Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDrozdowski, Adam
dc.contributor.authorFrancuz, Małgorzata
dc.date.accessioned2025-04-23T06:25:28Z
dc.date.available2025-04-23T06:25:28Z
dc.date.issued2024-12-30
dc.identifier.issn2084-851X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/55414
dc.description.abstractThe article provides an analysis of the New Collection (Nowa Kolekcja) by Dom Mody Limanka, created as part of the Prototypes (Prototypy) series at the Muzeum Sztuki in Łódź in 2019. The project served as a critical examination of the contemporary fashion market, focusing on problematic aspects of fast fashion such as worker exploitation, consumerism, and environmental degradation. The artists reinterpreted avant-garde works, including those by Władysław Strzemiński and Theo van Doesburg, adapting them to the aesthetics of everyday clothing in the style of chain store apparel. The collection stood out for its duality–on one hand, it was a satire on mass production, while on the other, it explored how artistic forms function in prosaic, utilitarian contexts. Despite its ironic form and intentional use of cheap materials, the project raised questions about the value and role of art in society and its ability to foster critical dialogue on contemporary trends. The New Collection was also a performative experiment–visitors were encouraged to touch and try on the garments, emphasizing the tension between the reception of artworks and their utilitarian character. The project highlighted the paradoxes of modern fashion, becoming a space for reflection on the relationships between art, consumption, and everyday life.en
dc.description.abstractArtykuł omawia Nową Kolekcję Domu Mody Limanka, stworzoną w ramach cyklu „Prototypy” w Muzeum Sztuki w Łodzi w 2019 roku. Projekt stanowił krytyczną analizę współczesnego rynku mody, z naciskiem na problematyczne aspekty fast fashion, takie jak wyzysk pracowników, konsumpcjonizm i degradacja środowiska. Artyści reinterpretowali dzieła awangardowe, w tym prace Władysława Strzemińskiego i Theo van Doesburga, adaptując je do estetyki codziennych ubrań w stylu sieciowych sklepów odzieżowych. Kolekcja przyciągała uwagę swoją dwoistością – z jednej strony była satyrą dotyczącą masowej produkcji, a z drugiej badała, jak artystyczne formy mogą funkcjonować w prozaicznych kontekstach użytkowych. Pomimo ironicznej formy i celowego wykorzystania tanich materiałów, projekt stawiał pytania o wartość i rolę sztuki w społeczeństwie oraz jej zdolność do inicjowania krytycznego dialogu na temat współczesnych trendów. Nowa Kolekcja była również eksperymentem performatywnym – odwiedzający mogli dotykać i przymierzać ubrania, co podkreślało napięcie między odbiorem dzieł sztuki a ich użytkowym charakterem. Projekt uwypuklił paradoksy współczesnego rynku mody, jednocześnie stając się polem do refleksji nad relacjami między sztuką, konsumpcją i codziennością.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesTECHNE. Seria Nowa;14pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectfashionen
dc.subjectart inspirations in fashionen
dc.subjectcontemporary problems of fashion marketen
dc.subjectŁódź artistic environmenten
dc.subjectcontemporary fashion contextsen
dc.subjectmodapl
dc.subjectinspiracje sztuką w modziepl
dc.subjectwspółczesne problemy rynku modypl
dc.subjectłódzkie środowisko artystycznepl
dc.subjectwspółczesne konteksty modypl
dc.titleUbiór jako forma sztuki zaangażowanej społecznie, na przykładzie Nowej Kolekcji Domu Mody Limankapl
dc.title.alternativeUbiór jako forma sztuki zaangażowanej społecznie, na przykładzie Nowej Kolekcji Domu Mody Limankaen
dc.typeArticle
dc.page.number97-110
dc.contributor.authorAffiliationDrozdowski, Adam - Uniwersytet Łódzki, Instytut Historii Sztukipl
dc.contributor.authorAffiliationFrancuz, Małgorzata - Uniwersytet Łódzki, Instytut Historii Sztukipl
dc.identifier.eissn2720-149X
dc.referencesBAŁCZEWSKI 2019 – M. Bałczewski, Prototypy: Dom Mody Limanka. Nowa Kolekcja (fotografia), plasterlodzki.pl [dostęp: 17.06.2024].pl
dc.referencesCZYŻEWSKA 2019 – B. Czyżewska, Nowa Kolekcja by Limanka, czyli grzechy główne branży, www.vogue.pl [dostęp: 17.06.2024].pl
dc.referencesDesa Unicum – Obiekty z Nowej Kolekcji DML na stronie domu aukcyjnego DESA Unicum, bid.desa.pl/lots?artists=1 5UFQ2C [dostęp: 30.06.2024].pl
dc.referencesDictionary of Sustainable Management – Dictionary of Sustainable Management, sustainabilitydictionary.com [dostęp: 1.07.2024].pl
dc.referencesDOMAGALSKA 2018 – P. Domagalska, Raz nazywamy się skłotem, a raz showroomem, www.dwutygodnik.com [dostęp: 31.05.2024].pl
dc.referencesHATOWSKA 2018 – A. Hatowska, Peer-to-Peer. Praktyki kolektywne w nowej sztuce (katalog wystawy w Muzeum Sztuki w Łodzi, 8 czerwca – 28 października 2018), Łódź 2018, s. 12–13.pl
dc.referencesKELLY / AHMED 2023 – A. Kelly, R. Ahmed, Workers for fast fashion brands fear starvation as they fight for higher wages, www.theguardian.com [dostęp: 18.07.2024].pl
dc.referencesKLUSZCZYŃSKI 1997 – R. Kluszczyński, Awangarda: rozważania teoretyczne, Łódź 1997.pl
dc.referencesNagranie jednego z występów w MS w Łodzi, zasoby.msl.org.pl/mobjects/view/2807 [dostęp: 17.06.2024].pl
dc.referencesOpis wydarzenia Prototypy, www.facebook.com/events/256178985311156/ [dostęp: 17.06.2024].pl
dc.referencesPatologiczny haul lumpeksowy 2019 – Patologiczny haul lumpeksowy zimowy na kanale Dominiki Ciemięgi lajtowylajt w serwisie Youtube, https://www.youtube.com/watch?v=akjfP71urRo [dostęp: 10.06.2024].pl
dc.referencesPOLICHT 2019 – P. Policht, Postkryzysowy szyk: Dom Mody Limanka w Muzeum Sztuki w Łodzi, culture.pl [dostęp: 10.06.2024].pl
dc.referencesRAJVANSHI 2023 – A. Rajvanshi, Shein Is the World’s Most Popular Fashion Brand – at a Huge Cost to Us All, www.time.com [dostęp: 18.07.2024].pl
dc.referencesROSS 2021 – E. Ross, Fast Fashion Getting Faster: A Look at the Unethical Labor Practices Sustaining a Growing Industry, www.studentbriefs.law.gwu.edu [dostęp: 18.07.2024].pl
dc.referencesSKINNER 2023 – E. Benjamin Skinner, The True Cost of a $12 T-Shirt, www.nytimes.com [dostęp: 18.07.2024].pl
dc.referencesSKOCZEK 1964 – Z. Skoczek, Polskie Kroniki Filmowe: Robot Ewa, 1964.pl
dc.referencesŻYDEK 2020 – S. Żydek, Nie latajcie samolotami, [w:] Project Room 2019, red. S. Breczko, Warszawa 2020, s. 55–81.pl
dc.contributor.authorEmailDrozdowski, Adam - adam.drozdowski@filhist.uni.lodz.pl
dc.contributor.authorEmailFrancuz, Małgorzata - malgorzata.francuz@edu.uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/2084-851X.18.08
dc.relation.volume2


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0