dc.contributor.author | Faściszewska, Maria | |
dc.contributor.author | Szerszeńska, Anna | |
dc.date.accessioned | 2024-12-18T07:27:48Z | |
dc.date.available | 2024-12-18T07:27:48Z | |
dc.date.issued | 2024-12-17 | |
dc.identifier.issn | 2544-7238 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/53996 | |
dc.description.abstract | In recent years, the growing interest in mindfulness has extended beyond the social sciences to include speech therapy. Research indicates that regular application of Mindfulness‑Based Interventions (MBI) offers significant benefits to individuals suffering from depression, cancer, chronic pain, and generalized anxiety disorders. There is also an increased interest in incorporating mindfulness training into the therapeutic practice for adults with stuttering and cluttering. For professionals, it is essential not only to understand the concept of mindfulness but also to engage in regular mindfulness practice.The article is divided into three parts. The first one introduces the theoretical foundations of mindfulness. The second part reviews scientific studies that demonstrate how mindfulness practice in stuttering therapy can reduce avoidance behaviors, improve emotional regulation, and enhance acceptance. The final section provides practical mindfulness exercises and outlines how they can be incorporated into the therapy for individuals with stuttering and cluttering.It is extremely important to conduct further research on the integration of mindfulness into therapeutic interventions, particularly for adults with speech disorders, such as stuttering and cluttering. | en |
dc.description.abstract | W ostatnich latach rosnące zainteresowanie uważnością (ang. mindfulness) znajduje odzwierciedlenie nie tylko w naukach społecznych, ale także w logopedii. Badania pokazują, że regularne stosowanie metod opartych na uważności (ang. Mindfulness‑Based Interventions – MBI) przynosi korzyści osobom z depresją, chorobami nowotworowymi, przewlekłymi bólami czy uogólnionymi zaburzeniami lękowymi. Rośnie zainteresowanie włączeniem treningów uważności do praktyki terapeutycznej dorosłych osób z jąkaniem i giełkotem. Ważne, by profesjonaliści rozumieli, czym jest uważność, oraz sami ją praktykowali.Artykuł jest podzielony na trzy części. Pierwsza wprowadza podstawy teoretyczne związane z uważnością. W drugiej części omówiono badania naukowe, które potwierdzają, że praktyka mindfulness w terapii jąkania prowadzi do zmniejszenia unikania, lepszej regulacji emocjonalnej oraz większej akceptacji. Trzecia część artykułu przedstawia konkretne ćwiczenia uważności i sugeruje, jak można je włączyć w terapię osób z giełkotem i jąkaniem.Niezwykle ważne są dalsze badania eksplorujące włączenie praktyki mindfulness w działania terapeutyczne, nie tylko dorosłych osób z jąkaniem i giełkotem. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Logopaedica Lodziensia;9 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | mindfulness | pl |
dc.subject | uważność | pl |
dc.subject | giełkot | pl |
dc.subject | jąkanie | pl |
dc.subject | terapia | pl |
dc.subject | mindfulness | en |
dc.subject | cluttering | en |
dc.subject | stuttering | en |
dc.subject | therapy | en |
dc.title | Mindfulness – wykorzystanie praktyki uważności w terapii dorosłych osób z giełkotem i jąkaniem | pl |
dc.title.alternative | Mindfulness: The Use of Mindfulness Practice in the Therapy of Adults with Cluttering and Stuttering | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 25-38 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Faściszewska, Maria - Uniwersytet Gdański, Wydział Filologiczny, Instytut Logopedii | pl |
dc.contributor.authorAffiliation | Szerszeńska, Anna - Akademia Ateneum w Gdańsku | pl |
dc.identifier.eissn | 2657-4381 | |
dc.references | Baer R.A., 2003, Mindfulness training as a clinical intervention: A conceptual and empirical review, „Clinical Psychology: Science and Practice”, Vol. 10, s. 125–143. | pl |
dc.references | Baer R.A., Smith G.T., Allen K.B., 2004, Assessment of mindfulness by self‑report: the Kentucky inventory of mindfulness skills, „Assessment”, Vol. 11(3), s. 191–206. | pl |
dc.references | Becker D.R., Shelly S., Kavalieratos D., Maira C., Gillespie A.I., 2022, Immediate Effects of Mindfulness Meditation on the Voice, „Journal of Voice: Official Journal of the Voice Foundation”, https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2022.10.022 | pl |
dc.references | Bohlmeijer E., Prenger R., Taal E., Cuijpers P., 2010, The effects of mindfulness‑based stress reduction therapy on mental health of adults with a chronic medical disease: A meta‑analysis, „Journal of Psychosomatic Research”, Vol. 68(6), s. 539–544, https://doi.org/10.1016/j.jpsychores.2009.10.005 | pl |
dc.references | Boyle M.P., 2011, Mindfulness training in stuttering therapy: A tutorial for speech‑language pathologists, „Journal of Fluency Disorders”, Vol. 36(2), s. 122–129, https://doi.org/10.1016/j.jfludis.2011.04.005 | pl |
dc.references | Center for Nonviolent Communication, b.r., https://www.cnvc.org (dostęp: 10.12.2023). | pl |
dc.references | Chambers R., Lo B.C., Allen N.B., 2008, The impact of intensive mindfulness training on attentional control, cognitive style, and affect, „Cognitive Therapy and Research”, Vol. 32, s. 303–322. | pl |
dc.references | Emge G., Pellowski M.W., 2019, Incorporating a Mindfulness Meditation Exercise Into a Stuttering Treatment Program, „Communication Disorders Quarterly”, Vol. 40(2), s. 125–128. | pl |
dc.references | Faściszewska M., Tuchowska J., 2018, Narzędzia diagnostyczne stosowane w ocenie postaw i zachowań dorosłych osób jąkających się – możliwości zastosowania w polskiej logopedii, [w:] K. Węsierska (red.), Zaburzenia płynności mowy, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 158–174. | pl |
dc.references | Guitar B., 2006, Stuttering: An integrated approach to its nature and treatment, Baltimore: Lippincott Williams and Wilkins. | pl |
dc.references | Gupta S., Yasodharakumar G.Y., Vasudha H.H., 2016, Cognitive Behavior Therapy and Mindfulness Training in the Treatment of Adults Who Stutter, „The International Journal of Indian Psychology”, Vol. 3, s. 78–87. | pl |
dc.references | Harris R., 2018, Zrozumieć ACT. Terapia akceptacji i zaangażowania w praktyce, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | pl |
dc.references | Hayes S.C., 2020, Umysł wyzwolony. Zakończ wewnętrzną walkę i żyj w zgodzie ze sobą, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | pl |
dc.references | Hayes S.C., Luoma J.B., Bond F.W., Masuda A., Lillis J., 2006, Acceptance and Commitment Therapy: Model, processes and outcomes, „Behaviour Research and Therapy”, Vol. 44(1), s. 1–25, https://doi.org/10.1016/j.brat.2005.06.006 | pl |
dc.references | Hoge E.A., Bui E., Mete M., Dutton M.A., Baker A.W., Simon N.M., 2023, Mindfulness‑Based Stress Reduction vs Escitalopram for the Treatment of Adults With Anxiety Disorders: A Randomized Clinical Trial, „JAMA Psychiatry”, Vol. 80(1), s. 13–21, https://doi.org/10.1001/jamapsychiatry.2022.3679 | pl |
dc.references | Jha A.P., Krompinger J., Baime M.J., 2007, Mindfulness training modifies subsystems of attention, „Cognitive, Affective, and Behavioral Neuroscience”, Vol. 7, s. 109–119. | pl |
dc.references | Kabat‑Zinn J., 2003, Mindfulness‑based interventions in context: Past, present, and future, „Clinical Psychology: Science and Practice”, Vol. 10(2), s. 144–156, https://doi.org/10.1093/clipsy.bpg016 | pl |
dc.references | Kabat‑Zinn J., 2020, Gdziekolwiek jesteś, bądź. Przewodnik uważnego życia, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca. | pl |
dc.references | Kabat‑Zinn J., 2021, Życie, piękna katastrofa. Mądrością ciała i umysłu możesz pokonać stres, choroby, ból, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca. | pl |
dc.references | Leonard M., 2019, Uważność społeczna jako siła napędzająca zmiany, https://www.mindfully.pl/artykul/uwaznosc‑spoleczna‑jako‑sila‑napedzajaca‑zmiany (dostęp: 10.12.2023). | pl |
dc.references | Linehan M.M., 1993, Cognitive‑behavioral treatment of borderline personality disorder, New York: Guilford Press. | pl |
dc.references | McDonald M., b.r., RAIN: The Nourishing Art of Mindful Inquiry, https://learn.tricycle.org/p/rain (dostęp: 10.12.2023). | pl |
dc.references | Mongia M., Gupta A.K., Vijay A., Sadhu R., 2019, Management of stuttering using cognitive behavior therapy and mindfulness meditation, „Industrial Psychiatry Journal”, Vol. 28(1), s. 4–12, https://doi.org/10.4103/ipj.ipj_18_19 | pl |
dc.references | Myers F., 2016, Giełkot (bez)ładny labirynt, https://www.konferencja‑zpm.edu.pl/wp‑content/uploads/2016/09/F_Myers_handout_PL.pdf (dostęp: 10.12.2023). | pl |
dc.references | Plexico L.W., Manning W.H., Levitt H., 2009, Coping responses by adults who stutter. Part I. Protecting the self and others, „Journal of Fluency Disorders”, Vol. 34, s. 87–107. | pl |
dc.references | Roca P., Vazquez C., Diez G., McNally R.J., 2023, How do mindfulness and compassion programs improve mental health and well‑being? The role of attentional processing of emotional information, „Journal of Behaviour Therapy and Experimental Psychiatry”, Vol. 81, 101895. | pl |
dc.references | Segal Z.V., Williams J.M.G., Teasdale J.D., 2002, Mindfulness‑based cognitive therapy for depression: A new approach to preventing relapse, New York: Guilford Press. | pl |
dc.references | Sønsterud H., 2021, Terapia akceptacji i zaangażowania (ACT) i jej zastosowanie w terapii jąkania, [w:] K. Węsierska, H. Sønsterud, Dialog bez barier – kompleksowa interwencja w jąkaniu. Wydanie polskie rozszerzone, Chorzów: Wydawnictwo Agere Aude, s. 407–428. | pl |
dc.references | Starkweather C.W., 1993, Issues in the efficacy of treatment for fluency disorders, „Journal of Fluency Disorders”, Vol. 18, s. 151–168. | pl |
dc.references | Szerszeńska A., 2019, Akceptacja w jąkaniu. Zastosowanie ACT i uważności w terapii logopedycznej, „Forum Logopedy”, nr 31, s. 35–40. | pl |
dc.references | Veer S. de, Brouwers A., Evers W., Tomic W., 2009, A Pilot Study of the Psychological Impact of the Mindfulness‑Based Stress‑Reduction Program On People Who Stutter, „European Psychotherapy”, Vol. 9(1), s. 39–56. | pl |
dc.references | Ward D., 2018, Stuttering and Cluttering: Frameworks for Understanding and Treatment, Oxon–New York: Routledge. | pl |
dc.references | Williams J.M.G., 2010, Mindfulness and psychological process, „Emotion”, Vol. 10(1), s. 1–7. | pl |
dc.references | Williams M., Penman D., 2014, Mindfulness. Trening uważności, Warszawa: Wydawnictwo Samo Sedno. | pl |
dc.references | Zylowska L., Ackerman D.L., Yang M.H., Futrell J.L., Horton N.L., Hale T.S., Pataki C., Smalley S.L., 2008, Mindfulness Meditation Training in Adults and Adolescents with ADHD: A Feasibility Study, „Journal Attention Disorder”, Vol. 11(6), s. 737–746, https://doi.org/10.1177/1087054707308502 | pl |
dc.contributor.authorEmail | Faściszewska, Maria - maria.fasciszewska@ug.edu.pl | |
dc.contributor.authorEmail | Szerszeńska, Anna - anna@szerszenska.com | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2544-7238.09.02 | |