Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKrauze, Maciej
dc.contributor.editorŚmieja, Wojciech
dc.contributor.editorLisowska, Katarzyna
dc.contributor.editorZatora, Anna
dc.date.accessioned2025-01-22T12:03:50Z
dc.date.available2025-01-22T12:03:50Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationKrauze, M. (2024). Rozarium Shinjuku, przechadzka. Quasi-dokumentalny portret japońskiej społeczności queer w "Żałobnej paradzie róż" ("Bara no Sōretsu", reż. T. Matsumoto, 1969). Zagadnienia Rodzajów Literackich, 67(2), 117–132. https://doi.org/10.26485/ZRL/2024/67.2/12pl_PL
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/54305
dc.description.abstractThis essay explores the intricate interplay between documentary and narrative elements in the film Funeral Parade of Roses (Bara no Sōretsu, dir. T. Matsumoto, 1969). The film centers on the character of Eddie, a queer individual working as a hostess in a gay bar in Tokyo’s Shinjuku district. The narrative intertwines Eddie’s romantic relationship with the bar owner Gonda and his conflict with the establishment’s manager Leda. Flashbacks to Eddie’s childhood and the revelation that Gonda is his long-lost father have led many Western scholars to interpret the film as a loose adaptation of Oedipus Rex. However, this essay challenges such readings, proposing an analysis of the film through the lens of gender and sexual identity in 1960s Japan. The study integrates elements of Western theory (Ch. Baudelaire, W. Benjamin, G. Deleuze, F. Guattari, S. Sontag) with research on the specificity of Japanese culture (D. Desser, A. Jacoby, M.J. McLelland, A.M. Nornes, D. Richie, T. Satō, T. Schmidt, I. Standish), as well as insights from the director (T. Matsumoto) and his interpreters (M. Ko, M. Raine). The chosen methodology facilitates an exploration of the relationship between the individual and reality as depicted in documentary form. By employing the concept of the flâneur to capture the essence of Shinjuku, the author emphasizes the film’s eclecticism, which, through diverse conventions and cultural influences, creates a nuanced portrayal of Japan’s sexual minorities and offers a commentary on the impact of foreign influences on Japanese collective society.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;2
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectFuneral Parade of Roses (1969)pl_PL
dc.subjectBara no Sōretsu (1969)pl_PL
dc.subjectJapanpl_PL
dc.subjectqueerpl_PL
dc.subjectdocumentarypl_PL
dc.titleRozarium Shinjuku, przechadzka. Quasi-dokumentalny portret japońskiej społeczności queer w „Żałobnej paradzie róż” („Bara no Sōretsu”, reż. T. Matsumoto, 1969)pl_PL
dc.title.alternativeShinjuku Rose Garden, a Stroll The Quasi-Documentary Portrait of the Japanese Queer Community in "Funeral Parade of Roses" ("Bara no Sōretsu", dir. T. Matsumoto, 1969)pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number117-132pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznychpl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesBaudelaire Charles (1990), Kwiaty zła, przeł. Z. Bieńkowski, Wydawnictwo Literackie, Kraków.pl_PL
dc.referencesBaudelaire Charles (1998), Malarz życia nowoczesnego, przeł. J. Guze, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesBenjamin Walter (1993), Dzieło sztuki w dobie możliwości jego reprodukcji technicznej [w:] Wiedza o kulturze. Część IV. Audiowizualność w kulturze. Zagadnienia i wybór tekstów, red. J. Bocheńska, A. Kisielewska, M. Pęczak, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBenjamin Walter (2005), Pasaże, przeł. I. Kania, Wydawnictwo Literackie, Kraków.pl_PL
dc.referencesDeleuze Gilles, Guattari Félix (2017), Anty-Edyp. Kapitalizm i schizofrenia, przeł. T. Kaszubski, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDesser David (1988), Eros Plus Massacre: An Introduction to The Japanese New Wave Cinema, Indiana University Press, Bloomington.pl_PL
dc.referencesGoebel Rolf J. (1998), Benjamin’s Flâneur in Japan: Urban modernity and conceptual relocation, „The German quarterly” nr 71.pl_PL
dc.referencesJacoby Alexander (2008), A Critical Handbook of Japanese Film Directors: From the Silent Era to the Present Day, Stone Bridge Press, Berkeley.pl_PL
dc.referencesKo Mika (2011), ‘Neo-documentarism’ in Funeral Parade of Roses: the new realism of Matsumoto Toshio, „Screen” nr 52(3).pl_PL
dc.referencesMatsumoto Toshio (2012), A Theory of Avant-Garde Documentary, przeł. M. Raine, „Cinema Journal” nr 51(4).pl_PL
dc.referencesMcLelland Mark J. (2005), Queer Japan from the Pacific War to the Internet Age, Rowman & Littlefield Publishers, Lanham.pl_PL
dc.referencesNornes Abé Mark (2003), Japanese Documentary Film, University of Minnesota Press, Minneapolis.pl_PL
dc.referencesRaine Michael (2012), Introduction to Matsumoto Toshio: A Theory of Avant-Garde Documentary, „Cinema Journal” nr 51(4).pl_PL
dc.referencesRichie Donald (2005), A Hundred Years of Japanese Film, Kodansha America, Nowy Jork–Tokio.pl_PL
dc.referencesSatō Tadao (1982), Currents In Japanese Cinema, przeł. G. Barret, Kodansha America, Nowy Jork–Tokio.pl_PL
dc.referencesSchmidt Thomas (2019), The Depiction of Japanese Homosexuality through Masks and Mirrors, „The Polish Journal of Aesthetics” nr 55(4).pl_PL
dc.referencesSontag Susan (1979), Notatki o kampie, przeł. W. Wertenstein, „Literatura na Świecie” nr 9.pl_PL
dc.referencesSontag Susan (1986), O fotografii, przeł. S. Magala, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesStandish Isolde (2011), Politics, Porn and Protest. Japanese Avant-Garde Cinema in the 1960s and 1970s, Continuum, Nowy Jork.pl_PL
dc.referencesŻałobna parada róż [Bara no Sōretsu] (1969), reż. T. Matsumoto, Matsumoto Productions, Art Theatre Guild.pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2024/67.2/12
dc.relation.volume67pl_PL
dc.disciplinenauki o komunikacji społecznej i mediachpl_PL
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe