Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorChebotarov, Viacheslav
dc.date.accessioned2025-03-10T11:20:37Z
dc.date.available2025-03-10T11:20:37Z
dc.date.issued2025-03-10
dc.identifier.issn1508-2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/54922
dc.description.abstractThe purpose of the article is to present the results of a parallel survey of entrepreneurs in Poland and Ukraine aimed at identifying and measuring their common and distinctive characteristics. The main research methods include a questionnaire, comparative analysis using the Chi-square independence test (set at a significance level of 0.05), and a focus group. Secondary methods included analysis and synthesis, induction and deduction, logical and historical reasoning, and the principle of concreteness of truth. The comparative quantitative analysis of the profiles of Polish and Ukrainian entrepreneurs serves as a contribution and adds value to the development of this academic and practical problem. By employing a well-founded epistemological triad of “national business cultures”, “organizational (corporate) cultures”, and “entrepreneurs’ profiles”, this study enhances the understanding of how to leverage the strengths of entrepreneurs in Poland and Ukraine. This analysis not only highlights the advantages but also aims to minimize the consequences of the relevant weaknesses, which are inherent to entrepreneurs globally. It provides a framework for implementing joint investment projects in the context of geopolitical challenges and the transformation of pan-European markets for goods and services.en
dc.description.abstractCelem artykułu jest przedstawienie wyników równoległego badania przedsiębiorców w Polsce i Ukrainie, mającego na celu identyfikację i określenie miary ich wspólnych i odrębnych cech. Głównymi metodami badawczymi, z pomocniczym wykorzystaniem ogólnych metod naukowych jedności analizy i syntezy, jedności indukcji i dedukcji, jedności logicznej i historycznej oraz zasady konkretności prawdy, są: metoda kwestionariuszowa, metoda analizy porównawczej z wykorzystaniem testu niezależności chi-kwadrat, dopuszczająca poziom istotności 0,05, oraz metoda grup fokusowych. Przeprowadzona porównawcza analiza ilościowa profili polskich i ukraińskich przedsiębiorców stanowi wkład i wartość dodaną do rozwoju tego problemu naukowego i praktycznego. Podejścia, metody i wnioski z takiej analizy, wraz z wykorzystaniem uzasadnionej epistemologicznej triady „narodowych kultur biznesowych” – „kultur organizacyjnych (korporacyjnych)” – „profili przedsiębiorców”, pozwalają na skuteczniejsze wykorzystanie zalet przedsiębiorców w Polsce i Ukrainie, a także na minimalizowanie konsekwencji istotnych słabości, które są takie same dla przedsiębiorców wszystkich krajów, w ramach realizacji wspólnych projektów inwestycyjnych w kontekście wyzwań geopolitycznych i transformacji paneuropejskich rynków dóbr i usług.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesComparative Economic Research. Central and Eastern Europe;1pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectentrepreneur profilesen
dc.subjectcomparative analysisen
dc.subjectquestionnaireen
dc.subjectgeneral characteristicsen
dc.subjectdistinctive characteristicsen
dc.subjectPolanden
dc.subjectUkraineen
dc.subjectprofile przedsiębiorcówpl
dc.subjectanaliza porównawczapl
dc.subjectkwestionariuszpl
dc.subjectogólna charakterystykapl
dc.subjectcechy charakterystycznepl
dc.subjectPolskapl
dc.subjectUkrainapl
dc.titleA Comparative Analysis of the Profiles of Entrepreneurs in Poland and Ukraine: Methodological Tools and Experience from Pilot Studiesen
dc.title.alternativeAnaliza porównawcza profili przedsiębiorców w Polsce i Ukrainie: narzędzia metodologiczne i doświadczenia badań pilotażowychpl
dc.typeArticle
dc.page.number7-20
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Lodz, Faculty of Management, Department of Management, Lodz, Polanden
dc.identifier.eissn2082-6737
dc.referencesAczel, A.D., Sounderpardian, J. (2005), Complete Business Statistics with Student CD, McGraw-Hill Professional, Boston.en
dc.referencesArmstrong, M. (2011), Armstrong’s Handbook of Strategic Human Resource Management, Kogan Page, London.en
dc.referencesBourdieu, P. (1986), The Forms of Capital, [in:] J.G. Richardson (ed.), Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education, Greenwood, New York, pp. 241–258.en
dc.referencesCampbell, J.P., Dunnette, M.D., Hough, L.M. (1990), Modeling the performance prediction problem in industrial and organizational psychology, “Handbook of Industrial and Organizational Psychology”, 1, pp. 687–732.en
dc.referencesChebotarov, Ie., Chebotarov, V. (2021), The Content of the Entrepreneur Profile and the Rationale for the Methodology of Comparative Analysis, “Visnyk ekonomichnoi nauky Ukrainy”, 2 (41), pp. 147–151, https://doi.org/10.37405/1729-7206.2021.2(41).147-151en
dc.referencesCulture Clash: When Corporate Culture Fights Strategy, It Can Cost You (2011), Arizona State University, Tempe.en
dc.referencesCzapla, T., Chebotarov, I., Glinkowska-Krauze, B., Chebotarov, V. (2023a), Integracja krajów regionu Europy Środkowo-Wschodniej: potencjał i priorytety na światowych rynkach, "Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna", 14 (63), pp. 89–102, https://doi.org/10.14746/rrpr.2023.63.06en
dc.referencesCzapla, T., Glinkowska-Krauze, B., Chebotarov, V., Chebotarov, I. (2023b), Cross-cultural Marketing Management: Foundations of Formation, Content, and Role in the Development of the Information Economy, "Procedia Computer Science", 225, pp. 2845–2855, https://doi.org/10.1016/j.procs.2023.10.277en
dc.referencesGlinkowska, B., Chebotarov, V. (2018), A Comparative Cross-Cultural Analysis of the Profile of a Modern Ukrainian Manager: the Imperatives of the Future in the Context of Internationalization, "Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe", 21 (3), pp. 63–74, https://doi.org/10.2478/cer-2018-0019en
dc.referencesGlinkowska, B., Chebotarov, Ie., Chebotarov, V. (2018), Analysis of the Origin, Modern Characteristics and Prospects of Determining the Profile of Ukrainian Manager, "Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv. Economics", 3 (198), pp. 43–48, https://doi.org/10.17721/1728-2667.2018/198-3/5en
dc.referencesGlinkowska-Krauze, B., Chebotarova, N., Chebotarov, Ie. (2022), Theoretical and Methodical Principles of Comparative Analysis of Entrepreneurs’ Profiles, "Economic Herald of the Donbas", 3 (69), pp. 85–90, https://doi.org/10.12958/1817-3772-2022-3(69)-85-90en
dc.referencesGlinkowska‑Krauze, B., Kaczmarek, B., Chebotarov, V. (2020), Współczesne problemy zarządzania. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, https://doi.org/10.18778/8142-054-9.01en
dc.referencesGlinkowska-Krauze, B., Chebotarov, Ie., Chebotarov, V., Kaczmarek, B. (2023), Narodowe kultury biznesowe i korporacyjne Polski i Ukrainy. Czynniki doskonalenia i integracja międzynarodowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.en
dc.referencesHampden-Turner, С., Trompenaars, F. (1995), The seven cultures of capitalism: Value systems for creating wealth in the United States, Britain, Japan, German, France, Sweden and the Netherlands, Little Brown Book Group, London.en
dc.referencesHampden‑Turner, C., Trompenaars, F. (2011), Riding the Waves of Culture: Understanding Diversity in Global Business, Nicholas Brealey Publishing, Hachette, London.en
dc.referencesHanifan, L.J. (1916), The Rural School Community Center, “Annals of the American Academy of Political and Social Science”, 67 (1), pp. 130–138, https://doi.org/10.1177/000271621606700118en
dc.referencesHofstede, G. (1980), Culture’s consequences: International differences in work-related values, Sage Publications, Beverly Hills.en
dc.referencesKurz, R., Bartram, D. (2002), Competency and Individual Performance: Modelling the World of Work, [in:] I.T. Robertson, M. Callinan, D. Bartram (eds.), Organizational Effectiveness: The Role of Psychology, John Wiley & Sons, Ltd., Chichester, pp. 227–255.en
dc.referencesLewis, R. (1999), When Cultures Collide: Managing successfully across cultures, Nicholas Brealey Publishing, London.en
dc.referencesMinkov, M., Hofstede, G. (2014), Clustering of 316 European Regions on Measures of Values: Do Europe’s Countries Have National Cultures?, “Cross‑Cultural Research”, 48 (2), pp. 144–176, https://doi.org/10.1177/1069397113510866en
dc.referencesOuchi, W. (1981), Theory Z: How American business can meet the Japanese challenge, “Business Horizons”, 24 (6), pp. 82–83, https://doi.org/10.1016/0007-6813(81)90031-8en
dc.referencesRapaille, C. (2004), 7 Secrets of Marketing in a Multi-Cultural World, Tuxedo Production, Boca Raton.en
dc.referencesRavasi, D., Schultz, М. (2006), Responding to Organizational Identity Threats: Exploring the Role of Organizational Culture, “Academy of Management Journal”, 49 (3), pp. 433–458, https://doi.org/10.5465/amj.2006.21794663en
dc.contributor.authorEmailviacheslav.chebotarov@wz.uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1508-2008.28.01
dc.relation.volume28


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0