Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorŻuchowska-Skiba, Dorota
dc.contributor.authorGąciarz, Barbara
dc.date.accessioned2024-12-02T14:12:57Z
dc.date.available2024-12-02T14:12:57Z
dc.date.issued2024-11-27
dc.identifier.citationŻuchowska-Skiba D., Gąciarz B., Praca w sektorze nowych technologii? Kształcenie dla rynku pracy osób z niepełnosprawnościami, [w:] Niepełnosprawność i praca: Wymiary, konteksty, perspektywy, Monografie Sekcji Socjologii Niepełnosprawności PTS, Całek G., Niedbalski J., Racław M., Sałkowska M., Sztobryn-Giercuszkiewicz J., Żuchowska-Skiba D. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2024, s. 25-42, https://doi.org/10.18778/8331-609-3.02pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/53839
dc.description.abstractW XXI w. zmiany gospodarcze przyczyniły się do wzrostu znaczenia sektora nowoczesnych technologii, szczególnie w obszarach IT, e-commerce, e-marketingu i projektowania UX. Rozwój tych branż wymaga specjalistycznej wiedzy z zakresu programowania, projektowania i wdrażania technologii, otwierając drzwi dla osób z różnymi niepełnosprawnościami. Nowe formy pracy, zwłaszcza praca zdalna oraz asystujące technologie, umożliwiają części osób z niepełnosprawnościami wykonywanie pracy na otwartym rynku. Wymaga to jednak uzyskania wykształcenia kierunkowego i zdobycia przez osoby z niepełnosprawnościami odpowiednich umiejętności i kompetencji. Takie możliwości oferuje szkolnictwo wyższe. W związku z tym chcemy zbadać, jak absolwenci pracujący w branżach związanych z nowymi technologiami oceniają działania i aktywności mające przygotować ich do pracy w tych branżach na ich uczelniach. Badanie objęło 11 absolwentów z niepełnosprawnościami i pokazało, że ważne jest dalsze wsparcie programów edukacyjnych, ale też istotne znaczenie ma ułatwianie kontaktu pracodawcom z osobami z niepełnosprawnościami, co pozwala na wzajemne poznanie i może przyczynić się do budowania bardziej dostępnego środowisko pracy dla takich osób.pl_PL
dc.description.abstractIn the 21st century, economic changes have contributed to the increased significance of modern technology sectors, especially in IT, e-commerce, e-marketing, and UX design. The advancement in these industries requires specialized knowledge in programming, design, and technology implementation, opening doors for individuals with various disabilities. New forms of work, particularly remote work and assistive technologies, enable some individuals with disabilities to participate in the open job market. However, this necessitates acquiring specialized education and the necessary skills and competencies for individuals with disabilities. Higher education institutions offer such opportunities. Therefore, we aim to investigate how graduates working in fields related to emerging technologies assess the initiatives and activities undertaken at their universities to prepare them for the workforce. The study encompassed 11 graduates with disabilities and revealed the importance of continued support for educational programs. Facilitating communication between employers and individuals with disabilities emerged as crucial, fostering mutual understanding and enabling a more accessible work environment for individuals with disabilities.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofCałek G., Niedbalski J., Racław M., Sałkowska M., Sztobryn-Giercuszkiewicz J., Żuchowska-Skiba D. (red.), Niepełnosprawność i praca: Wymiary, konteksty, perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2024;
dc.relation.ispartofseriesMonografie Sekcji Socjologii Niepełnosprawności PTS;
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectadaptacja środowiska pracypl_PL
dc.subjectelastyczność rynku pracypl_PL
dc.subjectkształcenie wyższepl_PL
dc.subjectniepełnosprawności w ITpl_PL
dc.subjectnowoczesne technologiepl_PL
dc.subjectadapting work environmentpl_PL
dc.subjectdisabilities in ITpl_PL
dc.subjectflexibility in the job marketpl_PL
dc.subjecthigher educationpl_PL
dc.subjectmodern technologiespl_PL
dc.titlePraca w sektorze nowych technologii? Kształcenie dla rynku pracy osób z niepełnosprawnościamipl_PL
dc.title.alternativeWorking in the New Technologies Sector? Education for Employment of People with Disabilitiespl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number25-42pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationŻuchowska-Skiba, Dorota - AGH Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Wydział Humanistyczny, Katedra Studiów nad Społeczeństwem i Technologiąpl_PL
dc.contributor.authorAffiliationGąciarz, Barbara - AGH, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowiepl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8331-609-3
dc.contributor.authorEmailŻuchowska-Skiba, Dorota - zuchowska@agh.edu.plpl_PL
dc.contributor.authorEmailGąciarz, Barbara - bgoncia@agh.edu.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8331-609-3.02


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/