dc.contributor.author | Małgorzata, Leyko | |
dc.date.accessioned | 2024-12-18T08:15:58Z | |
dc.date.available | 2024-12-18T08:15:58Z | |
dc.date.issued | 1988 | |
dc.identifier.other | RPS3265 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/54009 | |
dc.description | Z uwagi na obwiązujące prawo autorskie dostęp do plików został ograniczony do sieci lokalnej w Bibliotece UŁ, natomiast metadane pozostają otwarte na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa (CC BY). | pl_PL |
dc.description.abstract | Celem rozprawy jest prześledzenie ewolucji, jakiej podlegała idea sceny szekspirowskiej w XIX i na początku XX wieku w Niemczech, a także próba wywiedzenia z tej tradycji rodowodu sceny, kształtującej się tutaj w okresie Wielkiej Reformy. Podobne ujęcie pojawiło się w rozprawie Heide Nüssel „Rekonstruktionen der Shakespeare-Bühne auf dem deutschen Theater“ (1967) i w stosunku do owej pracy zawierającej przegląd praktycznych „rekonstrukcji” sceny szekspirowskiej od początku XIX do połowy XX wieku, zakres badań zawężono tu do jednego z przejawów zainteresowania sceną szekspirowską: do traktowania jej modelu jako wzoru idealnej przestrzeni scenicznej, do którego nawiązywali reformatorzy teatru od romantyzmu do Wielkiej Reformy. Poprzez połączenie refleksji teoretycznej z praktycznymi osiągnięciami poszczególnych twórców starano się potwierdzić słuszność tezy o reformatorskim znaczeniu sceny szekspirowskiej dla rozwoju teatru niemieckiego. Przedmiotem badań stały się więc wypowiedzi teoretyczne twórców teatru niemieckiego, dotyczące nowatorskich koncepcji teatru, w których odwołania do modelu sceny szekspirowskiej stanowiły wykładnik stanowisk poszczególnych teoretyków. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Projekt pt. Digitalizacja i udostępnienie kolekcji cennych dysertacji doktorskich z nauk humanistycznych (SON BIBL/SP/0033/2024/02) dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | * |
dc.subject | scena szekspirowska | pl_PL |
dc.subject | teatr niemiecki | pl_PL |
dc.subject | teoria teatru | pl_PL |
dc.subject | reforma teatralna w Niemczech | pl_PL |
dc.subject | Shakespeare-Bühne | pl_PL |
dc.title | Idea sceny szekspirowskiej w niemieckich teoriach teatralnych w XIX i na początku XX wieku | pl_PL |
dc.type | PhD/Doctoral Dissertation | pl_PL |
dc.page.number | 300 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Teorii Literatury, Teatru i Filmu | pl_PL |
dc.dissertation.director | Kaszyński, Stanisław | |