dc.contributor.author | Garda, Maria B. | |
dc.date.accessioned | 2025-03-05T09:01:55Z | |
dc.date.available | 2025-03-05T09:01:55Z | |
dc.date.issued | 2017-02-13 | |
dc.identifier.citation | Garda M., Interaktywne fantasy: Gatunek w grach cyfrowych, Sztuka-Media-Kultura, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, https://doi.org/10.18778/7969-619-2 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-619-2 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/54853 | |
dc.description.abstract | Czym różnią się gatunki gier cyfrowych od gatunków znanych nam z filmu czy literatury, takich jak western bądź kryminał? Czy znane gry, takie jak rodzimy Wiedźmin, jedynie czerpią z repertuarów gatunkowych swoich książkowych lub ekranowych źródeł, czy też może oferują osobne i unikatowe wzorce gatunkowe? Autorka omawia zagadnienie gatunku w grach cyfrowych w relacji do innych mediów na przykładzie współzależności fantasy, komputerowych gier fabularnych (computer Role-Playing Games) i gier angażujących (hardcore games). Interesuje ją nie tylko wymiar reguł i związana z interaktywnością mechanika, ale także rama semantyczna świata gry oraz – łączące dwa poprzednie aspekty – doświadczenie rozgrywki. Jednocześnie Autorka zwraca szczególną uwagę na kontekst historyczny kultury gier cyfrowych i za pomocą licznych przykładów umieszcza prowadzoną argumentację w szerokiej perspektywie kulturoznawczej. Wprowadza do języka polskiego tłumaczenia istotnych terminów, które konsekwentnie stosuje i wyjaśnia, na potrzeby analizy wykorzystuje także własne pojęcia (m. in. model fuzji gatunkowej). Dzięki temu osadza groznawstwo w dyscyplinarnym kontekście akademickim. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Sztuka-Media-Kultura; | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.subject | gry cyfrowe | pl_PL |
dc.subject | gry fantasy | pl_PL |
dc.subject | cRPG | pl_PL |
dc.subject | Wiedźmin | pl_PL |
dc.subject | roguelike | pl_PL |
dc.title | Interaktywne fantasy: Gatunek w grach cyfrowych | pl_PL |
dc.type | Book | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Maria B. Garda, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 221 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Mediów i Kultury Audiowizualnej, Zakład Mediów Elektronicznych | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-948-3 | |
dc.references | Aarseth E., Cybertekst. Spojrzenie na literaturę ergodyczną, tłum. M. Pisarski, P. Schreiber, D. Sikora, M. Tabaczyński, Kraków–Bydgoszcz 2014. | pl_PL |
dc.references | Aarseth E., Genre Trouble, [w:] First Person: New Media as Story, Performance and Game, eds. N. Wardrip-Fruin, P. Harrigan, Cambridge, Mass., 2004. | pl_PL |
dc.references | Aarseth E., I Fought the Law: Transgressive Play and The Implied Player, Situated Play, Proceedings of DiGRA 2007 Conference, 2007, http://www.digra.org/wp-content/uploads/digital-library/07313.03489.pdf. | pl_PL |
dc.references | Aarseth E., Smedstad M. S., Sunnanå L., A Multi-Dimensional Typology of Games, DiGRA ’03 – Proceedings of the 2003 DiGRA International Conference: Level Up, University of Utrecht, http://www.digra.org/digital-library/publications/a-multidimensional-typology-of-games/ | pl_PL |
dc.references | Adams E., Casual Versus Core, „Gamasutra.com”, 1 sierpnia 2000, http://www.gamasutra.com/view/feature/3120/casual_versus_core.php. | pl_PL |
dc.references | Adams E., Fundamentals of Game Design (3 edition.), Berkeley 2013. | pl_PL |
dc.references | Adams E., Dormans J., Game mechanics: advanced game design, Berkeley 2012. | pl_PL |
dc.references | Adams E., Ip B., From Casual to Core: A Statistical Mechanism for Studying Gamer Dedication, „Gamasutra.com”, 5 czerwca 2002, http://www.gamasutra.com/view/feature/131397/from_casual_to_core_a_statistical_.php. | pl_PL |
dc.references | Adams R., The Crowther and Woods “Colossal Cave Adventure” game. Here’s where it all began…, 2014, http://rickadams.org/adventure/a_history.html | pl_PL |
dc.references | Addams S., CROWTHERS & WOODS, „Computer Gaming World”, April–May 1985, vol. 5.2. Altman R., Film/Genre, London 1999. | pl_PL |
dc.references | Apperley T. H., Genre and game studies: Toward a critical approach to video game genres, „Simulation & Gaming” 2006, nr 37 (1). | pl_PL |
dc.references | Arsenault D., Des typologies mécaniques à l’expérience esthétique: fonctions et mutations du genre dans le jeu vidéo [praca doktorska], 2011, https://www.academia.edu/2999430/Des_typologies_mecaniques_a_lexperience_esthetique_fonctions_et_mutations_du_genre_dans_le_jeu_video | pl_PL |
dc.references | Attebery B., Stories about Stories: Fantasy and the Remaking of Myth, New York 2014. | pl_PL |
dc.references | Balbus S., Zagłada gatunków, „Teksty Drugie” 1999, nr 6. | pl_PL |
dc.references | Bartle R., Gracze, którzy pasują do MUD-ów, tłum. P. Zająkała, [w:] Światy z pikseli. Antologia studiów nad grami komputerowymi, red. M. Filiciak, Warszawa 2010. | pl_PL |
dc.references | Barton M., Matt Chatt 45: Rogue [wideo], 15 stycznia 2010, http://www.youtube.com/watch?v= uKgCvDgBEaQ | pl_PL |
dc.references | Barton M., Dungeons and desktops: the history of computer role-playing games, Wellesley 2008. | pl_PL |
dc.references | Baudrillard J., Symulakry i symulacja, tłum. S. Królak, Warszawa 2005. | pl_PL |
dc.references | Bereś S., Sapkowski A., Historia i fantastyka, Warszawa 2005. | pl_PL |
dc.references | Berman M., „Wszystko, co stałe, ulatnia się w powietrzu”: Rzecz o doświadczeniu nowoczesności, tłum. M. Szuster, Kraków 2006. | pl_PL |
dc.references | Biletzki A., Matar A., Ludwig Wittgenstein, [w:] The Stanford Encyclopedia of Philosophy, ed. E. N. Zalta, http://plato.stanford.edu/archives/spr2014/entries/wittgenstein// | pl_PL |
dc.references | Bird A., Tobin E., Natural Kinds, [w:] The Stanford Encyclopedia of Philosophy, ed. E. N. Zalta, http://plato.stanford.edu/archives/win2012/entries/natural-kinds/ | pl_PL |
dc.references | Björk S., Lundgren S., Holopainen J., Game Design Patterns, [w:] Level Up: Digital Games Research Conference Proceedings, eds. M. Copier, J. Raessens, Utrecht 2003. | pl_PL |
dc.references | Blanchet A., Des Pixels à Hollywood. Cinéma et jeu vidéo, une histoire économique et culturelle, Paris 2010. | pl_PL |
dc.references | Blume J., Is Harry Potter Evil?, „NYTimes.com”, 22 października 1999, http://www.nytimes. com/1999/10/22/opinion/is-harry-potter-evil.html | pl_PL |
dc.references | Bogost I., Unit Operations: An Approach to Videogame Criticism, Cambridge, Mass., 2006. | pl_PL |
dc.references | Bogost I., Ferrari S., Schweizer B., Newsgames: Journalism at Play, Cambridge, Mass., 2010. | pl_PL |
dc.references | Bolter D., Grusin R., Remediation: Understanding New Media, Cambridge, Mass., 2000. | pl_PL |
dc.references | Boyer S. A., Soccer Moms: Conceptions of “Hardcore” and “Casual” in the Digital Games Medium [praca magisterska], 2009, http://scholarworks.gsu.edu/communication_theses/53/ | pl_PL |
dc.references | Briggs K. M., An Ecyclopedia of Faires: Hobgoblins, Brownies, Boogies and Other Supernatural Creatures, New York 1978. | pl_PL |
dc.references | Brunetière F., Évolution des genres dans l’histoire de la literature, Paris 1914, http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k96275q | pl_PL |
dc.references | Burghardt G. M., Play and Evolution, [w:] Encyclopedia of Play in Today’s Society, ed. R. P. Carlisle, London 2009. | pl_PL |
dc.references | Burks A. R., Burks A. W., The First Electronic Computer: The Atanasoff Story, Ann Arbor 1989. | pl_PL |
dc.references | Caillois R., Od baśni do science-fiction, tłum. J. Błoński, [w:] Odpowiedzialność i styl, red. M. Żurowski, Warszawa 1967. | pl_PL |
dc.references | Caillois R., Science-fiction, tłum. B. Okólska, [w:] Spór o SF. Antologia szkiców i esejów o science-fiction, red. R. Handke, L. Jęczmyk, B. Okólska, Poznań 1989. | pl_PL |
dc.references | Caillois R., Gry i ludzie, tłum. A. Tatarkiewicz, M. Żurowska, Warszawa 1997. | pl_PL |
dc.references | Carpenter H., Inklingowie. C. S. Lewis, J. R. R. Tolkien, Charles Williams i ich przyjaciele, tłum. Z. A. Królicki, Poznań 1999. | pl_PL |
dc.references | Chojnacki M. M., Flâneur w piaskownicy – doświadczenie nawigowalnej przestrzeni w grach komputerowych, „Replay” 2014, nr 1 (1). | pl_PL |
dc.references | Clute J., Grant J. (ed.), The Encyclopedia of Fantasy, London 1997. | pl_PL |
dc.references | Code of Everand, 2009, http://areacodeinc.com/projects/code-of-everand/ | pl_PL |
dc.references | Collier B., MacLachlan J., The little engines that could’ve: The calculating machines of Charles Babbage, New York 1990. | pl_PL |
dc.references | Consalvo M., Zelda 64 and video game fans: A walkthrough of games, intertextuality and narrative, „Television and New Media” 2003, no 4 (3). | pl_PL |
dc.references | Cook D., The Circle of Life: An Analysis of the Game Product Lifecycle, „Gamasutra.com”, 15 maja 2007, http://www.gamasutra.com/view/feature/1453/the_circle_of_life_an_analysis_of_.php. | pl_PL |
dc.references | Cook D. Z., Advanced Dungeons & Dragons 2nd Edition. Przewodnik Mistrza Podziemi, tłum. P. Idzik, D. Konieczna, T. Kaszuba, M. Szwajcz, A. Solska, red. A. Szyndler, Warszawa 1996. | pl_PL |
dc.references | Costikyan G., Game Styles, Innovation, and New Audiences: An Historical View, 2005, s. 4, http://www.digra.org/wp-content/uploads/digital-library/06278.11155.pdf. | pl_PL |
dc.references | Costikyan G., Games, Storytelling, and Breaking the String, Cambridge, Mass., 2010. | pl_PL |
dc.references | Craddock D., Chapter 8 finale, Stay awhile and listen, 31 października 2012, http://www.shacknews.com/article/76406/chapter-8-finale-condor-and-blizzard-lock-horns-over-diablo | pl_PL |
dc.references | Crawford C., The Art of Computer Game Design, Berkeley 1982. | pl_PL |
dc.references | Czerny M., Globalizacja a rozwój, Warszawa 2005. | pl_PL |
dc.references | Diffey T. J., Wittgenstein, antyesencjalizm i definicja sztuki, „Estetyka i Krytyka” 2005, nr 9 (9/10). | pl_PL |
dc.references | Dillon T., Pool of Radiance, „Commodore User”, October 1988. | pl_PL |
dc.references | Donovan T., Replay: the history of video games, Lewes 2010. | pl_PL |
dc.references | Eco U., Nieobecna struktura, tłum. A. Weinsberg, P. Bravo, Warszawa 1996. | pl_PL |
dc.references | Eco U., Innowacja i powtórzenie: pomiędzy modernistyczną i postmodernistyczną estetyką, tłum. T. Rutkowska, „Przekazy i opinie” 1990, z. 1–2. | pl_PL |
dc.references | „Edge Online”, Diehard Dungeon review, „Edge-Online.com”, 20 września 2012, http://www.edge-online.com | pl_PL |
dc.references | Eliassen M., Chronology of Play, [w:] Encyclopedia of Play in Today’s Society, ed. R. P. Carlisle, London 2009. | pl_PL |
dc.references | Ernesto, Game of Thrones’ Most Pirated TV-Show of 2013, „TorrentFreak.com”, 25 grudnia 2013, https://torrentfreak.com/game-of-thrones-most-pirated-tv-show-of-2013-131225/ | pl_PL |
dc.references | Entertainment Software Association (ESA), Essential Facts About The Computer And Video Game Industry, 2013, https://www.theesa.com/facts/pdfs/ESA_EF_2013.pdf. | pl_PL |
dc.references | Entertainment Software Association (ESA), Essential Facts About The Computer And Video Game Industry, 2014, http://www.theesa.com/facts/pdfs/ESA_EF_2014.pdf. | pl_PL |
dc.references | Ermi L., Mäyrä F., Fundamental Components of the Gameplay Experience: Analyzing Immersion, Proceedings of DiGRA 2005 Conference: Changing Views – Worlds in Play, 2005, http://people.uta.fi/~tlilma/gameplay_experience.pdf. | pl_PL |
dc.references | Filiciak M., Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej, Warszawa 2006. | pl_PL |
dc.references | Filiciak M., Media, wersja beta. Film i telewizja w czasach gier komputerowych i Internetu, Gdańsk 2013. | pl_PL |
dc.references | Fizek S., Pivoting the Player. A Methodological Toolkit for Player Character Research in Offline Role-Playing Games [praca doktorska], 2012. | pl_PL |
dc.references | Fizek S., Gry na poważnie, czyli na czym polega „serious gaming”?, „Technopolis”, 22 marca 2010, http://technopolis.polityka.pl/2010/gry-na-powaznie-czyli-na-czym-polega-serious-gaming | pl_PL |
dc.references | Fowler A., Kinds of literature: an introduction to the theory of genres and modes, Cambridge, Mass., 1982. | pl_PL |
dc.references | Franco G., Dunaway C., Gabriel Franco Interviews Cammie Dunaway on Latin America, VGC, Piracy, trans. by J. Mazel, „VGChartz.com”, 19 sierpnia 2008, http://www.vgchartz.com/article/1706/gabriel-franco-interviews-cammie-dunaway-on-latin-america-vgc-piracy/ | pl_PL |
dc.references | Frasca G., Ludolodzy też kochają opowiadania – notatki na temat sporu, który nigdy nie miał miejsca, [w:] Światy z pikseli. Antologia studiów nad grami komputerowymi, red. i tłum. M. Filiciak, Warszawa 2010. | pl_PL |
dc.references | Game Design Patterns Wikia, http://www. gdp2.tii.se/ | pl_PL |
dc.references | Garda M. B., Gry komputerowe jako dziedzictwo kulturowe, „Replay” 2014, 1 (1). | pl_PL |
dc.references | Garda M. B., Limits of Genre, Limits of Fantasy: Rethinking Computer Role-Playing Games, [w:] Cultural Perspectives of Video Games: From Designer to Player, ed. A. L. Brackin, N. Guyot, Oxford 2012. | pl_PL |
dc.references | Garda M. B., Neo-rogue and the essence of roguelikeness, „Homo Ludens” 2013, nr 1 (5). | pl_PL |
dc.references | Garda M. B., Nostalgia in retro game design, DeFragging Game Studies – Digital Games Research Association Conference 2013, Georgia Institute of Technology, Atlanta 26–29 August 2013. | pl_PL |
dc.references | Garda M. B., Grabarczyk P., Co to są gry „indie”?, „JawneSny.pl”, 18 kwietnia 2014, http://jawnesny.pl/2014/04/sa-gry-indie/ | pl_PL |
dc.references | Garda M. B., Grabarczyk P., Is Every Indie Game Independent? Towards the Meaning of Independence in Video Games [w druku]. | pl_PL |
dc.references | Gardner E., Warner Bros. Wants to Disqualify Tolkien Lawyers in ‘Hobbit’ Fight, “The Hollywood Reporter”, 10 lipca 2012, http://www.hollywoodreporter.com/thr-esq/warner-bros-wants-disqualify-tolkien-710764 | pl_PL |
dc.references | Gaudreault A., Marion P., Cinéma et généalogie des medias, „Média Morphoses” 2006, no 16 (1), http://documents.irevues.inist.fr/bitstream/handle/2042/23485/2006_16_24.pdf. | pl_PL |
dc.references | Gawrysiak P., Mańkowski P., Uchański A., Biblia komputerowego gracza, Warszawa 1998. | pl_PL |
dc.references | Głowiński M., Fantastyka, [w:] Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Wrocław 2000. | pl_PL |
dc.references | Gonsierowska D., korespondencja z autorką, 2011. | pl_PL |
dc.references | Grabarczyk P., Brzemię złotego wieku demosceny, Ha!art 2014, 47. | pl_PL |
dc.references | Grabarczyk P., O opozycji hardcore – casual, „Homo Ludens” 2015, nr 1 (7). | pl_PL |
dc.references | Grabarczyk P., Typology of realisms. An ontology-based model of types of realism in video games [prezentacja konferencyjna], DiGRA 2015, 14–17 maja 2015, Uniwersytet Leuphana, Lüneburg. | pl_PL |
dc.references | Grant B. K., Experience and Meaning in Genre Films, [w:] Film Genre Reader, t. 3, ed. B. K. Grant, Austin 2003. | pl_PL |
dc.references | Halliwell S., The Aesthetics of Mimesis: Ancient Texts and Modern Problems, Princeton 2002. | pl_PL |
dc.references | Handrahan M., Activision backs Destiny with $500m launch investment, „Gamesindustry.biz”, 6 maja 2014, http://www.gamesindustry.biz/articles/2014-05-06-activision-backs-destiny-with-USD500m-launch-investment | pl_PL |
dc.references | Hibberd J., EW interview: George R.R. Martin talks “A Dance With Dragons”, „EW.com”, 12 lipca 2011, http://www.ew.com/article/2011/07/12/george-martin-talks-a-dance-with-dragons | pl_PL |
dc.references | Hopper P., Understanding Cultural Globalization, Cambridge 2008. | pl_PL |
dc.references | Hovden J., Klevjer R., Game Space and Social Space, Kristiansand: Norsk medieforskerkonferanse, 2012, http://janfredrikhovden.files.wordpress.com/2012/10/hovdenklevjer2012videogameskristiansand.pdf. | pl_PL |
dc.references | Huizinga J., Homo Ludens. Zabawa jako źródło kultury, tłum. M. Kurecka, W. Wirpsza, Warszawa 2007. | pl_PL |
dc.references | Isomaa S., Genre Theory after the Linguistic Turn: An Anti-Essentialist, Hermeneutic Approach to Literary Genres, [w:] Genre and Interpretation, eds. P. Lyytikäinen, Tintti Klapuri, Minna Maijala, Helsinki 2010. | pl_PL |
dc.references | Iwiński M., Konferencja CD Projekt i GOG.com, 5 czerwca 2014, http://blog.cdp.pl/2014/06/05/konferencja-cd-projekt-red-i-gog-com-na-zywo/ | pl_PL |
dc.references | James E., Mendlesohn F., A Short History of Fantasy, Fairngdon 2012. | pl_PL |
dc.references | James E., Mendlesohn F. (ed.), The Cambridge Companion to Fantasy Literature, Cambridge 2012. | pl_PL |
dc.references | Jenkins H., Medium Specificity – a Syllabus, „HenryJenkins.com”, 2 sierpnia 2010, http://henryjenkins.org/2010/08/medium_specificity_-_a_syllab.html | pl_PL |
dc.references | Jenkins H., Kultura konwergencji: zderzenie starych i nowych mediów, tłum. M. Bernatowicz, M. Filiciak, Warszawa 2007. | pl_PL |
dc.references | Jerz D. G., Somewhere Nearby is Colossal Cave: Examining Will Crowther’s Original “Adventure” in Code and in Kentucky, „Digital Humanities Quarterly” 2007, no 1 (2), http://www.digitalhumanities.org/dhq/vol/1/2/000009/ 000009.html | pl_PL |
dc.references | Johnson D., Media Franchising: Creative License and Collaboration in the Culture Industries, New York 2013. | pl_PL |
dc.references | Juul J., A Casual Revolution: Reinventing Video Games and Their Players, Cambridge, Mass., 2010. | pl_PL |
dc.references | Juul J., Gra, gracz, świat: w poszukiwaniu sedna „growości”, [w:] Światy z pikseli. Antologia studiów nad grami komputerowymi, red. i tłum. M. Filiciak, Warszawa 2010 (oryg. 2003). | pl_PL |
dc.references | Juul J., The Pure Game: A Short History of Video Game Aesthetics [wideo], 5 lutego 2010, https://www.youtube.com/watch?v=NwAuHhpbgfY | pl_PL |
dc.references | Juul J., High-tech Low-tech Authenticity: The Creation of Independent Style at the Independent Games Festival, [w:] Proceedings of the 9th International Conference on the Foundations of Digital Games, 2014. | pl_PL |
dc.references | Kaczor K., Bogactwo polskich światów fantasy. Od braku nadziei ku eukatastrophe, [w:] Anatomia wyobraźni, red. S. J. Konefał, Gdańsk 2014. | pl_PL |
dc.references | Karhulahti, V. M., Adventures of ludom: a videogame geneontology [praca doktorska], Turku, 2015, https://www.academia.edu/12164114/Adventures_of_Ludom_A_Videogame_Geneontology | pl_PL |
dc.references | Kennick W. E., III. – DOES TRADITIONAL AESTHETICS REST ON A MISTAKE?, „Mind” 1958, LXVII (267). | pl_PL |
dc.references | King B., Borland J., Dungeons and Dreamers: The Rise of Computer Game Culture from Geek to Chic, Emeryville 2003. | pl_PL |
dc.references | King G., Indiewood, USA: Where Hollywood meets Independent Cinema, London–New York 2009. | pl_PL |
dc.references | Kirkpatrick G., Aesthetic Theory and the Video Game, Manchester 2011. | pl_PL |
dc.references | Kirkpatrick G., Constitutive Tensions of Gaming’s Field: UK gaming magazines and the formation of gaming culture 1981–1995, „Game Studies” 2012, no 12 (1). | pl_PL |
dc.references | Klein G., Image, Body and Performativity: The Constitution of Subcultural Practice in the Globalized World of Pop, trans. by R. Weinzierl, [w:] The Post-Subcultures Reader, eds. D. Muggleton, R. Weinzierl, Oxford 2003. | pl_PL |
dc.references | Klevjer R., Genre Blindness, „DiGRA.org”, 15 listopada 2005, http://www.digra.org/hc11-rune-klevjer-genre-blindness | pl_PL |
dc.references | Kłoskowska A., Teoria socjologiczna Pierre’a Bourdieu. Wstęp do wydania polskiego, [w:] P. Bourdieu, J.-C. Passeron, Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, Warszawa 2006. | pl_PL |
dc.references | Kluszczyński R., Zeidler-Janiszewska A. (red.), Perspektywy badań nad kulturą, Łódź 2008. | pl_PL |
dc.references | Kłys T., Film fikcji i jego dominanty, Warszawa 1999. | pl_PL |
dc.references | Kroon F., Voltolini A., Fiction, [w:] The Stanford Encyclopedia of Philosophy, ed. E. N. Zalta, http://plato.stanford.edu/archives/fall2011/entries/ fiction/ | pl_PL |
dc.references | Krzywinska T., King G., ScreenPlay: Cinema/videogames/interfaces, London 2002. | pl_PL |
dc.references | Laird J., Dice, [w:] Encyclopedia of Play in Today’s Society, ed. R. P. Carlisle, London 2009. Lawrence D., Telengard, b.d., http://www.aquest.com/telen.htm | pl_PL |
dc.references | Lee G., Diablo made me do it: An interview with Hell Gate: London’s Dave Brevik, „1up.com”, 13 września 2005, http://www.1up.com/features/diablo | pl_PL |
dc.references | Lem S., Fantastyka i futurologia, t. 1, Warszawa 2009 (oryg. 1969). | pl_PL |
dc.references | Lemann N., Onomastyka i jej rola w kreowaniu świata przedstawionego w literaturze fantasy (wybrane utwory polskiej fantasy na tle niektórych utworów anglojęzycznych), [w:] Język w komunikacji, t. 2, red. G. Habrajska, Łódź 2001. | pl_PL |
dc.references | Lessard J., The Casual Revolution of... 1987: Making Adventure Games Accessible to the Masses, „Kinephanos.ca”, 2014, http://www.kinephanos.ca/Revue_files/2014-Lessard.pdf. | pl_PL |
dc.references | Loska K., Kilka uwag o problemie gatunku filmowego, [w:] Wokół kina gatunków, red. K. Loska, Kraków 2001. | pl_PL |
dc.references | Luckie, Wyniki badań polskich graczy na Digital Dragons 2014 – w co grają Polacy?, „Gry-Online. pl”, 2014, http://www.gry-online.pl/S013.asp?ID=85098 2014 | pl_PL |
dc.references | Łuczak R., Czas, przestrzeń i działalność człowieka, [w:] Globalistyka, red. M. Czerny, Warszawa 2007. | pl_PL |
dc.references | Mackay D., The Fantasy Role-Playing Game: A New Performing Art, Jefferson 2001. | pl_PL |
dc.references | Madej M., Ficek-Madej A., RPG = Hardkorowy koksu, „Polygamia.pl”, 29 czerwca 2011, http://polygamia.pl/ Polygamia/1,96455,9863501,RPGHardkorowy_koksu.html?bo=1 | pl_PL |
dc.references | Madrigal A. C., How Netflix Reverse Engineered Hollywood, „The Atlantic”, 2 stycznia, 2014, http://www.theatlantic.com/technology/archive/2014/01/how-netflix-reverse-engineered-hollywood/282679/ | pl_PL |
dc.references | Majkowski T. Z., W cieniu białego drzewa. Powieść fantasy w XX wieku, Kraków 2013. | pl_PL |
dc.references | Martell C., RPG(ology) – Interview : dnd (PLATO) Creators Gary Whisenhunt & Ray Wood [wideo], 2012, https://www.youtube.com/watch?v=ijWUQ6ri41Y | pl_PL |
dc.references | Maurog [komentarz na blogu internetowym], 18 grudnia 2011, http://roguelikedeveloper.blogspot.com/2011/12/request-for-votes-ascii-dreams.html | pl_PL |
dc.references | Mayer K., The History of the Kingdom of the West. Pre-History. The Origins of the SCA, 2014, http://history.westkingdom.org/Year0/ | pl_PL |
dc.references | Mäyrä F., An introduction to game studies games in culture, London 2008. | pl_PL |
dc.references | McGonigal J., Reality Is Broken: Why Games Make Us Better and How They Can Change the World, New York 2011. | pl_PL |
dc.references | Mendlesohn F., Rhetorics of fantasy, Middletown 2008. | pl_PL |
dc.references | Michael D., Chen S., Serious Games: Games That Educate, Train, and Inform, Boston 2005. | pl_PL |
dc.references | Mittell J., A Cultural Approach to Television Genre Theory, „Cinema Journal” 2001, no 3 (40). | pl_PL |
dc.references | Monnens D., (2013). “I commenced an examination of a game called ‘tic-tac-to’”: Charles Babbage and the “First” Computer Game, DeFragging Game Studies – Digital Games Research Association Conference 2013, Georgia Institute of Technology, Atlanta 26–29 August 2013. | pl_PL |
dc.references | Montfort N., Bogost I., Racing the beam the Atari video computer system, Cambridge, Mass., 2009. | pl_PL |
dc.references | Mortensen T., Me, the Other, [w:] Second Person: Role-Playing and Story in Games and Playable Media, eds. N. Wardrip-Fruin, P. Harrigan, Cambridge, Mass., 2010. | pl_PL |
dc.references | Muggleton D., Wewnątrz subkultury. Ponowoczesne znaczenie stylu, tłum. A. Sadza, Kraków 2004. | pl_PL |
dc.references | Neale S., Genre and Hollywood, London 2000. | pl_PL |
dc.references | Neale S., Questions of Genre, [w:] Film Genre Reader, t. 3, ed. B. K. Grant, Austin 2003. | pl_PL |
dc.references | „NeoGAF”, What is your definition of RPG? [wątek na forum], 2008, http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=232487 | pl_PL |
dc.references | „NeoGAF”, The Witcher 2: Assassins of Kings |OT| Plough ’Em All [wątek na forum], 2011, http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=429725 | pl_PL |
dc.references | „NeoGAF”, Genre Confusion: What makes a game an RPG rather than a game with RPG elements? [wątek na forum], 2013, http://www.neogaf.com/forum/ showthread.php?t=654223 | pl_PL |
dc.references | Newman J., Videogames, London 2004. | pl_PL |
dc.references | Newzoo, Infographic: The Polish Games Market, 2014, http://www.newzoo.com/infographics/info-graphic-polish-games-market/ | pl_PL |
dc.references | „Nintendo”, Consolidated Sales Transition by Region, 2014, http://www.nintendo.co.jp/ir/library/historical_data/pdf/consolidated_sales_e1403.pdf. | pl_PL |
dc.references | Nitsche M., Video Game Spaces, Cambridge, Mass., 2008. | pl_PL |
dc.references | Nowicka M., „Urządzenie”, „zastosowanie”, „układ”... – kategoria dispositif u Michela Foucaulta, jej tłumaczenia i ich implikacje dla postfoucaultowskich analiz władzy, „Przegląd Socjologii Jakościowej” 2011, nr VII (2). | pl_PL |
dc.references | Ocampo J., The Witcher E3 2005 Impressions, „Gamespot.com”, 24 maja 2005, http://www.gamespot.com/articles/the-witcher-e3-2005-impressions/1100-6126436/ | pl_PL |
dc.references | O’Connell M., ‘Game of Thrones’ Now Rivals ‘The Walking Dead’ With 18 Million Viewers This Season, “Hollywood Reporter”, 4 czerwca 2014, http://www.hollywoodreporter.com/live-feed/game-thrones-rivals-walking-dead-709041 | pl_PL |
dc.references | Oramus D., O pomieszaniu gatunków. Science-fiction a postmodernizm, Warszawa 2010. | pl_PL |
dc.references | Park A., The Witcher Impressions – E3 2004, „Gamespot.com”, 16 maja 2004, http://www.gamespot.com/articles/the-witcher-impressions-e3-2004/1100-6098638/ | pl_PL |
dc.references | Parowski M., Sapkowski Ante Portas, „Kino” 2001, nr 7–8. | pl_PL |
dc.references | Petrowicz M., Ludo-narratywizm, czyli proceduralizm Iana Bogosta na tle sporu ludologii z narratologią, „Replay” 2014, nr 1 (1). | pl_PL |
dc.references | „Pioneer Archive”, Game Developers Choice Awards, 2014, http://www.gamechoiceawards.com/archive/ pioneer.html | pl_PL |
dc.references | Platon, Sofista. Polityk, tłum. W. Witwicki, Kęty 2002. | pl_PL |
dc.references | Polish Gamers Research 2014 [raport], „DigitalDragons.pl”, 7 sierpnia 2014, http://digitaldragons.pl/en/news/678-polish-gamers-research-2014 | pl_PL |
dc.references | Prajzner K., Tekst jako świat i gra. Modele narracyjności w kulturze współczesnej, Łódź 2009. | pl_PL |
dc.references | Przylipiak M., O gatunkach filmowych, [w:] Od fantastyki do komiksu. W kręgu gatunków filmowych, red. K. Sobotka, Łódź 1993. | pl_PL |
dc.references | Purchese R., Sawyer J., What does Fallout: New Vegas’ lead designer want from Fallout 4?, „Eurogamer.net”, 23 maja 2014, http://www.eurogamer.net/articles/2014-05-23-what-does-fallout-new-vegas-lead-designer-want-from-fallout-4 | pl_PL |
dc.references | Pustowaruk M., Od Tolkiena do Pratchetta. Potencjał rozwojowy fantasy jako konwencji literackiej, Wrocław 2009. | pl_PL |
dc.references | Pym A., Exploring Translation Theories, London 2010. | pl_PL |
dc.references | Radish C., George R. R. Martin Interview GAME OF THRONES, 17 kwietnia 2011, http://collider.com/george-r-r-martin-interview-game-of-thrones/ | pl_PL |
dc.references | Robertson R., Glocalization: Time – Space and Homogeneity – Heterogenity, [w:] Global Modernities, M. Featherstone, S. Lash, R. Robertson (ed.), London 1995. | pl_PL |
dc.references | „RogueBasin”, Berlin Interpretation, http://www.roguebasin.com/index.php?title=Berlin_Interpretation | pl_PL |
dc.references | „Roguelike Radio”, Episode 11: The Binding of Isaac [plik audio], 10 listopada 2011, http://www.roguelikeradio.com | pl_PL |
dc.references | Rollings A., Morris D., Game Architecture and Design: A New Edition, Indianapolis 2004. | pl_PL |
dc.references | Saarikoski P. & Suominen J., Computer Hobbyists and the Gaming Industry in Finland, „IEEE Annals of the History of Computing”, July–September 2009 (vol. 31, no 3), s. 20–33. | pl_PL |
dc.references | Salen K., Zimmerman E., Rules of Play: Game Design Fundamentals, Cambridge, Mass., 2003. | pl_PL |
dc.references | Sapkowski A., Piróg, albo Nie ma złota w szarych górach, „Nowa Fantastyka” 1993, nr 5. | pl_PL |
dc.references | Sapkowski A., Rękopis znaleziony w Smoczej Jaskini. Kompendium wiedzy o literaturze fantasy, Warszawa 2001. | pl_PL |
dc.references | Schäler R., Reverse Localisation, „Translating and the Computer” November 2005, no 27, http://www.mt-archive.info/Aslib-2005-Schaler.pdf. | pl_PL |
dc.references | Schlegel F., Gespräch über die Poesie, [w:] Athenaeum, t. 3, Red. A. W. Schlegel, F. Schlegel, Berlin 1800, http://85.214.96.74:8080/zbk/zbk-html/B0003.html | pl_PL |
dc.references | Schwartz R., Neo-Noir: The New Film Style from Psycho to Collateral, Lanham, Toronto, Oxford 2005. | pl_PL |
dc.references | Sitarski P., Rozmowa z cyfrowym cieniem. Model komunikacyjny rzeczywistości wirtualnej, Kraków 2002. | pl_PL |
dc.references | Sitarski P., Dokąd prowadzą ścieżki prawdy. O narracji w systemie rozrywkowym „Z archiwum X”, [w:] Między innowacją a powtórzeniem. Seryjność w kulturze, red. A. Kisielewska, Kraków 2004. | pl_PL |
dc.references | Sitarski P., Niepowodzenie projektu rzeczywistości wirtualnej, [w:] Nowa audiowizualność – nowy paradygmat kultury?, red. E. Wilk, I. Kolasińska-Pasterczyk, Kraków 2008. | pl_PL |
dc.references | Skalska T., Pamięć protetyczna, [w:] Modi Memorandi. Interdyscyplinarny leksykon terminów pamięci zbiorowej [w druku], red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, współpr. J. Kalicka, Warszawa 2014. | pl_PL |
dc.references | Skwarczyńska S., O pojęcie literatury stosowanej, „Pamiętnik Literacki” 1931, nr XXVIII. | pl_PL |
dc.references | Skwarczyńska S., Nie dostrzeżony problem podstawowy genologii, [w:] Problemy teorii literatury, Wrocław 1987. | pl_PL |
dc.references | Smethurst T., Trauma and Play in Limbo and Braid, [w:] Conference Programme. Videogame Cultures and the Future of Interactive Entertainment (Session 7), Oxford 2012, http://interdisciplinary.net | pl_PL |
dc.references | Stableford B. M., Historical Dictionary of Fantasy Literature, Lanham 2005. | pl_PL |
dc.references | Standage, T., Victorian Internet: The Remarkable Story of the Telegraph and the Nineteenth Century’s On-Line Pioneers, London 1999. | pl_PL |
dc.references | Stasieńko, J., Alien vs. Predator – gry komputerowe a badanie literackie, Wrocław 2005. | pl_PL |
dc.references | „Steam”, Gry [zakładka głównego menu], 5 maja 2014, http://store.steampowered.com//?l=polish | pl_PL |
dc.references | „Steam”, Prodecural Death Labyrinth [podstrona], 10 czerwca 2014, http://store.steampowered.com/tag/en/Procedural%20Death%20Labyrinth/ | pl_PL |
dc.references | Stewart D. (red.), Advanced Dungeons & Dragons 2nd Edition. Księga Potworów. Pomoc w grze, tłum. B. Strożek, T. Strożek, M. Witkiewicz, M. Witkiewicz, Warszawa 1996. | pl_PL |
dc.references | Surdyk A., Status naukowy ludologii. Przyczynek do dyskusji, „Homo Ludens” 2009, nr 1 (1). | pl_PL |
dc.references | Swalwell M., Stuckey H., Ndalianis A., de Vries D., Remembering & Exhibiting Games Past: The Popular Memory Archive, Proceedings of DiGRAA 2014: What is Game Studies in Australia?, Melbourne 2014, http://digraa.org/wp-content/uploads/2014/06/46_stuckey.pdf. | pl_PL |
dc.references | Szeja J. Z., Gry fabularne – nowe zjawisko kultury współczesnej, Kraków 2004. | pl_PL |
dc.references | Szelewski M., Nazewnictwo literackie w utworach Andrzeja Sapkowskiego i Nika Pierumowa, Toruń 2003. | pl_PL |
dc.references | Švelch J., Say it with a Computer Game: Hobby Computer Culture and the Non-entertainment Uses of Homebrew Games in the 1980s Czechoslovakia, „Game Studies” 2013, 2 (13). | pl_PL |
dc.references | Tan P., Mitgutsch K., Heterogeneity in Game Histories, [w:] Gaming Globally. Production, Play, and Place, eds. N. Huntemann, B. Aslinger, New York 2013. | pl_PL |
dc.references | Taylor N., Jenson J., de Castell S., Pimps, Players and Foes. Playing Diablo II “Out-side the box”, [w:] Digital gameplay. Essays on the Nexus of Game and Gamer, ed. N. Garrelts, Jefferson 2005. | pl_PL |
dc.references | Thompson K., The Frodo Franchise. “The Lord of the Rings” and Modern Hollywood, Berkeley 2007. | pl_PL |
dc.references | Todorov T., The fantastic: a structural approach to a literary genre, Ithaca 1975. | pl_PL |
dc.references | Tolkien J. R. R., Silmarillion, tłum. M. Skibniewska, Warszawa 1996. | pl_PL |
dc.references | Tolkien J. R. R., O baśniach, [w:] Drzewo i liść, tłum. J. Kokot, Poznań 2000. | pl_PL |
dc.references | Tolkien J. R. R., Listy, tłum. A. Sylwanowicz, Poznań 2010. | pl_PL |
dc.references | Trębicki G., Fantasy. Ewolucja gatunku, Kraków 2007. | pl_PL |
dc.references | Urbańska-Galanciak D., Homo Players. Strategie odbioru gier komputerowych, Warszawa 2009. | pl_PL |
dc.references | Vining N., On the Commercialization of Roguelikes (And Some Other Stuff), „GaslampGames.com”, 24 kwietnia 2011, http://www.gaslampgames.com/2011/04/24/on-the-commercialization-of-roguelikes/ | pl_PL |
dc.references | von Hoflichskeit S., A Brief Look at the Past. The Society for Creative Anachronism, 1985, http://history.westkingdom.org/Year0/Brief_Look_at_the_Past_1985.pdf. | pl_PL |
dc.references | Voorhees G., Call J., Whitlock K. (ed.), Dungeons, dragons, and digital denizens: the digital roleplaying game, New York 2012. | pl_PL |
dc.references | Wallerstein I., World-system Analysis: An Introduction, Durham 2004. | pl_PL |
dc.references | Welleck R., Warren A., Teoria literatury, tłum. M. Żurowski, red. I. Sieradzki, Warszawa 1970. | pl_PL |
dc.references | Wesołowski M., Wojownicy cyberprzestrzeni, „Wyborcza.pl”, 24 czerwca 2012, http://wyborcza.pl/duzyformat/1,127354,12002528,Wojownicy_cyberprzestrzeni.html | pl_PL |
dc.references | Wichman G. R., A Brief History of “Rogue”, 1997, http://www.wichman.org/roguehistory.html | pl_PL |
dc.references | Wilson J. L., A History of Computer Games, „Computer Gaming World” 1991, no 88. | pl_PL |
dc.references | Wittgenstein L., Wykłady o estetyce, [w:] Studia estetyczne, tłum. P. Graff, Warszawa 1977. | pl_PL |
dc.references | Wittgenstein L., Dociekania filozoficzne, tłum. B. Wolniewicz, red. Z. Kuderowicz, Warszawa 1983. | pl_PL |
dc.references | Wolf M. J. P., Genre and the Video Game, [w:] Handbook of Computer Game Studies, eds. J. Raessens, J. H. Goldstein, Cambridge, Mass., 2005. | pl_PL |
dc.references | Wolf M. J. P., Building Imaginary Worlds: The Theory and History of Subcreation, New York 2012. | pl_PL |
dc.references | Worth D., Beneath the Apple Manor (Manual), Reseda 1982. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-619-2 | |