Show simple item record

dc.contributor.authorSieczkowski, Tomasz
dc.date.accessioned2024-10-18T13:39:36Z
dc.date.available2024-10-18T13:39:36Z
dc.date.issued2018-12-30
dc.identifier.citationSieczkowski T., Nowy ateizm, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018, https://doi.org/10.18778/8142-088-4pl
dc.identifier.isbn978-83-8142-088-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/53403
dc.description.abstractByć może pojęcie światopoglądu pozwala nam wyrazić to, co w nas zachowawcze. […] Światopoglądy to nasze punkty oparcia, autoidentyfikacje pozwalające zachować poczucie stałości, sposoby naszego uczestnictwa w kulturze, ale zarazem narzędzia rekonstruowania samej kultury pod kątem naszych oczekiwań i preferencji. Owo pragnienie poczucia stałości – które wcale nie musi być tym samym, co rzeczywista stałość – jest być może kluczem do zrozumienia światopoglądu neoateistycznego, ale też sprawia, że bardziej przychylnie można spojrzeć na światopoglądy konkurencyjne wobec nowego ateizmu. Są one w pewnym sensie źródłowo filozoficznymi pamiątkami po dawnym świecie metafizycznej stabilności, jednak pamiątkami żywymi, ewoluującymi już według nowych reguł ponowoczesnych narracji, w świecie globalnego rozproszenia, wymuszonej mobilności, epistemologicznej rywalizacji. Dlatego o światopoglądach trudno pisać jako o teoretycznej abstrakcji, stają się nią bowiem dopiero wtórnie, w naszym zawsze o krok spóźnionym wobec nich opisie. Z istoty tego, co napisałem powyżej, wynika, że dużo lepiej przyjrzeć się im w ich działaniu: formowaniu i osiąganiu dojrzałości. O tym traktuje ta książka. Fragment publikacjiNowy ateizm. Rekonstrukcja światopoglądupl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectneoateizmpl
dc.subjectreligia a naukapl
dc.subjectBógpl
dc.subjectateizmpl
dc.subjectwiara i religiapl
dc.subjectreligia a moralnośćpl
dc.subjectświatopoglądpl
dc.titleNowy ateizmpl
dc.title.alternativeRekonstrukcja światopogląduen
dc.typeBook
dc.rights.holder© Copyright by Tomasz Sieczkowski, Łódź 2018 © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2018pl
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Instytut Filozofii, Katedra Filozofii Współczesnej,pl
dc.identifier.eisbn978-83-8142-089-1
dc.referencesBarker Dan (1990), Maybe Yes, Maybe No: A Guide for Young Skeptics, Prometheus Books, New York.pl
dc.referencesBarker Dan (1992), Losing Faith in Faith: From Preacher to Atheist, Freedom from Religion Foundation, Madison, WI.pl
dc.referencesBarker Dan (2002), Just Pretend, Freedom from Religion Foundation, Madison, WI.pl
dc.referencesBarker Dan (2008), Godless: How an Evangelical Preacher Became One of America’s Leading Atheists, Ulyssess Press, Berkeley, CA.pl
dc.referencesBarker Dan (2011), The Good Atheist: Living a Purpose-Filled Life Without God, Ulyssess Press, Berkeley, CA.pl
dc.referencesBarker Dan (2015), Life Driven Purpose: How an Atheist Finds Meaning, Pitchstone Publishing, Durham.pl
dc.referencesBarker Dan (2016), God: The Most Unpleasant Character in All Fiction, Sterling, New York.pl
dc.referencesBishop Jeffrey P., Stenger Victor J. (2004), Retroactive Prayer: Lots of History, Not Much Mystery, and No Science, „British Medical Journal” vol. 329, s. 1444–1446.pl
dc.referencesCoyne Jerry (2009), Why Evolution Is True, Oxford University Press, Oxford.pl
dc.referencesCoyne Jerry (2015), Faith versus Fact. Why Science and Religion Are Incompatible, Penguin, New York.pl
dc.referencesCoyne Jerry (2017), National Review pronounces the death of New Atheism, „Why Evolution is True”, July 31, [online:] https://whyevolutionistrue.wordpress.com/2017/07/31/the-national-review-pronounces-the-death-of-new-atheism (dostęp: 5 sierpnia 2017).pl
dc.referencesDawkins Richard (1976), The Selfish Gene, Oxford University Press, Oxford.pl
dc.referencesDawkins Richard (1996), The Blind Watchmaker, Norton, London.pl
dc.referencesDawkins Richard (1997), Climbing Mount Improbable, Norton, London.pl
dc.referencesDawkins Richard (1998), The Improbability of God, „Free Inquiry”, vol. 18, nr 3.pl
dc.referencesDawkins Richard (1999), The Extended Phenotype, Oxford University Press, Oxford.pl
dc.referencesDawkins Richard (2004), A Devil’s Chaplain, Mariner Books, Boston.pl
dc.referencesDawkins Richard (2006a), The God Delusion, Bantam Press, London.pl
dc.referencesDawkins Richard (2006b), The Selfish Gene. 30th Anniversary Edition, Oxford University Press, Oxford.pl
dc.referencesDawkins Richard (2006c), Bin Laden’s Victory, [w:] Brian Eno, John le Carré, Harold Pinter, Richard Dawkins, Haifa Zangana, Michel Faber, Not One More Death, Verso, London, s. 33–39.pl
dc.referencesDawkins Richard (2009), The Greatest Show on Earth, Free Press, New York.pl
dc.referencesDawkins Richard (2012), The Magic of Reality, Random House, London.pl
dc.referencesDawkins Richard (2013a), The Alabama Insert, NewSouth Books, Montgomery.pl
dc.referencesDawkins Richard (2013b), An Appetite for Wonder. The Making of a Scientist, Bantam Press, London.pl
dc.referencesDawkins Richard (2015), Brief Candle in the Dark. My Life in Science, Bantam Books, London.pl
dc.referencesDawkins Richard (2017), Science in the Soul. Selected Writings of a Passionate Rationalist, ed. Gillian Somerscales, Random House, New York.pl
dc.referencesDennett Daniel C. (1989), The Intentional Stance, MIT Press, Cambridge, MA.pl
dc.referencesDennett Daniel C. (1991), Consciousness Explained, Little Brown, Boston.pl
dc.referencesDennett Daniel C. (1996), Darwin’s Dangerous Idea. Evolution and the Meanings of Life, Penguin Books, London.pl
dc.referencesDennett Daniel C. (1999), Afterword, [w:] Richard Dawkins, The Extended Phenotype, Oxford University Press, Oxford, s. 308–314.pl
dc.referencesDennett Daniel C. (2007), Breaking the Spell. Religion as a Natural Phenomenon, Penguin Books, London.pl
dc.referencesDennett Daniel C. (2013), Let’s Start with a Respect for Truth, „Edge”, October 10, [online:] https://www.edge.org/conversation/dennett-on-wieseltier-v-pinkerin-the-new-republic (dostęp: 12 czerwca 2017).pl
dc.referencesDennett Daniel C. (2017), From Bacteria to Bach and Back. The Evolution of Minds, Norton, New York.pl
dc.referencesDennett Daniel C., LaScola Linda (2010), Preachers Who Are Not Believers, „Evolutionary Psychology”, vol. 8, nr 1, s. 122–150.pl
dc.referencesDennett Daniel C., LaScola Linda (2013), Caught in the Pulpit, Congruity, Fishpond, NZ.pl
dc.referencesDennett Daniel C., Plantinga Alvin (2010), Science and Religion: Are They Compatible?, Oxford University Press, Oxford.pl
dc.referencesGaylor Annie Laurie (2004), Woe to the Women – the Bible Tells Me So: The Bible, Female Sexuality & the Law, Freedom from Religion Foundation, Madison, WI.pl
dc.referencesGaylor Annie Laurie (2014), Woman, What Have I to Do With Thee? Christianity’s War Against Women, [w:] John W. Loftus (ed.), Christianity Is not Great. How Faith Fails, Prometheus Books, New York, s. 390–411.pl
dc.referencesGrayling A.C. (2006), Letter to LRB, „London Review of Books”, vol. 28, no. 21, [online:] http://www.lrb.co.uk/v28/n20/terry-eagleton/lunging-flailing-mispunching (dostęp 3 listopada 2016).pl
dc.referencesGrayling A.C. (2010), Against All Gods. Six Polemics on Religion and an Essay on Kindness, Oberon Books, London.pl
dc.referencesGrayling A.C. (2011), The Good Book. A Humanist Bible, Walker, New York.pl
dc.referencesGrayling A.C. (2013), The God Argument. The Case against Religion and for Humanism, Bloomsbury, London.pl
dc.referencesGrayling A.C. (2015), The Good and Worthwhile Life, [w:] Andrew Copson i A.C. Grayling (ed.), The Wiley Blackwell Handbook of Humanism, Wiley-Blackwell, Chichester, s. 87–93.pl
dc.referencesHarris Sam (2005), The End of Faith. Religion, Terror, and the Future of Reason, Norton, New York.pl
dc.referencesHarris Sam (2006), Letter to a Christian Nation, Knopf, New York.pl
dc.referencesHarris Sam (2010), The Moral Landscape, Free Press, New York.pl
dc.referencesHarris Sam (2012), Free Will, Free Press, New York.pl
dc.referencesHarris Sam (2014), Waking Up. The Guide to Spirituality without Religion, Simon & Schuster, New York.pl
dc.referencesHarris Sam (2015), The Limits of Discourse. As Demonstrated by Sam Harris and Noam Chomsky, SamHarris.org, May 1, [online:] https://www.samharris.org/blog/item/the-limits-of-discourse (dostęp: 8 marca 2017).pl
dc.referencesHarris Sam, Nawaz Maajid (2015), Islam and the Future of Tolerance. A Dialogue, Harvard University Press, Cambridge, MA.pl
dc.referencesHirsi Ali Ayaan (2007), The Caged Virgin, Free Press, New York.pl
dc.referencesHirsi Ali Ayaan (2008), Infidel, Free Press, New York.pl
dc.referencesHirsi Ali Ayaan (2010), Nomad, Free Press, New York.pl
dc.referencesHirsi Ali Ayaan (2015), Heretic. Why Islam Needs a Reformation Now, HarperCollins, New York.pl
dc.referencesHitchens Christopher (1995), The Missionary Position. Mother Teresa in Theory and Practice, Verso, London.pl
dc.referencesHitchens Christopher (2001), Letters to a Young Contrarian, Basic Books, New York.pl
dc.referencesHitchens Christopher (2005), Thomas Jefferson: Author of America, HarperCollins, New York.pl
dc.referencesHitchens Christopher (2007a), god is not Great. How Religion Poisons Everything, Hachette, New York.pl
dc.referencesHitchens Christopher (2007b), Thomas Paine’s Rights of Man: A Biography, Atlantic Monthly Press, New York.pl
dc.referencesHitchens Christopher (2007c), The Portable Atheist: Essential Readings for the Non-Believer, Perseus Publishing, New York.pl
dc.referencesHitchens Christopher (2010), Hitch 22. A Memoir, Hachette, New York.pl
dc.referencesHitchens Christopher (2011), Arguably. Essays, Signal, Toronto.pl
dc.referencesHitchens Christopher (2012), Mortality, Allen & Unwin, London.pl
dc.referencesLoftus John W. (2012), Why I Became an Atheist: A Former Preacher Rejects Christianity, rev. ed., Prometheus Books, Amherst, NY.pl
dc.referencesLoftus John W. (2014), The Slave Is the Owner’s Property. Christianity and the Savagery of Slavery, [w:] John W. Loftus (ed.), Christianity Is not Great. How Faith Fails, Prometheus Books, Amherst, NY, s. 170–196.pl
dc.referencesLoftus John W. (2016), Unapologetic. Why Philosophy of Religion Must End, Pitchstone Publishing, Charlottesville, VA.pl
dc.referencesLoftus John W. (ed.), (2010), The Christian Delusion. Why Faith Fails, Prometheus Books, Amherst, NY.pl
dc.referencesLoftus John W. (ed.), (2011), The End of Christianity, Prometheus Books, Amherst, NY.pl
dc.referencesLoftus John W. (ed.), (2014), Christianity Is not Great. How Faith Fails, Prometheus Books, Amherst, NY.pl
dc.referencesLoftus John W. (ed.), (2016), Christianity in the Light of Science, Prometheus Books, Amherst, NY.pl
dc.referencesMyers PZ (2011), Atheism ≠ fascism, „Pharyngula”, June 12, [online:] http://scienceblogs.com/pharyngula/2011/06/12/atheism-fascism (dostęp: 18 lipca 2018).pl
dc.referencesMyers PZ (2013), The Happy Atheist, Pantheon, New York.pl
dc.referencesOnfray Michel (2011), An Atheist Manifesto. The Case against Christianity, Judaism, and Islam, Arcade, New York.pl
dc.referencesPinker Steven (2002), The Blank Slate. The Modern Denial of Human Nature, Penguin, New York.pl
dc.referencesPinker Steven (2011), The Better Angels of Our Nature. Why Violence Has Declined, Viking Penguin, New York.pl
dc.referencesPinker Steven (2018), Enlightenment Now: The Case for Reason, Science, Humanism, and Progress, Viking, New York.pl
dc.referencesShermer Michael (2003), How We Believe. Science, Skepticism and the Search for God, 2nd edition, Henry Holt, New York.pl
dc.referencesShermer Michael (2004), The Science of Good and Evil: Why People Cheat, Gossip, Care, Share, and Follow the Golden Rule, Henry Holt, New York.pl
dc.referencesShermer Michael (2006), Why Darwin Matters, Henry Holt, New York.pl
dc.referencesShermer Michael (2011), The Believing Brain, Henry Holt, New York.pl
dc.referencesShermer Michael (2015), The Moral Arc: How Science Leads Humanity Toward Truth, Justice, and Freedom, Henry Holt, New York.pl
dc.referencesShermer Michael (2017), Scientific Naturalism: A Manifesto for Enlightenment Humanism, „Theology and Science”, vol. 15, s. 220–230.pl
dc.referencesShermer Michael (2018), Heavens on Earth: The Scientific Search for the Afterlife, Immortality, and Utopia, Henry Holt, New York.pl
dc.referencesStenger Victor (1988), Not by Design. The Origin of the Universe, Prometheus Books, Amherst, NY.pl
dc.referencesStenger Victor (2003), Has Science Found God? The Latest Results in the Search for Purpose in the Universe, Prometheus Books, Amherst, NY.pl
dc.referencesStenger Victor (2007), God: The Failed Hypothesis–How Science Shows That God Does Not Exist, Prometheus Books, Amherst, NY.pl
dc.referencesStenger Victor (2009), The New Atheism. Taking a Stand for Science and Reason, Prometheus Books, Amherst, NY.pl
dc.referencesStenger Victor (2011), The Fallacy of Fine-Tuning. Why the Universe is not Designed for Us, Prometheus Books, Amherst, NY.pl
dc.referencesStenger Victor (2012), God and the Folly of Faith. The Incompatibility of Science and Religion, Prometheus Books, Amherst, NY.pl
dc.referencesStenger Victor (2013), God and the Atom, Prometheus Books, Amherst, NY.pl
dc.referencesStenger Victor (2014a), A Defense of New Atheism. A Reply to Massimo Pigliucci, „Science, Religion and Culture”, vol. 1 (1), s. 4–9.pl
dc.referencesStenger Victor (2014b), God and the Multiverse. Humanity’s Expanding View of the Cosmos, Prometheus Books, Amherst, NY.pl
dc.referencesThomson J. Anderson, Aukofer Clare (2011), Why We Believe in God(s). A Concise Guide to the Science of Faith, foreword by R. Dawkins, Pitchstone Publishing, Charlottesville.pl
dc.referencesWarraq Ibn (1995), Why I Am not a Muslim, Prometheus Books, Amherst, NY.pl
dc.referencesWarraq Ibn (ed.), (2003), Leaving Islam. Apostates Speak Out, Prometheus Books, Amherst, NY.pl
dc.referencesAerts Diederik, Apostel L., De Moor Bart, Hellemans Staf, Maex Edel, Van Belle Hubert (1994), World Views. From fragmentation to integration, VUB Press, Brussels.pl
dc.referencesAlexander Richard D. (1987), The Biology of Moral Systems, Aldine de Gruyter, Hawthorne, NY.pl
dc.referencesAmarasingam Amarnath (ed.), (2010), Religion and the New Atheism. A Critical Appraisal, Brill, Leiden.pl
dc.referencesAntony Louise M. (ed.), (2007), Philosophers without Gods. Meditations on Atheism and the Secular Life, Oxford University Press, Oxford.pl
dc.referencesAnzelm z Canterbury (1992), Monologion. Proslogion, przeł. Tadeusz Włodarczyk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl
dc.referencesArmstrong Karen (2000), Islam. A Short History, Modern Library, New York.pl
dc.referencesArnhart Larry (1998), Darwinian Natural Right: The Biological Ethics of Human Nature, State University of New York Press, Albany, NY.pl
dc.referencesAronson Ronald (2008), Living without God. New Directions for Atheists, Agnostics, Secularists, and the Undecided, Counterpoint, Berkeley.pl
dc.referencesAtran Scott (2004), In Gods We Trust. The Evolutionary Landscape of Religion, Oxford University Press, Oxford.pl
dc.referencesAtran Scott (2006), Beyond Belief: Further discussion, Edge.org, [online:] https://www.edge.org/discourse/bb.html (dostęp: 19 lutego 2016).pl
dc.referencesAxelrod Robert (1984), The Evolution of Cooperation, Basic Books, New York.pl
dc.referencesAyer Alfred J. (ed.), (1959), Logical Positivism, Free Press, Glencoe, Ill.pl
dc.referencesBaggini Julian (2003), Atheism. A Very Short Introduction, Oxford University Press, Oxford.pl
dc.referencesBaggini Julian (2006), The Rise, Fall and Rise Again of Secularism, „Public Policy Research”, December 2005 – February 2006, s. 204–212.pl
dc.referencesBaggini Julian (2011), The Myth That Religion Is More About Practice Than Belief, „Guardian”, December 9, [online:] http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2011/dec/09/myth-religion-practice-belief (dostęp: 12 czerwca 2017).pl
dc.referencesBarbour Ian (1997), Religion and Science: Historical and Contemporary Issues, HarperSanFrancisco, San Francisco.pl
dc.referencesBarbour Ian (2000), When Science Meets Religion: Enemies, Strangers, or Partners?, HarperCollins, New York.pl
dc.referencesBarrett Justin L. (2004), Why Would Anyone Believe in God?, AltaMira Press, Lanham.pl
dc.referencesBayle Pierre (2000), Various Thoughts on the Occasion of A Comet, trans. Robert C. Bartlett, State University of New York Press, Albany NY.pl
dc.referencesBeck Ulrich (2010), A God of One’s Own. Religion’s Capacity for Peace and Potential for Violence, trans. Rodney Livingstone, Polity, Cambridge.pl
dc.referencesBehe Michael (1996), Darwin’s Black Box: The Biochemical Challenge to Evolution, Free Press, New York.pl
dc.referencesBell Daniel (1996), The Cultural Contradictions of Capitalism, Basic Books, New York.pl
dc.referencesBenson H., Dusek J.A., Sherwood J.B., Lam P., Bethea C.F. et al. (2006), Study of the Therapeutic Effects of Intercessory Prayer (STEP) in Cardiac Bypass Patients: A Multicenter Randomized Trial of Uncertainty and Certainty of Receiving Intercessory Prayer, „American Heart Journal”, vol. 151, nr 4, s. 934–942.pl
dc.referencesBerger Peter (1997), Święty baldachim. Elementy socjologicznej teorii religii, przeł. Włodzimierz Kurdziel, Nomos, Kraków.pl
dc.referencesBerger Peter (2014), How My Views Have Changed, A Conversation with Gregor Thurswaldner, „Lent”, vol. LXXVII, nr 3, s. 16–21, [online:] http://thecresset.org/2014/Lent/Thuswaldner_L14.html (dostęp: 19 października 2016).pl
dc.referencesBerlinski David (2009), The Devil’s Delusion. Atheism and Its Scientific Pretensions, Basic Books, New York.pl
dc.referencesBerman David (1990), A History of Atheism in Britain, Routledge, London.pl
dc.referencesBlackburn Simon (2011), Morality without God, „Prospect”, April, [online:] http://www.prospectmagazine.co.uk/magazine/blackburn-ethics-without-god-secularism-religion-sam-harris (dostęp: 5 marca 2017).pl
dc.referencesBlackburn Simon (2014), Mirror, Mirror. The Uses and Abuses of Self-Love, Princeton University Press, Princeton.pl
dc.referencesBlackmore Susan (2000), The Meme Machine, Oxford University Press, Oxford.pl
dc.referencesBloom Paul (2004), Descartes’ Baby: How the Science of Child Development Explains what Makes Us Human, Basic Books, New York.pl
dc.referencesBoghossian Peter (2013), A Manual for Creating Atheists, Pichstone Publishing, Durham.pl
dc.referencesBokwa Ignacy, Jagodziński Marek (red.), (2011), Wobec nowego ateizmu, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa.pl
dc.referencesBoroch Robert (2011), Przeciw memetyce, „Hybris”, nr 15, s. 62–99.pl
dc.referencesBoyer Pascal (1994), The Naturalness of Religious Ideas: A Cognitive Theory of Religion, University of California Press, Los Angeles, CA.pl
dc.referencesBoyer Pascal (2001), Religion Explained. The Evolutionary Origins of Religious Thought, Basic Books, New York.pl
dc.referencesBremmer Jan M. (2007), Atheism in Antiquity, [w:] Michael Martin (ed.), The Cambridge Companion to Atheism, Cambridge University Press, Cambridge, s. 11–26.pl
dc.referencesBrodie Richard (2009), Virus of the Mind. The New Science of the Meme, Hay House, London.pl
dc.referencesBroom Donald M. (2003), The Evolution of Morality and Religion, Cambridge University Press, Cambridge.pl
dc.referencesBuckley Michael J. (1987), At the Origins of Modern Atheism, Yale University Press, New Haven.pl
dc.referencesBuckley Michael J. (2009), Ateizm w sporze z religią, przeł. Małgorzata Frankiewicz, Wydawnictwo WAM, Kraków.pl
dc.referencesBuckman Robert (2002), Can We Be Good Without God?: Biology, Behavior, and the Need to Believe, Prometheus Books, Amherst, NY.pl
dc.referencesBudd Susan (1977), Varieties of Unbelief: Atheists and Agnostics in English Society, 1850–1960, Heinemann, London.pl
dc.referencesBullivant Stephen (2010), The New Atheism and Sociology: Why Here? Why Now? What Next?, [w:] Amarnath Amarasingam (ed.), Religion and the New Atheism. A Critical Appraisal, Brill, Leiden, s. 109–124.pl
dc.referencesBullivant Stephen, Ruse Michael (eds.), (2013), The Oxford Handbook of Atheism, Oxford University Press, Oxford.pl
dc.referencesCarnap Rudolf (1959), The Elimination of Metaphysics through Logical Analysis of Language, [w:] Alfred J. Ayer (ed.), Logical positivism, Free Press, Glencoe, Ill., s. 60–81.pl
dc.referencesCavalieri Paola, Singer Peter (eds.), (1993), The Great Ape Project, St. Martin’s Griffin, New York.pl
dc.referencesChwedeńczuk Bohdan (2000), Przekonania religijne, Spacja, Warszawa.pl
dc.referencesClarkson Kathleen J., Hawkin David J. (1978), Marx on Religion: The Influence of Bruno Bauer and Ludwig Feuerbach on His Thought and its Implications for the Christian-Marxist Dialogue, „Scottish Journal of Theology”, vol. 31, s. 533–555.pl
dc.referencesClifford William (1877), The Ethics of Belief, „Contemporary Review”, vol. 29, s. 289–309.pl
dc.referencesConesa F. (2011), El nuevo ateismo: exposicion y analisis, „Scripta Theologica”, vol. 43, s. 547–592.pl
dc.referencesConverse Raymond (2003), Atheism as a Positive Social Force, Algora, New York.pl
dc.referencesCopson Andrew, Grayling A.C. (eds.), (2015), The Wiley Blackwell Handbook of Humanism, Wiley-Blackwell, Chichester.pl
dc.referencesCotter Christopher R. (2011), Consciousness Raising: The Critique, Agenda, and Inherent Precariousness of Contemporary Anglophone Atheism, „International Journal for the Study New Religions”, vol. 2, nr 1, s. 77–103.pl
dc.referencesCotter Christopher R., Quadrio Philip Andrew, Tuckett Jonathan (eds.), (2017), New Atheism: Critical Perspectives and Contemporary Debates, Springer, Dordrecht.pl
dc.referencesCraig James A. (2010), The Religion Virus, O Press, London.pl
dc.referencesCraig William Lane (1979), The Kalam Cosmological Argument, Macmillan, London.pl
dc.referencesCraig William Lane (1980), The Cosmological Argument from Plato to Leibniz, Macmillan, London.pl
dc.referencesCrane Tim (2017), The Meaning of Belief. Religion from an Atheist’s Point of View, Harvard University Press, Cambridge, MA.pl
dc.referencesDarwin Charles (1993), The Correspondence of Charles Darwin, vol. 8: 1860, Cambridge University Press, Cambridge.pl
dc.referencesDarwin Charles (2001), O powstawaniu gatunków drogą doboru naturalnego, przeł. Szymon Dickstein i Józef Nusbaum, De Agostini, Warszawa.pl
dc.referencesDavies Brian (2011), The New Atheism: Its Virtues and Its Vices, „New Blackfriars”, vol. 92, nr 1037, s. 18–34.pl
dc.referencesDecety Jean et al. (2015), The Negative Association between Religiousness and Children’s Altruism across the World, „Current Biology”, vol. 26, nr 22, s. 2951–2955.pl
dc.referencesDe Cruz Helen (2017), Religion and Science, [w:] The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Spring 2017 Edition), Edward N. Zalta (ed.), [online:] https://plato.stanford.edu/archives/spr2017/entries/religion-science (dostęp: 19 stycznia 2016).pl
dc.referencesDembski William A. (1998), The Design Inference: Eliminating Chance Through Small Probabilities, Cambridge University Press, Cambridge.pl
dc.referencesDembski William A. (1999), Intelligent Design: The Bridge between Science and Theology, InterVarsity Press, Downers Grove, IL.pl
dc.referencesDembski William A. (2002), No Free Lunch: Why Specified Complexity Cannot Be Purchased without Intelligence, Rowman & Littlefield, Lanham, MD.pl
dc.referencesDescartes René (2001), Medytacje o pierwszej filozofii. Zarzuty uczonych mężów i odpowiedzi autora, Antyk, Kęty.pl
dc.referencesDesmond Adrian, Moore James (2009), Darwin’s Sacred Cause. Race, Slavery, and the Question of Human Origins, Penguin, London.pl
dc.referencesDickson Rory (2010), Religion as Phantasmagoria: Islam in the End of Faith, [w:] Amarnath Amarasingam (ed.), Religion and the New Atheism. A Critical Appraisal, Brill, Leiden, s. 37–54.pl
dc.referencesDistin Kate (2005), The Selfish Meme. A Critical Reassessment, Cambridge University Press, Cambridge.pl
dc.referencesDworkin Ronald (2013), Religion without God, Harvard University Press, Cambridge, MA.pl
dc.referencesEagleton Terry (1991), Ideology. An introduction, Verso, London & New York.pl
dc.referencesEagleton Terry (2006), Lunging, Flailing, Mispunching, „London Review of Books”, vol. 28, nr 20, s. 32–34.pl
dc.referencesEagleton Terry (2009), Reason, Faith, and Revolution. Reflections on the God Debate, Yale University Press, New Haven & London.pl
dc.referencesEveritt Nicholas (2004), The Non-Existence of God, Routledge, London.pl
dc.referencesFalcioni Ryan C. (2010), Is God a Hypothesis? The New Atheism, Contemporary Philosophy of Religion, and Philosophical Confusion, [w:] Amarnath Amarasingam (ed.), Religion and the New Atheism. A Critical Appraisal, Brill, Leiden, s. 203–224.pl
dc.referencesFinger Anja (2017), Four Horsemen (and a Horsewoman): What Gender Is New Atheism?, [w:] Christopher R. Cotter, Philip Andrew Quadrio, Jonathan Tuckett (eds.), New Atheism: Critical Perspectives and Contemporary Debates, Springer, Dordrecht, s. 155–170.pl
dc.referencesForrest Barbara (2011), Methodological Naturalism and Philosophical Naturalism: Clarifying the Connection, „Philo”, vol. 3, s. 7–29.pl
dc.referencesFrancione Gary L. (2012), New Atheism, Moral Realism, and Animal Rights: Some Preliminary Reflections, „Animal Rights: The Abolitionist Approach”, April 15, [online:] http://www.abolitionistapproach.com/new-atheism-and-animal-ethics-some-reflections/#.WBtRhy3hDIV (dostęp: 3 listopada 2016).pl
dc.referencesGajda Janina (1989), Sofiści, Wiedza Powszechna, Warszawa.pl
dc.referencesGarrett Aaron (2000), Hume’s Revised Racism Revisited, „Hume Studies”, vol. XXVI, nr 1, s. 171–178.pl
dc.referencesGeisert Paul, Futrell Mynga (2004), ‘The Brights’ net – who are the Brights?, „The Brights’ Net”, February, [online:] http://www.the-brights.net/vision/essays/futrell_geisert_who.html.pl
dc.referencesGodfrey-Smith Peter (2007), Conditions for Evolution by Natural Selection, „Journal of Philosophy”, vol. 104, s. 489–516.pl
dc.referencesGoldberg Michelle (2006), Kingdom Coming: The Rise of Christian Nationalism, W.W. Norton, New York.pl
dc.referencesGoldhagen Daniel (1996), Hitler’s Willing Executioners: Ordinary Germans and the Holocaust, Knopf, New York.pl
dc.referencesGould Stephen Jay (1999), Rocks of Ages. Science and Religion in the Fullness of Life, Ballantine Books, New York.pl
dc.referencesGrabarczyk Paweł, Sieczkowski Tomasz (2017), Nieoczywiste powroty religijności, [w:] Tomasz Sieczkowski, Paweł Grabarczyk (red.), Granice sacrum. Wymiary religijności w myśli współczesnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 7–15.pl
dc.referencesGutowski Piotr (2012), Czym jest „nowy ateizm”, [w:] Marek Słomka (red.), Nauki przyrodnicze a nowy ateizm, Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 7–45.pl
dc.referencesEveritt Nicholas (2004), The Non-Existence of God, Routledge, London & New York.pl
dc.referencesHabermas Jürgen (2003), The Future of Human Nature, Cambridge University Press, Cambridge.pl
dc.referencesHabermas Jürgen (2010), An Awareness of What is Missing. Faith and Reason in a Post-secular Age, Polity, Cambridge.pl
dc.referencesHabermas Jürgen, Ratzinger Joseph (2006), The Dialectics of Secularization: On Reason and Religion, ed. F. Schuller, Ignatius Press, San Francisco.pl
dc.referencesHall Harriet (2014), Christianity Can Be Hazardous to Your Health, [w:] John W. Loftus (ed.), Christianity Is not Great. How Faith Fails, Prometheus Books, Amherst, NY, s. 295–322.pl
dc.referencesHarris Ian (ed.), (2010), Buddhism and Politics in Twentieth Century Asia, Bloomsbury, London.pl
dc.referencesHayes Steven C., Hayes Linda J., Reese Hayne W. (1988), Finding the Philosophical Core. A Review of Stephen C. Pepper’s “World Hypotheses: A Study in Evidence”, „Journal of the Experimental Analysis of Behavior”, vol. 50, nr 1, s. 97–111.pl
dc.referencesHaught James (1990), Holy Horrors, Prometheus Books, Amherst, NY.pl
dc.referencesHaught John F. (2008), God and the New Atheism. A Critical Response to Dawkins, Harris, and Hitchens, Westminster John Knox Press, Louisville.pl
dc.referencesHaught John F. (2012), Science, Faith and the New Atheism, [w:] Marek Słomka (red.), Nauki przyrodnicze a nowy ateizm, Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 141–149.pl
dc.referencesHauser Marc (2006), Moral Minds: How Nature Designed a Universal Sense of Right and Wrong, HarperCollins, New York.pl
dc.referencesHauser Marc, Singer Peter (2006), Morality without Religion, „Project Syndicate”, May 17, [online:] http://www.qcc.cuny.edu/socialsciences/ppecorino/intro_text/Chapter%208%20Ethics/Reading-Morality-without-Religion.htm (dostęp: 22 sierpnia 2014).pl
dc.referencesHedges Chris (2006), American Fascists: The Christian Right and the War on America, Free Press, New York.pl
dc.referencesHeidegger Martin (1997), Drogi lasu, przeł. Jerzy Gierasimiuk, Fundacja Aletheia, Warszawa.pl
dc.referencesHeller Michał (2011), Filozofia przypadku. Kosmiczna fuga z preludium i codą, Copernicus Center Press, Kraków.pl
dc.referencesHerda Justyna (2012), Can a Scientist Be an Atheist? The Phenomenon of Richard Dawkins, [w:] Marek Słomka (red.), Nauki przyrodnicze a nowy ateizm, Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 131–140.pl
dc.referencesHinde Robert (1999), Why Gods Persist. A Scientific Approach to Religion, Routledge, London.pl
dc.referencesHinde Robert (2002), Why Good is Good: The Sources of Morality, Routledge, London.pl
dc.referencesHolbach Paul (1955), Zdrowy rozsądek, [w:] Jean Meslier, Testament, przeł. Zbigniew Bieńkowski, PWN, Warszawa.pl
dc.referencesHorkheimer Max, Adorno Theodor W. (1994), Dialektyka Oświecenia, przeł. Małgorzata Łukasiewicz, IFiS PAN, Warszawa.pl
dc.referencesHudson Wayne (2009), The English Deists, Pickering & Chatto, London.pl
dc.referencesHume David (1955), Eseje, przeł. Teresa Tatarkiewicz, PWN, Warszawa.pl
dc.referencesHume David (1962), Dialogi o religii naturalnej. Naturalna historia religii, przeł. Anna Hochfeldowa, PWN, Warszawa.pl
dc.referencesHuxley Thomas Henry (1894), Science and Christian Tradition, Macmillan, London.pl
dc.referencesHyman Gavin (2007), Atheism in Modern History, [w:] Michael Martin (ed.), The Cambridge Companion to Atheism, Cambridge University Press, Cambridge, s. 27–46.pl
dc.referencesHyman Gavin (2010), A Short History of Atheism, I. B. Tauris, London.pl
dc.referencesIsrael Jonathan I. (2001), Radical Enlightenment. Philosophy and the making of Modernity 1650–1750, Oxford University Press, Oxford.pl
dc.referencesJan Paweł II (1996), Message to Pontifical Academy of Sciences, „Catholic Information Network”, October 22, [online:] http://www.cin.org/jp2evolu.html (dostęp: 2 lutego 2017).pl
dc.referencesJan Paweł II (1998), Fides et ratio, „La Santa Sede”, [online:] http://w2.vatican.va/content/john-paul-ii/pl/encyclicals/documents/hf_jp-ii_enc_14091998_fideset-ratio.htm (dostęp: 20 października 2016).pl
dc.referencesJaspers Karl (2011), The Origin and Goal of History, Routledge, London.pl
dc.referencesJesseph Douglas M. (2002), Hobbes’s Atheism, „Midwest Studies in Philosophy”, vol. XXVI, s. 140–166.pl
dc.referencesKant Immauel (2001), Krytyka czystego rozumu, przeł. Roman Ingarden, Antyk, Kęty.pl
dc.referencesKant Immanuel (2012), Dzieła zebrane, t. VI, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń.pl
dc.referencesKatz Leonard D. (ed.), (2000), Evolutionary Origins of Morality: Cross-Disciplinary Perspectives, Imprint Academic, Bowling Green, OH.pl
dc.referencesKettell Steven (2013), Faithless. The Politics of New Atheism, „Secularism and Nonreligion”, vol. 2, s. 61–78.pl
dc.referencesKeysar Ariela, Navarro-Rivera Juhem (2013), A World of Atheism: Global demographics, [w:] The Oxford Handbook of Atheism, S. Bullivant i M. Ruse (eds), Oxford University Press, Oxford, s. 553–586.pl
dc.referencesKochan Jerzy (2015), De non existentia Dei, czyli o nieistnieniu Boga, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.pl
dc.referencesKrakauer Jon (2004), Under the Banner of Heaven: A Story of Violent Faith, Anchor Books, New York.pl
dc.referencesKucharczyk Janusz (2013), Nowy ateizm, „Rocznik Teologiczny”, vol. LV, nr 1–2, s. 219–253.pl
dc.referencesKurtz Paul (1988), Forbidden Fruit: The Ethics of Humanism, Prometheus Books, Amherst, NY.pl
dc.referencesLeDrew Stephen (2016), The Evolution of Atheism, Oxford University Press, Oxford.pl
dc.referencesLee Lois (2017), Vehicles of New Atheism: The Atheist Bus Campaign, Non-religious Representations and Material Culture, [w:] Christopher R. Cotter, Philip Andrew Quadrio, Jonathan Tuckett (eds.), New Atheism: Critical Perspectives and Contemporary Debates, Springer, Dordrecht, s. 69–86.pl
dc.referencesLe Poidevin Robin (1996), Arguing for Atheism: An Introduction to the Philosophy of Religion, Routledge, New York.pl
dc.referencesLindstrom Lamont (1993), Cargo Cult: Strange Stories of Desire From Melanesia and Beyond, University of Hawai’i Press, Honolulu.pl
dc.referencesLinker Damon (2006), The Theocons: Secular America Under Siege, Anchor, New York.pl
dc.referencesLocke John (1963), List o tolerancji, przeł. Leon Joachimowicz, PWN, Warszawa.pl
dc.referencesLohfink Gerhard (2009), Jakie argumenty ma nowy ateizm? Krytyczna dyskusja, przeł. Jerzy Machnacz, TUM, Wrocław.pl
dc.referencesMackie J.L. (1982), The Miracle of Theism: Arguments for and against the Existence of God, Clarendon Press, Oxford.pl
dc.referencesManson Neil (ed.), (2003), God and Design: The Teleological Argument and Modern Science, Routledge, New York.pl
dc.referencesMarcuse Herbert (2004), Some Social Implications of Modern Technology, [w:] Douglas Kellner (ed.), Technology, War and Fascism: Collected Papers of Herbert Marcuse, t. I, Routledge, London & New York.pl
dc.referencesMarks Karol (1949), Przyczynek do krytyki heglowskiej filozofii prawa, [w:] Karol Marks i Fryderyk Engels, Wybrane pisma filozoficzne 1844–1846, Książka i Wiedza, Warszawa, [online:] https://www.marxists.org/polski/marks-engels/1843/krytyka-hegel-fil-prawa.htm (dostęp: 27 lutego 2017).pl
dc.referencesMarks Karol (1975), Tezy o Feuerbachu, [w:] Karol Marks, Fryderyk Engels, Dzieła, t. 3, Książka i Wiedza, Warszawa, s. 6–8.pl
dc.referencesMartin David (2012), Religion and Power. No Logos without Mythos, Ashgate, Farnham.pl
dc.referencesMartin Michael (1990), Atheism: A Philosophical Justification, Temple University Press, Philadelphia, PA.pl
dc.referencesMartin Michael (2002), Atheism, Morality, and Meaning, Prometheus Books, Amherst, NY.pl
dc.referencesMartin Michael (ed.), (2007), The Cambridge Companion to Atheism, Cambridge University Press, Cambridge.pl
dc.referencesMartin Michael, Monnier Ricki (eds.), (2003), The Impossibility of God, Prometheus Books, Amherst, NY.pl
dc.referencesMastiaux Björn (2017), New Atheism and the German Secularist Movement, [w:] Christopher R. Cotter, Philip Andrew Quadrio, Jonathan Tuckett (eds.), New Atheism: Critical Perspectives and Contemporary Debates, Springer, Dordrecht, s. 171–192.pl
dc.referencesMcCreight Jen (2012), How I Unwittingly Infiltrated the Boy’s Club & Why It’s Time for a New Wave of Atheism, „Freethought Blogs”, August 18, [online:] http://freethoughtblogs.com/blaghag/2012/08/how-i-unwittingly-infiltrated-theboys-club-why-its-time-for-a-new-wave-of-atheism (dostęp: 10 marca 2017).pl
dc.referencesMcGrath Alister (2004), The Twilight of Atheism. The Rise and Fall of Disbelief in the Modern World, Doubleday, New York.pl
dc.referencesMcGrath Alister (2005), Has Science Eliminated God? Richard Dawkins and the Meaning of Life, „Science and Christian Belief”, vol. 17, s. 115–135.pl
dc.referencesMcGrath Alister, McGrath Joanna (2007), Bóg nie jest urojeniem. Złudzenie Dawkinsa, przeł. Jerzy Wolak, WAM, Kraków.pl
dc.referencesMeister Chad (2009), Introducing Philosophy of Religion, Routledge, London.pl
dc.referencesMikołajczyk Hubert T. (2009), Rozum transwersalny, czyli o postmodernistycznym rozumieniu racjonalności, „Słupskie Studia Filozoficzne”, nr 8, s. 31–40.pl
dc.referencesMills David (2006), Atheist Universe, Ulyssess Press, Berkeley, CA.pl
dc.referencesMiłkowski Marcin (2008), Manifest kognitywistycznego religioznawstwa, „Etyka”, nr 41, s. 187–191.pl
dc.referencesNall Jeff (2010), Disparate Destinations, Parallel Paths: An Analysis of Contemporary Atheist and Christian Parenting Literature, [w:] Amarnath Amarasingam (ed.), Religion and the New Atheism. A Critical Appraisal, Brill, Leiden, s. 179–202.pl
dc.referencesNational Academy of Sciences (1998), Teaching about Evolution and the Nature of Science, National Academy of Sciences, Washington, DC.pl
dc.referencesNaugle David K. (2002), Worldview: The History of a Concept, William B. Eerdmans Publishing Company, Grand Rapids, MI–Cambridge, UK.pl
dc.referencesNicholson Peter (2008), Sofiści, [w:] David Boucher, Paul Kelly (red.), Myśliciele polityczni. Od Sokratesa do współczesności, przeł. Alicja Dąbrowska i Tomasz Sieczkowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 37–59.pl
dc.referencesNielsen Kai (2005), Atheism & Philosophy, Prometheus Books, Amherst, NY.pl
dc.referencesNietzsche Friedrich (1906–1907), Wiedza radosna, przeł. Leopold Staff, nakł. Jakóba Mortkowicza, Warszawa.pl
dc.referencesNumbers Ronald (1992), The Creationists: The Evolution of Scientific Creationism, Alfred A. Knopf, New York.pl
dc.referencesOkin Susan Moller, Nussbaum Martha, Cohen Joshua, Howard Matthew (1999), Is Multiculturalism Bad for Women?, Princeton University Press, Princeton, NJ.pl
dc.referencesOppy Graham (2017), Whither New Atheism?, [w:] Christopher R. Cotter, Philip Andrew Quadrio, Jonathan Tuckett (eds.), New Atheism: Critical Perspectives and Contemporary Debates, Springer, Dordrecht, s. 15–31.pl
dc.referencesPabjan Tadeusz (2016), Anatomia konfliktu między nowym ateizmem a teologią nauki, Copernicus Center Press, Kraków.pl
dc.referencesPaley William (2008), Natural Theology or Evidences of the Existence and Attributes of the Deity, collected from the appearances of nature, ed. Matthew D. Eddy i David Knight, Oxford University Press, Oxford.pl
dc.referencesParfit Derek (1984), Reasons and Persons, Oxford University Press, Oxford.pl
dc.referencesPascal Blaise (1921), Myśli, przeł. Tadeusz Żeleński (Boy), Księgarnia św. Wojciecha, Poznań.pl
dc.referencesPaszewski Andrzej (2012), Nauka a religia w XXI wieku, [w:] Marek Słomka (red.), Nauki przyrodnicze a nowy ateizm, Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 47–60.pl
dc.referencesPataki Tamas (2017), The Missing Element in New Atheist Critiques of Religion, [w:] Christopher R. Cotter, Philip Andrew Quadrio, Jonathan Tuckett (eds.), New Atheism: Critical Perspectives and Contemporary Debates, Springer, Dordrecht, s. 117–136.pl
dc.referencesPennock Robert T. (ed.), (2001), Intelligent Design Creationism and Its Critics. Philosophical, Theological, and Scientific Perspectives, The MIT Press, Cambridge, MA.pl
dc.referencesPepliński Marek (2012), Balet Dawkinsa w ogrodzie teologii. Uwagi krytyczne w sprawie racjonalności głównych twierdzeń dotyczących wymiaru poznawczego twierdzeń o Bogu, zawartych w książce Richarda Dawkinsa Bóg urojony. Cz. I, „Filo-Sofija”, nr 18, s. 293–322.pl
dc.referencesPepliński Marek (2014), Balet Dawkinsa w ogrodzie teologii. Uwagi krytyczne w sprawie racjonalności głównych twierdzeń dotyczących wymiaru poznawczego twierdzeń o Bogu, zawartych w książce Richarda Dawkinsa Bóg urojony. Cz. II, „Filo-Sofija”, nr 25, s. 355–376.pl
dc.referencesPepper Stephen C. (1942), World Hypotheses. A Study in Evidence, University of California Press, Berkeley & Los Angeles.pl
dc.referencesPerakh Mark (2004), Unintelligent Design, Prometheus Books, Amherst, NY.pl
dc.referencesPeterson Gregory (2010), Ethics, Out-Group Altruism, and the New Atheism, [w:] Amarnath Amarasingam (ed.), Religion and the New Atheism. A Critical Appraisal, Brill, Leiden, s. 159–178.pl
dc.referencesPhillips Kevin (2004), American Theocracy: The Peril and Politics of Radical Religion, Oil, and Borrowed Money in the 21st Century, Viking, New York.pl
dc.referencesPigliucci Massimo (2013), New Atheism and the scientistic turn in the atheism movement, „Midwest Studies in Philosophy”, vol. 37, s. 142–153.pl
dc.referencesPigliucci Massimo (2014), A Muddled Defense of New Atheism: On Stenger’s Response, „Science, Religion, & Culture”, vol. 1, nr 1, s. 10–14.pl
dc.referencesPlantinga Alvin (1974), The Nature of Necessity, Oxford University Press, Oxford.pl
dc.referencesPlantinga Alvin, Tooley Michael (2008), Knowledge of God, Blackwell Publishing, Oxford.pl
dc.referencesPleszczyński Jan (2012), Czy racjonalna debata „teistów” i „nowych ateistów” jest możliwa?, [w:] Marek Słomka (red.), Nauki przyrodnicze a nowy ateizm, Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 151–168.pl
dc.referencesPowell L., Shahabi L., Thoresen C. (2003), Religion and Spirituality: Linkages to Physical Health, „American Psychologist”, vol. 58, s. 36–52.pl
dc.referencesProvan Iain (2013), Convenient Myths: The Axial Age, Dark Green Religion, and the World That Never Was, Baylor University Press, Waco, TX.pl
dc.referencesQuadrio Philip Andrew (2017), Collateral Damage, [w:] Christopher R. Cotter, Philip Andrew Quadrio, Jonathan Tuckett (eds.), New Atheism: Critical Perspectives and Contemporary Debates, Springer, Dordrecht, s. 87–116.pl
dc.referencesRay Darrel W. (2009), The God Virus. How Religion Infects Our Lives and Culture, IPC Press, Bonner Springs.pl
dc.referencesRay Darrel W. (2014), Secular Sexuality. A Direct Challenge to Christianity, [w:] John W. Loftus (ed.), Christianity Is not Great. How Faith Fails, Prometheus Books, New York, s. 412–430.pl
dc.referencesRecker Doren (2017), Faith, Belief, and the Compatibility of Religion and Science, „Zygon. Journal of Religion and Science”, vol. 52, nr 1, s. 212–231.pl
dc.referencesRectenwald Michael (2016), Nineteenth-Century British Secularism. Science, Religion, and Literature, Palgrave Macmillan, New York.pl
dc.referencesReitan Eric (2009), Is God a Delusion? A Reply to Religion’s Cultured Despisers, Wiley-Blackwell, Chichester.pl
dc.referencesRichardson Henry S. (2017), Some Tips about What We’re (Not) Looking For, „Ethics”, vol. 128, nr 1, s. 1–5.pl
dc.referencesRicherson Peter J., Boyd Robert (2005), Not by Genes Alone. How Culture Transformed Human Evolution, University of Chicago Press, Chicago.pl
dc.referencesRoss Hugh (1995), The Creator and the Cosmos: How the Greatest Scientific Discoveries of the Century Reveal God, Navpress, Colorado Springs.pl
dc.referencesRoszak Piotr, Conesa Francisco (2014), Nowy ateizm: czy rzeczywiście nowy? Analiza argumentów i wyzwań dla współczesnej teologii, „Teologia i Człowiek”, vol. 25, nr 1, s. 79–100.pl
dc.referencesRuse Michael (2015), Atheism. What Everyone Needs to Know, Oxford University Press, Oxford.pl
dc.referencesRusek Damian (2017), Victora Stengera naukowa hipoteza Boga, [w:] Tomasz Sieczkowski, Paweł Grabarczyk (red.), Granice sacrum. Wymiary religijności w myśli współczesnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 177–190.pl
dc.referencesRussell Bertrand (1956), Dlaczego nie jestem chrześcijaninem, przeł. Amelia Kurlandzka, Książka i Wiedza, Warszawa.pl
dc.referencesRussell Paul (2008), The Riddle of Hume’s Treatise, Oxford University Press, Oxford.pl
dc.referencesSchellenberg John L. (1993), Divine Hiddenness and Human Reason, Cornell University Press, Ithaca, NY.pl
dc.referencesSchellenberg John L. (2015), Hiddenness Argument, Oxford University Press, Oxford.pl
dc.referencesSchönborn Christoph (2005), Finding Design in Nature, „The New York Times”, July 7, [online:] http://www.nytimes.com/2005/07/07/opinion/finding-design-in-nature.html (dostęp: 12 marca 2017).pl
dc.referencesSeymour Richard (2013), Unhitched. The Trial of Christopher Hitchens, Verso, London.pl
dc.referencesSheiman Bruce (2009), An Atheist Defends Religion, Alpha Books, New York.pl
dc.referencesShelley Percy B. (1915), The Necessity of Atheism, [w:] Selected Prose Works of Shelley, Watts & Co, London.pl
dc.referencesShennan Stephen (2002), Genes, Memes and Human History: Darwinian Archaeology and Cultural Evolution, Thames & Hudson, London.pl
dc.referencesSieczkowski Tomasz (2012), Nowy ateizm i jego wróg, „Hybris”, nr 19, s. 33–57.pl
dc.referencesSieczkowski Tomasz (2014a), Sekularyzmy. Uwagi o Charlesa Taylora redefinicji sekularyzmu, [w:] Dominika Kotuła, Agata Piórkowska, Andrzej Poterała (red.), Narracje postkryzysowe w humanistyce, Wydawnictwo UWM, Olsztyn, s. 105–119.pl
dc.referencesSieczkowski Tomasz (2014b), Nieuczeni w piśmie. Próba obrony teologicznej ignorancji nowych ateistów, „Nauka”, nr 2, s. 119–134.pl
dc.referencesSieczkowski Tomasz (2015), Suma wszystkich instynktów. Hume, nawyk i naturalizacja religii, „Hybris”, nr 31, s. 37–57.pl
dc.referencesSieczkowski Tomasz (2017a), David Hume. Krytyka episteologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl
dc.referencesSieczkowski Tomasz (2017b), New Atheism and Secularism, [w:] Dawid Misztal (red.), Europa w kryzysie, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, w druku.pl
dc.referencesSieczkowski Tomasz (2017c), The Sociopolitical Dimension of the Neoatheistic Worldview, „Prace Kulturoznawcze”, vol. 21, nr 1, s. 65–78.pl
dc.referencesSieczkowski Tomasz (2017d), Rawls, Rorty, etnocentryzm i miejsce religii, [w:] Tomasz Sieczkowski, Paweł Grabarczyk (red.), Granice sacrum. Wymiary religijności w myśli współczesnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 67–87.pl
dc.referencesSłomka Marek (red.), (2012), Nauki przyrodnicze a nowy ateizm, Wydawnictwo KUL, Lublin.pl
dc.referencesD’Souza Dinesh (2009), Life after Death: The Evidence, Regnery, Washington, DC.pl
dc.referencesStahl William A. (2010), One-Dimensional Rage: The Social Epistemology of the New Atheism and Fundamentalism, [w:] Amarnath Amarasingam (ed.), Religion and the New Atheism. A Critical Appraisal, Brill, Leiden, s. 97–108.pl
dc.referencesStarzyński Mikołaj (2015), Nowy Ateizm. Analiza krytyczna, Nomos, Kraków.pl
dc.referencesStewart Robert B. (2008), The Future of Atheism: An Introductory Appraisal, [w:] The Future of Atheism: Alister McGrath & Daniel Dennett in Dialogue, ed. Robert B. Stewart, SPCK, London, s. 1–16.pl
dc.referencesStromberg Roland N. (1979), Marxism and Religion, „Studies in Soviet Thought”, vol. 19, s. 209–217.pl
dc.referencesSzocik Konrad (2014), Ateizm filozoficzny. Zarys historii i krytyka neotomistyczna, Nomos, Kraków.pl
dc.referencesSzocik Konrad (2016), Religia jako biologiczna adaptacja, „Przegląd Religioznawczy”, nr 2 (260), s. 185–199.pl
dc.referencesSzwed Antoni (2014), Johna Locke’a koncepcja tolerancji jako reakcja na zasadę „cuius regio, eius religio”, „Roczniki Filozoficzne”, vol. LXII, nr 4, s. 65–85.pl
dc.referencesTalmont-Kamiński Konrad (2013), Religion as Magical Ideology: How the Supernatural Reflects Rationality, Acumen Publishing, Durham.pl
dc.referencesTaylor Charles (2007), A Secular Age, Harvard University Press, Cambridge, MA.pl
dc.referencesThrower James (2000), Western Atheism: A Short History, Prometheus Books, New York.pl
dc.referencesToulmin Stephen (1992), Cosmopolis. The Hidden Agenda of Modernity, Chicago University Press, Chicago.pl
dc.referencesTrompf Garry W. (2017), Onfray’s Popular Atheological Manifesto: A Philosophical Estimate, [w:] Christopher R. Cotter, Philip Andrew Quadrio, Jonathan Tuckett (eds.), New Atheism: Critical Perspectives and Contemporary Debates, Springer, Dordrecht, s. 137–154.pl
dc.referencesTuchańska Barbara (2006), O Sokalu z Bricmontem, Latourze i o tym, co z tego (nie) wynika, „Nauka”, nr 1, s. 93–111.pl
dc.referencesUnderhill James W. (2009), Humboldt, Worldview and Language, Edinburgh University Press, Edinburgh.pl
dc.referencesVidal Clément (2012), Metaphilosophical Criteria for Worldview Comparison, „Metaphilosophy”, vol. 43, nr 3, s. 306–347.pl
dc.referencesde Waal Frans B.M. (1996), Good Natured: The Origins of Right and Wrong in Humans and Other Animals, Harvard University Press, Cambridge, MS.pl
dc.referencesWatkin Christopher (2011), Difficult Atheism: Post-Theological Thinking in Alain Badiou, Jean-Luc Nancy and Quentin Meillassoux, Edinburgh University Press, Edinburgh.pl
dc.referencesWeinberg Steven (1999), A Designer Universe?, Physlink.com, [online:] http://www.physlink.com/Education/essay_weinberg.cfm (dostęp: 25 lutego 2016).pl
dc.referencesWelsch Wolfgang (1998), Nasza postmodernistyczna moderna, przeł. Roman Kubicki, Anna Zeidler-Janiszewska, Oficyna Naukowa, Warszawa.pl
dc.referencesWhitmarsh Tim (2015), Battling the Gods. Atheism in the Ancient World, Alfred A. Knopf, New York.pl
dc.referencesWilson David Sloan (2002), Darwin’s Cathedral. Evolution, Religion, and the Nature of Society, University of Chicago Press, Chicago.pl
dc.referencesWilson Edward O. (1975), Sociobiology: The New Synthesis, Harvard University Press, Cambridge, MA.pl
dc.referencesWilson Edward O. (1978), On Human Nature, Harvard University Press, Cambridge, MA.pl
dc.referencesWilson Edward O. (2002), The Future of Life, Vintage, New York.pl
dc.referencesWojtysiak Jacek (2012), Jak dyskutować z nowym (i nienowym) ateizmem?, [w:] Marek Słomka (red.), Nauki przyrodnicze a nowy ateizm, Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 169–192.pl
dc.referencesWoleński Jan (2004), Granice niewiary, Wydawnictwo Literackie, Kraków.pl
dc.referencesWolf Gary (2017), Kościół niewiernych, przeł. Agnieszka Kałowska i Damian Rusek, [w:] Tomasz Sieczkowski, Paweł Grabarczyk (red.), Granice sacrum. Wymiary religijności w myśli współczesnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 157–176.pl
dc.referencesWootton David, Hunter Michael (eds.), (1992), Atheism from the Reformation to the Enlightenment, Oxford University Press, Oxford.pl
dc.referencesWright Robert (1994), The Moral Animal: Why We Are the Way We Are: The New Science of Evolutionary Psychology, Vintage Books, New York.pl
dc.referencesYoung Matt, Edis Taner (2004), Why Intelligent Design Fails: A Scientific Critique of the New Creationism, Rutgers University Press, New Brunswick, NJ.pl
dc.referencesZuckerman Phil (2007), Atheism – Contemporary Numbers and Patterns, [w:] Michael Martin (ed.), Cambridge Companion to Atheism, Cambridge University Press, Cambridge, s. 47–65.pl
dc.referencesZuckerman Phil (2009), Atheism, Secularity, and Well-Being: How the Findings of Social Science Counter Negative Stereotypes and Assumptions, „Sociology Compass”, vol. 3, nr 6, s. 949–971.pl
dc.referencesZuckerman Phil (2011), Faith No More: Why People Reject Religion, Oxford University Press, Oxford.pl
dc.referencesZwierżdżyński Marcin K. (2014), Konstruowanie znaczeń religii w szkole. Analiza rzymskokatolickich, prawosławnych i zielonoświątkowych podręczników do katechezy w Polsce, Nomos, Kraków.pl
dc.referencesDawkins Richard (1997), Ślepy zegarmistrz, czyli Jak ewolucja dowodzi, że świat nie został zaplanowany, przeł. Antoni Hoffman, PIW, Warszawa.pl
dc.referencesDawkins Richard (2003), Samolubny gen, przeł. Marek Skoneczny, Prószyński i S-ka, Warszawa.pl
dc.referencesDawkins Richard (2007), Bóg urojony, przeł. Piotr Szwajcer, CiS, Warszawa.pl
dc.referencesDawkins Richard (2007), Fenotyp rozszerzony. Dalekosiężny gen, przeł. Joanna Gliwicz, Prószyński i S-ka, Warszawa.pl
dc.referencesDawkins Richard (2007), Rozplatanie tęczy. Nauka, złudzenia i apetyt na cuda, przeł. Monika Betley, Prószyński i S-ka, Warszawa.pl
dc.referencesDawkins Richard (2007), Rzeka genów. Darwinowski obraz życia, przeł. Marek Jannasz, CiS, Warszawa.pl
dc.referencesDawkins Richard (2008), Wspinaczka na szczyt nieprawdopodobieństwa, przeł. Małgorzata Pawlicka-Yamazaki, Prószyński i S-ka, Warszawa.pl
dc.referencesDawkins Richard (2010), Najwspanialsze widowisko świata. Świadectwa ewolucji, przeł. Piotr Szwajcer, CiS, Warszawa.pl
dc.referencesDawkins Richard (2012), Magia rzeczywistości. Skąd wiemy, co jest prawdziwe, przeł. Piotr Szwajcer, CiS, Warszawa.pl
dc.referencesDawkins Richard (2014), Kapłan diabła. Opowieści o nadziei, kłamstwie, nauce i miłości, przeł. Michał Lipa, Helion, Gliwice.pl
dc.referencesDawkins Richard (2016), Apetyt na cuda. Przepis na uczonego, przeł. Piotr Szwajcer, CiS, Warszawa.pl
dc.referencesDawkins Richard (2016), Światełko w mroku. Moje życie z nauką, przeł. Piotr Szwajcer, CiS, Warszawa.pl
dc.referencesDennett Daniel C. (1997), Natura umysłów, przeł. Witold Turopolski, CiS, Warszawa.pl
dc.referencesDennett Daniel C. (2007), Słodkie sny. Filozoficzne przeszkody na drodze do nauki o świadomości, przeł. Marcin Miłkowski, Prószyński i S-ka, Warszawa.pl
dc.referencesDennett Daniel C. (2008), Odczarowanie. Religia jako zjawisko naturalne, przeł. Barbara Stanosz, PIW, Warszawa.pl
dc.referencesDennett Daniel C. (2015), Dźwignie wyobraźni i inne narzędzia do myślenia, przeł. Łukasz Kurek, Copernicus Center Press, Kraków.pl
dc.referencesDennett Daniel C. (2016), Świadomość, przeł. Ewa Stokłosa, konsultacja i posłowie Marcin Miłkowski, Copernicus Center Press, Kraków.pl
dc.referencesDennett Daniel C., Plantinga Alvin (2014), Nauka i religia. Czy można je pogodzić?, przeł. Michał Furman, Łukasz Kwiatek, Copernicus Center Press, Kraków.pl
dc.referencesHarris Sam (2012), Koniec wiary. Religia, terror i przyszłość rozumu, przeł. Dariusz Jamrozowicz, Błękitna Kropka, Nysa.pl
dc.referencesHarris Sam (2012), Pejzaż moralny. W jaki sposób nauka może określać wartości, przeł. Piotr Szwajcer, CiS, Warszawa.pl
dc.referencesHarris Sam (2014), Przebudzenie. Duchowość bez religii, przeł. Jacek Żuławnik, Wydawnictwo Galaktyka, Łódź.pl
dc.referencesHitchens Christopher (2001), Misjonarska miłość. Matka Teresa w teorii i w praktyce, przeł. Andrzej Dominiczak, Prometeusz, Warszawa.pl
dc.referencesHitchens Christopher (2008), Thomas Paine. Prawa człowieka, przeł. Jan Dzierzgowski, Muza SA, Warszawa.pl
dc.referencesHitchens Christopher (2013), Śmiertelność, przeł. Radosław Madejski, Wydawnictwo Sonia Draga, Katowice.pl
dc.referencesHitchens Christopher (2014), bóg nie jest wielki. Jak religia wszystko zatruwa, przeł. Cezary Murawski, Wydawnictwo Sonia Draga, Katowice.pl
dc.referencesHitchens Christopher (2017), Listy do młodego kontestatora, przeł. Dariusz Żukowski, Karakter, Kraków.pl
dc.referencesHirsi Ali Ayaan (2009), Niewierna, przeł. Joanna Pierzchała, Świat Książki, Warszawa.pl
dc.referencesHirsi Ali Ayaan (2013), Nomadka, przeł. Elżbieta Krawczyk, Świat Książki, Warszawa.pl
dc.referencesHirsi Ali Ayaan (2016), Heretyczka, przeł. Jacek Żuławnik, Świat Książki, Warszawa.pl
dc.referencesPinker Steven (2015), Zmierzch przemocy. Lepsza strona naszej natury, przeł. Tomasz Bieroń, Zysk i S-ka, Warszawa.pl
dc.referencesStenger Victor (2018), Bóg. Błędna hipoteza, przeł. Tomasz Sieczkowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl
dc.identifier.doi10.18778/8142-088-4


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/