Technologie asystujące w telepracy: poprawa możliwości zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami

Oglądaj/ Otwórz
Data
2024-11-27Autor
Grzegorzewska, Maria Katarzyna
Karocki, Piotr
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Artykuł dotyczy roli technologii asystujących w pracy osób niepełnosprawnych, szczególnie w telepracy. Jego celem jest podniesienie świadomości o tych technologiach i ich potencjale w zwiększaniu możliwości zatrudnienia i samodzielności dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Problemem jest brak dostępności omawianych technologii i wiedzy o nich. Wyniki analizy literatury i różnych technologii asystujących dostępnych na rynku pokazują, że wiele technologii asystujących, takich jak narzędzia komunikacyjne, technologie poprawiające dostępność informacji oraz technologie wspomagające mobilność i dostęp do komputera mogą pomóc niepełnosprawnym w wykonywaniu zadań zawodowych w trybie telepracy. Technologie asystujące mogą znacznie poprawić możliwości zatrudnienia i samodzielności osób niepełnosprawnych. Ich skuteczne wdrożenie wymaga jednak uwzględnienia indywidualnych potrzeb i preferencji użytkowników oraz zapewnienia odpowiedniego szkolenia i wsparcia. The aim is to: raise awareness of these technologies and their potential to increase employment opportunities and independence for people with various types of disabilities. The problem is the lack of availability of the discussed technologies and knowledge about them. Method: literature review and analysis of various assistive technologies available on the market. The results show that many assistive technologies, such as communication tools, information accessibility technologies, and mobility and computer access technologies, can help people with disabilities perform professional tasks while teleworking. In summary, assistive technologies can significantly improve employment opportunities and independence for people with disabilities. However, their effective implementation requires taking into account the individual needs and preferences of users and providing appropriate training and support.
Collections