Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGarda, Maria B.
dc.date.accessioned2025-03-05T09:01:55Z
dc.date.available2025-03-05T09:01:55Z
dc.date.issued2017-02-13
dc.identifier.citationGarda M., Interaktywne fantasy: Gatunek w grach cyfrowych, Sztuka-Media-Kultura, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, https://doi.org/10.18778/7969-619-2pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-619-2
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/54853
dc.description.abstractCzym różnią się gatunki gier cyfrowych od gatunków znanych nam z filmu czy literatury, takich jak western bądź kryminał? Czy znane gry, takie jak rodzimy Wiedźmin, jedynie czerpią z repertuarów gatunkowych swoich książkowych lub ekranowych źródeł, czy też może oferują osobne i unikatowe wzorce gatunkowe? Autorka omawia zagadnienie gatunku w grach cyfrowych w relacji do innych mediów na przykładzie współzależności fantasy, komputerowych gier fabularnych (computer Role-Playing Games) i gier angażujących (hardcore games). Interesuje ją nie tylko wymiar reguł i związana z interaktywnością mechanika, ale także rama semantyczna świata gry oraz – łączące dwa poprzednie aspekty – doświadczenie rozgrywki. Jednocześnie Autorka zwraca szczególną uwagę na kontekst historyczny kultury gier cyfrowych i za pomocą licznych przykładów umieszcza prowadzoną argumentację w szerokiej perspektywie kulturoznawczej. Wprowadza do języka polskiego tłumaczenia istotnych terminów, które konsekwentnie stosuje i wyjaśnia, na potrzeby analizy wykorzystuje także własne pojęcia (m. in. model fuzji gatunkowej). Dzięki temu osadza groznawstwo w dyscyplinarnym kontekście akademickim.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesSztuka-Media-Kultura;
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectgry cyfrowepl_PL
dc.subjectgry fantasypl_PL
dc.subjectcRPGpl_PL
dc.subjectWiedźminpl_PL
dc.subjectroguelikepl_PL
dc.titleInteraktywne fantasy: Gatunek w grach cyfrowychpl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Maria B. Garda, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number221pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Mediów i Kultury Audiowizualnej, Zakład Mediów Elektronicznychpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-948-3
dc.referencesAarseth E., Cybertekst. Spojrzenie na literaturę ergodyczną, tłum. M. Pisarski, P. Schreiber, D. Sikora, M. Tabaczyński, Kraków–Bydgoszcz 2014.pl_PL
dc.referencesAarseth E., Genre Trouble, [w:] First Person: New Media as Story, Performance and Game, eds. N. Wardrip-Fruin, P. Harrigan, Cambridge, Mass., 2004.pl_PL
dc.referencesAarseth E., I Fought the Law: Transgressive Play and The Implied Player, Situated Play, Proceedings of DiGRA 2007 Conference, 2007, http://www.digra.org/wp-content/uploads/digital-library/07313.03489.pdf.pl_PL
dc.referencesAarseth E., Smedstad M. S., Sunnanå L., A Multi-Dimensional Typology of Games, DiGRA ’03 – Proceedings of the 2003 DiGRA International Conference: Level Up, University of Utrecht, http://www.digra.org/digital-library/publications/a-multidimensional-typology-of-games/pl_PL
dc.referencesAdams E., Casual Versus Core, „Gamasutra.com”, 1 sierpnia 2000, http://www.gamasutra.com/view/feature/3120/casual_versus_core.php.pl_PL
dc.referencesAdams E., Fundamentals of Game Design (3 edition.), Berkeley 2013.pl_PL
dc.referencesAdams E., Dormans J., Game mechanics: advanced game design, Berkeley 2012.pl_PL
dc.referencesAdams E., Ip B., From Casual to Core: A Statistical Mechanism for Studying Gamer Dedication, „Gamasutra.com”, 5 czerwca 2002, http://www.gamasutra.com/view/feature/131397/from_casual_to_core_a_statistical_.php.pl_PL
dc.referencesAdams R., The Crowther and Woods “Colossal Cave Adventure” game. Here’s where it all began…, 2014, http://rickadams.org/adventure/a_history.htmlpl_PL
dc.referencesAddams S., CROWTHERS & WOODS, „Computer Gaming World”, April–May 1985, vol. 5.2. Altman R., Film/Genre, London 1999.pl_PL
dc.referencesApperley T. H., Genre and game studies: Toward a critical approach to video game genres, „Simulation & Gaming” 2006, nr 37 (1).pl_PL
dc.referencesArsenault D., Des typologies mécaniques à l’expérience esthétique: fonctions et mutations du genre dans le jeu vidéo [praca doktorska], 2011, https://www.academia.edu/2999430/Des_typologies_mecaniques_a_lexperience_esthetique_fonctions_et_mutations_du_genre_dans_le_jeu_videopl_PL
dc.referencesAttebery B., Stories about Stories: Fantasy and the Remaking of Myth, New York 2014.pl_PL
dc.referencesBalbus S., Zagłada gatunków, „Teksty Drugie” 1999, nr 6.pl_PL
dc.referencesBartle R., Gracze, którzy pasują do MUD-ów, tłum. P. Zająkała, [w:] Światy z pikseli. Antologia studiów nad grami komputerowymi, red. M. Filiciak, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesBarton M., Matt Chatt 45: Rogue [wideo], 15 stycznia 2010, http://www.youtube.com/watch?v= uKgCvDgBEaQpl_PL
dc.referencesBarton M., Dungeons and desktops: the history of computer role-playing games, Wellesley 2008.pl_PL
dc.referencesBaudrillard J., Symulakry i symulacja, tłum. S. Królak, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesBereś S., Sapkowski A., Historia i fantastyka, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesBerman M., „Wszystko, co stałe, ulatnia się w powietrzu”: Rzecz o doświadczeniu nowoczesności, tłum. M. Szuster, Kraków 2006.pl_PL
dc.referencesBiletzki A., Matar A., Ludwig Wittgenstein, [w:] The Stanford Encyclopedia of Philosophy, ed. E. N. Zalta, http://plato.stanford.edu/archives/spr2014/entries/wittgenstein//pl_PL
dc.referencesBird A., Tobin E., Natural Kinds, [w:] The Stanford Encyclopedia of Philosophy, ed. E. N. Zalta, http://plato.stanford.edu/archives/win2012/entries/natural-kinds/pl_PL
dc.referencesBjörk S., Lundgren S., Holopainen J., Game Design Patterns, [w:] Level Up: Digital Games Research Conference Proceedings, eds. M. Copier, J. Raessens, Utrecht 2003.pl_PL
dc.referencesBlanchet A., Des Pixels à Hollywood. Cinéma et jeu vidéo, une histoire économique et culturelle, Paris 2010.pl_PL
dc.referencesBlume J., Is Harry Potter Evil?, „NYTimes.com”, 22 października 1999, http://www.nytimes. com/1999/10/22/opinion/is-harry-potter-evil.htmlpl_PL
dc.referencesBogost I., Unit Operations: An Approach to Videogame Criticism, Cambridge, Mass., 2006.pl_PL
dc.referencesBogost I., Ferrari S., Schweizer B., Newsgames: Journalism at Play, Cambridge, Mass., 2010.pl_PL
dc.referencesBolter D., Grusin R., Remediation: Understanding New Media, Cambridge, Mass., 2000.pl_PL
dc.referencesBoyer S. A., Soccer Moms: Conceptions of “Hardcore” and “Casual” in the Digital Games Medium [praca magisterska], 2009, http://scholarworks.gsu.edu/communication_theses/53/pl_PL
dc.referencesBriggs K. M., An Ecyclopedia of Faires: Hobgoblins, Brownies, Boogies and Other Supernatural Creatures, New York 1978.pl_PL
dc.referencesBrunetière F., Évolution des genres dans l’histoire de la literature, Paris 1914, http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k96275qpl_PL
dc.referencesBurghardt G. M., Play and Evolution, [w:] Encyclopedia of Play in Today’s Society, ed. R. P. Carlisle, London 2009.pl_PL
dc.referencesBurks A. R., Burks A. W., The First Electronic Computer: The Atanasoff Story, Ann Arbor 1989.pl_PL
dc.referencesCaillois R., Od baśni do science-fiction, tłum. J. Błoński, [w:] Odpowiedzialność i styl, red. M. Żurowski, Warszawa 1967.pl_PL
dc.referencesCaillois R., Science-fiction, tłum. B. Okólska, [w:] Spór o SF. Antologia szkiców i esejów o science-fiction, red. R. Handke, L. Jęczmyk, B. Okólska, Poznań 1989.pl_PL
dc.referencesCaillois R., Gry i ludzie, tłum. A. Tatarkiewicz, M. Żurowska, Warszawa 1997.pl_PL
dc.referencesCarpenter H., Inklingowie. C. S. Lewis, J. R. R. Tolkien, Charles Williams i ich przyjaciele, tłum. Z. A. Królicki, Poznań 1999.pl_PL
dc.referencesChojnacki M. M., Flâneur w piaskownicy – doświadczenie nawigowalnej przestrzeni w grach komputerowych, „Replay” 2014, nr 1 (1).pl_PL
dc.referencesClute J., Grant J. (ed.), The Encyclopedia of Fantasy, London 1997.pl_PL
dc.referencesCode of Everand, 2009, http://areacodeinc.com/projects/code-of-everand/pl_PL
dc.referencesCollier B., MacLachlan J., The little engines that could’ve: The calculating machines of Charles Babbage, New York 1990.pl_PL
dc.referencesConsalvo M., Zelda 64 and video game fans: A walkthrough of games, intertextuality and narrative, „Television and New Media” 2003, no 4 (3).pl_PL
dc.referencesCook D., The Circle of Life: An Analysis of the Game Product Lifecycle, „Gamasutra.com”, 15 maja 2007, http://www.gamasutra.com/view/feature/1453/the_circle_of_life_an_analysis_of_.php.pl_PL
dc.referencesCook D. Z., Advanced Dungeons & Dragons 2nd Edition. Przewodnik Mistrza Podziemi, tłum. P. Idzik, D. Konieczna, T. Kaszuba, M. Szwajcz, A. Solska, red. A. Szyndler, Warszawa 1996.pl_PL
dc.referencesCostikyan G., Game Styles, Innovation, and New Audiences: An Historical View, 2005, s. 4, http://www.digra.org/wp-content/uploads/digital-library/06278.11155.pdf.pl_PL
dc.referencesCostikyan G., Games, Storytelling, and Breaking the String, Cambridge, Mass., 2010.pl_PL
dc.referencesCraddock D., Chapter 8 finale, Stay awhile and listen, 31 października 2012, http://www.shacknews.com/article/76406/chapter-8-finale-condor-and-blizzard-lock-horns-over-diablopl_PL
dc.referencesCrawford C., The Art of Computer Game Design, Berkeley 1982.pl_PL
dc.referencesCzerny M., Globalizacja a rozwój, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesDiffey T. J., Wittgenstein, antyesencjalizm i definicja sztuki, „Estetyka i Krytyka” 2005, nr 9 (9/10).pl_PL
dc.referencesDillon T., Pool of Radiance, „Commodore User”, October 1988.pl_PL
dc.referencesDonovan T., Replay: the history of video games, Lewes 2010.pl_PL
dc.referencesEco U., Nieobecna struktura, tłum. A. Weinsberg, P. Bravo, Warszawa 1996.pl_PL
dc.referencesEco U., Innowacja i powtórzenie: pomiędzy modernistyczną i postmodernistyczną estetyką, tłum. T. Rutkowska, „Przekazy i opinie” 1990, z. 1–2.pl_PL
dc.references„Edge Online”, Diehard Dungeon review, „Edge-Online.com”, 20 września 2012, http://www.edge-online.compl_PL
dc.referencesEliassen M., Chronology of Play, [w:] Encyclopedia of Play in Today’s Society, ed. R. P. Carlisle, London 2009.pl_PL
dc.referencesErnesto, Game of Thrones’ Most Pirated TV-Show of 2013, „TorrentFreak.com”, 25 grudnia 2013, https://torrentfreak.com/game-of-thrones-most-pirated-tv-show-of-2013-131225/pl_PL
dc.referencesEntertainment Software Association (ESA), Essential Facts About The Computer And Video Game Industry, 2013, https://www.theesa.com/facts/pdfs/ESA_EF_2013.pdf.pl_PL
dc.referencesEntertainment Software Association (ESA), Essential Facts About The Computer And Video Game Industry, 2014, http://www.theesa.com/facts/pdfs/ESA_EF_2014.pdf.pl_PL
dc.referencesErmi L., Mäyrä F., Fundamental Components of the Gameplay Experience: Analyzing Immersion, Proceedings of DiGRA 2005 Conference: Changing Views – Worlds in Play, 2005, http://people.uta.fi/~tlilma/gameplay_experience.pdf.pl_PL
dc.referencesFiliciak M., Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej, Warszawa 2006.pl_PL
dc.referencesFiliciak M., Media, wersja beta. Film i telewizja w czasach gier komputerowych i Internetu, Gdańsk 2013.pl_PL
dc.referencesFizek S., Pivoting the Player. A Methodological Toolkit for Player Character Research in Offline Role-Playing Games [praca doktorska], 2012.pl_PL
dc.referencesFizek S., Gry na poważnie, czyli na czym polega „serious gaming”?, „Technopolis”, 22 marca 2010, http://technopolis.polityka.pl/2010/gry-na-powaznie-czyli-na-czym-polega-serious-gamingpl_PL
dc.referencesFowler A., Kinds of literature: an introduction to the theory of genres and modes, Cambridge, Mass., 1982.pl_PL
dc.referencesFranco G., Dunaway C., Gabriel Franco Interviews Cammie Dunaway on Latin America, VGC, Piracy, trans. by J. Mazel, „VGChartz.com”, 19 sierpnia 2008, http://www.vgchartz.com/article/1706/gabriel-franco-interviews-cammie-dunaway-on-latin-america-vgc-piracy/pl_PL
dc.referencesFrasca G., Ludolodzy też kochają opowiadania – notatki na temat sporu, który nigdy nie miał miejsca, [w:] Światy z pikseli. Antologia studiów nad grami komputerowymi, red. i tłum. M. Filiciak, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesGame Design Patterns Wikia, http://www. gdp2.tii.se/pl_PL
dc.referencesGarda M. B., Gry komputerowe jako dziedzictwo kulturowe, „Replay” 2014, 1 (1).pl_PL
dc.referencesGarda M. B., Limits of Genre, Limits of Fantasy: Rethinking Computer Role-Playing Games, [w:] Cultural Perspectives of Video Games: From Designer to Player, ed. A. L. Brackin, N. Guyot, Oxford 2012.pl_PL
dc.referencesGarda M. B., Neo-rogue and the essence of roguelikeness, „Homo Ludens” 2013, nr 1 (5).pl_PL
dc.referencesGarda M. B., Nostalgia in retro game design, DeFragging Game Studies – Digital Games Research Association Conference 2013, Georgia Institute of Technology, Atlanta 26–29 August 2013.pl_PL
dc.referencesGarda M. B., Grabarczyk P., Co to są gry „indie”?, „JawneSny.pl”, 18 kwietnia 2014, http://jawnesny.pl/2014/04/sa-gry-indie/pl_PL
dc.referencesGarda M. B., Grabarczyk P., Is Every Indie Game Independent? Towards the Meaning of Independence in Video Games [w druku].pl_PL
dc.referencesGardner E., Warner Bros. Wants to Disqualify Tolkien Lawyers in ‘Hobbit’ Fight, “The Hollywood Reporter”, 10 lipca 2012, http://www.hollywoodreporter.com/thr-esq/warner-bros-wants-disqualify-tolkien-710764pl_PL
dc.referencesGaudreault A., Marion P., Cinéma et généalogie des medias, „Média Morphoses” 2006, no 16 (1), http://documents.irevues.inist.fr/bitstream/handle/2042/23485/2006_16_24.pdf.pl_PL
dc.referencesGawrysiak P., Mańkowski P., Uchański A., Biblia komputerowego gracza, Warszawa 1998.pl_PL
dc.referencesGłowiński M., Fantastyka, [w:] Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Wrocław 2000.pl_PL
dc.referencesGonsierowska D., korespondencja z autorką, 2011.pl_PL
dc.referencesGrabarczyk P., Brzemię złotego wieku demosceny, Ha!art 2014, 47.pl_PL
dc.referencesGrabarczyk P., O opozycji hardcore – casual, „Homo Ludens” 2015, nr 1 (7).pl_PL
dc.referencesGrabarczyk P., Typology of realisms. An ontology-based model of types of realism in video games [prezentacja konferencyjna], DiGRA 2015, 14–17 maja 2015, Uniwersytet Leuphana, Lüneburg.pl_PL
dc.referencesGrant B. K., Experience and Meaning in Genre Films, [w:] Film Genre Reader, t. 3, ed. B. K. Grant, Austin 2003.pl_PL
dc.referencesHalliwell S., The Aesthetics of Mimesis: Ancient Texts and Modern Problems, Princeton 2002.pl_PL
dc.referencesHandrahan M., Activision backs Destiny with $500m launch investment, „Gamesindustry.biz”, 6 maja 2014, http://www.gamesindustry.biz/articles/2014-05-06-activision-backs-destiny-with-USD500m-launch-investmentpl_PL
dc.referencesHibberd J., EW interview: George R.R. Martin talks “A Dance With Dragons”, „EW.com”, 12 lipca 2011, http://www.ew.com/article/2011/07/12/george-martin-talks-a-dance-with-dragonspl_PL
dc.referencesHopper P., Understanding Cultural Globalization, Cambridge 2008.pl_PL
dc.referencesHovden J., Klevjer R., Game Space and Social Space, Kristiansand: Norsk medieforskerkonferanse, 2012, http://janfredrikhovden.files.wordpress.com/2012/10/hovdenklevjer2012videogameskristiansand.pdf.pl_PL
dc.referencesHuizinga J., Homo Ludens. Zabawa jako źródło kultury, tłum. M. Kurecka, W. Wirpsza, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesIsomaa S., Genre Theory after the Linguistic Turn: An Anti-Essentialist, Hermeneutic Approach to Literary Genres, [w:] Genre and Interpretation, eds. P. Lyytikäinen, Tintti Klapuri, Minna Maijala, Helsinki 2010.pl_PL
dc.referencesIwiński M., Konferencja CD Projekt i GOG.com, 5 czerwca 2014, http://blog.cdp.pl/2014/06/05/konferencja-cd-projekt-red-i-gog-com-na-zywo/pl_PL
dc.referencesJames E., Mendlesohn F., A Short History of Fantasy, Fairngdon 2012.pl_PL
dc.referencesJames E., Mendlesohn F. (ed.), The Cambridge Companion to Fantasy Literature, Cambridge 2012.pl_PL
dc.referencesJenkins H., Medium Specificity – a Syllabus, „HenryJenkins.com”, 2 sierpnia 2010, http://henryjenkins.org/2010/08/medium_specificity_-_a_syllab.htmlpl_PL
dc.referencesJenkins H., Kultura konwergencji: zderzenie starych i nowych mediów, tłum. M. Bernatowicz, M. Filiciak, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesJerz D. G., Somewhere Nearby is Colossal Cave: Examining Will Crowther’s Original “Adventure” in Code and in Kentucky, „Digital Humanities Quarterly” 2007, no 1 (2), http://www.digitalhumanities.org/dhq/vol/1/2/000009/ 000009.htmlpl_PL
dc.referencesJohnson D., Media Franchising: Creative License and Collaboration in the Culture Industries, New York 2013.pl_PL
dc.referencesJuul J., A Casual Revolution: Reinventing Video Games and Their Players, Cambridge, Mass., 2010.pl_PL
dc.referencesJuul J., Gra, gracz, świat: w poszukiwaniu sedna „growości”, [w:] Światy z pikseli. Antologia studiów nad grami komputerowymi, red. i tłum. M. Filiciak, Warszawa 2010 (oryg. 2003).pl_PL
dc.referencesJuul J., The Pure Game: A Short History of Video Game Aesthetics [wideo], 5 lutego 2010, https://www.youtube.com/watch?v=NwAuHhpbgfYpl_PL
dc.referencesJuul J., High-tech Low-tech Authenticity: The Creation of Independent Style at the Independent Games Festival, [w:] Proceedings of the 9th International Conference on the Foundations of Digital Games, 2014.pl_PL
dc.referencesKaczor K., Bogactwo polskich światów fantasy. Od braku nadziei ku eukatastrophe, [w:] Anatomia wyobraźni, red. S. J. Konefał, Gdańsk 2014.pl_PL
dc.referencesKarhulahti, V. M., Adventures of ludom: a videogame geneontology [praca doktorska], Turku, 2015, https://www.academia.edu/12164114/Adventures_of_Ludom_A_Videogame_Geneontologypl_PL
dc.referencesKennick W. E., III. – DOES TRADITIONAL AESTHETICS REST ON A MISTAKE?, „Mind” 1958, LXVII (267).pl_PL
dc.referencesKing B., Borland J., Dungeons and Dreamers: The Rise of Computer Game Culture from Geek to Chic, Emeryville 2003.pl_PL
dc.referencesKing G., Indiewood, USA: Where Hollywood meets Independent Cinema, London–New York 2009.pl_PL
dc.referencesKirkpatrick G., Aesthetic Theory and the Video Game, Manchester 2011.pl_PL
dc.referencesKirkpatrick G., Constitutive Tensions of Gaming’s Field: UK gaming magazines and the formation of gaming culture 1981–1995, „Game Studies” 2012, no 12 (1).pl_PL
dc.referencesKlein G., Image, Body and Performativity: The Constitution of Subcultural Practice in the Globalized World of Pop, trans. by R. Weinzierl, [w:] The Post-Subcultures Reader, eds. D. Muggleton, R. Weinzierl, Oxford 2003.pl_PL
dc.referencesKlevjer R., Genre Blindness, „DiGRA.org”, 15 listopada 2005, http://www.digra.org/hc11-rune-klevjer-genre-blindnesspl_PL
dc.referencesKłoskowska A., Teoria socjologiczna Pierre’a Bourdieu. Wstęp do wydania polskiego, [w:] P. Bourdieu, J.-C. Passeron, Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, Warszawa 2006.pl_PL
dc.referencesKluszczyński R., Zeidler-Janiszewska A. (red.), Perspektywy badań nad kulturą, Łódź 2008.pl_PL
dc.referencesKłys T., Film fikcji i jego dominanty, Warszawa 1999.pl_PL
dc.referencesKroon F., Voltolini A., Fiction, [w:] The Stanford Encyclopedia of Philosophy, ed. E. N. Zalta, http://plato.stanford.edu/archives/fall2011/entries/ fiction/pl_PL
dc.referencesKrzywinska T., King G., ScreenPlay: Cinema/videogames/interfaces, London 2002.pl_PL
dc.referencesLaird J., Dice, [w:] Encyclopedia of Play in Today’s Society, ed. R. P. Carlisle, London 2009. Lawrence D., Telengard, b.d., http://www.aquest.com/telen.htmpl_PL
dc.referencesLee G., Diablo made me do it: An interview with Hell Gate: London’s Dave Brevik, „1up.com”, 13 września 2005, http://www.1up.com/features/diablopl_PL
dc.referencesLem S., Fantastyka i futurologia, t. 1, Warszawa 2009 (oryg. 1969).pl_PL
dc.referencesLemann N., Onomastyka i jej rola w kreowaniu świata przedstawionego w literaturze fantasy (wybrane utwory polskiej fantasy na tle niektórych utworów anglojęzycznych), [w:] Język w komunikacji, t. 2, red. G. Habrajska, Łódź 2001.pl_PL
dc.referencesLessard J., The Casual Revolution of... 1987: Making Adventure Games Accessible to the Masses, „Kinephanos.ca”, 2014, http://www.kinephanos.ca/Revue_files/2014-Lessard.pdf.pl_PL
dc.referencesLoska K., Kilka uwag o problemie gatunku filmowego, [w:] Wokół kina gatunków, red. K. Loska, Kraków 2001.pl_PL
dc.referencesLuckie, Wyniki badań polskich graczy na Digital Dragons 2014 – w co grają Polacy?, „Gry-Online. pl”, 2014, http://www.gry-online.pl/S013.asp?ID=85098 2014pl_PL
dc.referencesŁuczak R., Czas, przestrzeń i działalność człowieka, [w:] Globalistyka, red. M. Czerny, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesMackay D., The Fantasy Role-Playing Game: A New Performing Art, Jefferson 2001.pl_PL
dc.referencesMadej M., Ficek-Madej A., RPG = Hardkorowy koksu, „Polygamia.pl”, 29 czerwca 2011, http://polygamia.pl/ Polygamia/1,96455,9863501,RPGHardkorowy_koksu.html?bo=1pl_PL
dc.referencesMadrigal A. C., How Netflix Reverse Engineered Hollywood, „The Atlantic”, 2 stycznia, 2014, http://www.theatlantic.com/technology/archive/2014/01/how-netflix-reverse-engineered-hollywood/282679/pl_PL
dc.referencesMajkowski T. Z., W cieniu białego drzewa. Powieść fantasy w XX wieku, Kraków 2013.pl_PL
dc.referencesMartell C., RPG(ology) – Interview : dnd (PLATO) Creators Gary Whisenhunt & Ray Wood [wideo], 2012, https://www.youtube.com/watch?v=ijWUQ6ri41Ypl_PL
dc.referencesMaurog [komentarz na blogu internetowym], 18 grudnia 2011, http://roguelikedeveloper.blogspot.com/2011/12/request-for-votes-ascii-dreams.htmlpl_PL
dc.referencesMayer K., The History of the Kingdom of the West. Pre-History. The Origins of the SCA, 2014, http://history.westkingdom.org/Year0/pl_PL
dc.referencesMäyrä F., An introduction to game studies games in culture, London 2008.pl_PL
dc.referencesMcGonigal J., Reality Is Broken: Why Games Make Us Better and How They Can Change the World, New York 2011.pl_PL
dc.referencesMendlesohn F., Rhetorics of fantasy, Middletown 2008.pl_PL
dc.referencesMichael D., Chen S., Serious Games: Games That Educate, Train, and Inform, Boston 2005.pl_PL
dc.referencesMittell J., A Cultural Approach to Television Genre Theory, „Cinema Journal” 2001, no 3 (40).pl_PL
dc.referencesMonnens D., (2013). “I commenced an examination of a game called ‘tic-tac-to’”: Charles Babbage and the “First” Computer Game, DeFragging Game Studies – Digital Games Research Association Conference 2013, Georgia Institute of Technology, Atlanta 26–29 August 2013.pl_PL
dc.referencesMontfort N., Bogost I., Racing the beam the Atari video computer system, Cambridge, Mass., 2009.pl_PL
dc.referencesMortensen T., Me, the Other, [w:] Second Person: Role-Playing and Story in Games and Playable Media, eds. N. Wardrip-Fruin, P. Harrigan, Cambridge, Mass., 2010.pl_PL
dc.referencesMuggleton D., Wewnątrz subkultury. Ponowoczesne znaczenie stylu, tłum. A. Sadza, Kraków 2004.pl_PL
dc.referencesNeale S., Genre and Hollywood, London 2000.pl_PL
dc.referencesNeale S., Questions of Genre, [w:] Film Genre Reader, t. 3, ed. B. K. Grant, Austin 2003.pl_PL
dc.references„NeoGAF”, What is your definition of RPG? [wątek na forum], 2008, http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=232487pl_PL
dc.references„NeoGAF”, The Witcher 2: Assassins of Kings |OT| Plough ’Em All [wątek na forum], 2011, http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=429725pl_PL
dc.references„NeoGAF”, Genre Confusion: What makes a game an RPG rather than a game with RPG elements? [wątek na forum], 2013, http://www.neogaf.com/forum/ showthread.php?t=654223pl_PL
dc.referencesNewman J., Videogames, London 2004.pl_PL
dc.referencesNewzoo, Infographic: The Polish Games Market, 2014, http://www.newzoo.com/infographics/info-graphic-polish-games-market/pl_PL
dc.references„Nintendo”, Consolidated Sales Transition by Region, 2014, http://www.nintendo.co.jp/ir/library/historical_data/pdf/consolidated_sales_e1403.pdf.pl_PL
dc.referencesNitsche M., Video Game Spaces, Cambridge, Mass., 2008.pl_PL
dc.referencesNowicka M., „Urządzenie”, „zastosowanie”, „układ”... – kategoria dispositif u Michela Foucaulta, jej tłumaczenia i ich implikacje dla postfoucaultowskich analiz władzy, „Przegląd Socjologii Jakościowej” 2011, nr VII (2).pl_PL
dc.referencesOcampo J., The Witcher E3 2005 Impressions, „Gamespot.com”, 24 maja 2005, http://www.gamespot.com/articles/the-witcher-e3-2005-impressions/1100-6126436/pl_PL
dc.referencesO’Connell M., ‘Game of Thrones’ Now Rivals ‘The Walking Dead’ With 18 Million Viewers This Season, “Hollywood Reporter”, 4 czerwca 2014, http://www.hollywoodreporter.com/live-feed/game-thrones-rivals-walking-dead-709041pl_PL
dc.referencesOramus D., O pomieszaniu gatunków. Science-fiction a postmodernizm, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesPark A., The Witcher Impressions – E3 2004, „Gamespot.com”, 16 maja 2004, http://www.gamespot.com/articles/the-witcher-impressions-e3-2004/1100-6098638/pl_PL
dc.referencesParowski M., Sapkowski Ante Portas, „Kino” 2001, nr 7–8.pl_PL
dc.referencesPetrowicz M., Ludo-narratywizm, czyli proceduralizm Iana Bogosta na tle sporu ludologii z narratologią, „Replay” 2014, nr 1 (1).pl_PL
dc.references„Pioneer Archive”, Game Developers Choice Awards, 2014, http://www.gamechoiceawards.com/archive/ pioneer.htmlpl_PL
dc.referencesPlaton, Sofista. Polityk, tłum. W. Witwicki, Kęty 2002.pl_PL
dc.referencesPolish Gamers Research 2014 [raport], „DigitalDragons.pl”, 7 sierpnia 2014, http://digitaldragons.pl/en/news/678-polish-gamers-research-2014pl_PL
dc.referencesPrajzner K., Tekst jako świat i gra. Modele narracyjności w kulturze współczesnej, Łódź 2009.pl_PL
dc.referencesPrzylipiak M., O gatunkach filmowych, [w:] Od fantastyki do komiksu. W kręgu gatunków filmowych, red. K. Sobotka, Łódź 1993.pl_PL
dc.referencesPurchese R., Sawyer J., What does Fallout: New Vegas’ lead designer want from Fallout 4?, „Eurogamer.net”, 23 maja 2014, http://www.eurogamer.net/articles/2014-05-23-what-does-fallout-new-vegas-lead-designer-want-from-fallout-4pl_PL
dc.referencesPustowaruk M., Od Tolkiena do Pratchetta. Potencjał rozwojowy fantasy jako konwencji literackiej, Wrocław 2009.pl_PL
dc.referencesPym A., Exploring Translation Theories, London 2010.pl_PL
dc.referencesRadish C., George R. R. Martin Interview GAME OF THRONES, 17 kwietnia 2011, http://collider.com/george-r-r-martin-interview-game-of-thrones/pl_PL
dc.referencesRobertson R., Glocalization: Time – Space and Homogeneity – Heterogenity, [w:] Global Modernities, M. Featherstone, S. Lash, R. Robertson (ed.), London 1995.pl_PL
dc.references„RogueBasin”, Berlin Interpretation, http://www.roguebasin.com/index.php?title=Berlin_Interpretationpl_PL
dc.references„Roguelike Radio”, Episode 11: The Binding of Isaac [plik audio], 10 listopada 2011, http://www.roguelikeradio.compl_PL
dc.referencesRollings A., Morris D., Game Architecture and Design: A New Edition, Indianapolis 2004.pl_PL
dc.referencesSaarikoski P. & Suominen J., Computer Hobbyists and the Gaming Industry in Finland, „IEEE Annals of the History of Computing”, July–September 2009 (vol. 31, no 3), s. 20–33.pl_PL
dc.referencesSalen K., Zimmerman E., Rules of Play: Game Design Fundamentals, Cambridge, Mass., 2003.pl_PL
dc.referencesSapkowski A., Piróg, albo Nie ma złota w szarych górach, „Nowa Fantastyka” 1993, nr 5.pl_PL
dc.referencesSapkowski A., Rękopis znaleziony w Smoczej Jaskini. Kompendium wiedzy o literaturze fantasy, Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesSchäler R., Reverse Localisation, „Translating and the Computer” November 2005, no 27, http://www.mt-archive.info/Aslib-2005-Schaler.pdf.pl_PL
dc.referencesSchlegel F., Gespräch über die Poesie, [w:] Athenaeum, t. 3, Red. A. W. Schlegel, F. Schlegel, Berlin 1800, http://85.214.96.74:8080/zbk/zbk-html/B0003.htmlpl_PL
dc.referencesSchwartz R., Neo-Noir: The New Film Style from Psycho to Collateral, Lanham, Toronto, Oxford 2005.pl_PL
dc.referencesSitarski P., Rozmowa z cyfrowym cieniem. Model komunikacyjny rzeczywistości wirtualnej, Kraków 2002.pl_PL
dc.referencesSitarski P., Dokąd prowadzą ścieżki prawdy. O narracji w systemie rozrywkowym „Z archiwum X”, [w:] Między innowacją a powtórzeniem. Seryjność w kulturze, red. A. Kisielewska, Kraków 2004.pl_PL
dc.referencesSitarski P., Niepowodzenie projektu rzeczywistości wirtualnej, [w:] Nowa audiowizualność – nowy paradygmat kultury?, red. E. Wilk, I. Kolasińska-Pasterczyk, Kraków 2008.pl_PL
dc.referencesSkalska T., Pamięć protetyczna, [w:] Modi Memorandi. Interdyscyplinarny leksykon terminów pamięci zbiorowej [w druku], red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, współpr. J. Kalicka, Warszawa 2014.pl_PL
dc.referencesSkwarczyńska S., O pojęcie literatury stosowanej, „Pamiętnik Literacki” 1931, nr XXVIII.pl_PL
dc.referencesSkwarczyńska S., Nie dostrzeżony problem podstawowy genologii, [w:] Problemy teorii literatury, Wrocław 1987.pl_PL
dc.referencesSmethurst T., Trauma and Play in Limbo and Braid, [w:] Conference Programme. Videogame Cultures and the Future of Interactive Entertainment (Session 7), Oxford 2012, http://interdisciplinary.netpl_PL
dc.referencesStableford B. M., Historical Dictionary of Fantasy Literature, Lanham 2005.pl_PL
dc.referencesStandage, T., Victorian Internet: The Remarkable Story of the Telegraph and the Nineteenth Century’s On-Line Pioneers, London 1999.pl_PL
dc.referencesStasieńko, J., Alien vs. Predator – gry komputerowe a badanie literackie, Wrocław 2005.pl_PL
dc.references„Steam”, Gry [zakładka głównego menu], 5 maja 2014, http://store.steampowered.com//?l=polishpl_PL
dc.references„Steam”, Prodecural Death Labyrinth [podstrona], 10 czerwca 2014, http://store.steampowered.com/tag/en/Procedural%20Death%20Labyrinth/pl_PL
dc.referencesStewart D. (red.), Advanced Dungeons & Dragons 2nd Edition. Księga Potworów. Pomoc w grze, tłum. B. Strożek, T. Strożek, M. Witkiewicz, M. Witkiewicz, Warszawa 1996.pl_PL
dc.referencesSurdyk A., Status naukowy ludologii. Przyczynek do dyskusji, „Homo Ludens” 2009, nr 1 (1).pl_PL
dc.referencesSwalwell M., Stuckey H., Ndalianis A., de Vries D., Remembering & Exhibiting Games Past: The Popular Memory Archive, Proceedings of DiGRAA 2014: What is Game Studies in Australia?, Melbourne 2014, http://digraa.org/wp-content/uploads/2014/06/46_stuckey.pdf.pl_PL
dc.referencesSzeja J. Z., Gry fabularne – nowe zjawisko kultury współczesnej, Kraków 2004.pl_PL
dc.referencesSzelewski M., Nazewnictwo literackie w utworach Andrzeja Sapkowskiego i Nika Pierumowa, Toruń 2003.pl_PL
dc.referencesŠvelch J., Say it with a Computer Game: Hobby Computer Culture and the Non-entertainment Uses of Homebrew Games in the 1980s Czechoslovakia, „Game Studies” 2013, 2 (13).pl_PL
dc.referencesTan P., Mitgutsch K., Heterogeneity in Game Histories, [w:] Gaming Globally. Production, Play, and Place, eds. N. Huntemann, B. Aslinger, New York 2013.pl_PL
dc.referencesTaylor N., Jenson J., de Castell S., Pimps, Players and Foes. Playing Diablo II “Out-side the box”, [w:] Digital gameplay. Essays on the Nexus of Game and Gamer, ed. N. Garrelts, Jefferson 2005.pl_PL
dc.referencesThompson K., The Frodo Franchise. “The Lord of the Rings” and Modern Hollywood, Berkeley 2007.pl_PL
dc.referencesTodorov T., The fantastic: a structural approach to a literary genre, Ithaca 1975.pl_PL
dc.referencesTolkien J. R. R., Silmarillion, tłum. M. Skibniewska, Warszawa 1996.pl_PL
dc.referencesTolkien J. R. R., O baśniach, [w:] Drzewo i liść, tłum. J. Kokot, Poznań 2000.pl_PL
dc.referencesTolkien J. R. R., Listy, tłum. A. Sylwanowicz, Poznań 2010.pl_PL
dc.referencesTrębicki G., Fantasy. Ewolucja gatunku, Kraków 2007.pl_PL
dc.referencesUrbańska-Galanciak D., Homo Players. Strategie odbioru gier komputerowych, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesVining N., On the Commercialization of Roguelikes (And Some Other Stuff), „GaslampGames.com”, 24 kwietnia 2011, http://www.gaslampgames.com/2011/04/24/on-the-commercialization-of-roguelikes/pl_PL
dc.referencesvon Hoflichskeit S., A Brief Look at the Past. The Society for Creative Anachronism, 1985, http://history.westkingdom.org/Year0/Brief_Look_at_the_Past_1985.pdf.pl_PL
dc.referencesVoorhees G., Call J., Whitlock K. (ed.), Dungeons, dragons, and digital denizens: the digital roleplaying game, New York 2012.pl_PL
dc.referencesWallerstein I., World-system Analysis: An Introduction, Durham 2004.pl_PL
dc.referencesWelleck R., Warren A., Teoria literatury, tłum. M. Żurowski, red. I. Sieradzki, Warszawa 1970.pl_PL
dc.referencesWesołowski M., Wojownicy cyberprzestrzeni, „Wyborcza.pl”, 24 czerwca 2012, http://wyborcza.pl/duzyformat/1,127354,12002528,Wojownicy_cyberprzestrzeni.htmlpl_PL
dc.referencesWichman G. R., A Brief History of “Rogue”, 1997, http://www.wichman.org/roguehistory.htmlpl_PL
dc.referencesWilson J. L., A History of Computer Games, „Computer Gaming World” 1991, no 88.pl_PL
dc.referencesWittgenstein L., Wykłady o estetyce, [w:] Studia estetyczne, tłum. P. Graff, Warszawa 1977.pl_PL
dc.referencesWittgenstein L., Dociekania filozoficzne, tłum. B. Wolniewicz, red. Z. Kuderowicz, Warszawa 1983.pl_PL
dc.referencesWolf M. J. P., Genre and the Video Game, [w:] Handbook of Computer Game Studies, eds. J. Raessens, J. H. Goldstein, Cambridge, Mass., 2005.pl_PL
dc.referencesWolf M. J. P., Building Imaginary Worlds: The Theory and History of Subcreation, New York 2012.pl_PL
dc.referencesWorth D., Beneath the Apple Manor (Manual), Reseda 1982.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-619-2


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/