Wartości w obszarze kultury korporacyjnej (na przykładzie analizy językowej Kodeksu postępowania biznesowego)
Streszczenie
The paper presents the results of research into the metalinguistic function of language, which finds its expression in the philosophy of corporarions. The aim of the article is to show the linguistic ways of expressing values in the culture of the organization. Corporate/organizational values are embedded in the culture of contemporary organizations and find their linguistic expression in various documents. One of such document – the Code of Business Conduct of CRH Corporation -was used as the material for the study. Examples on which to draw conclusions have been exerpted from this document. This Corporation, like any other company of this scale, develops its own organizational culture based on values that every employee should know and adhere to. The article will examine the main tools used to communicate the basic values, the values themselves and their reflection in the language. The value system of the organization and the corporate discourse includes goals, standards, principles of functioning of the company, integrates employees, influences their cooperation with clients and relations within the company. W artykule zawarte są rezultaty badań metalingwistycznej funkcji języka, która znajduje swój wyraz w filozofii korporacji. Celem artykułu jest ukazanie językowych sposobów wyrażania wartości w kulturze organizacji. Wartości korporacyjne/organizacyjne wpisane są w kulturę współczesnych organizacji i znajdują swój wyraz językowy w różnych dokumentach. Za materiał do badań posłużył jeden z takich dokumentów — Kodeks Postępowania Biznesowego korporacji CRH. Przykłady stanowiące podstawę do wyciągnięcia wniosków zostały wyekscerpowane z tego dokumentu. Wspomniana korporacja, jak wiele innych dużych firm, rozwija własną kulturę organizacyjną opartą o wartości, które każdy pracownik powinien znać i przestrzegać. W artykule rozpatrzone zostaną główne narzędzia służące do komunikowania podstawowych wartości, same wartości oraz ich odzwierciedlenie w języku. System wartości organizacji oraz dyskurs korporacyjny obejmuje cele, normy, zasady funkcjonowania firmy, integruje pracowników, wpływa na ich współpracę z klientami oraz stosunki w firmie.