Łódź w Witkacym
Streszczenie
The article addresses the question of the significance of the 1927 premiere of Persa Zwierżontkowska at the Municipal Theatre in Łódź for Witkacy’s work, a play whose text has been lost. Based on reviews of the premiere and an interview with the play’s author, we can reconstruct the audience’s reaction to the avant-garde performance. Marginal notes in Pigułka, Witkacy’s long-term critical text, reveal the author’s attitude toward art criticism in Łódź. Reconstructing the reception of Persa allows us to interpret the expressive passage in Insatiability describing a premiere at Kwintofron Wieczorowicz’s theatre as a form of polemic with critics and as a hint regarding the disappearance of the play’s original manuscript. Artykuł odpowiada na pytanie, jakie znaczenie dla twórczości Witkacego miała premiera Persy Zwierżontkowskiej (1927) w Teatrze Miejskim w Łodzi, dramatu, którego tekst zaginął. Na podstawie recenzji z premiery oraz wywiadu z autorem sztuki możemy odtworzyć reakcję publiczności na wystawienie awangardowego dzieła. Zapiski na marginesie Pigułki, tekstu krytycznego Witkacego pisanego przez dłuższy czas, pokazują stosunek autora do łódzkiej krytyki artystycznej. Rekonstrukcja recepcji Persy pozwala odczytać ekspresyjny fragment Nienasycenia, opisujący premierę w teatrze Kwintofrona Wieczorowicza jako formę polemiki z krytyką oraz wskazówkę na temat zaginięcia oryginału dramatu.