Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKrakowiak, Tomasz
dc.date.accessioned2024-12-18T14:46:46Z
dc.date.available2024-12-18T14:46:46Z
dc.date.issued2024-11-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/54016
dc.description.abstractThis essay explores the phenomenon described by journalists as ‘post-truth’ against the backdrop of Richard Rorty’s neopragmatic concept of truth. An additional frame of reference involves a reflection on the technologies developed by consumerist societies of late capitalism that are controlling the conscious and unconscious rhythms of bodies and souls. In Rorty’s philosophy, truth turns out to be a derivative of pragmatic efficiency, or more precisely, the reconciliation of human beliefs and desires. It is by far the best definition of ‘post-truth.’ Such an approach undoubtedly raises concerns and objections. It gives the impression that the world is falling apart into increasingly smaller fragments that remain only relatively coherent. These separate ‘social worlds’ or ‘interpretive communities’ seem to be reduced to increasingly less stable elements. At the same time they are forming certain ethoi that produce their own alethourges, i.e. sets of procedures by means of which we create what we consider to be true. This is facilitated by the development of the internet, and in particular social media, which has opened up far-reaching possibilities for the controlling and modelling of consciousness. The development of artificial intelligence takes us to the uncanny valley. Engels’s dialectic between hand and tool fits ever more closely into the broader framework of the lord–bondsman dialectic. Therefore, ‘post-truth’ turns out to be an unintended consequence of pragmatism.en
dc.description.abstractEsej ten jest próbą wyjaśnienia zjawiska opisywanego przez publicystykę jako „postprawda” w perspektywie neopragmatycznej koncepcji prawdy Richarda Rorty’ego. Dodatkową ramę odniesień stanowić będzie refleksja dotycząca rozwijanej przez konsumpcjonistyczne społeczeństwa późnego kapitalizmu technologii kontrolujących świadome i nieświadome rytmy ciał i dusz. W filozofii Rorty’ego prawda okazuje się pochodną pragmatycznej efektywności, a ściślej uzgodnieniem ludzkich przekonań i pragnień. Choć trudno o lepszą definicję „postprawdy”, takie postawienie sprawy budzi niepokój i sprzeciw. Sprawia bowiem wrażenie, że świat rozpada się na coraz mniejsze fragmenty trwające we względnej tylko spójności. Te specyficzne „światy społeczne” czy „wspólnoty interpretacyjne” wydają się rozpadać na coraz mniej stabilne elementy, jednocześnie formując pewne ethoi, które wytwarzają własne aleturgie, czyli zespoły procedur, za pomocą których tworzymy to, co uznajemy za prawdę. Sprzyja temu rozwój internetu, a w szczególności sieci społecznościowych, który otworzył daleko idące możliwości kontrolowania i modelowania świadomości. Rozwój sztucznej inteligencji wprowadza nas w dolinę niesamowitości. Engelsowska dialektyka ręki i narzędzia coraz wyraźniej wpisuje się w szerszą ramę dialektyki pana i sługi. „Postprawda” okazuje się w tym ujęciu niezamierzoną konsekwencją pragmatyzmu.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesWładza Sądzenia;26pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectRortypl
dc.subjectpostprawdapl
dc.subjectneopragmatyzmpl
dc.subjecttechnologiapl
dc.subjectRortyen
dc.subjectpost-truthen
dc.subjectneopragmatismen
dc.subjecttechnologyen
dc.titleKilka uwag na temat postprawdy i technologii komunikowania w dobie późnego kapitalizmupl
dc.title.alternativeOn post-truth and communication technologies in the era of late capitalismen
dc.typeArticle
dc.page.number41-59
dc.contributor.authorAffiliationAkademia Nauk Stosowanych Stefana Batoregopl
dc.identifier.eissn2300-1690
dc.referencesBattele, J. (2007). Szukaj. Jak Google i konkurencja wywołali biznesową i kulturową rewolucję. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesBerman, M. (2006). „Wszystko, co stałe, rozpływa się w powietrzu”. Rzecz o doświadczeniu nowoczesności. Kraków: Wydawnictwo Universitas.pl
dc.referencesBuczyńska-Garewicz, H. (2008). Prawda i złudzenie. Esej o myśleniu. Kraków: Wydawnictwo Universitas.pl
dc.referencesBulira, W. (2007). Problem detotalizacji prawdy. Wokół Ágnes Heller ponowoczesnej perspektywy ponowoczesności, Principia 49/2007, 139–154.pl
dc.referencesCallois, R. (1973). Żywioł i ład. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.referencesConway, Ph. (2017), Post-Truth, Complicity and International Politics. E-International Relations. Pobrane z: https://www.e-ir.info/2017/03/29/post-truth-complicity-and-international-politics/pl
dc.referencesD’Ancona, M. (2018). Postprawda. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.pl
dc.referencesDerrida, J. (1992). Pismo filozofii. Kraków: inter esse.pl
dc.referencesDerrida, J. (2004). Pismo i różnica. Warszawa: Wydawnictwo KR.pl
dc.referencesDeleuze, G., Guattari, F. (2015). Tysiąc plateau. Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana.pl
dc.referencesDierksmeier C., Pirson M. (2009) Oikonomia versus Chrematistike: Learning from Aristotle about the future orientation of business management. Journal of Business Ethics, 88(3)/2009, 417–430, DOI:10.1007/s10551-009-0128-7.pl
dc.referencesEngels, F. (1949). Anty-Duhring. Warszawa: Książka i Wiedza.pl
dc.referencesEngels, F. (1979). Dialektyka przyrody. Warszawa: PWN.pl
dc.referencesForstenzer, J. (2018). Something has cracked: Post-truth politics and Richard Rorty’s postmodernist bourgeois liberalism, Ash Center for Democratic Governance and Innovation Harvard Kennedy School. Pobrane z: https://ash.harvard.edu/files/ash/files/post-truth-politics-rorty.pdfpl
dc.referencesFoucault, M. (2018). Zło czynić, mówić prawdę: funkcja wyznania w sprawiedliwości. Kraków: Wydawnictwo Znak.pl
dc.referencesFreud, Z. (1976). Poza zasadą przyjemności. Warszawa: PWN.pl
dc.referencesGramsci, A. (1971). Selections from the Prison Notebooks of Antonio Gramsci. New York: International Publishers Co.pl
dc.referencesGuattari, P-F. (1996). Regimes, Pathways, Subjects. W: Gary Genosko (red.), The Guattari Reader (s. 95–108). Oxford: Blackwell Publishers Inc.pl
dc.referencesGwóźdź, A. (red.). (2001). Widzieć, myśleć, być. Technologie mediów. Kraków: Universitas.pl
dc.referencesJedlicki, J. (1996). Trzy wieki desperacji. Rodowód idei kryzysu cywilizacji europejskiej. Znak 1/1996, 10–15.pl
dc.referencesKobylińska-Dehe, E. (2022). Tylko obcy może nas uratować: Freud i Niesamowite. wunderBlock. Psychoanaliza i Filozofia, 1/2022, 5–29. Pobrane z: https://wunderblock.pl/wp-content/uploads/2021/12/wunderBlock-1-2022-Kobylińska.pdfpl
dc.referencesKojève, A. (1999). Wstęp do wykładów o Heglu. Warszawa: Fundacja Aletheia.pl
dc.referencesKroński, T. (1960). Rozważania wokół Hegla. Warszawa: PWN.pl
dc.referencesKuźniarz, B. (2020). Król liczb. Szkice z metafizyki kapitalizmu. Warszawa: Fundacja Augusta Hrabiego Cieszkowskiego.pl
dc.referencesLanchester, J. (2006). The Global Id. London Review of Books, 28 (2)/2006. Pobrane z: https://www.lrb.co.uk/the-paper/v28/n02/john-lanchester/the-global-idpl
dc.referencesLevi-Strauss, C. (1960). Smutek tropików. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.referencesLyotard, J-F. (1993). Libidinal Economy. Bloomington: Indiana University Press.pl
dc.referencesOwidiusz (1995). Metamorfozy. Wrocław: Wydawnictwo Zakład Narodowy im. Ossolińskich.pl
dc.referencesPobłocki, K. (2017). Kapitalizm. Historia krótkiego trwania. Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana.pl
dc.referencesPopper, K. (2006). Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie. Warszawa: PWN.pl
dc.referencesReckwitz, A. (2020). The Society of Singularities. Cambridge: Polity Press.pl
dc.referencesRorty, R. (1996). Relatywizm: odnajdywanie i tworzenie. W: J. Niżnik (red.). Habermas, Rorty, Kołakowski: stan filozofii współczesnej (s. 49–69). Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.pl
dc.referencesRorty, R. (1999). Obiektywność, relatywizm i prawda. Pisma filozoficzne.Tom.1. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.pl
dc.referencesRorty, R. (2009). Przygodność, ironia i solidarność. Warszawa: Wydawnictwo WAB.pl
dc.referencesRorty, R. (2013). Filozofia a nadzieja na lepsze społeczeństwo. Toruń, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.pl
dc.referencesRouvroy, A. (2020). Algorithmic Governmentality and the Death of Politics. An interview with Antoinette Rouvroy. Green European Journal, 27.03.2020. Pobrane z: https://www.greeneuropeanjournal.eu/algorithmic-governmentality-and-the-death-of-politics/pl
dc.referencesRouvroy, A., Berns, T. (2013). Algorithmic governmentality and prospects of emancipation. Disparateness as a precondition for individuation through relationships? Réseaux, 177(1)/2013. Pobrane z: https://www.cairn-int.info/article-E_RES_177_0163--algorithmic-governmentality-and-prospect.htmpl
dc.referencesScheler, M. (1997). Resentyment a moralność. Warszawa: Wydawnictwo „Czytelnik”.pl
dc.referencesSiemek, M. J. (2011). Wykłady z klasycznej filozofii niemieckiej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesSiemek, M. J. (2012). Wykłady z filozofii nowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesStanford Encyclopedia of Philosophy, hasło: Aristotle. Pobrane z: https://plato.stanford.edu/entries/aristotle/pl
dc.referencesStiegler, B. (1998). Technics and Time, 1: The Fault of Epimetheus. Stanford, CA: Stanford University Press.pl
dc.referencesStiegler, B. (2014). Symbolic Misery. The Hyper-industrial Epoch. Cambridge: Polity Press.pl
dc.referencesStiegler, B. (2016). Karnawał nowego „siecioekranu”: od hegemonii do izonomii. Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej,16/2016. DOI: 10.36854/widok/2016.16.693. Pobrane z: https://www.pismowidok.org/pl/archiwum/2016/16-cyfrowe-mroki/karnawal-nowego-siecioekranu-od-hegemonii-do-izonomiipl
dc.referencesSzahaj, A. (2002). Ironia i miłość. Neopragmatyzm Richarda Rorty’ego w kontekście sporu o postmodernizm. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego sp. z o. o.pl
dc.referencesTesich, S. (1992). A Government of Lies. Pobrane z: https://www.thefreelibrary.com/A+government+of+lies.-a011665982pl
dc.referencesTomasz z Akwinu św. (1998). O synderezie. Człowiek w Kulturze, 11/1998, 251–271.pl
dc.referencesWallace, D. F. (2016). E Unibus Pluram. W: Tegoż. Rzekomo fajna rzecz, której nigdy więcej nie zrobię. Eseje i rozważania (s. 35–123). Warszawa: Wydawnictwo WAB.pl
dc.referencesWodziński, C. (2003). Archeologia sacrum. O książce Joanny Tokarskiej-Bakir Obraz osobliwy, Principia 34/2003, 17–28, Pobrane z: https://ejournals.eu/czasopismo/principia/artykul/archeologia-sacrum-o-ksiazce-joanny-tokarskiej-bakir-obraz-osobliwypl
dc.referencesWodziński, C. (1994). Heidegger i problem zła. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.referencesZuboff, S. (2020). Wiek kapitalizmu inwigilacji. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.pl
dc.referencesŽižek, S. (2001). Wzniosły obiekt ideologii. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.pl
dc.referencesŽižek, S. (2010). A permanent economic emergency. New Left Review 64/2010, Pobrane z: https://newleftreview.org/issues/ii64/articles/slavoj-zizek-a-permanent-economic-emergencypl
dc.contributor.authorEmailtkrakowiak@ansb.pl
dc.identifier.doi10.18778/2300-1690.26.03


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0