Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPiotrowska-Grot, Magdalena
dc.contributor.editorŚmieja, Wojciech
dc.contributor.editorLisowska, Katarzyna
dc.contributor.editorZatora, Anna
dc.date.accessioned2025-02-05T12:29:10Z
dc.date.available2025-02-05T12:29:10Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationPiotrowska-Grot, M. (2024). Echa awangardy — przypadek Juliana Kornhausera. Zagadnienia Rodzajów Literackich, 67(2), 229–246. https://doi.org/10.26485/ZRL/2024/67.2/5pl_PL
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/54516
dc.description.abstractThis article examines the influence of avant-garde poetics on the poetry of one of the representatives of the New Wave — Julian Kornhauser. The text consists of two main parts. The first part explores how the creators of the New Wave perceived the avant-garde and what they aimed to achieve, and provides definitions of the avant-garde as an aesthetic phenomenon to broaden the research perspective and specify the correlation between the poetry of the New Wave and the historical avant-garde. The second part of the sketch consists of a collection of microanalyses of Julian Kornhauser’s poetic texts, which refer to avant-garde linguistic and aesthetic experiments. In the selected poems, we find, beyond intertextual references, plays with the works of Rilke, the Futurists, or Miron Białoszewski. This compilation aims to help answer whether (and to what extent) Julian Kornhauser is a post/neo-avant-garde poet. It also highlights the broad circles of cultural dialogues, which this creativity invites us to follow. This part also demonstrates the variety of forms of these references — from cryptic quotations through imitation (parody) of poetics to giving avant-garde poetic experiments new semantic and formal qualities. Julian Kornhauser appears as a descendant of the avant-garde — conscious of its power, constant presence, variability, and the impossibility of many of its demands. He is its disobedient ward, using its demands only partially, reshaping their original form. The avant-gardism of Kornhauser’s poetry, or rather, the inevitability, or, as Jan Sowa wrote, the persistence of the avant-garde, is manifested primarily at the intersection of poetry (prose) and reality, creating a new quality that allows for their correlation and coexistence.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;2
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectavant-gardepl_PL
dc.subjectneo-avant-gardepl_PL
dc.subjectNew Wavepl_PL
dc.subjectpoetic experimentpl_PL
dc.subjectpoetry of Julian Kornhauserpl_PL
dc.titleEcha awangardy — przypadek Juliana Kornhauserapl_PL
dc.title.alternativeEchoes of the Avant-Garde — the Case of Julian Kornhauserpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number229-246pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Teorii Literaturypl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesAwangarda w perspektywie postmodernizmu (1996), red. G. Dziamski, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań.pl_PL
dc.referencesBarańczak Stanisław (2006), Wiersze zebrane, Wydawnictwo a5, Kraków.pl_PL
dc.referencesBarthes Roland (2009), Stopień zero pisania, przeł. K. Kot, Aletheia, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBauman Zygmunt (1994), Ponowoczesność, czyli o niemożliwości awangardy, „Teksty Drugie” nr 5–6.pl_PL
dc.referencesBieszczad Liliana (2009), Koniec awangardy a przełom postmodernistyczny, „Tekstualia” nr 3.pl_PL
dc.referencesBurska Lidia (2012), Awangarda i inne złudzenia. O pokoleniu ’68 w Polsce, Słowo obraz/terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesFranczak Jerzy (2010), Awangarda — niedokończony projekt, „Teksty Drugie” nr 4.pl_PL
dc.referencesGazda Grzegorz (1987), Awangarda — nowoczesność i tradycja, Wydawnictwo Łódzkie, Łódź.pl_PL
dc.referencesGraf Paweł (2018), Automobil w pędzie. Studia o futuryzmie i futurystach, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań.pl_PL
dc.referencesGrzech Jarosław (1997), Stawrogin — problemy interpretacji a idea bohatera, „Teksty Drugie” nr 6.pl_PL
dc.referencesJanion Maria, Przybylski Ryszard (1996), Sprawa Stawrogina, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKornhauser Jakub (2022), Niebezpieczne krajobrazy. Surrealizm i po surrealizmie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesKornhauser Julian (2016), Wiersze zebrane, Wydawnictwo WBPiCAK, Poznań.pl_PL
dc.referencesKornhauser Julian (2018), Krytyka zebrana. T. 1, red. A. Gleń, J. Kornhauser, Wydawnictwo WBPiCAK, Poznań.pl_PL
dc.referencesKornhauser Julian (2019), Krytyka zebrana. T. 2, red. A. Gleń, J. Kornhauser, Wydawnictwo WBPiCAK, Poznań.pl_PL
dc.referencesKornhauser Julian (2021), Pisma slawistyczne, Wydawnictwo WBPiCAK, Poznań.pl_PL
dc.referencesKuczyńska-Koschany Katarzyna (2017), Rilke poetów polskich, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.pl_PL
dc.referencesOrska Joanna (2019), Awangarda jest potrzebna jak powietrze, „Mały Format” nr 7–8, malyformat.com/2019/08/awangarda-potrzebna-powietrze [dostęp: 2.09.2024].pl_PL
dc.referencesPawelec Dariusz (1991), Poezja Stanisława Barańczaka. Reguły i konteksty, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.pl_PL
dc.referencesPeiper Tadeusz (1922), Punkt wyjścia, „Zwrotnica” nr 1, Kraków.pl_PL
dc.referencesRzeczy do nazwania. Wokół Kornhausera (2016), red. A. Gleń, J. Kornhauser, Wydawnictwo WBPiCAK, Poznań.pl_PL
dc.referencesSowa Jan (2010), Nieznośna uporczywość awangardy [w:] Manifest Neoawangardy. Sztuka wobec kapitalizmu kognitywnego, posthumanizmu i nauk o złożoności, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSzabolcsi Miklós (1971), Avant-Garde, Neo-Avant-Garde, Modernism: Questions and Suggestions, „New Literary History” nr 1.pl_PL
dc.referencesSzulc Packalén Małgorzata Anna (1997), Pokolenie 68. Studium o poezji polskiej lat siedemdziesiątych, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŚliwiński Piotr (2016), Kartografia ziemskiego bólu. Stanisław Barańczak „Bo tylko ten świat bólu”, „Przestrzenie Teorii” nr 26.pl_PL
dc.referencesŚniecikowska Beata (2019), TAK odnalezione! Pierwsze czytanie pierwszej ulotki polskich futurystów, „Teksty Drugie” nr 3.pl_PL
dc.referencesŚwieściak Alina (2015), Fikcja awangardy?, „Teksty Drugie” nr 6.pl_PL
dc.referencesTeorie awangardy. Antologia tekstów (2020), red. I. Boruszkowska, M. Kmiecik, J. Kornhauser, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesTradycje eksperymentu/eksperyment jako doświadczenie (2019), red. J. Kornhauser, K. Hoffman, B. Sienkiewicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2024/67.2/5
dc.relation.volume67pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe