dc.contributor.author | Hreciński, Piotr | |
dc.date.accessioned | 2025-03-10T11:41:08Z | |
dc.date.available | 2025-03-10T11:41:08Z | |
dc.date.issued | 2024-12-30 | |
dc.identifier.issn | 1427-969X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/54934 | |
dc.description.abstract | The Burnout Clinical Subtype Questionnaire (BCSQ-12) by Montero-Marín is a tool that measures overload, lack of development, and neglect. According to the authors, their severity allows us to distinguish three subtypes of burnout: frenetic, underchallenged, and worn-out.Since the work of a teacher is one of the professions more exposed to burnout, the Polish translation of the BCSQ-12 presented in the article was validated in research conducted among primary and secondary school teachers (N = 1,722). The results allowed us to conclude that the Polish version of the BCSQ-12 reflects the three-factor structure of the original and has satisfactory psychometric properties. Convergent validity was satisfactorily confirmed by correlations with the Oldenburg Burnout Inventory (OLBI) and the Utrecht Work Engagement Scale (UWES). However, it was noticed that two items of the translated tool showed a slightly weaker relationship with the remaining items of the scale. Despite this weakness, the Polish version of BCSQ-12 meets basic psychometric criteria and may be a valuable tool used in research on burnout. | en |
dc.description.abstract | Kwestionariusz Podtypów Klinicznych Wypalenia Zawodowego (Burnout Clinical Subtype Questionnaire – BCSQ-12) autorstwa Montero-Marína jest narzędziem umożliwiającym pomiar przeciążenia, braku rozwoju i zaniedbania. Zdaniem autorów ich nasilenie pozwala wyróżnić trzy podtypy wypalenia zawodowego: frenetyczny, niewystarczająco stymulowany i zużyty. Ponieważ praca nauczycieli należy do zawodów bardziej narażonych na wypalenie, zaprezentowane w artykule polskie tłumaczenie BCSQ-12 zostało poddane walidacji w badaniach przeprowadzonych wśród nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych (N = 1722). Wyniki badań pozwoliły stwierdzić, że polska wersja BCSQ-12 odzwierciedla trójczynnikową strukturę oryginału i posiada satysfakcjonujące właściwości psychometryczne. Trafność zbieżną w zadowalający sposób potwierdziły korelacje z Oldenburskim Inwentarzem Wypalenia Zawodowego (OLBI) oraz Utrechcką Skalą Zaangażowania w Pracę (UWES). Dostrzeżono jednak, że dwa itemy przetłumaczonego narzędzia wykazują nieco słabszy związek z pozostałymi pozycjami skali. Mimo tego mankamentu polska wersja BCSQ-12 spełnia podstawowe kryteria psychometryczne i może być wartościowym narzędziem stosowanym w badaniach nad zjawiskiem wypalenia zawodowego. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica;24 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | burnout | en |
dc.subject | subtypes of burnout | en |
dc.subject | engagement | en |
dc.subject | teachers | en |
dc.subject | BCSQ-12 | en |
dc.subject | wypalenie zawodowe | pl |
dc.subject | podtypy wypalenia zawodowego | pl |
dc.subject | zaangażowanie | pl |
dc.subject | nauczyciele | pl |
dc.subject | BCSQ-12 | pl |
dc.title | Polskie opracowanie kwestionariusza podtypów klinicznych wypalenia zawodowego (BCSQ-12) | pl |
dc.title.alternative | Polish version of the burnout clinical subtype questionnaire (BCSQ-12) | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 67-85 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, Wydział Filozofii, psychologia | pl |
dc.identifier.eissn | 2353-4842 | |
dc.references | Abós Á., Sevil-Serrano J., Montero-Marín J., Julián J.A., García-González L. (2021). Examining the psychometric properties of the burnout clinical subtype questionnaire (BCSQ-12) in secondary school teachers. Current Psychology, 40, 3809–3826. https://doi.org/10.1007/s12144-019-00333-7 | pl |
dc.references | Bedyńska S., Cypryańska M. (2007). Zaawansowane sposoby tworzenia wskaźników: zastosowanie analizy czynnikowej oraz analizy rzetelności pozycji. W: S. Bedyńska, A. Brzezicka (red.), Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii (s. 134–161). Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Akademika”. | pl |
dc.references | Bedyńska S., Książek M. (2012). Statystyczny drogowskaz 3. Praktyczny przewodnik wykorzystania modeli regresji oraz równań strukturalnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Sedno”. | pl |
dc.references | Chirkowska-Smolak T. (2018). Polska adaptacja kwestionariusza do pomiaru wypalenia zawodowego OLBI (The Oldenburg Burnout Inventory). Studia Oeconomica Posnaniensia, 6(3), 27–47. https://doi.org/10.18559/soep.2018.3.2 | pl |
dc.references | Demarzo M., García-Campayo J., Martínez-Rubio D., Pérez-Aranda A., Miraglia J.L., Hirayama M.S., de Salvo V.M.A., Cicuto K., Favarato M.L., Terra V., de Oliveira M.B., García-Toro M., Modrego-Alarcón M., Montero-Marín J. (2020). Frenetic, under-challenged, and worn-out burnout subtypes among Brazilian primary care personnel: Validation of the Brazilian „Burnout Clinical Subtype Questionnaire” (BCSQ-36/BCSQ-12). International Journal of Environmental Research & Public Health, 17, 1081. https://doi.org/10.3390/ijerph17031081 | pl |
dc.references | Demerouti E., Bakker A.B., Nachreiner F., Schaufeli W.B. (2001). The job demands-resources model of burnout. Journal of Applied Psychology, 86(3), 499–512. https://doi.org/10.1037/0021-9010.86.3.499 | pl |
dc.references | Drwal Ł. (1995). Adaptacja kwestionariuszy osobowości. Wybrane zagadnienia i techniki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. | pl |
dc.references | Farber B.A. (1990). Burnout in psychotherapists: Incidence, types, and trends. Psychotherapy in Private Practice, 8(1), 35–44. https://doi.org/10.1300/J294v08n01_07 | pl |
dc.references | Farber B.A. (1991). Symptoms and types: Worn-out, frenetic and underchallenged teachers. W: B.A. Farber (red.), Crisis in education: Stress and burnout in the American teacher (s. 72–97). San Francisco: Jossey-Bass Publishers. | pl |
dc.references | Farber B.A. (2000). Treatment strategies for different types of teacher burnout. Journal of Clinical Psychology, 56(5), 675–689. https://doi.org/10.1002/(sici)1097-4679(200005)56:53.0.co;2-d | pl |
dc.references | Kristensen T.S., Borritz M., Villadsen E., Christensen K.B. (2005). The Copenhagen Burnout Inventory: A new tool for the assessment of burnout. Work & Stress, 19(3), 192–207. https://doi.org/10.1080/02678370500297720 | pl |
dc.references | Maslach C. (2003). Burnout: The cost of caring (2nd ed.). Cambridge, Massachusetts: Malor Books. | pl |
dc.references | Maslach C., Jackson S.E. (1981). The measurement of experienced burnout. Journal of Occupational Behavior, 2(2), 99–113. https://doi.org/10.1002/job.4030020205 | pl |
dc.references | Maslach C., Jackson S.E., Leiter M.P. (1997). Maslach Burnout Inventory (3rd ed.). W: C.P. Zalaquett, R. Wood (red.), Evaluating stress: A book of resources (s. 191–218). Lanham, Maryland: Scarecrow Education. | pl |
dc.references | Montero-Marín J., García-Campayo J. (2010). A newer and broader definition of burnout: Validation of the „Burnout Clinical Subtype Questionnaire (BCSQ-36)”. BMC Public Health, 10, 302. https://doi.org/10.1186/1471-2458-10-302 | pl |
dc.references | Montero-Marín J., Araya R., Blazquez B.O., Skapinakis P., Vizcaino V.M., García-Campayo J. (2012). Understanding burnout according to individual differences: Ongoing explanatory power evaluation of two models for measuring burnout types. BMC Public Health, 12, 922. https://doi.org/10.1186/1471-2458-12-922 | pl |
dc.references | Montero-Marín J., García-Campayo J., Mera D.M., López del Hoyo Y. (2009). A new definition of burnout syndrome based on Farber’s proposal. Journal of Occupational Medicine & Toxicology, 4, 31. https://doi.org/10.1186/1745-6673-4-31 | pl |
dc.references | Montero-Marín J., García-Campayo J., Fajó-Pascual M., Carrasco J.M., Gascón S., Gili M., Mayoral-Cleries F. (2011a). Sociodemographic and occupational risk factors associated with the development of different burnout types: The cross-sectional University of Zaragoza study. BMC Psychiatry, 11, 49. https://doi.org/10.1186/1471-244X-11-49 | pl |
dc.references | Montero-Marín J., Skapinakis P., Araya R., Gili M., García-Campayo J. (2011b). Towards a brief definition of burnout syndrome by subtypes: Development of the „Burnout Clinical Subtypes Questionnaire” (BCSQ-12). Health & Quality of Life Outcomes, 9, 74. https://doi.org/10.1186/1477-7525-9-74 | pl |
dc.references | Pines A.M., Aronson E. (1988). Career burnout: Causes and cures. New York: Free Press. | pl |
dc.references | Schaufeli W.B., Bakker A.B. (2003). The Utrecht Work Engagement Scale (UWES): Test manual. Utrecht: Department of Social & Organizational Psychology. | pl |
dc.references | Schaufeli W.B., Enzmann D. (1998). The burnout companion for research and practice: A critical analysis of theory, assessment, research, and interventions. London: Taylor & Francis. | pl |
dc.references | Schaufeli W.B., Leiter M.P., Maslach C. (2009). Burnout: 35 years of research and practice. Career Development International, 14(3), 204–220. https://doi.org/10.1108/13620430910966406 | pl |
dc.references | Schaufeli W.B., Salanova M., González-Romá V., Bakker A.B. (2002). The measurement of engagement and burnout: A two sample confirmatory factor analytic approach. Journal of Happiness Studies, 3(1), 71–92. https://doi.org/10.1023/A:1015630930326 | pl |
dc.references | Shirom A., Melamed S. (2006). A comparison of the construct validity of two burnout measures in two groups of professionals. International Journal of Stress Management, 13(2), 176–200. https://doi.org/10.1037/1072-5245.13.2.176 | pl |
dc.references | Skudra J., Stokenberga I. (2019). Izdegšanas klīnisko apakštipu aptaujas BSCQ-12 latviešu valodas varianta validitātes pārbaude. Baltic Journal of Psychology, 20(1,2), 121–136. https://doi.org/10.22364/bjp.20.01-02 | pl |
dc.references | Tarka P. (2016). Modele równań strukturalnych a zmienne mierzone na skali porządkowej polichorycznej w analizie danych marketingowych. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 459, 265–276. https://doi.org/10.15611/pn.2016.459.25 | pl |
dc.references | Wieczorkowska G., Wierzbiński J. (2005). Badania sondażowe i eksperymentalne. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. | pl |
dc.contributor.authorEmail | piotr.hrecinski@upjp2.edu.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/1427-969X.24.04 | |