dc.contributor.author | Pietrych, Krystyna | |
dc.date.accessioned | 2025-02-14T09:02:45Z | |
dc.date.available | 2025-02-14T09:02:45Z | |
dc.date.issued | 2022-09-16 | |
dc.identifier.citation | Pietrych K., Aleksander Wat – (re)lektury: Nowe konteksty, inne perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2022, https://doi.org/10.18778/8220-812-2 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8220-812-2 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/54627 | |
dc.description.abstract | Na książkę składa się z osiem części. Trzy pierwsze ukazują w innym świetle początki twórczej drogi Wata, poczynając poematu Ja z jednej i Ja z drugiej strony mego mopsożelaznego piecyka, poprzez nowe odczytania manifestów w perspektywie intermedialnej, po rozdział określający Wata jako twórcę nie futurystycznego, lecz dadaistycznego. Kolejne trzy teksty przynoszą rewizjonistyczne sposoby odczytania związków z tradycją. Po pierwsze, śródziemnomorską, interesuje mnie nie tyle podejmowanie przez Wata zdeponowanych w kulturze kodów, lecz, jak można by powiedzieć, Śródziemnomorze „ucieleśnione” w osobistym doświadczeniu. Drugi niezwykle ważny obszar tradycji stanowi dla mnie romantyzm. Najpierw rozpoznaję Watowską podmiotowość jako (po)romantyczną. Wyszedłszy od kwestii dotyczących ukształtowania „ja”, przechodzę do najważniejszej dykcji tak modelowanego podmiotu – do elegijności i rozpatruję ją jako specyficzną jakość Watowskiej wrażliwości i sposobu odczuwania świata. Oba „romantyczne” rozdziały prowadzą w efekcie do propozycji przesunięcia granic literatury modernistycznej. Zgodnie z moimi rozpoznaniami należałoby bowiem postrzegać formację romantyczno-modernistyczną jako nieprzerwane continuum, jako jeden obszar nowoczesności. W części ostatniej zajmuję się Notatnikami Wata. Czytam je zgodnie z postulatami krytyki genetycznej, która nie tyle zwraca uwagę na rezultat końcowy pisania, co na sam proces. Wydobyte z archiwum rękopisy Wata są czystym procesem nieustannego pisania, cechującym się nieukierunkowaną potencjalnością i ciągle odraczaną finalnością. Usytuowanie twórczości Wata w nowych kontekstach pozwala w efekcie odkryć ukryte dotąd aspekty i znaczenia jego twórczości. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.subject | Aleksander Wat | pl_PL |
dc.subject | poezja polska | pl_PL |
dc.subject | interpretacja | pl_PL |
dc.subject | krytyka genetyczna | pl_PL |
dc.subject | dadaizm | pl_PL |
dc.title | Aleksander Wat – (re)lektury: Nowe konteksty, inne perspektywy | pl_PL |
dc.type | Book | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Krystyna Pietrych, Łódź 2022; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2022 | pl_PL |
dc.page.number | 355 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Literatury i Tradycji Romantyzmu | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8220-813-9 | |
dc.references | Wat Aleksander, Bezrobotny Lucyfer i inne opowieści, wybór i oprac. W. Bolecki i J. Zieliński, wstęp W. Bolecki, Warszawa 1993. | pl_PL |
dc.references | Wat Aleksander, Dziennik bez samogłosek, oprac. K. i P. Pietrychowie, Warszawa 2001. | pl_PL |
dc.references | Wat Aleksander, JA z jednej strony i JA z drugiej strony mego mopsożelaznego piecyka, koncepcja, wstęp, opracowanie i przypisy K. Pietrych, Łódź 2021. | pl_PL |
dc.references | Wat Aleksander, Korespondencja, wybrała, oprac., przypisami i posłowiem opatrzyła A. Kowalczykowa, t. 1–2, Warszawa 2005. | pl_PL |
dc.references | Wat Aleksander, Mój wiek. Pamiętnik mówiony, rozmowy przeprowadził i przedmową opatrzył Cz. Miłosz, do druku przygot. L. Ciołkoszowa, t. 1–2, Warszawa 1998. | pl_PL |
dc.references | Wat Aleksander, Notatniki, transkrypcja i oprac. A. Dziadek, J. Zieliński, Warszawa 2015. | pl_PL |
dc.references | Wat Aleksander, Poezje zebrane, w oprac. A. Micińskiej i J. Zielińskiego, Kraków 1992. | pl_PL |
dc.references | Wat Aleksander, Polityka społeczna R.P., w: Faktomontaże Leona Schillera, pod red. A. Kuligowskiej-Korzeniewskiej, Warszawa 2015, s. 31–68. | pl_PL |
dc.references | Wat Aleksander, Publicystyka, zebrał, oprac., przypisami oraz indeksem opatrzył P. Pietrych, Warszawa 2008. | pl_PL |
dc.references | Wat Aleksander, Świat na haku i pod kluczem. Eseje, oprac. K. Rutkowski, Warszawa 1991. | pl_PL |
dc.references | Wat Aleksander, [Wstęp w:] H. Berlewi, Mechano-faktura, Warszawa 1924, s. 3–4. | pl_PL |
dc.references | Abrams M.H., Zwierciadło i lampa. Romantyczna teoria poezji a tradycja krytycznoliteracka, tłum. M.B. Fedewicz, Gdańsk 2003. | pl_PL |
dc.references | Antologia polskiego futuryzmu i Nowej Sztuki, wstęp i komentarz oprac. Z. Jarosiński, wybór i przygotowanie tekstów H. Zaworska, Wrocław 1978. | pl_PL |
dc.references | Antoniuk M., Osoba i przed-tekst, w: Osoba czy tekst, red. A. Bielak, Lublin 2015, s. 31–63. | pl_PL |
dc.references | Antoniuk M., Proces tekstotwórczy jako najpiękniejszy przedmiot badań, którego nie ma, w: Pracownia Herberta. Studia nad procesem tekstotwórczym, red. M. Antoniuk, Kraków 2017, s. 11–26. | pl_PL |
dc.references | Antoniuk M., „Przybranie formy z dawna wyglądanej (dosięganej / obiecanej / wysnowanej…)”. Brulion Czesława Miłosza – próba lektury, „Teksty Drugie” 2014, nr 3, s. 29–48. | pl_PL |
dc.references | Antropologia pisma. Od teorii do praktyki, red. Ph. Artières, P. Rodak, Warszawa 2010. | pl_PL |
dc.references | Archiwa i bruliony pisarzy. Odkrywanie, pod red. M. Prussak, P. Bema, Ł. Cybulskiego, Warszawa 2017. | pl_PL |
dc.references | Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa, wybrały i oprac. E. Grabska i H. Morawska, Warszawa 1977. | pl_PL |
dc.references | Balcerzan E., Styl i poetyka twórczości dwujęzycznej Brunona Jasieńskiego, Wrocław 1968. | pl_PL |
dc.references | Baranowska M., Dadaizm, w: Słownik literatury polskiej XX wieku, red. A. Brodzkiej, M. Puchalska, M. Semczuk, A. Sobolewska, E. Szary-Matywiecka, Wrocław 1992, s. 163–166. | pl_PL |
dc.references | Baranowska M., Trans czytającego młodzieńca wieku (Wat), w: taż, Surrealna wyobraźnia i poezja, Warszawa 1984, s. 187–230. | pl_PL |
dc.references | Barańczak S., Wat: cztery ściany bólu, w: Pamięć głosów. O twórczości Aleksandra Wata, studia pod red. W. Ligęzy, Kraków 1992, s. 33–48. | pl_PL |
dc.references | Bartoszyński K., O lekturze wielokrotnej, „Pamiętnik Literacki” 1990, z. 4, s. 145–166. | pl_PL |
dc.references | Bauman Z., O turystach i włóczęgach, czyli o bohaterach i ofiarach ponowoczesności, w: tenże, Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 2000, s. 133–153. | pl_PL |
dc.references | Berg H. van den, „Zobacz zobacz zobacz tutaj tutaj tutaj nic nic nic”. O niszczycielskiej kreatywności i kreatywnej indyferencji jako utopijnym nihilizmie w dadaizmie, tłum. M. Wawrzyńczak, w: DADA Impuls/e, red. P. Kurc-Maj, P. Polit, Łódź 2015, s. 16–26. | pl_PL |
dc.references | Berlewi H., Mechano-faktura, Warszawa 1924. | pl_PL |
dc.references | Biasi M.-P. de, Genetyka tekstów, tłum. F. Kwiatek, M. Prussak, Warszawa 2015. | pl_PL |
dc.references | Bielik-Robson A., Duch powierzchni. Rewizja romantyczna i filozofia, Kraków 2004. | pl_PL |
dc.references | Bielik-Robson A. Romantyzm, niedokończony projekt. Eseje, Kraków 2008. | pl_PL |
dc.references | Bielik-Robson A., Sześć dni stworzenia. Harolda Blooma mitologia twórczości, w: H. Bloom, Lęk przed wpływem. Teoria poezji, tłum. A. Bielik-Robson, M. Szuster, Kraków 2002, s. 201–239. | pl_PL |
dc.references | Bielik-Robson A., Wstęp, w: Ch. Taylor, Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej, przełożył zespół, oprac. T. Gadacz, Warszawa 2001, s. VII–LIV. | pl_PL |
dc.references | Blake W., Milton. Zaślubiny Nieba i Piekła, tłum. W. Juszczak, Kraków 2001. | pl_PL |
dc.references | Bloom H., Lęk przed wpływem. Teoria poezji, tłum. A. Bielik-Robson, M. Szuster, Kraków 2002. | pl_PL |
dc.references | Bolecki W., Od „postmodernizmu” do „modernizmu”(Wat – inne doświadczenie), „Teksty Drugie” 2001, nr 2, s. 29–39. | pl_PL |
dc.references | Bolecki W., Od potworów do znaków pustych. Z dziejów groteski: Młoda Polska i Dwudziestolecie Międzywojenne, w: tenże, Pre-teksty i teksty, Warszawa 1991, s. 102–158. | pl_PL |
dc.references | Boniecka E., Poezja a projekt egzystencji. W kręgu postaw i tożsamościowych dylematów w twórczości Aleksandra Wata, Gdańsk 2008. | pl_PL |
dc.references | Borowski J., „Międzybluźniercą awyznawcą”. Doświadczenie sacrum w poezji Aleksandra Wata, Lublin 1998. | pl_PL |
dc.references | Brakoniecki K., Światłość w ciemności. O wierszach Aleksandra Wata, „Poezja” 1982, nr 10, s. 6–22. | pl_PL |
dc.references | Braudel F., Ziemia, w: F. Braudel i in., Morze Śródziemne. Przestrzeń i historia. Ludzie i dziedzictwo, tłum. M. Boduszyńska-Borowikowa, B. Kuchta, A. Szymanowski, Warszawa 1994, s. 11–28. | pl_PL |
dc.references | Bryant J., Płynny tekst. Teoria zmienności tekstów i edytorstwa w dobie książki i ekranu, tłum. Ł. Cybulski, Warszawa 2021. | pl_PL |
dc.references | Brzozowski J., Notatki do „Wiersza ostatniego”, w: Szkice o poezji Aleksandra Wata, pod red. J. Brzozowskiego i K. Pietrych, Warszawa 1999, s. 149–162. | pl_PL |
dc.references | Buczyńska-Garewicz H., Miejsca, strony, okolice. Przyczynek do fenomenologii przestrzeni, Kraków 2006. | pl_PL |
dc.references | Burek T., Aleksander Wat, w: Literatura polska w okresie międzywojennym, zespół red. I. Maciejewska, J. Trznadel, M. Pokrasenowa, Kraków 1993, t. 3, s. 71–98. | pl_PL |
dc.references | Chmielecki K., Intermedialność jako fenomen ponowoczesnej kultury, „Kultura Współczesna” 2007, nr 2, s. 118–137 | pl_PL |
dc.references | Cieśla-Korytowska M., O romantycznym poznaniu, Kraków 1997. | pl_PL |
dc.references | Cyranowicz M., Sursecesyjne ruiny Wata (Próba reinterpretacji „Piecyka”), w: W „antykwariacie anielskich ekstrawagancji”. O twórczości Aleksandra Wata, red. J. Borowski, W. Panas, Lublin 2002, s. 23–33. | pl_PL |
dc.references | Czaja D., Wenecja i śmierć. Konteksty symboliczne, http://www.cyfrowaetnografia.pl/Content/2209/Strony%20od%20PSL_XLVI_nr3–4-12_Czaja.pdf (dostęp: 15.04. 2019). | pl_PL |
dc.references | Czapliński P., Jego wiek, w: Elementy do portretu. Szkice o twórczości Aleksandra Wata, pod red. A. Czyżak i Z. Kopcia, Poznań 2011, s. 29–44. | pl_PL |
dc.references | Delaperrière M., Polskie awangardy a poezja europejska. Studium wyobraźni poetyckiej, tłum. A. Dziadek, Katowice 2004. | pl_PL |
dc.references | Derrida J., Attridge D., Ta dziwna instytucja zwana literaturą (rozmowa), tłum. M.P. Markowski, „Literatura na Świecie” 1998, nr 11–12 (328–329), s. 176–225. | pl_PL |
dc.references | Doktór R., Polska elegia oświeceniowa, Lublin 1999. Drawicz A., Konstanty Ildefons Gałczyński, Warszawa 1972. | pl_PL |
dc.references | Duby G., Dziedzictwo, w: F. Braudel i in., Morze Śródziemne. Przestrzeń i historia. Ludzie i dziedzictwo, tłum. M. Boduszyńska-Borowikowa, B. Kuchta, A. Szymanowski, Warszawa 1994, s. 241–254. | pl_PL |
dc.references | Dudziński W., Aleksander Wat opisuje swe schorzenie neurologiczne, „Wiadomości Lekarskie” 1989, z. 10, s. 665–703. | pl_PL |
dc.references | Dziadek A., Aleksander Wat w Beinecke Library w Yale, „Teksty Drugie” 2009, nr 6, s. 251–258. | pl_PL |
dc.references | Dziadek A., Notatniki Aleksandra Wata z Beinecke Library (Wstęp), w: A. Wat, Notatniki, transkrypcja i opracowanie A. Dziadek i J. Zieliński, Warszawa 2015, s. 9–15. | pl_PL |
dc.references | Dziadek A., Przed-teksty w „Notatnikach” Aleksandra Wata, w: Archiwa i bruliony pisarzy. Odkrywanie, pod red. M. Prussak, P. Bema, Ł. Cybulskiego, Warszawa 2017, s. 123–156. | pl_PL |
dc.references | Dziadek A., Wstęp, w: A. Wat, Wybór wierszy, oprac. A. Dziadek, Wrocław 2008, s. VII–LXXXIV. | pl_PL |
dc.references | Elementy do portretu. Szkice o twórczości Aleksandra Wata, pod red. A. Czyżak i Z. Kopcia, Poznań 2011. | pl_PL |
dc.references | Faktomontaże Leona Schillera, pod red. A. Kuligowskiej-Korzeniewskiej, Warszawa 2015. | pl_PL |
dc.references | Fiut A., „Uwierzytelnić swą nieprzynależność”, w: Pamięć głosów. O twórczości Aleksandra Wata, studia pod red. W. Ligęzy, Kraków 1992, s. 17–32. | pl_PL |
dc.references | Gałczyński K.I., Wybór poezji, oprac. M. Wyka, Wrocław 2003. | pl_PL |
dc.references | Gazda G., Futuryzm w Polsce, Wrocław 1974. | pl_PL |
dc.references | Głowiński M., Elegie autobiograficzne Leśmiana, w: tenże, Zaświat przedstawiony. Szkice o poezji Bolesława Leśmiana, Kraków 1998, s. 245–264. | pl_PL |
dc.references | Graf P., Automobil w pędzie. Studia o futuryzmie i futurystach, Poznań 2018. | pl_PL |
dc.references | Impuls dadaistyczny w polskiej sztuce i literaturze dwudziestowiecznej, red. P. Kurc-Maj, P. Polit, Łódź 2017. | pl_PL |
dc.references | Irzykowski K., Dadanaizm; Futuryzm a szachy, w: tenże, Słoń w wśród porcelany, Warszawa 1934, https://polona.pl/item/slon-wsrod-porcelany-studja-nad-nowsza-mysla-literacka-w-polsce,MjQ2ODk5NTc/361/#item (dostęp: 17.08.2022). | pl_PL |
dc.references | Jamiołkowski M., Oblicza dadaizmu, Warszawa 2009. | pl_PL |
dc.references | Jarosiński Z., Wstęp, w: Antologia polskiego futuryzmu i Nowej | pl_PL |
dc.references | Sztuki, wstęp i komentarz oprac. Z. Jarosiński, wybór i przygotowanie tekstów H. Zaworska, Wrocław 1978, III–CXXIII. | pl_PL |
dc.references | Jaworski K., Kronika polskiego futuryzmu, Kielce 2015. | pl_PL |
dc.references | Jaworski M., Orestes na wakacjach, w: Elementy do portretu. | pl_PL |
dc.references | Szkice o twórczości Aleksandra Wata, pod red. A. Czyżak i Z. Kopcia, Poznań 2011, s. 301–312. | pl_PL |
dc.references | Jeleński K., Lumen obscurum. O poezji Aleksandra Wata, „Wiadomości” 1968, nr 45, 10 XI, s. 1–2. https://kpbc.umk.pl/dlibra/publication/3632/edition/5228/content (dostęp: 17.03.2022). | pl_PL |
dc.references | Kaczmarczyk K., O podstawowych założeniach narratologii transmedialnej i o jej miejscu wśród narratologii klasycznych i postklasycznych, w: Narratologia transmedialna. Teorie, praktyki, wyzwania, red. naukowa K. Kaczmarczyk, Kraków 2017, s. 24–85. | pl_PL |
dc.references | Kałuża A., Poezja i obraz, piśmienność i wizualność od 1989 roku, „Wielogłos” 2020 nr 1, s. 37–56. | pl_PL |
dc.references | Karpowicz A., Wizualność – pisemność. Wybrane funkcje pisma w sztuce plastycznej XX wieku, w: Antropologia pisma. Od teorii do praktyki, red. Ph. Artières, P. Rodak, Warszawa 2010, s. 123–136. | pl_PL |
dc.references | Kluba A., Poemat prozą w Polsce, Warszawa–Toruń 2014. | pl_PL |
dc.references | Kołakowski L., Kapłan i błazen, w: tenże, Pochwała niekonsekwencji. Pisma rozproszone z lat 1955–1968, oprac. Z. Mentzel, t. 2, Londyn 1989, s. 161–180. | pl_PL |
dc.references | Konończuk E., W meandrach geopoetyki, „Teksty Drugie” 2015, nr 6, s. 213–228. | pl_PL |
dc.references | Kristeva J., Potęga obrzydzenia. Esej o wstręcie, tłum. M. Falski, Kraków 2007. | pl_PL |
dc.references | Kubiak P., Groźna materia języka – epistemologiczna proza Wata, w: Wat prze-czytany, pod red. A. Nakielskiej-Kowalskiej i A. Lipszyca, Bydgoszcz 2018, s. 26–31. | pl_PL |
dc.references | Kuczyńska-Koschany K., Ja z jednej strony i Ja z drugiej strony „JA”. (Miliard Rimbaudów, trans, trauma + Wat), w: Elementy do portretu. Szkice o twórczości Aleksandra Wata, pod red. Czyżak i Z. Kopcia, Poznań 2011, s. 75–98. | pl_PL |
dc.references | Kultura afektu – afekty w kulturze. Humanistyka po zwrocie afektywnym, pod red. R. Nycza, A. Łebkowskiej i A. Daukszy, Warszawa 2015. | pl_PL |
dc.references | Kuźma E., „Nieświęty bełkot” we wczesnej twórczości Aleksandra Wata, w: Elementy do portretu. Szkice o twórczości Aleksandra Wata, pod red. A. Czyżak i Z. Kopcia, Poznań 2011, s. 13–28. | pl_PL |
dc.references | Ladorucki J., Typografia to uderzenie, forma, kształt, konstrukcja. Szczuka, Strzemiński, Berlewi, Hiller, czyli polska awangarda artystyczna w projektowaniu graficznym druków pierwszej połowy XX wieku w Polsce, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia” 2018, vol. 16, s. 50–76. | pl_PL |
dc.references | Lam A., Z teorii i praktyki awangardyzmu, Kraków 1969. | pl_PL |
dc.references | Legeżyńska A., Gest pożegnania. Szkice o poetyckiej świadomości elegijno-ironicznej, Poznań 1999. | pl_PL |
dc.references | Ligęza W., Jaśniejsze strony katastrofy. Szkice o twórczości poetów emigracyjnych, Kraków 2001. | pl_PL |
dc.references | Ligęza W., Jerozolima i Babilon. Miasta poetów emigracyjnych, Kraków 1998. | pl_PL |
dc.references | Ligęza W., Muzyka jako święto w liryce Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, w: Dzieło i życie Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, t. 1, red. A. Kulawik, J.S. Ossowski. Kraków 2005, s. 89–103. | pl_PL |
dc.references | Ligęza W., Poezja jako czytanie znaków, w: Pamięć głosów. O twórczości Aleksandra Wata, pod red. W. Ligęzy, Kraków 1992, s. 7–15. | pl_PL |
dc.references | Lipszyc A., Przedmowa: Wat bez wieku, w: Wat prze-czytany, pod red. A. Nakielskiej-Kowalskiej i A. Lipszyca, Bydgoszcz 2018, s. 7–10. | pl_PL |
dc.references | Łebkowska A., Zdarzenie – afekt – twórczość, w: Kultura afektu – afekty w kulturze. Humanistyka po zwrocie afektywnym, pod red. R. Nycza, A. Łebkowskiej i A. Daukszy, Warszawa 2015. | pl_PL |
dc.references | Łukasiewicz J., Oko poematu, Wrocław 1991. | pl_PL |
dc.references | Łukaszuk M., „…i w kołysankę już przemieniony płacz…” Obit… Natus est w poezji Aleksandra Wata, Londyn 1989. | pl_PL |
dc.references | Marinelli L., Włochy Wat – rekonesans, w: W „antykwariacie anielskich ekstrawagancji”. O twórczości Aleksandra Wata, red. J. Borowski, W. Panas, Lublin 2002, s. 329–343. | pl_PL |
dc.references | Matviejević P., Brewiarz śródziemnomorski, tłum. D. Cirlić-Straszyńska, Sejny 2003. | pl_PL |
dc.references | Miłosz Cz., O wierszach Aleksandra Wata, w: tenże, Prywatne obowiązki, Olsztyn 1990, s. 49–58. | pl_PL |
dc.references | Miłosz Cz., Poeta Aleksander Wat, „Tygodnik Powszechny” 1992, nr 34, s. 1, 6–8. | pl_PL |
dc.references | Momro J., Ironia, świadomość, śmierć, „Teksty Drugie” 2007, nr 6, s. 89–98. | pl_PL |
dc.references | Muratow P., Obrazy Włoch, tłumaczył, przypisami i posłowiem opatrzył P. Hertz, Warszawa 1988. | pl_PL |
dc.references | Narratologia transmedialna. Teorie, praktyki, wyzwania, red. naukowa K. Kaczmarczyk, Kraków 2017. | pl_PL |
dc.references | Novalis, Kwietny pył, tłum. K. Krzemieniowa, w: Manifesty romantyzmu 1790–1830. Anglia, Niemcy, Francja, wybór i oprac. A. Kowalczykowa, Warszawa 1975, s. 174–182. | pl_PL |
dc.references | Nycz R., Język modernizmu. Prolegomena historycznoliterackie, Wrocław 1997. | pl_PL |
dc.references | Okulicz-Kozaryn R., Futurystyczny koniec symbolizmu? Baudelaire przy Watowskim piecyku, w: Elementy do portretu. Szkice o twórczości Aleksandra Wata, pod red. A. Czyżak i Z. Kopcia, Poznań 2011, s. 63–74. | pl_PL |
dc.references | Pamięć głosów. O twórczości Aleksandra Wata, studia pod red. W. Ligęzy, Kraków 1992. | pl_PL |
dc.references | Panas W., „Antykwariat anielskich ekstrawagancji” albo „święty bełkot”. Rzecz o „Piecyku” Aleksandra Wata, w: W „antykwariacie anielskich ekstrawagancji”. O twórczości Aleksandra Wata, red. J. Borowski, W. Panas, Lublin 2002, s. 5–22. | pl_PL |
dc.references | Pietrych K., Co poezji po bólu? Empatyczne przestrzenie lektury, Łódź 2010. | pl_PL |
dc.references | Pietrych K., Dadaistyczne z ducha poszukiwania młodego Wata, w: Impuls dadaistyczny w polskiej sztuce i literaturze dwudziestowiecznej, red. P. Kurc-Maj, P. Polit, Łódź 2017, s. 134–150. | pl_PL |
dc.references | Pietrych K., O „Wierszach śródziemnomorskich” Aleksandra Wata, Warszawa 1999. | pl_PL |
dc.references | Pietrych K., Prze-pisywanie romantyzmu? O jednej z poetyckich dykcji Aleksandra Wata, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” 2014, t. 24, s. 211–222. | pl_PL |
dc.references | Pietrych P., Aleksander Wat w Polsce powojennej (1946–1953). Teksty i konteksty, Kielce 2011. | pl_PL |
dc.references | Piwińska M., Ruina, w: taż, Złe wychowanie. Fragmenty romantycznej biografii, Warszawa 1991, s. 312–325. | pl_PL |
dc.references | Płuciennik J., Awangardowy „święty bełkot” Wata. O Namopańiku Barwistanu, w: Szkice o poezji Aleksandra Wata, pod red. J. Brzozowskiego i K. Pietrych, Warszawa 1999, s. 23–46. | pl_PL |
dc.references | Płuciennik J., Namopanik, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2000, z. 12, s. 85–86. | pl_PL |
dc.references | Pollakówna J., Malarstwo polskie między wojnami 1918–1939, Warszawa 1982. | pl_PL |
dc.references | Pracownia Herberta. Studia nad procesem tekstotwórczym, red. M. Antoniuk, Kraków 2017. | pl_PL |
dc.references | Próchniak P., [Być myszą...] Aleksandra Wata (szkic do pejzażu), w: W „antykwariacie anielskich ekstrawagancji”. O twórczości Aleksandra Wata, red. J. Borowski, W. Panas, Lublin 2002, s. 109–120. | pl_PL |
dc.references | Przymuszała B., Wiersze Wata o Zagładzie, w: Elementy do portrety. Szkice o twórczości Aleksandra Wata, pod red. A. Czyżak i Z. Kopcia, Poznań 2011, s. 201–213. | pl_PL |
dc.references | Richter H., Dadaizm. Szuka i antysztuka, tłum. J.St. Buras, Warszawa 1986. | pl_PL |
dc.references | Ricoeur P., Język, tekst, interpretacja. Wybór pism, wybór i wstęp K. Rosner, tłum. P. Graff i K. Rosner, Warszawa 1989. | pl_PL |
dc.references | Rojek P., „Historia zamącona autobiografią”. Zagadnienie tożsamości narracyjnej w odniesieniu do powojennej liryki Aleksandra Wata, Kraków 2009. | pl_PL |
dc.references | Romantyzm i nowoczesność, red. M. Kuziak, Kraków 2009. | pl_PL |
dc.references | Rudziński P., Awangardowa twórczość Henryka Berlewiego, „Biuletyn Historii Sztuki” 1977, nr 2, s. 205–219. | pl_PL |
dc.references | Rusinek M., Między retoryką a retorycznością, Kraków 2003. | pl_PL |
dc.references | Rypson P., Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919–1949, Warszawa 2017. | pl_PL |
dc.references | Shallcross B., Poeta i sygnatury, „Teksty Drugie” 2011, nr 5, s. 53–61. | pl_PL |
dc.references | Sienkiewicz B., Kim jest dla siebie samego ten twór nieszczęśliwy. Tropy i tryby refleksji antropologicznej w twórczości Schulza, Leśmiana, Gombrowicza i Wata, Kraków 2021. | pl_PL |
dc.references | Silva U., Pożegnanie Aleksandra Wata, w: W „antykwariacie anielskich ekstrawagancji”. O twórczości Aleksandra Wata, red. J. Borowski, W. Panas, Lublin 2002, s. 345–350. | pl_PL |
dc.references | Sloterdijk P., Krytyka cynicznego rozumu, tłum. P. Dehnel, Warszawa 2008. | pl_PL |
dc.references | Sobolewska A., „Poczekalnia sądu ostatecznego”. Sen w poezji Aleksandra Wata, w: Szkice o poezji Aleksandra Wata, pod red. J. Brzozowskiego i K. Pietrych, Warszawa 1999, s. 185–200. | pl_PL |
dc.references | Stankowska A., „żeby nie widzieć oczu zapatrzonych w nic”. O twórczości Czesława Miłosza, Poznań 2013. | pl_PL |
dc.references | Stawar A., O Gałczyńskim, Warszawa 1959. | pl_PL |
dc.references | Szkice o poezji Aleksandra Wata, pod red. J. Brzozowskiego i K. Pietrych, Warszawa 1999. | pl_PL |
dc.references | Sztuki w przestrzeni transmedialnej, red. T. Załuski, Łódź 2010. | pl_PL |
dc.references | Śniecikowska B., „Nuż w uhu”? Koncepcje dźwięku w poezji polskiego futuryzmu, Wrocław 2008. | pl_PL |
dc.references | Śniecikowska B., Słowo – obraz – dźwięk. Literatura i sztuki wizualne w koncepcjach polskiej awangardy 1918–1939, Kraków 2006. | pl_PL |
dc.references | Śniecikowska B., TAK odnalezione! Pierwsze czytanie pierwszej ulotki polskich futurystów, „Teksty Drugie” 2019, nr 3, s. 331–352. | pl_PL |
dc.references | Śniedziewski P., Elegijna świadomość romantyków, Gdańsk 2015. Święch J., Literatura polska w latach II wojny światowej, Warszawa 1999. | pl_PL |
dc.references | Taylor Ch., Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej, przełożył zespół, oprac. T. Gadacz, Warszawa 2001. | pl_PL |
dc.references | Troszyński M., Rękopis 4D, „Teksty Drugie” 2014, nr 3, s. 49–56. | pl_PL |
dc.references | Turowski A., Budowniczowie świata. Z dziejów radykalnego modernizmu w sztuce polskiej, Kraków 2000. | pl_PL |
dc.references | Venclova T., Aleksander Wat. Obrazoburca, tłum. J. Goślicki, Kraków 1997. | pl_PL |
dc.references | Venclova T., „Polityka społeczna R. P.” w kontekście życia i twórczości Aleksandra Wata (okres 1924–1936), w: Faktomontaże Leona Schillera, pod red. A. Kuligowskiej-Korzeniewskiej, Warszawa 2015, s. 69–80. | pl_PL |
dc.references | W „antykwariacie anielskich ekstrawagancji”. O twórczości Aleksandra Wata, red. J. Borowski, W. Panas, Lublin 2002. | pl_PL |
dc.references | Wat prze-czytany, pod red. A. Nakielskiej-Kowalskiej i A. Lipszyca, Bydgoszcz 2018. | pl_PL |
dc.references | Watowa O., Wszystko, co najważniejsze…, Warszawa 1990. | pl_PL |
dc.references | Welsch W., Estetyka i anestetyka, tłum. M. Łukasiewicz, w: Postmodernizm. Antologia przekładów, wybrał, oprac. i przedmową opatrzył R. Nycz, Kraków 1997, s. 520–546. | pl_PL |
dc.references | Wiśniewski J., Muzyka słuchana ciałem i umysłem, w: tenże, Ku harmonii? Poetyckie style słuchania muzyki w wierszach autorów po 1945 roku, Łódź 2013. | pl_PL |
dc.references | Witkiewicz S.I., Aleksander Wat, w: tenże, Bez kompromisu. Pisma krytyczne i publicystyczne, zebrał i oprac. J. Degler, Warszawa 1976, s. 132–137. | pl_PL |
dc.references | Witkiewicz S.I., O skutkach działalności naszych futurystów, w: tenże, Teatr. Wstęp do teorii czystej formy w teatrze. O twórczości reżyserów i aktorów. Dokumenty do historii walki o czystą formę, Kraków 1923, https://polona.pl/item/teatr-wstep-do-teorji-czystej-formy-w-teatrze-o-tworczosci-rezysera-i-aktorow,MjE1MzgyNzQ /251/#item (dostęp: 22.02.2021). | pl_PL |
dc.references | Wójtowicz A., Cogito „sejsmograf podświadomości”. Proza Pierwszej Awangardy, Lublin 2010. | pl_PL |
dc.references | Wójtowicz A., Nowa Sztuka. Początki (i końce), Kraków 2017. | pl_PL |
dc.references | Wyka K., Po dwóch wojnach, w: tenże, Pogranicze powieści. Proza polska w latach 1945–1948, Kraków 1948, s. 55–76. | pl_PL |
dc.references | Zajączkowski R., W archiwum Aleksandra Wata, „Pamiętnik Literacki” 2007, z. 1, s. 145–161. | pl_PL |
dc.references | Załuski T., Transmedialność?, w: Sztuki w przestrzeni transmedialnej, red. T. Załuski, Łódź 2010, s. 9–18. | pl_PL |
dc.references | Zaworska H., O nową sztukę. Programy artystyczne lat 1917–1922, Warszawa 1963. | pl_PL |
dc.references | Zieliński J., Kłącza – (kłonice) – synapsy (Posłowie), w: A. Wat, Notatniki, transkrypcja i opracowanie A. Dziadek i J. Zieliński, Warszawa 2015, s. 895–903. | pl_PL |
dc.references | Ziomek J., Retoryka opisowa, Wrocław 2000. | pl_PL |
dc.references | Żeromski S., Snobizm i postęp, Warszawa 1923, https://polona.pl/item/snobizm-i-postep,MjgyNzIwNg/4/#info:metadata (dostęp: 17.08.2021). | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8220-812-2 | |