Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorCiarkowska, Anna
dc.date.accessioned2025-05-05T08:12:57Z
dc.date.available2025-05-05T08:12:57Z
dc.date.issued2024-12-30
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/55500
dc.description.abstractThe starting point of the article is Miastopisanie – a project carried out by the K.K. Baczyński Literary Association, which involved leading creative walks around Łódź. Using autoethnographic tools, the author reflects on her own experiences of walking through the city, situating them in the context of the anthropology of walking as a cognitive practice, somaesthetics, and ultimately – writing as a continuous movement of the body, experiencing, and “tracking traces.” Drawing on anthropological texts, the author explores the possibility of applying the concept of “muscle readiness” to writing, which is closely tied to the category of experience – a key area of all creative endeavors. In the final section, she considers the educational potential of this concept for activities such as Miastopisanie – a group activity in which it becomes possible to break through internal barriers of solitude and engage in a shared, creative movement.en
dc.description.abstractPunktem wyjścia artykułu jest Miastopisanie – projekt zrealizowany przez Stowarzyszenie Literackie im. K.K. Baczyńskiego, który polegał na prowadzeniu twórczych spacerów po Łodzi. Używając narzędzi autoetnograficznych, autorka odnosi się do własnego doświadczenia wędrówek po mieście, osadzając je w kontekście antropologii chodzenia jako praktyki poznawczej i somaestetyki, a wreszcie – w kontekście pisania – jako nieustannego ruchu ciała, doświadczania i „tropienia śladów”. Opierając się na tekstach antropologicznych, autorka rozważa możliwość przeniesienia na grunt pisania pojęcia „gotowości mięśniowej”, która wiąże się ściśle z kategorią doświadczania – kluczowego obszaru wszelkich działań twórczych. W ostatniej części rozważa potencjał dydaktyczny tej koncepcji w przypadku działań takich jak miastopisanie – grupowego działania, w czasie którego możliwe jest naruszenie wewnętrznych barier samotności i wprawienie się we wspólny, twórczy ruch.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;2pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjecttwórcze pisaniepl
dc.subjectflâneurpl
dc.subjectpraktyki chodzeniapl
dc.subjectantropologia śladupl
dc.subjectmiastopl
dc.subjectpisaniepl
dc.subjectcreative writingen
dc.subjectflâneuren
dc.subjectwalking practicesen
dc.subjectanthropology of tracesen
dc.subjectcityen
dc.subjectwritingen
dc.titleChodź na zbyry, czyli jak wprawić się w twórczy ruchpl
dc.title.alternativeJoin the Zbyry, or How to Get into Creative Motionen
dc.typeArticle
dc.page.number341-358
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesBauman Zygmunt, Ponowoczesne wzory osobowe, „Studia socjologiczne” 2011, nr 1(200), s. 435–458.pl
dc.referencesBlanchot Maurice, Przestrzeń literacka, przeł. T. Falkowski, PWN, Warszawa 2016.pl
dc.referencesBlanchot Maurice, Wokół Kafki, przeł. K. Kocjan, Wydawnictwo KR, Warszawa 1996.pl
dc.referencesDarmach Krystian, Zapisywanie świata. W poszukiwaniu antropografii, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020. https://doi.org/10.18778/8142-784-5pl
dc.referencesDe Certeau Michel, Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, przeł. K. Thiel-Jańczuk, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008.pl
dc.referencesFałowski Adam, Hojsak Wiktoria, Z etymologii łemkowskich. Cz. III, „LingVaria” 2019, nr 1(27), s. 261–277. https://doi.org/10.12797/LV.14.2019.27.17.pl
dc.referencesGlebova Olga, “Out in the City Alone”: Clarissa Dalloway as a Flâneuse and as a Badaude, [w:] Le badaud et le regardeur, red. J. Kornhausner, I. Piechnik, Biblioteka Jagiellońska, Kraków 2017, s. 79–92.pl
dc.referencesHastrup Kirsten, Świadomość mięśniowa. Wytwarzanie wiedzy w Arktyce, przeł. E. Klekot, „Teksty Drugie” 2018, nr 1, s. 127–153. https://doi.org/10.18318/td.2018.1.8pl
dc.referencesHessel Franz, Sztuka spacerowania, tłum. S. Lisiecka, „Literatura na świecie” 2001, nr 8–9, s. 157–162.pl
dc.referencesKafka Franz, Okno na ulicę, przeł. A Kowalkowski, [w:] Okno na ulicę i inne miniatury, przeł. A. Kowalkowski i R. Karst, Wydawnictwo ATEXT, Gdańsk 1996, s. 26.pl
dc.referencesMajer Andrzej, Mikropolis. Socjologia miasta osobistego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016. https://doi.org/10.18778/7969-856-1pl
dc.referencesMarkowski Michał Paweł, O pisaniu. Fragmenty, „Teksty Drugie” 1998, nr 4, s. 201–214.pl
dc.referencesNajder-Stefaniak Krystyna, Wspólnotowość i solidarność w realizowaniu pedagogiki twórczości, „Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne” 2009, nr 34, s. 151–160.pl
dc.referencesNęcka Edward, Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.pl
dc.referencesOng Walter Jackson, Pismo a struktura świadomości, [w:] Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. G. Godlewski, A. Mencwel, R. Sulima, wstęp i red. G. Godlewski, Warszawa 2004, s. 372.pl
dc.referencesPodgórska Joanna, Tak działa mózg. Jak mądrze dbać o jego funkcjonowanie, WAB, Warszawa 2023.pl
dc.referencesRakoczy Marta, Materia, ciało, wizualność, czyli jak lepiej zrozumieć pisanie, „Teksty Drugie” 2015, nr 4, s. 71–89.pl
dc.referencesRewers Ewa, Post-polis. Wstęp do filozofii ponowoczesnego miasta, Universitas, Kraków 2005.pl
dc.referencesRybicka Elżbieta, Poza pisanie/czytanie miasta, „Teksty Drugie” 2007, nr 3, s. 107–112.pl
dc.referencesShusterman Richard, Myślenie ciała. Eseje z zakresu somaestetyki, przeł. P. Poniatowska, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa 2016.pl
dc.referencesSkarga Barbara, Społeczna monada, „Etyka” 2003, tom 26, s. 107–113. https://doi.org/10.14394/etyka.414pl
dc.referencesSłownik polsko-łódzki, https://lodz.wyborcza.pl/lodz/7,35136,135621.html [dostęp: 15.01.2024].pl
dc.referencesSolnit Rebecca, Zew włóczęgi. Opowieści wędrowne, przeł. Anna Dzierzgowska, Sławomir Królak, Karakter, Kraków 2018.pl
dc.referencesSommer Manfred, Zbieranie, przeł. J. Marecki, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003.pl
dc.referencesSuquet Annie, Sceny. Ciało tańczące – laboratorium percepcji, [w:] Historia ciała. T. 3: Różne spojrzenia. XX wiek, red. J. J. Courtine, przeł. K. Belaid i T. Stróżyński, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2020, s. 376.pl
dc.referencesSzyszkowska Maria, Stwarzanie siebie, Wydawnictwo Tower Press, Gdańsk 2001.pl
dc.referencesŚlósarska Joanna, Łapacze snów. Ponowoczesne kody spójności kulturowej, Wydawnictwo Scriptum, Kraków 2012.pl
dc.referencesŚlósarska Joanna, Poetyka tektoniczna, Wydawnictwo Primum Verbum, Łódź 2016.pl
dc.referencesWejland Andrzej Paweł, Zimą w parku. O kontemplacji antropologicznej, „Journal of Urban Ethnology” 2017, nr 15, s. 115–127.pl
dc.referencesZańko Paweł, Spacer w poszukiwaniu siebie, czyli o psychogeografii, https://popmoderna.pl/spacer-w-poszukiwaniu-siebie-czyli-o-psychogeografii/ [dostęp 15.01.2024]pl
dc.referencesZeidler-Janiszewska Anna, Dryfujący flâneur, czyli o sytuacjonistycznej transformacji doświadczenia miejskiej przestrzeni, [w:] Przestrzeń, filozofia, architektura, red. E. Rewers, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 1999, s. 115-134.pl
dc.referencesZych Magdalena, Chodzenie, „Autoportret” 2013, nr 2(41). https://www.autoportret.pl/artykuly/chodzenie/ [dostęp: 15.01.2024].pl
dc.contributor.authorEmaila.ciarkowska@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.69.16
dc.relation.volume69


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0