Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMałgorzata, Leyko
dc.date.accessioned2024-12-18T08:15:58Z
dc.date.available2024-12-18T08:15:58Z
dc.date.issued1988
dc.identifier.otherRPS3265
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/54009
dc.descriptionZ uwagi na obwiązujące prawo autorskie dostęp do plików został ograniczony do sieci lokalnej w Bibliotece UŁ, natomiast metadane pozostają otwarte na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa (CC BY).pl_PL
dc.description.abstractCelem rozprawy jest prześledzenie ewolucji, jakiej podlegała idea sceny szekspirowskiej w XIX i na początku XX wieku w Niemczech, a także próba wywiedzenia z tej tradycji rodowodu sceny, kształtującej się tutaj w okresie Wielkiej Reformy. Podobne ujęcie pojawiło się w rozprawie Heide Nüssel „Rekonstruktionen der Shakespeare-Bühne auf dem deutschen Theater“ (1967) i w stosunku do owej pracy zawierającej przegląd praktycznych „rekonstrukcji” sceny szekspirowskiej od początku XIX do połowy XX wieku, zakres badań zawężono tu do jednego z przejawów zainteresowania sceną szekspirowską: do traktowania jej modelu jako wzoru idealnej przestrzeni scenicznej, do którego nawiązywali reformatorzy teatru od romantyzmu do Wielkiej Reformy. Poprzez połączenie refleksji teoretycznej z praktycznymi osiągnięciami poszczególnych twórców starano się potwierdzić słuszność tezy o reformatorskim znaczeniu sceny szekspirowskiej dla rozwoju teatru niemieckiego. Przedmiotem badań stały się więc wypowiedzi teoretyczne twórców teatru niemieckiego, dotyczące nowatorskich koncepcji teatru, w których odwołania do modelu sceny szekspirowskiej stanowiły wykładnik stanowisk poszczególnych teoretyków.pl_PL
dc.description.sponsorshipProjekt pt. Digitalizacja i udostępnienie kolekcji cennych dysertacji doktorskich z nauk humanistycznych (SON BIBL/SP/0033/2024/02) dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectscena szekspirowskapl_PL
dc.subjectteatr niemieckipl_PL
dc.subjectteoria teatrupl_PL
dc.subjectreforma teatralna w Niemczechpl_PL
dc.subjectShakespeare-Bühnepl_PL
dc.titleIdea sceny szekspirowskiej w niemieckich teoriach teatralnych w XIX i na początku XX wiekupl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number300pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Teorii Literatury, Teatru i Filmupl_PL
dc.dissertation.directorKaszyński, Stanisław


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe