Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorCiszewska, Ewa
dc.contributor.authorHofelmajer-Roś, Agata
dc.date.accessioned2025-05-05T08:12:56Z
dc.date.available2025-05-05T08:12:56Z
dc.date.issued2024-12-30
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/55498
dc.description.abstractThis article on the film puppet builds a methodological bridge between the “production-oriented” approach in film studies and Howard Becker’s qualitative sociology of art. Examined through the lens of the film puppet, the social world of animated art emerges as a space of competing creative concepts, analyzed as philosophies of puppet creation reflected in individual directorial practices. Using terminology proposed by Paul Wells, a British historian of animation, the film puppet is explored in two “states of matter”: as a pre-film object (a three-dimensional material selected to construct or “perform” the puppet) and as a film object (the tangible puppet featured before the film camera).The term puppet philosophy refers to a director’s effort to reveal the “inner life of the object” during the creative process. Through selected examples, the article demonstrates how significantly a director and their philosophy of puppet creation influence the final form of a stop-motion animated film. Puppet philosophies at the “Se-Ma-For” Studio of Small Film Forms reflected the economic, organizational, and technical conditions under which the film puppets were created and their makers worked.The micro-scale of work on individual puppets provides insights into the production process of puppet animation films at the “Se-Ma-For” Studio of Small Film Forms from 1946 to the late 1960s.en
dc.description.abstractArtykuł dotyczący lalki filmowej buduje metodologiczny pomost pomiędzy filmoznawstwem w jego „produkcyjnej” odsłonie, a zorientowaną jakościowo socjologią sztuki spod znaku Howarda Beckera. Badany przez pryzmat lalki filmowej społeczny świat sztuki animacji okazuje się areną, na której ścierają się różne koncepcje twórcze, analizowane jako filozofie tworzenia lalki widoczne w indywidualnych praktykach reżyserskich. Korzystając z terminologii zaproponowanej przez Paula Wellsa, brytyjskiego historyka animacji, przyglądamy się lalce filmowej w jej dwóch „stanach skupienia” – jako obiektowi przedfilmowemu (czyli trójwymiarowemu materiałowi wybranemu do wykonania lub „zagrania” lalki) oraz obiektowi filmowemu (materialnej lalce występującej przed kamerą filmową). Filozofią lalki nazywamy wydobywanie przez reżysera w procesie twórczym „wewnętrznego życia przedmiotu”. Na wybranych przykładach wskazujemy, w jak dużym stopniu reżyser filmu i jego filozofia tworzenia lalki wpływają na ostateczny kształt filmu powstającego w technice poklatkowej. Filozofie lalek w Studio Małych Form Filmowych „Se-Ma-For” odzwierciedlały warunki ekonomiczne, organizacyjne i techniczne, w jakich tworzono filmowe lalki oraz w jakich pracowali ich twórcy. Mikroskale prac nad pojedynczymi lalkami umożliwiają odtworzenie procesu realizacji animowanego filmu lalkowego w Studio Małych Form Filmowych „Se-Ma-For” od 1946 r. do drugiej połowy lat sześćdziesiątych XX w.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;2pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectfilm puppeten
dc.subjectstop-motion animationen
dc.subjectpuppet animationen
dc.subjectanimated filmen
dc.subjectStudio of Small Film Forms “Se-Ma-For”en
dc.subjectPolish animated filmen
dc.subjectlalka filmowapl
dc.subjectanimacja poklatkowapl
dc.subjectanimacja lalkowapl
dc.subjectfilm animowanypl
dc.subjectStudio Małych Form Filmowych „Se-Ma-For”pl
dc.subjectpolski film animowanypl
dc.titleLalka filmowa – perspektywy badań Rozważania na podstawie wybranych produkcji lalkowych zrealizowanych w Studiu Małych Form Filmowych „Se-Ma-For” w Łodzipl
dc.title.alternativeThe Film Puppet – Research Perspectives. Reflections Based on Selected Puppet Productions Created at the “Se-Ma-For” Studio of Small Film Forms in Łódźen
dc.typeArticle
dc.page.number281-310
dc.contributor.authorAffiliationCiszewska, Ewa - Uniwersytet Łódzkipl
dc.contributor.authorAffiliationHofelmajer-Roś, Agata - Uniwersytet Śląskipl
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesAdamczak Marcin, Obok ekranu. Perspektywa badań produkcyjnych a społeczne istnienie filmu, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2014.pl
dc.referencesBeck Jerry, Sztuka animacji: od ołówka do piksela: historia filmu animowanego, przeł. E. Romkowska, A. Kołodyński, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2006.pl
dc.referencesBecker Howard Saul, Art Worlds, wyd. 2, University of California Press, Berkeley–Los Angeles–London 2008.pl
dc.referencesBuchan Suzanne, The Animated Spectator: Watching the Quay Brothers Worlds, [w:] S. Buchan, Animated Worlds, John Libbey Publishing, London 2006.pl
dc.referencesCiszewska Ewa, Materialne warunki wytwarzania konwencji filmu lalkowego w Polsce. Działalność Ryszarda Potockiego i Zenona Wasilewskiego w latach 1945–1950 jako architektów Studia Małych Form Filmowych „Se-Ma-For” w Łodzi, „Pleograf. Historyczno-filmowy kwartalnik Filmoteki Narodowej” 2023, nr 4, s. 6-31. https://doi.org/10.56351/PLEOGRAF.2023.4.01 [dostęp: 01.12.2024].pl
dc.referencesCiszewska Ewa, Hofelmajer-Roś Agata, Pabiś-Orzeszyna Michał, Szul Szymon, Społeczne światy Studia Małych Form Filmowych „Se-Ma-For” w Łodzi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2025.pl
dc.referencesCiszewska Ewa, Skopal Pavel, Večeřa Michal, Urbanized Functionality in the Production of Animated Films: Czechoslovak and Polish Film Studios, 1945–1960, “JCMS – Journal of Cinema and Media Studies” 2025, w druku.pl
dc.referencesChybowska Maria, Kukiełkowe kłopoty. Jak powstają najmniejsze gwiazdy ekranu, „Gazeta Filmowców” 1947, nr 2(3).pl
dc.referencesGiżycki Jerzy, Droga do filmu animowanego. Mówi Stefan Schabenbeck, „Kino” 1969, nr 6, s. 41–45.pl
dc.referencesGorządek Agata, Zapomniana książka. Poza Kadrem. Analiza procesu powstawania filmu lalkowego [praca doktorska], Wydział Operatorski i Realizacji Telewizyjnej PWSFTViT w Łodzi, Łódź 2020.pl
dc.referencesHasło Jerzy Zaruba na portalu https://culture.pl [dostęp: 22.12.2023].pl
dc.referencesHendrykowski Marek, Schody, „Magazyn Filmowy SFP” 2022, nr 06, s. 70-71.pl
dc.referencesMask Deirdre, Adresy. Co mówią nam o tożsamości, statusie i władzy, przeł. Agnieszka Wilga, Znak Litera Nova, Kraków 2022.pl
dc.referencesOddział Filmów Kukiełkowych w nowej siedzibie, „Film” 1953, nr 20(233).pl
dc.referencesSzeflińska-Szymanek Edwarda Mirosława, Monografia Tuszyna od 1416 do 1966, Stowarzyszenie „Kocham Tuszyn”, Tuszyn 2022.pl
dc.referencesWells Paul, Chair Tales: Object and Materiality in Animation, „Alphaville: Journal of Film and Screen Media”, No. 8, 2014, Loughborough University. https://doi.org/10.33178/alpha.8.01pl
dc.referencesWill J[…], W czarodziejskiej pracowni, „Dziennik Łódzki” 1946, nr 324(511), s. 3.pl
dc.referencesArchiwum Państwowe w Łodzi, zespół Studia Małych Form Filmowych „Se-Ma-For”, sygn. 19430.pl
dc.referencesArchiwum Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego, Ryszard Potocki. Archiwalia, sygn. A4.pl
dc.referencesArchiwum Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego, Zenon Wasilewski. Archiwalia, sygn. A-62.pl
dc.referencesArchiwum Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego, 5 minut dla zdrowia, sygn. Scenariusze i umowy filmów objęte prawem autorskim, 1959.pl
dc.referencesZbiory Działu Widowisk Lalkowych Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi.pl
dc.referencesZbiory Muzeum Kinematografii w Łodzi.pl
dc.referencesZbiory online – Muzeum Kinematografii w Łodzi, http://mklonline.wbsi.pl/card/mkl-fa-1098/ [dostęp: 24.12.2023].pl
dc.referencesZbiory prywatne Teresy Puchowskiej-Sturlis.pl
dc.referencesWywiad z Jerzym Podgórskim przeprowadzony w 2021 roku, ASAFGŁ, sygnatura SMFF_0009, w: Ewa Ciszewska, Szymon Szul, Animation workers from “Se-Ma-For” Studio of Small Film Forms in Lodz (dataset), https://repozytorium.uni.lodz.pl/handle/11089/52081pl
dc.referencesWywiad z Teresą Puchowską-Sturlis przeprowadzony w 2021 roku, ASAFGŁ, sygnatura SMFF_0017, w: Ewa Ciszewska, Szymon Szul, Animation workers from “Se-Ma-For” Studio of Small Film Forms in Lodz (dataset), https://repozytorium.uni.lodz.pl/handle/11089/52081pl
dc.referencesWywiad ze Stefanem Schabenbeckiem przeprowadzony w 2022 i 2023 roku, ASAFGŁ, sygnatura SMFF_0029, Ewa Ciszewska, Szymon Szul, Animation workers from “Se-Ma-For” Studio of Small Film Forms in Lodz (dataset), https://repozytorium.uni.lodz.pl/handle/11089/52081pl
dc.referencesWywiad ze Stefanem Schabenbeckiem przeprowadzony przez Agatę Hofelmajer-Roś i Szymona Szula w dniu 27 listopada 2023.pl
dc.references5 minut dla zdrowia, reż. Zenon Wasilewski, Polska 1959.pl
dc.referencesCo wiemy o Popielu, reż. Janina Hartwig, Polska 1963.pl
dc.referencesKocmołuszek, reż. Edward Sturlis, Polska 1955.pl
dc.referencesKwartecik, reż. Edward Sturlis, Polska 1965.pl
dc.referencesManguar, reż. Edward Sturlis, Polska 1961.pl
dc.referencesNowy Guliwer, reż. Aleksander Ptuszko, ZSRR 1935.pl
dc.referencesOlimpiada, reż. Lidia Hornicka, Polska 1961.pl
dc.referencesPan Piórko śni, reż. Zenon Wasilewski, Polska 1949.pl
dc.referencesPaweł i Gaweł, reż. Ryszard Potocki, Polska 1947.pl
dc.referencesPiotruś i wilk, reż. Suzie Templeton, Polska, Wielka Brytania 2006.pl
dc.referencesPechowy bokser, reż. Zenon Wasilewski, Polska 1946.pl
dc.referencesSchody, reż. Stefan Schabenbeck, Polska 1968.pl
dc.referencesŚwiat w operze, reż. Jerzy Kotowski, Polska 1966.pl
dc.referencesWet za Wet, reż. Zenon Wasilewski, Polska 1949.pl
dc.referencesZa króla Krakusa, reż. Zenon Wasilewski, Polska 1947.pl
dc.referencesZmiana warty, reż. Halina Bielińska, Włodzimierz Haupe, Polska 1958.pl
dc.referencesŻyciorys, reż. Edward Sturlis, Polska 1971.pl
dc.contributor.authorEmailCiszewska, Ewa - ewa.ciszewska@uni.lodz.pl
dc.contributor.authorEmailHofelmajer-Roś, Agata - agata.hofelmajer-ros@us.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.69.14
dc.relation.volume69


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0