Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPrabucki, Krzysztof
dc.contributor.editorŚmieja, Wojciech
dc.contributor.editorLisowska, Katarzyna
dc.contributor.editorZatora, Anna
dc.date.accessioned2025-01-22T12:07:32Z
dc.date.available2025-01-22T12:07:32Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationPrabucki, K. (2024). Czym jest „zabawa” w literaturze religijnej XVII i XVIII wieku? Rekonensans genologiczny. Zagadnienia Rodzajów Literackich, 67(2), 173–189. https://doi.org/10.26485/ZRL/2024/67.2/3pl_PL
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/54308
dc.description.abstractThe subject of this article is the problem of the presence of the phenomenon called quasi-genre in the history of literature. The point of departure for such considerations is an article by Antoni Czyż entitled Zabawa barokowa: okruchy genologiczne, published in “Pamiętnik Literacki” in 1984. A discussion with Czyż’s position is undertaken — according to the researcher, a quasi-genre is such a form which represents a “bottom-up system” opposed to the elite products of the literary culture of the time. A reconnaissance was carried out on the meaning of the word “zabawa” in the reality and cultural consciousness of the time. As the most representative works in this trend were written within the circle of religious and devotional literature, a significant part of the exemplary material is of this kind. The criterion for selection was the functioning of the given collection in the readership circulation and the occurrence of the word “zabawa” itself in the title of the work. Discursive statements by the authors or publishers, usually published in the introductions to the individual works, were also compared on a comparative basis. In addition to its polemical ambitions, the study also has the benefit of organising the concepts operating in the state of research. The identification of source material proposed in this study is a preliminary to making future theoretical-literary and genological clarifications.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;2
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectquasi-genrepl_PL
dc.subjectgenologypl_PL
dc.subjectgenre studiespl_PL
dc.subjectliterary genrepl_PL
dc.subjectliterary theorypl_PL
dc.titleCzym jest „zabawa” w literaturze religijnej XVII i XVIII wieku? Rekonensans genologicznypl_PL
dc.title.alternativeWhat is “Zabawa” in Religious Literature of the 17th and 18th Centuries? Genological Reconnaissancepl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number173-189pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej, Zakład Literatury Staropolskiej i Oświeceniapl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesGłowczyński Stanisław (1782), Pańska z Bogiem Zabawa albo Łatwy sposób wywyższenia Codziennych spraw Naszych, Drukarnia Arcybiskupa Gnieźnieńskiego, Kalisz.pl_PL
dc.referencesHadziewicz Michał (1700), Dzieło zbawienne to jest epigrammata o męce pańskiej i inne, [b.m.w.], Lwów.pl_PL
dc.referencesHińcza Marcin (1631), Król Bolesny Chrystus Jezus [...]. Przydana jest i Zabawa przy Mszej, Drukarnia Pawła Konrada, Lublin.pl_PL
dc.referencesJabłonowski Jan Stanisław (1700), Zabawa chrześcijańska albo żywot zbawienny Pana Boga naszego Jezusa Chrystusa troistemi epigramatami wyrażony przez pewnego szlachcica polskiego tegoż autora i inne myśli chrześcijańskie w polski wiersze zebrane wszystko na chwałę Bożą, Drukarnia Jezuitów, Lwów.pl_PL
dc.referencesJana Jabłonowskiego Wojewody Ruskiego różne zabawy [rękopis] [Biblioteka Książąt Czartoryskich w Krakowie, sygn. 1147 IV], Kraków.pl_PL
dc.referencesKościński Alberyk (1695), Pieszczoty Duszne abo Zabawy ludziom z raiu ziemskiego wygnanym a do niebieskiego raiu pielgrzymuiącym barzo pożyteczne, Drukarnia Akademicka, Poznań.pl_PL
dc.referencesPiotrowczyk Aleksy (1654), Zabawa postna abo rozmyślanie codzienne o Męce Pana Jezusowej, której też w Wielki Piątek nawiedzając groby, także w insze piątki doroczne, y obchodząc drogi Kalwaryjskie każdy nabożny słusznie zażyć może, Drukarnia Łukasza Kupisza, Kraków.pl_PL
dc.referencesZabawa duchowna tym służąca duszom, które są wpisane w Bractwo Ustawicznej Adoracji […], z francuskiego na polski przetłumaczona [b.a.], (1743) [Biblioteka Uniwersytetu Warszawskiego, sygn. 4g.l4.3.6.], Warszawa.pl_PL
dc.referencesAbramowska Janina (1996), Staropolska genologia i problemy syntezy historycznoliterackiej [w:] Wiedza o literaturze i edukacja. Księga referatów Zjazdu Polonistów. Warszawa 1995, red. T. Michałowska, Z. Goliński, Z. Jarosiński, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesAbramowska Janina (2003), Rekonstrukcje i konstrukcje. Studia literackie, Poznańskie Studia Polonistyczne, Poznań.pl_PL
dc.referencesBanaś-Kórniak Teresa (2022), Ludyczność w literaturze epok dawnych — metoda, teoria, interpretacje, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.pl_PL
dc.referencesCzyż Antoni (1984), Zabawa barokowa: okruchy genologiczne, „Pamiętnik Literacki” t. 75, z. 4.pl_PL
dc.referencesCzyż Antoni (1988), Ja i Bóg. Poezja metafizyczna późnego baroku, Ossolineum, Wrocław.pl_PL
dc.referencesCzyż Antoni (2000), Dwa systemy gatunków w polskim baroku. Żywioł i norma [w:] Genologia i konteksty, red. C.P. Dutka, Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Tadeusza Kotarbińskiego, Zielona Góra.pl_PL
dc.referencesCzyż Antoni (2019), Rojny i gwarny blask kultury: literacka varietas i historyczne multum tekstów, Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach, Siedlce.pl_PL
dc.referencesDmitruk Krzysztof (1978), Literatura — komunikacja — publiczność, „Pamiętnik Literacki” t. 69, z. 4.pl_PL
dc.referencesDmitruk Krzysztof (1980), Literatura — społeczeństwo — przestrzeń. Przemiany układu kultury literackiej, Ossolineum, Wrocław.pl_PL
dc.referencesDmitruk Krzysztof (1985), Problemy publiczności literackiej w dawnej Polsce [w:] Publiczność literacka i teatralna w dawnej Polsce, red. H. Dziechcińska, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa–Łódź.pl_PL
dc.referencesGłowiński Michał (1987), Gatunek literacki i problemy poetyki historycznej [w:] Problemy teorii literatury, t. 2, oprac. H. Markiewicz, Ossolineum, Wrocław.pl_PL
dc.referencesGrabowski Tadeusz (1918), Krytyka literacka w Polsce w epoce pseudoklasycyzmu, Akademia Umiejętności, Kraków.pl_PL
dc.referencesHuizinga Johan (1985), Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, przeł. M. Kurecka, W. Wirpsza, Czytelnik, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJasińska Stanisława (1968), Stanisława Herakliusza Lubomirskiego „Myśli o wieczności”, „Pamiętnik Biblioteki Kórnickiej” z. 9–10.pl_PL
dc.referencesJudkowiak Barbara (2023), Pytania o czasy saskie w kulturze i literaturze. Pojęcie, jego pozycja, obramowanie i perspektywy [w:] Wiek osiemnasty jako zmiana. Perspektywa i problemy, red. M. Parkitny, M. Forycki, B. Judkowiak, M. Zwierzykowski, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań.pl_PL
dc.referencesKnapski Grzegorz (1621), Thesaurus polono-latino-graecus seu promptuarium linguae Latinae et Graece […], Drukarnia Franciszka Cezarego, Kraków.pl_PL
dc.referencesKrzywy Roman (2012), Wstęp [w:] W. Potocki, Smutne zabawy, oprac. R. Krzywy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKrzyżanowski Julian (1992), Barok na tle prądów romantycznych [w:] Tradycje literackie polszczyzny. Od Galla do Staffa, oprac. M. Bokszczanin, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMazurkowa Bożena (1992), O reklamie wydawniczej w przedmowach edytorów i drukarzy polskich doby Oświecenia, „Studia Bibliologiczne” t. 5.pl_PL
dc.referencesMazurkowa Bożena (red.) (2019), Komentarze i przypisy w książce dawnej i współczesnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.pl_PL
dc.referencesMichałowska Teresa (1974a), Droga na Parnas. Problemy staropolskiej wiedzy o poezji, Ossolineum, Wrocław.pl_PL
dc.referencesMichałowska Teresa (1974b), Staropolska teoria genologiczna, Ossolineum, Wrocław.pl_PL
dc.referencesMichałowska Teresa (1975), Gatunek staropolski — obiekt i narzędzie poznania historycznoliterackiego, „Pamiętnik Literacki” nr 66.pl_PL
dc.referencesPelc Janusz (1993), Barok — epoka przeciwieństw, Czytelnik, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPrejs Marek (2005), Epigramaty o Męce Pańskiej [w:] Stanisław Herakliusz Lubomirski — twórca i dzieła, red. A. Karpiński, E. Lasocińska, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPrejs Marek (2006), Konceptyzm czasów saskich — próba oglądu kierunków przemian [w:] Koncept w kulturze staropolskiej, red. L. Ślęk, A. Karpiński, W. Pawlak, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.pl_PL
dc.referencesRoszak Stanisław (2004), Archiwa sarmackiej pamięci. Funkcje i znaczenie rękopiśmiennych ksiąg Silva Rerum w kulturze Rzeczypospolitej XVIII wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.pl_PL
dc.referencesSarnowska-Temeriusz Elżbieta (1972), Wiedza o poezji. Stan badań [w:] Problemy literatury staropolskiej, Ossolineum, Wrocław.pl_PL
dc.referencesSkwarczyńska Stefania (1932), Szkice z zakresu teorii literatury, Ossolineum, Lwów.pl_PL
dc.referencesSłownik języka polskiego (1814), S.B. Linde, t. VI, Drukarnia Pijarów, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSłownik Języka Polskiego (1927), red. J. Karłowicz, A. Kryński, M. Niedźwiedzki, t. 8, druk. E. Lubowski i S-ka, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSłownik języka polskiego (1981), red. M. Szymczak, t. 3, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSłownik literatury popularnej (1997), red. T. Żabski, Towarzystwo Przyjaciół Polonistyki Wrocławskiej, Wrocław.pl_PL
dc.referencesSłownik literatury staropolskiej (1990), oprac. T. Michałowska, Ossolineum, Wrocław.pl_PL
dc.referencesSłownik polszczyzny XVI wieku (1967), red. R. Mayenowa, F. Pepłowski, S. Bąk, t. 2, Ossolineum, Wrocław.pl_PL
dc.referencesSłownik rodzajów i gatunków literackich (2006), red. G. Gazda, S. Tynecka-Makowska, TAiWPN Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesSłownik staropolski (1984), red. S. Urbańczyk, W. Kuraszkiewicz, t. 11, z. 1(69), Instytut Języka Polskiego PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŚnieżko Dariusz (2021), Chronopoetyka (zwłaszcza dawna) i jej przekładnie, „Autobiografia. Literatura. Kultura. Media” nr 1.pl_PL
dc.referencesŚnieżko Dariusz (2023), Nakręcony wiersz. Zegary i chronopoetyka, „Teksty Drugie” nr 3.pl_PL
dc.referencesTroc Michał Abraham (1779), Nowy dykcjonarz to jest mownik połsko-niemieckojrancuski z przydatkiem przysłów potocznych, przestróg gramatycznych lekarskich, matematycznych, fortyfikacyjnych, żeglarskich, łowczych i innych przyzwoitych wyrazów, t. III, nakł. I.F. Gledycza, Lipsk. Trzynadlowski Jan (1977), Małe formy literackie, Ossolineum, Wrocław.pl_PL
dc.referencesWojtowicz Witold (2008), Konstruowanie „literatury mieszczańskiej”. Kilka uwag o koncepcji Stanisława Grzeszczuka, „Litteraria Copernicana” nr 2.pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2024/67.2/3
dc.relation.volume67pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe