Show simple item record

dc.contributor.authorMałgorzata, Leyko
dc.date.accessioned2024-12-18T08:15:58Z
dc.date.available2024-12-18T08:15:58Z
dc.date.issued1988
dc.identifier.otherRPS3265
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/54009
dc.descriptionZ uwagi na obwiązujące prawo autorskie dostęp do plików został ograniczony do sieci lokalnej w Bibliotece UŁ, natomiast metadane pozostają otwarte na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa (CC BY).pl_PL
dc.description.abstractCelem rozprawy jest prześledzenie ewolucji, jakiej podlegała idea sceny szekspirowskiej w XIX i na początku XX wieku w Niemczech, a także próba wywiedzenia z tej tradycji rodowodu sceny, kształtującej się tutaj w okresie Wielkiej Reformy. Podobne ujęcie pojawiło się w rozprawie Heide Nüssel „Rekonstruktionen der Shakespeare-Bühne auf dem deutschen Theater“ (1967) i w stosunku do owej pracy zawierającej przegląd praktycznych „rekonstrukcji” sceny szekspirowskiej od początku XIX do połowy XX wieku, zakres badań zawężono tu do jednego z przejawów zainteresowania sceną szekspirowską: do traktowania jej modelu jako wzoru idealnej przestrzeni scenicznej, do którego nawiązywali reformatorzy teatru od romantyzmu do Wielkiej Reformy. Poprzez połączenie refleksji teoretycznej z praktycznymi osiągnięciami poszczególnych twórców starano się potwierdzić słuszność tezy o reformatorskim znaczeniu sceny szekspirowskiej dla rozwoju teatru niemieckiego. Przedmiotem badań stały się więc wypowiedzi teoretyczne twórców teatru niemieckiego, dotyczące nowatorskich koncepcji teatru, w których odwołania do modelu sceny szekspirowskiej stanowiły wykładnik stanowisk poszczególnych teoretyków.pl_PL
dc.description.sponsorshipProjekt pt. Digitalizacja i udostępnienie kolekcji cennych dysertacji doktorskich z nauk humanistycznych (SON BIBL/SP/0033/2024/02) dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectscena szekspirowskapl_PL
dc.subjectteatr niemieckipl_PL
dc.subjectteoria teatrupl_PL
dc.subjectreforma teatralna w Niemczechpl_PL
dc.subjectShakespeare-Bühnepl_PL
dc.titleIdea sceny szekspirowskiej w niemieckich teoriach teatralnych w XIX i na początku XX wiekupl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number300pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Teorii Literatury, Teatru i Filmupl_PL
dc.dissertation.directorKaszyński, Stanisław


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe