The Relationship between Social Capital and the Market Integration of Farms – Examples from Central and Eastern Europe
Oglądaj/ Otwórz
Data
2025-03-10Autor
Stępień, Sebastian
Smędzik-Ambroży, Katarzyna
Guth, Marta
Polcyn, Jan
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
The economic situation of farms is determined by a number of factors, which have been widely described in the literature. One factor is market integration, which shapes the farmer’s position in the food supply chain. The involvement of farmers in the integration may be related to their social capital, although this hypothesis has not been fully verified. Thus, the aim of the article is to assess the relationship between the level of social capital and the market integration of farms in selected Central and Eastern European (CEE) countries. The analysis includes Poland, Romania, Lithuania, Serbia and Moldova, and the sample consists of a total of 3160 farms. Data were collected personally by the authors through face-to-face interviews with farm managers. Based on these data, the authors’ market integration index was calculated and the level of social capital of farms was determined. A comparative analysis of average market integration indices for farms with different degrees of social capital was then carried out separately for each country. The Mann-Whitney U-test and the Kruskal-Wallis test were used to determine the significance of differences. The findings reveal that the highest value of the market integration was recorded for those farmers who were most strongly ‘socialised’, i.e. who participated in long-life education, took part in social events and were members of various organisations. A very important implication of this is that by strengthening social capital, farms aim to strengthen integration into the market, which can consequently lead to improved economic performance.Therefore, mitigating regional disparities and increasing the average level of agricultural performance in CEE countries should include measures to increase social capital on farms, i.e. providing workshops, training, and exhibitions, as well as supporting agricultural producer organizations, promoting rural housewives’ circles, and organising social events, among others. Such activities can be financed both from the second pillar of the common agricultural policy and from local government budgets. The contribution of the research focuses on the rarely undertaken subject matter of the relationship between social capital and market integration in farms. The added value consists of 1) a comparative analysis of five CEE countries and 2) an estimation of the authors’ indicators of social capital and market integration of farms, which could be used in the future for similar research. Sytuacja ekonomiczna gospodarstw rolnych determinowana jest przez wiele czynników, szeroko opisywanych w literaturze przedmiotu. Jednym z takich czynników jest integracja rynkowa, kształtująca pozycję rolnika w łańcuchu dostaw żywności. Zaangażowanie rolników w procesy integracyjne może być związane z ich kapitałem społecznym, choć hipoteza ta nie została w pełni zweryfikowana. Celem artykułu jest zatem ocena relacji pomiędzy poziomem kapitału społecznego a integracją rynkową gospodarstw rolnych w wybranych krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Analiza obejmuje Polskę, Rumunię, Litwę, Serbię i Mołdawię, a próba składa się łącznie z 3160 gospodarstw rolnych. Dane zostały zebrane za pomocą wywiadów bezpośrednich, w których osobiście uczestniczyli ankieterzy i kierownicy gospodarstw. Na podstawie tych danych obliczono autorski wskaźnik integracji rynkowej i określono poziom kapitału społecznego gospodarstw rolnych. Następnie przeprowadzono analizę porównawczą średnich wskaźników integracji rynkowej dla gospodarstw o różnym stopniu kapitału społecznego oddzielnie dla każdego kraju. Do zbadania istotności różnic wykorzystano test U Manna-Whitneya oraz test Kruskala-Wallisa. Zgodnie z wynikami badań można stwierdzić, że najwyższą wartość wskaźnika integracji rynkowej odnotowano dla tych rolników, którzy byli najsilniej „uspołecznieni”, tj. uczestniczyli w kształceniu ustawicznym, brali udział w wydarzeniach społecznych i byli członkami różnych organizacji. Można zatem stwierdzić, że wzmacniając kapitał społeczny, gospodarstwa rolne dążą do zwiększenia integracji z rynkiem, co w konsekwencji może prowadzić do poprawy wyników ekonomicznych. Dlatego łagodzenie dysproporcji regionalnych i zwiększanie średniego poziomu wydajności rolniczej w krajach Europy Środkowo-Wschodniej powinno obejmować działania mające na celu zwiększenie kapitału społecznego w gospodarstwach rolnych, m.in. poprzez organizowanie warsztatów, szkoleń, wystaw, wspieranie organizacji producentów rolnych, promowanie kół gospodyń wiejskich, organizowanie imprez towarzyskich itp. Takie działania mogą być finansowane zarówno z drugiego filaru wspólnej polityki rolnej, jak i z budżetu samorządów lokalnych. Wkład przedstawionych w artykule badań koncentruje się na rzadko podejmowanej tematyce badania relacji między kapitałem społecznym a integracją rynkową w gospodarstwach rolnych. Wartość dodana składa się z analizy porównawczej pięciu krajów Europy Środkowo-Wschodniej oraz oszacowania autorskich wskaźników dotyczących kapitału społecznego i integracji rynkowej gospodarstw rolnych, które mogłyby być wykorzystane w przyszłości do podobnych badań.