Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKorendo, Marta
dc.contributor.authorZmuda, Ewa
dc.date.accessioned2024-12-18T07:27:51Z
dc.date.available2024-12-18T07:27:51Z
dc.date.issued2024-12-17
dc.identifier.issn2544-7238
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/54006
dc.description.abstractThe article aims to show selected aspects of understanding the category of time by people on the autism spectrum. The specificity of time processing and perception by these people has been shown against the background of neurobiological and cultural conditions. The authors review the literature on the neurobiology of time and the cultural understanding and determination of time.They draw attention to the need to deepen the research on time processing by patients with ASD due to the importance of this skill for cognitive and social functioning of both children and adults. Based on a case study, special attention was given to was also paid to the problem of treating time as a stereotypy/fixation by people on the spectrum, which may signal complex reasons for differences in the processing and understanding of time, relating, among others, to adaptive abilities, communication difficulties or cognitive mechanisms.The research review and case analysis clearly indicate the need to conduct population research and include the problem in question in the scope of therapy for people on the autism spectrum.en
dc.description.abstractCelem artykułu jest ukazanie wybranych aspektów pojmowania kategorii czasu przez osoby w spektrum autyzmu. Specyfika przetwarzania i percypowania czasu przez te osoby została ukazana na tle uwarunkowań neurobiologicznych i kulturowych. Autorki dokonały przeglądu literatury dotyczącej neurobiologii czasu oraz kulturowego pojmowania i określania czasu. Zwróciły uwagę na konieczność pogłębienia badań nad przetwarzaniem czasu przez osoby z ASD ze względu na wagę tej sprawności dla poziomu funkcjonowania poznawczego i społecznego zarówno dzieci, jak i dorosłych.Szczególną uwagę – na przykładzie studium przypadku – poświęcono problemowi traktowania czasu jako stereotypii/fiksacji przez osoby w spektrum, co może być sygnałem świadczącym o złożonych przyczynach odmienności w zakresie przetwarzania i rozumienia czasu, odnoszących się m.in. do zdolności adaptacyjnych, trudności komunikacyjnych czy mechanizmów poznawczych.Przegląd badań oraz analiza przypadku jednoznacznie wskazują na konieczność przeprowadzenia badań populacyjnych oraz wpisania omówionego problemu z zakres terapii osób ze spektrum autyzmu.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesLogopaedica Lodziensia;9pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectautismen
dc.subjecttimeen
dc.subjectstereotypiesen
dc.subjectneurobiology of timeen
dc.subjectASDen
dc.subjectautyzmpl
dc.subjectczaspl
dc.subjectstereotypiepl
dc.subjectneurobiologia czasupl
dc.subjectASDpl
dc.titleWybrane aspekty pojmowania czasu przez osoby z ASDpl
dc.title.alternativeSelected Aspects of the Understanding of Time by People with ASDen
dc.typeArticle
dc.page.number165-180
dc.contributor.authorAffiliationKorendo, Marta - Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Wydział Humanistyczny, Instytut Nauk o Zdrowiu, Katedra Logopedii i Zaburzeń Rozwojupl
dc.contributor.authorAffiliationZmuda, Ewa - Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Wydział Humanistyczny, Instytut Nauk o Zdrowiu, Katedra Logopedii i Zaburzeń Rozwojupl
dc.identifier.eissn2657-4381
dc.referencesAllman M.J., DeLeon I.G., Wearden J.H., 2011, Psychophysical assessment of timing in individuals with autism, „American Journal on Intellectual and Developmental Disabilities”, Vol. 116(2), s. 165–178.pl
dc.referencesAllman M.J., Yin B., Meck W.H., 2014, Time in the psychopathological mind, [w:] D. Lloyd, V. Arstila (red.), Subjective time: The philosophy, psychology, and neuroscience of temporality, Cambridge: MIT Press, s. 637–654.pl
dc.referencesBłeszyński J., 2011, Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie rozwoju. Skala Oceny Zachowań Autystycznych, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.pl
dc.referencesBonato M., Saj A., Vuilleumier P., 2016, Hemispatial Neglect Shows That “Before” Is “Left”, „Neural Plasticity”, 2716036, https://doi.org/10.1155/2016/2716036pl
dc.referencesBuonomano D., 2019, Mózg, władca czasu. Dlaczego dzień może być krótszy niż godzina, a minuta dłuższa od dnia, Warszawa: Wydawnictwo Prószyński i S-ka.pl
dc.referencesBurdick A., 2019, Po co człowiekowi czas. Dociekania nie tylko naukowe, Łódź: Wydawnictwo Feeria Science.pl
dc.referencesButcher J.N., Hooley J.M., Mineka S., 2021, Psychologia zaburzeń. DSM–5, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.referencesCasasanto D., Fotakopoulou O., Boroditsky L., 2010, Space and Time in the Child’s Mind: Evidence for a Cross-Dimensional Asymmetry, „Cognitive Science”, Vol. 34, s. 387–405.pl
dc.referencesCieszyńska J., 2011, Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych, Kraków: Omega Stage Systems – Jędrzej Cieszyński.pl
dc.referencesDąbrowska A., Nowakowska A. (red.), 2006, Język a kultura, t. 19, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.pl
dc.referencesFontes R., Ribeiro J., Gupta D.S., Machado D., Lopes-Júnior F., Magalhães F., Bastos V .H., Rocha K., Marinho V., Lima G., Velasques B., Ribeiro P., Orsini M., Pessoa B., Araujo Leite M.A., Teixeira S., 2016, Time Perception Mechanisms at Central Nervous System, „Neurology International”, Vol. 8(1), 5939, https://doi.org/10.4081/ni.2016.5939pl
dc.referencesFrassinetti F., Cappelletti M., Bueti D., 2016, The Neurobiology of Time Processing, „Neural Plasticity”, 1706373, https://doi.org/10.1155/2016/1706373pl
dc.referencesGiebultowicz J.M., 2018, Mechanizm zegara biologicznego. Nagroda Nobla 2017 w dziedzinie fizjologii lub medycyny, „Kosmos”, nr 67(2), s. 245–249.pl
dc.referencesGrandin T., 2021, Mózg autystyczny, Kraków: Copernicus Center Press.pl
dc.referencesKaraś M., 2014, Co mówi autyzm? Spojrzenie filozofii języka w oparciu o myśl Ludwiga Wittgensteina i Johna Searle’a, „Ogrody Nauk i Sztuk”, nr 4, s. 54–61.pl
dc.referencesKochańska M., 2023, Pojęcie czasu i jego wyrażanie w języku dziecka, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl
dc.referencesKorendo M., 2013, Językowa interpretacja świata w wypowiedziach osób z zespołem Aspergera, Kraków: Omega Stage Systems – Jędrzej Cieszyński.pl
dc.referencesKruk-Lasocka J., 2004, Trudności diagnostyczno-terapeutyczne wśród małych dzieci ze spektrum autyzmu, [w:] J. Kruk-Lasocka, M. Sekułowicz (red.), Wczesna diagnoza i terapia dzieci z utrudnieniami w rozwoju: interdyscyplinarne problemy, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji, s. 55–61.pl
dc.referencesMarciniak-Firadza R., 2022, Zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD w teorii i praktyce logopedycznej), [w:] T. Pietras, D. Podgórska-Jachnik, K. Sipowicz, A. Witusik (red.), Spektrum autyzmu – od diagnozy i terapii do integracji i inkluzji, Wrocław: Wydawnictwo Continuo, s. 604–617.pl
dc.referencesNiesbett E.R., 2015, Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej?, Sopot: Wydawnictwo Smak Słowa.pl
dc.referencesPeeters T., Gillberg Ch., 1999, Autism: medical and educational aspects, London: Whuur.pl
dc.referencesPeisert M., 2006, Miary czasu w codziennej komunikacji językowej, „Język a Kultura”, t. XIX, s. 61–65.pl
dc.referencesRobins D., Fein D., Barton M.L., Green J.A., 2001, The Modified Checklist for Autism in Toddlers. An Initial Study Investigating the Early Detection of Autism and Pervasive Developmental Disorders, „Journal of Autism and Developmental Disorders”, Vol. 31, s. 131–144.pl
dc.referencesRokoszowa J., 1999, Język, czas, milczenie, Kraków: Polska Akademia Nauk.pl
dc.referencesSawicka G., 2006, Co czas „robi” z językiem?, „Język a Kultura”, t. XIX, s. 1–31.pl
dc.referencesSinha C., Sinha V.D.S., Zinken J., Sampaio W., 2011, When time is not space: The social and linguistic construction of time intervals and temporal event relations in an Amazonian culture, „Language and Cognition”, Vol. 3, s. 137–169.pl
dc.referencesSzelag E., Kowalska J., Galkowski T., Pöppel E., 2004, Temporal processing deficits in high-functioning children with autism, „British Journal of Psychology”, Vol. 95(3), s. 269–282, https://doi.org/10.1348/0007126041528167pl
dc.referencesTomasello M., 2002, Kulturowe źródła ludzkiego poznania, Warszawa: PIW.pl
dc.referencesVatakis A., Allman M., 2015, Time Distortions in Mind, Leiden: Brill.pl
dc.referencesWinczura B., 2012, Dlaczego on tak ciągle się kołysze i macha rękami?, „Rewalidacja”, nr 2, s. 4–25.pl
dc.referencesWing L., 1996, The Autistic Spectrum, London: Constable.pl
dc.referencesWojtyła-Świerzowska M., 2006, Słownictwo czasu i przestrzeni, „Język a Kultura”, t. XIX, s. 67–72.pl
dc.referencesWolski A., 2013, Ograniczone, powtarzające się i stereotypowe wzorce zachowań, zainteresowań i aktywności u małych dzieci ze spektrum autyzmu, „Konteksty Pedagogiczne”, nr 1, s. 45–61.pl
dc.contributor.authorEmailKorendo, Marta - marta.korendo@uken.krakow.pl
dc.contributor.authorEmailZmuda, Ewa - ewa.zmuda@uken.krakow.pl
dc.identifier.doi10.18778/2544-7238.09.12


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0