Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPopczyk-Szczęsna, Beata
dc.contributor.editorŚmieja, Wojciech
dc.contributor.editorLisowska, Katarzyna
dc.contributor.editorZatora, Anna
dc.date.accessioned2025-01-13T10:27:36Z
dc.date.available2025-01-13T10:27:36Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationPopczyk-Szczęsna, B. (2024). Płeć jako dzieło sceniczne non-fiction. "Dobrze ułożony młodzieniec" Jolanty Janiczak i Wiktora Rubina (studium przypadku). Zagadnienia Rodzajów Literackich, 67(2), 37–49. https://doi.org/10.26485/ZRL/2024/67.2/24pl_PL
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/54168
dc.description.abstractThe Well-Behaved Young Man from Teatr Nowy in Łódź is an example of radical artistic practice in an institutional theatre, which involves performing the experience of a transsexual person by another transsexual person. The author of the text, Jolanta Janiczak, and the director, Wiktor Rubin, created a literary and theatrical non-fiction form in which the presentation of the life of an individual who does not identify with the assigned gender is also a manifest against homo- and transphobia. The article considers the experience of gender, the construction of gender and ways of representing it in a play about events from the past. The Well-Behaved Young Man belongs to the trend of performances inspired by biographies, it is an example of (auto)biography performance, because the presented fragments from the hero’s life are subject to the laws of fictionalization and at the same time are a manifestation of reality due to the participation of the actor — a transgender person. Combining facts with fiction, the past with the present and destroying the theatrical illusion are activities that emphasize the emancipatory, discursive and causative potential of the spectacle, resulting in the creation of an affective community of event participants.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;2
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectgenderpl_PL
dc.subjecttransgender personpl_PL
dc.subjectbodypl_PL
dc.subjectbiographypl_PL
dc.subjectnon-fictionpl_PL
dc.subjecttheaterpl_PL
dc.titlePłeć jako dzieło sceniczne non-fiction. „Dobrze ułożony młodzieniec” Jolanty Janiczak i Wiktora Rubina (studium przypadku)pl_PL
dc.title.alternativeGender as a Non-Fiction Work of the Stage. "The Well-Behaved Young Man" by Jolanta Janiczak and Wiktor Rubin (A Case Studypl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number37-49pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Śląski, Wydział Humanistyczny, Instytut Nauk o Kulturzepl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesBorowski Mateusz (2007), Konstruowanie prawdy. O strategiach uwierzytelniania i efekcie realności w teatrze dokumentalnym [w:] Oblicza realizmu, red. M. Borowski, M. Sugiera, Księgarnia Akademicka, Kraków.pl_PL
dc.referencesBorowski Mateusz, Sugiera Małgorzata (2012), W pułapce przeciwieństw. Ideologie tożsamości, Instytut Teatralny, Wydawnictwo „Trio”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesButler Judith (2007), Akty performatywne a konstrukcja płci kulturowej, przeł. M. Łata [w:] Lektury inności, red. M. Dąbrowski, R. Pruszczyński, Dom Wydawniczy „Elipsa”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesChojka Joanna (2018), Performowanie pamięci we współczesnym teatrze (nie tylko dokumentalnym), „Sztuka i Dokumentacja” nr 18, www.journal.doc.art.pl/pdf18/Art_and_Documentation_18_section2_puzyna.pdf [dostęp: 22.11.2024].pl_PL
dc.referencesFreeman Elisabeth (2023), Więzy czasu. Queerowe tymczasowości i queerowe historie, „Teksty Drugie” nr 6, rcin.org.pl/Content/240496/WA248_276915_P-I-2524_freeman-wiezy_o.pdf [dostęp: 22.11.2024].pl_PL
dc.referencesGronczewska Anna (2018), Jak Eugenia stała się Eugeniuszem, a później została żoną i… ojcem, „Dziennik Łódzki”, 25 września, dzienniklodzki.pl/jak-eugenia-stala-sie-eugeniuszem-apozniej-zostala-zona-i-ojcem/ar/13518808 [dostęp: 8.12.2024].pl_PL
dc.referencesJameson Frederic (1997), Postmodernizm i społeczeństwo konsumpcyjne, przeł. P. Czapliński [w:] Postmodernizm: antologia przekładów, oprac. R. Nycz, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJaniczak Jolanta (2023), Dobrze ułożony młodzieniec, „Dialog Puzyny. Bioróżnorodność” z. 2, Fundacja „Dialogu” im. Konstantego Puzyny, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKłosiński Krzysztof (2015), De(re)konstrukcja męskości, „Teksty Drugie” nr 2, rcin.org.pl/Content/62426/PDF/WA248_80868_P-I-2524_klosin-derekon_o.pdf [dostęp: 8.12.2024].pl_PL
dc.referencesMało śmieszna przebieranka. Z Jolantą Janiczak rozmawia Justyna Jaworska (2023), „Dialog Puzyny. Bioróżnorodność”, z. 2, Fundacja „Dialogu” im. Konstantego Puzyny, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOlkusz Piotr (2023), Opowieść o miłości, teatralny.pl, teatralny.pl/recenzje/opowiesc-o-milosci,3790.html [dostęp: 8.12.2024].pl_PL
dc.referencesPopczyk-Szczęsna Beata (2019), Tekst jako bohater w kulturze uczestnictwa. Szkice o polskiej dramaturgii teatralnej, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice.pl_PL
dc.referencesPopczyk-Szczęsna Beata (2022), Performowanie biografii, czyli sceniczna gra (z) archiwum życia aktorki, „Pamiętnik Teatralny” nr 3, DOI: 10.36744/pt.1041.pl_PL
dc.referencesRatajczakowa Dobrochna (2021), Splot czasów. Teatr, performans i odtworzenia, „Pamiętnik Teatralny” nr 3, DOI: 10.36744/pt.836.pl_PL
dc.referencesRokem Freddie (2004), Odgrywanie historii, przeł. J. Jaworska, „Dialog” nr 4.pl_PL
dc.referencesSchneider Rebecca (2020), Pozostaje performans, przeł. M. Borowski, M. Sugiera, Księgarnia Akademicka, Kraków.pl_PL
dc.referencesŚmieja Wojciech (2020), Biopolityka i pole teoretyczne studiów nad męskościami [w:] Biopolityka męskości, red. T. Kaliściak, W. Śmieja, współpraca P. Mosak, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTabaszewska Justyna (2019), Na granicy faktu. Kategoria faction w badaniach nad współczesnymi biografiami, „Teksty Drugie” nr 1.pl_PL
dc.referencesTomasiewicz Agata (2023), Mówić swoją prawdę, „Teatr” nr 7–8, teatr-pismo.pl/20910-mowic-swoja-prawde/ [dostęp: 8.12.2024].pl_PL
dc.referencesWachowski Jacek (2013), O performatywności sztuk performatywnych [w:] Zwrot performatywny w estetyce, red. L. Bieszczad, Wydawnictwo LIBRON, Kraków.pl_PL
dc.referencesZdanowska Marta (2023), Gdzie, jeśli nie w teatrze, „Dwutygodnik” nr 4, www.dwutygodnik.com/artykul/10649-gdzie-jesli-nie-w-teatrze.html [dostęp: 8.12.2024].pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2024/67.2/24
dc.relation.volume67pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe