Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorUrbaniak, Urszula
dc.contributor.authorMasierek, Edyta
dc.date.accessioned2024-10-30T10:55:05Z
dc.date.available2024-10-30T10:55:05Z
dc.date.issued2024-10-30
dc.identifier.issn2299-8403
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/53536
dc.description.abstractThe article presents the history of the creation and functioning of the Uniejów University of the Third Age, which is an important centre of education and activity as well as a place for the integration of the local community. Ten years of its activity and the activities realised during this time were evaluated. An analysis was made of the number of beneficiaries and their place of residence. The importance of the Uniejów University of the Third Age for the local community, its participation in regional projects, as well as its representation in the Senior Citizens’ Council and the Civic Parliament of Seniors – which allows, among other things, for the current needs of elderly people to be taken into account in the activities planned and implemented for them – were highlighted.en
dc.description.abstractW artykule przedstawiono genezę powstania oraz funkcjonowania Uniejowskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku, który stanowi ważny ośrodek edukacji i aktywności, a także miejsce integracji lokalnej społeczności. Podsumowano dziesięć lat jego działalności i zrealizowanych w tym czasie aktywności. Dokonano analizy liczby słuchaczy oraz ich miejsca zamieszkania. Podkreślono znaczenie Uniejowskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku dla lokalnej społeczności, jego udział w projektach o zasięgu regionalnym, a także jego reprezentację w Radzie Społecznej Seniorów i Obywatelskim Parlamencie Seniorów, co pozwala m.in. na uwzględnianie aktualnych potrzeb osób starszych w planowanych i realizowanych z myślą o nich działaniach.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesBiuletyn Uniejowskipl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectthe Third Age Universityen
dc.subjectseniorsen
dc.subjectUniejówen
dc.subjectUniwersytet Trzeciego Wiekupl
dc.subjectseniorzypl
dc.subjectUniejówpl
dc.titleUniejowski Uniwersytet Trzeciego Wieku jako ośrodek edukacji, aktywizacji i integracji lokalnej społecznościpl
dc.title.alternativeThe Uniejów University of the Third Age as a Centre for Education, Activation, and Integration of the Local Communityen
dc.typeArticle
dc.page.number69-112
dc.contributor.authorAffiliationUrbaniak, Urszula - Uniejowski Uniwersytet Trzeciego Wieku; Towarzystwa Przyjaciół Uniejowapl
dc.contributor.authorAffiliationMasierek, Edyta - Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Instytut Zagospodarowania Środowiska i Polityki Przestrzennejpl
dc.identifier.eissn2449-8319
dc.referencesAdamska U., Serafin M., Dusza A., 10 lat zachwycania się urokiem nauki i świata: X-lecie Konińskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku 2005–2015, Konin 2015.pl
dc.referencesAl Hazzouri A.Z., Elbejjani M., Abi Chahine M., Sadana R., Sibai A.M., Late-life learning and health: Challenges, opportunities, and future directions, „Lancet Healthy Longevity” 2021, vol. 2(10), e613–e614. https://doi.org/10.1016/S2666-7568(21)00207-5pl
dc.referencesBaszak-Filipczuk T., Niżnik I., Nowak M., Paradecki G., A seniorzy UTW PK wciąż wędrują, Kraków 2015.pl
dc.referencesBilewicz A., Uniwersytet Trzeciego Wieku we Wrocławiu w latach 1976–2007, Kraków 2009.pl
dc.referencesBorowska-Stefańska M., Wiśniewski Sz., Mobilność codzienna osób starszych w Łodzi, Łódź 2019. https://doi.org/10.18778/8142-352-6pl
dc.referencesBugajska B., Uczelnia z misją – 35 lat działalności Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Szczecinie, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych” 2014, nr 1, s. 62–75.pl
dc.referencesCasanova G., Weil J., Cerqueira M., The evolution of universities of the third age around the world: A historical review, „Gerontology & Geriatrics Education” 2024, vol. 45(3), s. 483–498. https://doi.org/10.1080/02701960.2023.2231375pl
dc.referencesCoughlin J.F., Longevity, lifestyle, and anticipating the new demands of aging on the transportation system, „Public Works Management & Policy” 2009, vol. 13(4), s. 301–311. https://doi.org/10.1177/1087724X09335609pl
dc.referencesCzerniawska O., Pierre Vellas – twórca UTW, [w:] M. Dzięgielewska (red.), Przestrzeń życiowa i społeczna ludzi starszych, Łódź 2000, s. 190–195.pl
dc.referencesDziedzic J., Szlachta I., Seniorzy na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie: jubileusz UTW 2011–2016, Kraków 2016.pl
dc.referencesFabiś A., Konieczna-Woźniak R., Polski fenomen uniwersytetów trzeciego wieku, „Exlibris Biblioteka Gerontologii Społecznej” 2022, t. 22(1), s. 55–78.pl
dc.referencesField J., Good for your soul? Adult learning and mental well-being, „International Journal of Lifelong Education” 2009, vol. 28(2), s. 175–191. https://doi.org/10.1080/02601370902757034pl
dc.referencesFormosa M., Active ageing through lifelong learning: The university of the third age, [w:] M. Formosa (red.), The University of the Third Age and Active Ageing, „International Perspectives on Aging” 2019, vol. 23, s. 3–18. https://doi.org/10.1007/978-3-030-21515-6pl
dc.referencesGłówny Urząd Statystyczny, Uniwersytety trzeciego wieku w roku akademickim 2021/2022, Warszawa–Gdańsk 2023.pl
dc.referencesGrzanka-Tykwińska A., Chudzińska M., Podhorecka M., Kędziora-Kornatowska K., Uniwersytety Trzeciego Wieku wczoraj, dziś i jutro, „Gerontologia Polska. Zeszyty problemowe Polskiego Towarzystwa Gerontologicznego” 2015, t. 23, nr 4, s. 206–209.pl
dc.referencesHalicki J., Edukacja osób starszych w Polsce – jej wymiar teoretyczny i praktyczny, „Edukacja Dorosłych” 2013, nr 2, s. 9–18.pl
dc.referencesJan Paweł II, List Ojca Świętego Jana Pawła II „Do moich Braci i Sióstr – ludzi w podeszłym wieku”, 13.pl
dc.referencesJopkiewicz A., Trafałek E. (red.), Trzeci wiek bez starości: Uniwersytet Trzeciego Wieku w Kielcach w latach 1985–2000, Kielce 2000.pl
dc.referencesKonieczna-Woźniak R., Uniwersytety Trzeciego Wieku w Polsce. Profilaktyczne aspekty edukacji seniorów, Poznań 2001.pl
dc.referencesKorzeniewska A.H., Oczekiwania osób starszych w aspekcie działalności Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Działdowie: działającego pod patronatem Wyższej Szkoły Informatyki i Ekonomii TWP w Olsztynie, Olsztyn 2009.pl
dc.referencesKrzesińska-Żach B., Opinie słuchaczy o działalności Uniwersytetu III Wieku w Białymstoku, „Praca Socjalna” 2013, nr 2, s. 47–58.pl
dc.referencesLouchin J., Kubacka E., Inkielman M., 10 lat MU3W: Milanowski Uniwersytet Trzeciego Wieku 2005–2015, Milanówek 2015.pl
dc.referencesMakuła W., Kultura fizyczna słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku, „Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne” 2010, nr 11, s. 29–33.pl
dc.referencesMinichiello V., Meeting the educational needs of an aging population: The Australian experience, „International Review of Education” 1992, vol. 38(4), s. 403–416. https://doi.org/10.1007/BF01102326pl
dc.referencesObhi H.K., Hardy A., Margrett J.A., Values of lifelong learners and their pursuits of happiness and whole-person wellness, „Aging & Mental Health” 2021, vol. 25(4), s. 672–678. https://doi.org/10.1080/13607863.2020.1711868pl
dc.referencesOrte C., March M.X., Balance and perspectives of lifelong learning programmes in the international arena from the perspective of adult learning, „Procedia – Social & Behavioral Sciences” 2012, vol. 46, s. 4593–4597. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.302pl
dc.referencesRatana-Ubol A., Charungkaittikul S., Sajjasophon R., The scenario of the University of the Third Age models for lifelong learning of the Thai aging groups, „Kasetsart Journal of Social Sciences” 2015, vol. 36(1), s. 88–96.pl
dc.referencesRosłaniec U. (red.), Stowarzyszenie Uniwersytet Trzeciego Wieku w Szczecinie 1978–1998: zbiór wybranych wspomnień i refleksji oraz inne materiały dwudziestoletniej działalności UTW Szczecin, Szczecin 2001.pl
dc.referencesSmejlis T. (red.), Działania Sudeckiego UTW na rzecz seniorów w Wałbrzychu w latach 2003–2013, Wałbrzych 2013.pl
dc.referencesSondej M., współpr. J. Wasiak, Fascynacje profesorów i słuchaczy Łódzkiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku 1979–2014, Łódź 2014.pl
dc.referencesSwindell R., U3A in Australia and New Zealand: Society’s $4 million bonanza, „Comparative Education” 1999, vol. 35(2), s. 235–247. https://doi.org/10.1080/03050069928008pl
dc.referencesSwindell R., U3A (the University of the Third Age) in Australia: A model for successful ageing, „Ageing and Society” 1993, vol. 13(2), s. 245–266. https://doi.org/10.1017/S0144686X00000878pl
dc.referencesTańska M., Babicz-Zielińska E., Chaillot A., Attitudes of elderly people towards new and unfamiliar food, „Handel Wewnętrzny” 2017, t. 1(366), s. 368–376.pl
dc.referencesUchwała Rady Miejskiej w Uniejowie nr L/308/2013 z dnia 23 sierpnia 2013 r. w sprawie zmiany Statutu Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury w Uniejowie.pl
dc.referencesUniwersytety Trzeciego Wieku w Polsce w roku akademickim 2021/2022, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/uniwersytety-trzeciego-wieku-w-roku-akademickim-20212022,11,4.html [dostęp: 23.04.2024].pl
dc.referencesWieczorkowska M., Działania na rzecz seniorów – od dobrych chęci do profesjonalizacji, „Polityka Społeczna w Regionie Łódzkim” 2018, z. 21, s. 7–18.pl
dc.referencesZadworna M., Healthy aging and the University of the Third Age – Health behavior and subjective health outcomes in older adults, „Archives of Gerontology and Geriatrics” 2020, vol. 90, 104126. https://doi.org/10.1016/j.archger.2020.104126pl
dc.contributor.authorEmailUrbaniak, Urszula - urszula.urbaniak@wp.pl
dc.contributor.authorEmailMasierek, Edyta - edyta.masierek@geo.uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/2299-8403.13.04
dc.relation.volume13


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0