biblioteką UŁ (2015–). Absolwentka studiów filologicznych i kulturoznawczych, w 2021 roku obroniła doktorat z literaturoznawstwa (UŁ), w 2022 roku wydała książkę Saga rodzinna w literaturze polskiej XXI wieku. Konwencja czy kontestacja? Uczestniczyła w projekcie zajmującym się czytelnictwem wśród dzieci i młodzieży, praktykowała w instytucji kultury, organizowała kilka konferencji naukowych, a do dziś zajmuje się redakcją i korektą tekstów. Interesuje się genologią literacką, kulturą popularną i otwartą nauką.pl_PL
dc.referencesBator J., Gorzko, gorzko, Kraków 2020.pl_PL
dc.referencesBourdieu P., Passeron J.-C., Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesCzyżak A., Najnowsze opowieści z Górnego Śląska – między sagą rodzinną, herstory i renarracją mitow, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” 2023, nr 44, s. 189–206. DOI: https://doi.org/10.14746/pspsl.2023.44.10.pl_PL
dc.referencesDragan W.Ł., Czy traumę można odziedziczyć? Międzygeneracyjny przekaz traumy z perspektywy badań epigenetycznych [w:] Z badań nad traumą psychiczną w Polsce, red. M. Dragan, M. Rzeszutek, Warszawa 2021, s. 97–106.pl_PL
dc.referencesFidelis M., Kobiety, komunizm i industrializacja w powojennej Polsce, tłum. M. Jaszczurowska, Warszawa 2015.pl_PL
dc.referencesGosk H., „Tutejsi”. O czym opowiada Andrzej Stasiuk, prezentując okupacyjno-powojenne wizerunki chłopów z nadbużańskich wsi Mazowsza i Podlasia oraz ich potomkow, „Wielogłos” 2023, nr 2, s. 101–120. DOI: https://doi.org/10.4467/2084395XWI.23.013.18191.pl_PL
dc.referencesHermetz L., Rozrzucone. Powieść, Kraków 2021.pl_PL
dc.referencesIrigaray Luce, I jedna nie ruszy bez drugiej, tłum. A. Araszkiewicz, „Teksty Drugie” 2000, nr 6, s. 107–113.pl_PL
dc.referencesIwasiów I., Sagownia, „Dwutygodnik” 2021, nr 3, www.dwutygodnik.com/artykul/9444-sagownia.html (dostęp: 10.11.2024).pl_PL
dc.referencesJakubowiak M., Hanka. Opowieść o awansie, Wołowiec 2024.pl_PL
dc.referencesKonończuk E., Podlaska lokalność w narracjach socjologicznych, magicznych i satyrycznych, „Białostockie Studia Literaturoznawcze” 2012, nr 3, s. 141–156. DOI: https://doi.org/10.15290/bsl.2012.03.10.pl_PL
dc.referencesKuciel-Frydryszak J., Chłopki. Opowieść o naszych babkach, Warszawa 2023.pl_PL
dc.referencesKurkiewicz J., Szostak N., Joanna Bator: „Wojna przeciw kobietom trwa, ale niektóre z nas mają ostre noże”, Wyborcza.pl, 20.10.2020, https://wyborcza.pl/ksiazki/7,154165,26387108,joanna-bator-zbieralam-z-babcia-paprochy-z-dywanu.html (dostęp: 10.11.2024).pl_PL
dc.referencesŁucka I., Nowak P., Włosy babci – trauma transgeneracyjna, „Psychiatria i Psychologia Kliniczna” 2014, nr 14 (2).pl_PL
dc.referencesMrozik A., Akuszerki transformacji. Kobiety, literatura i władza w Polsce po 1989 roku, Warszawa 2012.pl_PL
dc.referencesRakowski T., Potomkowie chłopów – wolni od kultury, „Znak” 2013, nr 65 (1), s. 48–55.pl_PL
dc.referencesRakowski T., Sztuka w przestrzeniach wiejskich i eksperymenty etnograficzne. Pożegnanie kultury zawstydzenia: jednoczasowość, zwrot ku sobie, proto-socjologia, „Teksty Drugie” 2016, nr 4, s. 66–87.pl_PL
dc.referencesRybicka E., Do czego literaturze regionalnej potrzebne jest imaginarium grozy? O gotycyzowaniu Dolnego Śląska, „Wielogłos” 2023, nr 55, s. 61–87.pl_PL
dc.referencesSiniarska-Tuszyńska A., Poetyka kulturowa a praktyka Joanny Bator, Łódź 2024.pl_PL
dc.referencesSkórczewski D., Hegemon jako idol. Zachod jako hegemon wyobrażony [w:] Idol w kulturze, red. E. Fiała, A. Fitas, D. Skórczewski, Lublin 2017, s. 93–127.pl_PL
dc.referencesSobolewska J., Nowa książka: „Rozrzucone” Liliany Hermetz, rozmowa z Lilianą Hermetz, „Nowy Teatr” 2021, https://ne-np.facebook.com/MCKNowyTeatr/videos/309417050770531/ (dostęp: 9.11.2024).pl_PL
dc.referencesSzcześniak M., Poruszeni. Awans i emocje w socjalistycznej Polsce, Warszawa 2023.pl_PL
dc.referencesSzewczyk J., Czułe narratorki. Cztery pokolenia kobiet i kobieca saga w najnowszej literaturze polskiej, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2022, t. 65, nr 2, s. 29–50. DOI: https://doi.org/10.26485/ZRL/2022/65.2/2.pl_PL
dc.referencesSzybowicz E., Od Zawrocia do Karpathos. PRL i uznanie w powieści kobiecej, „Teksty Drugie” 2013, nr 3, s. 191–203.pl_PL
dc.referencesTarnowska M., Proza nurtu chłopskiego wobec hegemonicznego dyskursu o przemianach społecznych lat 1944–1956. Rekonesans, „Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture” 2021, t. 65, nr 4, s. 77–89. DOI: https://doi.org/10.12775/LL.4.2021.005.pl_PL
dc.referencesTomasik W., Awansu społecznego temat [w:] Słownik realizmu socjalistycznego, red. W. Łapiński, K. Tomasik, Kraków 2004.pl_PL
dc.referencesWolynn M., Nie zaczęło się od ciebie. Jak dziedziczona trauma wpływa na to, kim jesteśmy i jak zakończyć ten proces, tłum. M. Reimann, Warszawa 2017.pl_PL
dc.referencesWoźniak A., Niepodobieństwa rodzinne, „Dwutygodnik” 2021, nr 7, https://www.dwutygodnik.com/artykul/9570-niepodobienstwa-rodzinne.html (dostęp: 9.11.2024).pl_PL
dc.referencesZatora A., Saga rodzinna w literaturze polskiej XXI wieku. Konwencja czy kontestacja?,Łódź 2022. DOI: https://doi.org/10.18778/8220-815-3.pl_PL
dc.referencesZatora A., Użycie konwencji. Instrumentarium grozy i jego misja w „Ciemno, prawie noc”Joanny Bator, „Acta Humana” 2015, nr 6, s. 211–225. HDL: http://hdl.handle.net/11089/20192.pl_PL
dc.referencesZdanowska M., Najgorzej, jak nie wiesz, do kogo należysz. O „Rozrzuconych” Liliany Hermetz, „Kultura Liberalna” 2021, nr 648 (23), https://kulturaliberalna.pl/2021/06/08/marta-zdanowska-recenzja-rozrzucone-liliana-hermetz/ (dostęp: 8.11.2024).pl_PL
dc.referencesZimnica-Kuzioła E., Świat kobiet w tworczości prozatorskiej Liliany Hermetz, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica” 2022, nr 80, s. 23–38. DOI: https://doi.org/10.18778/0208-600X.80.03.pl_PL
dc.contributor.authorEmailanna.zatora@lib.uni.lodz.plpl_PL
dc.identifier.doi10.4467/23531991KK.24.036.21268
dc.relation.volume21pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe