dc.contributor.author | Drozdowski, Adam | |
dc.contributor.author | Francuz, Małgorzata | |
dc.date.accessioned | 2025-04-23T06:25:28Z | |
dc.date.available | 2025-04-23T06:25:28Z | |
dc.date.issued | 2024-12-30 | |
dc.identifier.issn | 2084-851X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/55414 | |
dc.description.abstract | The article provides an analysis of the New Collection (Nowa Kolekcja) by Dom Mody Limanka, created as part of the Prototypes (Prototypy) series at the Muzeum Sztuki in Łódź in 2019. The project served as a critical examination of the contemporary fashion market, focusing on problematic aspects of fast fashion such as worker exploitation, consumerism, and environmental degradation. The artists reinterpreted avant-garde works, including those by Władysław Strzemiński and Theo van Doesburg, adapting them to the aesthetics of everyday clothing in the style of chain store apparel. The collection stood out for its duality–on one hand, it was a satire on mass production, while on the other, it explored how artistic forms function in prosaic, utilitarian contexts. Despite its ironic form and intentional use of cheap materials, the project raised questions about the value and role of art in society and its ability to foster critical dialogue on contemporary trends. The New Collection was also a performative experiment–visitors were encouraged to touch and try on the garments, emphasizing the tension between the reception of artworks and their utilitarian character. The project highlighted the paradoxes of modern fashion, becoming a space for reflection on the relationships between art, consumption, and everyday life. | en |
dc.description.abstract | Artykuł omawia Nową Kolekcję Domu Mody Limanka, stworzoną w ramach cyklu „Prototypy” w Muzeum Sztuki w Łodzi w 2019 roku. Projekt stanowił krytyczną analizę współczesnego rynku mody, z naciskiem na problematyczne aspekty fast fashion, takie jak wyzysk pracowników, konsumpcjonizm i degradacja środowiska. Artyści reinterpretowali dzieła awangardowe, w tym prace Władysława Strzemińskiego i Theo van Doesburga, adaptując je do estetyki codziennych ubrań w stylu sieciowych sklepów odzieżowych. Kolekcja przyciągała uwagę swoją dwoistością – z jednej strony była satyrą dotyczącą masowej produkcji, a z drugiej badała, jak artystyczne formy mogą funkcjonować w prozaicznych kontekstach użytkowych. Pomimo ironicznej formy i celowego wykorzystania tanich materiałów, projekt stawiał pytania o wartość i rolę sztuki w społeczeństwie oraz jej zdolność do inicjowania krytycznego dialogu na temat współczesnych trendów. Nowa Kolekcja była również eksperymentem performatywnym – odwiedzający mogli dotykać i przymierzać ubrania, co podkreślało napięcie między odbiorem dzieł sztuki a ich użytkowym charakterem. Projekt uwypuklił paradoksy współczesnego rynku mody, jednocześnie stając się polem do refleksji nad relacjami między sztuką, konsumpcją i codziennością. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | TECHNE. Seria Nowa;14 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | fashion | en |
dc.subject | art inspirations in fashion | en |
dc.subject | contemporary problems of fashion market | en |
dc.subject | Łódź artistic environment | en |
dc.subject | contemporary fashion contexts | en |
dc.subject | moda | pl |
dc.subject | inspiracje sztuką w modzie | pl |
dc.subject | współczesne problemy rynku mody | pl |
dc.subject | łódzkie środowisko artystyczne | pl |
dc.subject | współczesne konteksty mody | pl |
dc.title | Ubiór jako forma sztuki zaangażowanej społecznie, na przykładzie Nowej Kolekcji Domu Mody Limanka | pl |
dc.title.alternative | Ubiór jako forma sztuki zaangażowanej społecznie, na przykładzie Nowej Kolekcji Domu Mody Limanka | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 97-110 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Drozdowski, Adam - Uniwersytet Łódzki, Instytut Historii Sztuki | pl |
dc.contributor.authorAffiliation | Francuz, Małgorzata - Uniwersytet Łódzki, Instytut Historii Sztuki | pl |
dc.identifier.eissn | 2720-149X | |
dc.references | BAŁCZEWSKI 2019 – M. Bałczewski, Prototypy: Dom Mody Limanka. Nowa Kolekcja (fotografia), plasterlodzki.pl [dostęp: 17.06.2024]. | pl |
dc.references | CZYŻEWSKA 2019 – B. Czyżewska, Nowa Kolekcja by Limanka, czyli grzechy główne branży, www.vogue.pl [dostęp: 17.06.2024]. | pl |
dc.references | Desa Unicum – Obiekty z Nowej Kolekcji DML na stronie domu aukcyjnego DESA Unicum, bid.desa.pl/lots?artists=1 5UFQ2C [dostęp: 30.06.2024]. | pl |
dc.references | Dictionary of Sustainable Management – Dictionary of Sustainable Management, sustainabilitydictionary.com [dostęp: 1.07.2024]. | pl |
dc.references | DOMAGALSKA 2018 – P. Domagalska, Raz nazywamy się skłotem, a raz showroomem, www.dwutygodnik.com [dostęp: 31.05.2024]. | pl |
dc.references | HATOWSKA 2018 – A. Hatowska, Peer-to-Peer. Praktyki kolektywne w nowej sztuce (katalog wystawy w Muzeum Sztuki w Łodzi, 8 czerwca – 28 października 2018), Łódź 2018, s. 12–13. | pl |
dc.references | KELLY / AHMED 2023 – A. Kelly, R. Ahmed, Workers for fast fashion brands fear starvation as they fight for higher wages, www.theguardian.com [dostęp: 18.07.2024]. | pl |
dc.references | KLUSZCZYŃSKI 1997 – R. Kluszczyński, Awangarda: rozważania teoretyczne, Łódź 1997. | pl |
dc.references | Nagranie jednego z występów w MS w Łodzi, zasoby.msl.org.pl/mobjects/view/2807 [dostęp: 17.06.2024]. | pl |
dc.references | Opis wydarzenia Prototypy, www.facebook.com/events/256178985311156/ [dostęp: 17.06.2024]. | pl |
dc.references | Patologiczny haul lumpeksowy 2019 – Patologiczny haul lumpeksowy zimowy na kanale Dominiki Ciemięgi lajtowylajt w serwisie Youtube, https://www.youtube.com/watch?v=akjfP71urRo [dostęp: 10.06.2024]. | pl |
dc.references | POLICHT 2019 – P. Policht, Postkryzysowy szyk: Dom Mody Limanka w Muzeum Sztuki w Łodzi, culture.pl [dostęp: 10.06.2024]. | pl |
dc.references | RAJVANSHI 2023 – A. Rajvanshi, Shein Is the World’s Most Popular Fashion Brand – at a Huge Cost to Us All, www.time.com [dostęp: 18.07.2024]. | pl |
dc.references | ROSS 2021 – E. Ross, Fast Fashion Getting Faster: A Look at the Unethical Labor Practices Sustaining a Growing Industry, www.studentbriefs.law.gwu.edu [dostęp: 18.07.2024]. | pl |
dc.references | SKINNER 2023 – E. Benjamin Skinner, The True Cost of a $12 T-Shirt, www.nytimes.com [dostęp: 18.07.2024]. | pl |
dc.references | SKOCZEK 1964 – Z. Skoczek, Polskie Kroniki Filmowe: Robot Ewa, 1964. | pl |
dc.references | ŻYDEK 2020 – S. Żydek, Nie latajcie samolotami, [w:] Project Room 2019, red. S. Breczko, Warszawa 2020, s. 55–81. | pl |
dc.contributor.authorEmail | Drozdowski, Adam - adam.drozdowski@filhist.uni.lodz.pl | |
dc.contributor.authorEmail | Francuz, Małgorzata - malgorzata.francuz@edu.uni.lodz.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2084-851X.18.08 | |
dc.relation.volume | 2 | |