Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorJanowska, Aleksandra
dc.date.accessioned2025-02-17T07:25:05Z
dc.date.available2025-02-17T07:25:05Z
dc.date.issued2023-12-31
dc.identifier.issn1427-9665
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/54649
dc.description.abstractPower is the main theme of the play Bang, which polish premiered in 2019 and took place at the New Theater of Kazimierz Dejmek in Łódź. The play was directed based on the drama of the same title, written by the contemporary German author and playwright Marius von Mayenburg. The aim of the article is to analyze and describe the means by which the viewer has the opportunity to understand why the theme of power is highlighted against the background of others presented in the play and to answer the question of what is the reason for the main character Ralf Bang’s desire to exercise power even before his own birth.en
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Germanica;17en
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectMarius von Mayenburgpl
dc.subjectpowerpl
dc.subjectperformancepl
dc.subjectdramapl
dc.titleMotyw władzy w dramacie Bum Mariusa von Mayenburgapl
dc.title.alternativeThe theme of power in the performance Bum based on the drama of Marius von Mayenburgen
dc.typeArticle
dc.page.number119-124
dc.contributor.authorAffiliationUniversität Łódź, Institut für Germanische Philologie/Uniwersytet Łódzki, Instytut Filologii Germańskiejpl
dc.identifier.eissn2449-6820
dc.referencesAdamczewska I., Po Tru(m)pie do celu. Spektakl o mechanizmach władzy w Teatrze Nowym w Łodzi, https://lodz.wyborcza.pl/lodz/7,35136,25476059,po-tru-m-pie-do-celu-spektakl-o-mechanizmach-wladzy-w-teatrze.html [dostęp: 29.11.2023].pl
dc.referencesBum, https://www.adit.art.pl/sztuki/bumpl
dc.referencesFreud Z. (2010), Wstęp do psychoanalizy. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.pl
dc.referencesMayenburg, M. von (2022), Bum. W: Eldorada, Agencja Dramatu i Teatru AdiT, Warszawa, s. 455–538.pl
dc.referencesPrykowska-Michalak K. (2014), Wizerunki postaci kobiecych i męskich w teatrze współczesnym – przykłady (anty)stereotypów. W: Edukacja antydyskryminacyjna. Praktyczny przewodnik dla oświaty. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 219–241.pl
dc.referencesSzymańska E. (2011), Recepcja dramatów Mariusa von Mayenburga na scenach polskich. W: Człowiek, przestrzeń, czas w twórczości Tankreda Dorsta: o interdyscyplinarnych i transkulturowych aspektach współczesnego teatru, Szczecin, s. 103–112.pl
dc.contributor.authorEmailaleksandra.janowska@filologia.uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1427-9665.17.08


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0