Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKaczmarek, Tomasz
dc.date.accessioned2024-11-13T13:08:15Z
dc.date.available2024-11-13T13:08:15Z
dc.date.issued2024-11-13
dc.identifier.citationKaczmarek T., „Ojczulek Puściwiatr” Paula Ransona: Satyra na klerykalizm we Francji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2024, https://doi.org/10.18778/8331-590-4pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8331-590-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/53628
dc.description.abstractW przedstawianej monografii autor analizuje dramat powstały w estetyce francuskiego teatru sprzeciwu społecznego, który tworzony był przez zaangażowanych politycznie pisarzy na przełomie XIX i XX wieku. Niniejsza książka poświęcona jest utworowi (L’Abbé Prout) Ojczulek Puściwiatr (1902) autorstwa Paula Ransona, który został po raz pierwszy przełożony na język polski. W dramacie tym, pisarz i malarz związany z nabistami podejmuje się krytyki Kościoła katolickiego reprezentowanego przez tytułowego Puściwiatra, który swoim zachowaniem zaprzecza wartościom, jakie krzewi wśród swoich wiernych. Ranson kreśli postać księdza odważnie ośmieszając jego wady i przywary takie jak opilstwo, obżarstwo czy rozwiązłość seksualna. Ta bezwzględna farsa, nawiązując do skatologicznego języka Alfreda Jarry’ego, wpisuje się swą poetyką w tradycję średniowiecznego teatru, który również bezlitośnie obnażał perwersyjne zachowania wielmoży. Także Ranson, oprócz wspomnianego kleru, wymierza ostrze satyry w głównych reprezentantów władzy (arystokracja, generalicja, itd.)pl_PL
dc.description.abstractIn the presented monograph, the author analyzes drama created within the aesthetics of French social protest theater, which was crafted by politically engaged writers at the turn of the 19th and 20th centuries. This book is dedicated to the work L’Abbé Prout (1902), known as Father Windbag, by Paul Ranson, which has been translated into Polish for the first time (Ojczulek Puściwiatr). In this drama, the writer and painter associated with the Nabis group critiques the Catholic Church, represented by the titular Windbag, whose behavior contradicts the values he preaches to his followers. Ranson boldly sketches the character of the priest, mocking his vices and flaws, such as drunkenness, gluttony, and sexual promiscuity. This ruthless farce, using scatological language akin to Alfred Jarry’s, aligns with the poetics of medieval theater, which also ruthlessly exposed the perverse behaviors of the nobility. Ranson similarly directs the satire not only at the clergy but also at the main representatives of power (aristocracy, generals, etc.)pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectPaul Ransonpl_PL
dc.subjectsatyrapl_PL
dc.subjectantyklerykalizmpl_PL
dc.subjectsotiepl_PL
dc.subjectteatr sprzeciwupl_PL
dc.subjectPaul Ransonpl_PL
dc.subjectantyklerykalizmpl_PL
dc.subjectsatirepl_PL
dc.subjectsotiepl_PL
dc.subjecttheater of protestpl_PL
dc.title„Ojczulek Puściwiatr” Paula Ransona: Satyra na klerykalizm we Francjipl_PL
dc.title.alternativeL’Abbé Prout by Paul Ranson: A satire on clericalism in Francepl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2024; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2024pl_PL
dc.page.number348pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Romanistyki, Zakład Literaturoznawstwa Romańskiegopl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8331-591-1
dc.referencesAitken G., Les Nabis, un foyer au théâtre, [w:] Nabis, 1888–1900, Paris, Éditions de la Réunion des musées nationaux, 1993, s. 399–424.pl_PL
dc.referencesAncey G., Préface, [w:] P. Ranson, L’Abbé Prout. Guignol pour vieux enfants, Paris, Société du Mercure de France, 1902, s. 5–8.pl_PL
dc.referencesAu temps de l’anarchie, un théâtre de combat: 1880–1914, wybór tekstów i red. J. Ebstein, Ph. Ivernel, M. Surel-Tupin, S. Thomas, Paris, Séguier Archimbaud, 2001.pl_PL
dc.referencesBadiou A., Truong N., Éloge du théâtre, Paris, Flammarion, 2016.pl_PL
dc.referencesBesnard L., Les Livres, „L’art dramatique et musical au XXe siècle”, 1 stycznia 1903, s. 79–80.pl_PL
dc.referencesBethléem L., Les pièces de théâtre : manuel pratique à l’usage des honnêtes gens qui vont au théâtre ou qui écoutent les pièces de théâtre à la T.S.F., (3e éd. revue et mise à jour), Paris, Éditions de la Revue des Lectures, 1935.pl_PL
dc.referencesBitker M. O., L’alpha et l’omega de Ranson ou la foi mystérieuse d’un artiste, Éditions de Paris, 2014.pl_PL
dc.referencesBraun K., Wielka reforma teatru w Europie, Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1984.pl_PL
dc.referencesBrunella E. Jarry nel paese di Guignol: L’Abbé Prout, di Paul Ranson, „Studi di filologia e letteratura” 1977, n° 1, s. 69–92.pl_PL
dc.referencesClement R. T., Houzé A., Erbolato-Ramsey Ch., A Sourcebook of Gauguin’s Symbolist Followers: Les Nabis, Pont-Aven, Rose + Croix, Westport, CT, Praeger 2004, s. 627–656.pl_PL
dc.referencesDemolder E., Théâtre des pantins, „L’Art Moderne”, 3 janvier 1904, s. 1–3.pl_PL
dc.referencesDutton, K. R., Farce/Farts: Divergent Styles of Comedy in Medieval France, „Stylistyka” 2001, t. 10, s. 351–361.pl_PL
dc.referencesDybeł K., Marczuk B., Prokop J., Historia literatury francuskiej, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005.pl_PL
dc.referencesEustachiewicz L., Dramat europejski w latach 1887–1918, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1993.pl_PL
dc.referencesFaguet É., L’anticléricalisme, Paris, Société Française d’Imprimerie et de Librairie, 1906.pl_PL
dc.referencesFontainas A., Mes souvenirs du symbolisme, Paris, Éditions de la Nouvelle Revue critique, 1928.pl_PL
dc.referencesFrigerio V., La littérature de l’anarchisme – Anarchistes de lettres et lettrés face à l’anarchisme, Grenoble, Éditions littéraires et linguistiques de l’Université de Grenoble, 2014.pl_PL
dc.referencesGałązka M., Encyklopedia humanisty. Literatura, architektura, filozofia, nauka o języku, gramatyka, sztuka, film, Łódź, Piątek Trzynastego, 2008.pl_PL
dc.referencesGaudemer M., La propagande par le théâtre dans les Bourses du travail avant la Grande Guerre. L’exemple du théâtre du Peuple d’Amiens (1903–1914), „Cahiers d’histoire. Revue d’histoire critique” 2011, no 116–117, s. 129– 143.pl_PL
dc.referencesGenty G., Moulin-Stanislas H., Ranson-Bitker B., Méry J., Bitker M.-O., Catalogue de l’exposition Paul Ranson, Paris, coédition musée de Valence – Somogy 2004.pl_PL
dc.referencesHumbert A., Die Nabis und ihre Epoche 1888–1900, Dresden, Verlag der Kunst, 1967.pl_PL
dc.referencesJarry A., Król Ubu, czyli Polacy, tłum. T. Boy-Żeleński, Portal Wydawniczy Literatura.net.pl, Gdańsk, Tower Press, 2000.pl_PL
dc.referencesJarry A., Les Livres Paul Ranson: L’Abbé Prout, „La Revue Blanche”, décembre 1902, t. XXIX, s. 627–628.pl_PL
dc.referencesJarry A., Les Pouchinels suivi de la Conférence sur les Pantins en partie inédite, Institut Limbourgeois de Hautes Etudes Pataphysiques, Verviers, 1979.pl_PL
dc.referencesJarry A., Œuvres complètes, t. I, Paris, Gallimard, 1972.pl_PL
dc.referencesJeanne P., Bibliographie des marionnettes, Paris, Édition de la Très Illustre Compagnie des Petits Comédiens de Bois, 1926.pl_PL
dc.referencesKaczmarek T., Sceny z heroicznego życia kołtuna, czyli Farsy i Moralitety Octave’a Mirbeau, [w:] T. Kaczmarek (red.), Farsy i Moralitety Octave’a Mirbeau. Francuski teatr anarchistyczny, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015, s. 9–109.pl_PL
dc.referencesKaczmarek T. (red.), Anarchia i francuski teatr sprzeciwu społecznego 1880–1914, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014.pl_PL
dc.referencesKaczmarek T. (red.), Francuski teatr kontestacji społecznej na przełomie XIX i XX wieku. Bunt kobiet (Louise Michel, Véra Starkoff, Nelly Roussel), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022.pl_PL
dc.referencesKaczmarek T. (red.), Francuski teatr społeczny na przełomie XIX i XX wieku. Twarze i maski kultury mieszczańskiej, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016.pl_PL
dc.referencesKahn A., Le théâtre social en France de 1870 à nos jours, Lausanne, Imprimerie Ami Fatio, 1907.pl_PL
dc.referencesKahn G., La Femme dans la caricature française, Paris, Albert Méricant, 1911– 1912.pl_PL
dc.referencesKowalska B., Od impresjonizmu do konceptualizmu, Warszawa, Wydawnictwo Arkady, 1989.pl_PL
dc.referencesKropotkin P., Etyka. Pochodzenie i rozwój moralności, Łódź, Spółdzielnia Wydawnicza „Słowo”, 1949.pl_PL
dc.referencesLafargue P., Causes de la croyance en Dieu, Paris, Édition de la vie Socialiste, 1905.pl_PL
dc.referencesLafargue P., Pie IX au paradis, Édition de Lille, Impr. du Parti ouvrier, 1890.pl_PL
dc.referencesLalouette J., Histoire de l’anticléricalisme en France, Paris, Presses Universitaires de France, 2020.pl_PL
dc.referencesLalouette J., La République anticléricale, Paris, Éditions du Seuil, 2002. Le Romain, Quinzaine des Livres, „La Dépêche”, 4 lutego 1903.pl_PL
dc.referencesLe théâtre de contestation sociale autour de 1900, wybór tekstów i red. J. Ebstein, J. Hughes, Ph. Ivernel, M. Surel-Tupin, Paris, 1991.pl_PL
dc.referencesLeconte de Lisle Ch. R. M., Poèmes barbares, Paris, Librairie Alphonse Lemerre, 1889.pl_PL
dc.referencesŁukasik S., Farsa, [w:] G. Gazda, S. Tynecka-Makowska (red.), Słownik rodzajów i gatunków literackich, Kraków, Universitas, 2006, s. 252–254.pl_PL
dc.referencesŁukasik S., Sotie, [w:] G. Gazda, S. Tynecka-Makowska (red.), Słownik rodzajów i gatunków literackich, Kraków, Universitas, 2006, s. 720–721.pl_PL
dc.referencesMaitron J., Le mouvement anarchiste en France. I. Des origines à 1914, Paris, Maspero, 1975.pl_PL
dc.referencesMajchrowski J. J., Antyklerykalizm, [w:] M. Jaskólski (red.), Słownik historii doktryn politycznych, Warszawa, Wydawnictwo Sejmowe, 1997, s. 70–71.pl_PL
dc.referencesMalato Ch., Wszarz, tłum. J. Ciesielka, [w:] T. Kaczmarek (red.), Anarchia i francuski teatr sprzeciwu społecznego 1880–1914, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014, s. 145–186.pl_PL
dc.referencesMarx J. (red.), Aspects de l’anticléricalisme (du Moyen Âge à nos jours), Éditions de l’Université de Bruxelles, 1988.pl_PL
dc.referencesMellor A., Histoire de l’anticléricalisme français, Paris, Henri Veyrier, 1978.pl_PL
dc.referencesMeslier J., Testament, tłum. Z. Bieńkowski, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1955.pl_PL
dc.referencesMinois G., Historia ateizmu, tłum. W. Klenczon, Warszawa, Wydawnictwo Aletheia, 2019.pl_PL
dc.referencesNatanson T., Peints à leur tour, Paris, Albin Michel, 1948.pl_PL
dc.referencesNemeth L., Un accélérateur d’énergies dans l’espace dreyfusard: Sébastien Faure, du début de l’Affaire au procès Zola, „Historical Reflections / Réflexions historiques”, v. 31, n° 3, automne 2005, s. 409–432.pl_PL
dc.referencesNowicki A., Ateizm. Dzieła wybrane, Katowice, Wydawnictwo Stapis, 2024.pl_PL
dc.referencesPavis P., Słownik terminów teatralnych, tłum. S. Świontek, Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 2002.pl_PL
dc.referencesProst A., Zarys historii Francji w XX wieku, tłum. J. Błońska, Kraków, Universitas, 1997.pl_PL
dc.referencesProvins M., Degeneraci, tłum. T. Kaczmarek, [w:] T. Kaczmarek (red.), Francuski teatr społeczny na przełomie XIX i XX wieku. Bunt wykluczonych, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018, s. 103–128.pl_PL
dc.referencesRabelais F., Gargantua i Pantagruel, tłum. T. Boy-Żeleński, Kraków, Wydawnictwo Zielona Sowa, 2003.pl_PL
dc.referencesRanson P., L’Abbé Prout. Guignol pour vieux enfants, Paris, Société du Mercure de France, 1902.pl_PL
dc.referencesRanson-Bitker B., Paul-Élie Ranson (1861–1909), le Nabi plus japonard que le japonard, „Nouvelles de l’estampe”, no 129, août 1993, s. 11–33.pl_PL
dc.referencesRanson-Bitker B., Un Nabi ‘fou de guignol’, [w:] Paul Élie Ranson, 1861–1909. Du Symbolisme à l’Art Nouveau, Paris, Somogy, Saint-Germain-en-Laye, Musée départemental Maurice Denis « Le Prieuré », 1997.pl_PL
dc.referencesRanson-Bitker B., Genty G., Paul Ranson, 1861–1909. Catalogue Raisonné. Japonisme, Symbolisme, Art Nouveau, Paris, Somogy, 1999.pl_PL
dc.referencesRatajczakowa D., W krysztale i w płomieniu. Studia i szkica o dramacie i teatrze, t. 1, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2006.pl_PL
dc.referencesRauszer M., Ludowy antyklerykalizm, Kraków, Znak, 2023.pl_PL
dc.referencesRémond R., L’anticléricalisme en France de 1815 à nos jours, Paris, Fayard, 1999.pl_PL
dc.referencesRey-Flaud B., Farsy i fabliaux, tłum. A. Loba, N. Przybylska, [w:] A. Loba (red.), Zwierciadło świata. Średniowieczny teatr francuski, Gdańsk, Słowo/obraz terytoria, 2006, s. 192–222.pl_PL
dc.referencesRey-Flaud B., La farce ou la machine à rire. Théorie d’un genre dramatique (1450–1550), Genève, Droz, 1984.pl_PL
dc.referencesRichter H., Dadaizm. Sztuka i antysztuka, tłum. J. Buras, Warszawa, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1986.pl_PL
dc.referencesRossi R., Léo Taxil (1854–1907). Du journalisme anticlérical à la mystification transcendante, Marseille, Quartiers Nord Éditions, 2015.pl_PL
dc.referencesSalmon B., Meslay O., Georges Lacombe, sculptures, peintures, dessins, Paris, Ch. & A. Bailly, 1991, s. 155–171.pl_PL
dc.referencesSchoell K., La farce du quinzième siècle, Tübingen, Gunter Narr Verlag Tübingen, 1992.pl_PL
dc.referencesSergent A., Harmel C., Histoire de l’anarchie, Paris, Le Portulan, 1949.pl_PL
dc.referencesStirner M., Jedyny i jego własność, tłum. J. i A. Gajlewiczowie, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2013.pl_PL
dc.referencesSugiera M., Potomkowie króla Ubu. Szkice o dramacie francuskim (od Jarry’ego do Lagarce’a), Kraków, Księgarnia Akademicka, 2011.pl_PL
dc.referencesWierzbicka A., École de Paris, Warszawa, „Neriton”, 2004.pl_PL
dc.referencesWiles D., Teatr w Rzymie i chrześcijańskiej Europie, [w:] J. R. Brown (red.), Historia teatru, tłum. H. Baltyn-Karpińska, Warszawa, Diogenes, 1999, s. 49–92.pl_PL
dc.referencesZiembińska E., Nabiści i bracia Natansonowie. Historia paryskiej kolekcji, „Pamiętnik Sztuk Pięknych” 2015, nr 10, s. 179–184.pl_PL
dc.referencesŻywczyński M., Kościół a rewolucja francuska, Warszawa, Pax, 1951.pl_PL
dc.referencesCerman J., L’Abbé Prout de Paul Ranson: satire et théâtre de marionnettes chez les Nabis, [w:] La Satire. Conditions, pratiques et dispositifs, du romantisme au post-modernisme, XIXe–XXe siècles, Actes de la journée d’études du CIRHAC tenue le 10 juin 2006 à l’INHA à Paris, organisée par Catherine Wermester et Bertrand Tillier, publié en ligne sur le site Web de l’HiCSA, Université Panthéon-Sorbonne, http://hicsa.univ-paris1.fr/documents/pdf/CIRHAC/La%20Satire_%20J_%20Cerman.pdf (dostęp: 14.02.2024).pl_PL
dc.referencesGajewski M., Co to jest książka artystyczna?, „Erudio”, https://kursylodz.wordpress.com/2008/07/09/co-to-jest-ksiazka-artystyczna/ (dostęp: 7.06.2024).pl_PL
dc.referencesLafargue P., La croyance en Dieu, [1909], http://www.marxisme.fr/download/autres/Lafargue_La_croyance_en%20dieu.pdf (dostęp: 10.02.2024).pl_PL
dc.referenceshttp://impressionistsgallery.co.uk/artists/Artists/pqrs/Ranson/1.html (dostęp: 17.08.2024).pl_PL
dc.referenceshttp://pedagogie.ac-limoges.fr/hist_geo/spip.php?page=album_zoom_1&id_document=1596&effet_galerie=mediabox&avec_diaporama=oui&avec_exif=non (dostęp: 17.08.2024).pl_PL
dc.referenceshttps://gatosyrespeto.org/2020/07/16/gatos-y-brujas-de-paul-elie-ranson/ (dostęp: 17.08.2024).pl_PL
dc.referenceshttps://kuadros.com/pl-pl/collections/vendors?q=Paul+Ranson (dostęp: 17.08.2024).pl_PL
dc.referenceshttps://lapasserelledesartschaville.wordpress.com/2024/02/28/la-chambre-bleue-par-paul-elie-ranson/ (dostęp: 17.08.2024).pl_PL
dc.referenceshttps://wepa.unima.org/fr/paul-ranson/ (dostęp: 17.08.2024).pl_PL
dc.referenceshttps://www.artnet.com/artists/paul-elie-ranson/ (dostęp: 17.08.2024).pl_PL
dc.referenceshttps://www.meisterdrucke.pl/artysta/Paul-Elie-Ranson.html (dostęp: 17.08.2024).pl_PL
dc.referenceshttps://www.paulandterri.co.uk/ (dostęp: 17.08.2024).pl_PL
dc.referenceshttps://www.wikiart.org/es/paul-ranson (dostęp: 17.08.2024).pl_PL
dc.referenceshttps://www.wikiwand.com/fr/Paul_Ranson (dostęp: 17.08.2024).pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8331-590-4


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/