Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPawłowska, Beata
dc.date.accessioned2024-10-03T07:44:18Z
dc.date.available2024-10-03T07:44:18Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationPawłowska B., Praca nauczyciela w perspektywie badacza jakościowego: Mity a rzeczywistość, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020, https://doi.org/10.18778/8220-185-7pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8220-185-7
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/53301
dc.description.abstractAutorka monografii przybliża codzienność pracy nauczyciela widzianą oczami przedstawicieli tego zawodu. Oddaje głos nauczycielom i omawia realia ich pracy. Pokazuje trudności, z jakimi muszą się mierzyć, a które często są niezauważalne dla uczniów i ich rodziców oraz opinii publicznej. Opisuje pracę nauczyciela w kilku aspektach, na które składają się m.in.: czas pracy, system awansu zawodowego, system motywowania, w tym wynagrodzenie za pracę, system oceny pracy, a także kwalifikacje nauczycieli, wieloetatowość i nauczanie wielu przedmiotów oraz emocja dumy jako istotna w budowaniu motywacji wewnętrznej pracowników oświaty. W każdym rozdziale czytelnik znajdzie odniesienie do pewnego mitu dotyczącego pracy nauczyciela, a funkcjonującego w opinii publicznej i dyskursie społecznym. Książka stanowi głos w dyskusji praktyków i polityków edukacyjnych. Zachęca i inspiruje do dalszych eksploracji, poszukiwań i analiz. Dedykowana jest zarówno badaczom różnych dyscyplin nauki, jak i przedstawicielom środowisk pedagogicznych, nauczycielom, studentom kierunków społecznych i humanistycznych oraz reprezentantom organów prowadzących i nadzorujących pracę nauczycieli, politykom władz centralnych i lokalnych.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectpraca nauczycielapl_PL
dc.subjectnauczycielpl_PL
dc.subjectczas pracy nauczycielapl_PL
dc.subjectawans zawodowy nauczycielapl_PL
dc.subjectwynagrodzenie nauczycielipl_PL
dc.titlePraca nauczyciela w perspektywie badacza jakościowego: Mity a rzeczywistośćpl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Beata Pawłowska, Łódź 2020; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2020pl_PL
dc.page.number157pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Socjologii Organizacji i Zarządzaniapl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-186-4
dc.referencesAdams, J. Stacy (1963). Toward an understanding of inequity. Journal of Abnormal Psychology, 67, s. 422–436.pl_PL
dc.referencesAdler, Patricia A., Adler, Peter (1987). Membership Roles in Field Research. Newbury Park, CA: Sage Publications.pl_PL
dc.referencesArmstrong, Michael (2001). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Kraków: Oficyna Ekonomiczna, Dom Wydawniczy ABC.pl_PL
dc.referencesAronson, Elliot, Wilson, Timothy D., Akert, Robin M. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.pl_PL
dc.referencesAtkinson, John W. (1974). An Introduction to Motivation. Princeton, NJ: Van Nostrand.pl_PL
dc.referencesAtkinson, Paul, Hammersley, Martyn (1994). Ethnography and participant observation. W: Norman K. Denzin, Yvonne Lincoln (red.), Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks, CA–London: Sage Publications, s. 248–261.pl_PL
dc.referencesAverill, James R. (1991). Intellectual emotions. W: Charles D. Spielberger, Irwin G. Sarason, Zsuszanna Kulcsar, Guus L. van Heck (red.), Stress and Emotion: Anger, Anxiety and Curiosity, vol. 14. New York: Hemisphere, s. 3–16.pl_PL
dc.referencesBandura, Leszek (1956). Poglądy pedagogiczne Stanisława Staszica. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.pl_PL
dc.referencesBarnard, Chester I. (1938). The Functions of the Executive. Cambridge, MA: Harvard University Press.pl_PL
dc.referencesBarrett, Karen C., Campos, Joseph J. (1987). Perspectives on emotional development II: A functionalist approach to emotions. W: Joy D. Osofsky (red.), Handbook of Infant Development, 2nd ed. Oxford: Wiley, s. 555–578.pl_PL
dc.referencesBecker, Howard S., Geer, Blanche (1960). Participant observation: The analysis of qualitative field data. W: Richard N. Adams, Jack J. Preiss (red.), Human Organization Research: Field Relations and Techniques. Homewood, IL: Dorsey, s. 267–289.pl_PL
dc.referencesBednarska, Małgorzata (2009). Dlaczego ludzie zostają nauczycielami? Studium porównawcze ,,dawniej i dziś” na podstawie badań własnych. W: Stanisław Popek, Adam Winiarz (red.), Nauczyciel. Zawód, powołanie, pasja. Lublin: Wydawnictwo UMCS, s. 323–329.pl_PL
dc.referencesBnińska, Zofia, Grotowska-Leder, Jolanta, Kawka, Zdzisława, Krzyszkowski, Jerzy, Rokicka, Ewa, Taran, Marek, Falecki, Wojciech (1986). Nauczyciel o swojej pracy. Raport z badań. Łódź: Zakład Socjologii Ogólnej Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesBorkowska, Stanisława (1985). System motywowania w przedsiębiorstwie. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl_PL
dc.referencesBurawoy, Michael (1998). The extended case method. Sociological Theory, 16(1), s. 4–33.pl_PL
dc.referencesCackowski, Zdzisław (1986). Filozofia marksistowska: wybrane problemy. Warszawa: Wydawnictwo Książka i Wiedza.pl_PL
dc.referencesChomczyński, Piotr (2008). Mobbing w pracy z perspektywy interakcjonistycznej. Proces stawania się ofiarą. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesCollins, Randall (1975). Conflict Sociology: Toward an Explanatory Science. New York: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesCollins, Randall (1981). On the micro-foundations of macro-sociology. American Journal of Sociology, 86, s. 984–1014.pl_PL
dc.referencesCollins, Randall (1990). Stratification, emotional energy, and the transient emotions. W: Theodorepl_PL
dc.referencesD. Kemper (red.), Research Agendas in the Sociology of Emotions. Albany: State University of New York Press, s. 27–57.pl_PL
dc.referencesCollins, Randall (2004). Interaction Ritual Chains. Princeton, NJ: Princeton University Press.pl_PL
dc.referencesCosmides, Leda, Tooby, John (2000). Evolutionary psychology and the emotions. W: Michael Lewis, Jeannette M. Haviland-Jones (red.), Handbook of Emotions, 2nd ed. New York: Guilford Press, s. 91–115.pl_PL
dc.referencesCybulska, Agnieszka (2013). Prestiż zawodów. Komunikat z badań CBOS, BS/164/2013. Warszawa: Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej.pl_PL
dc.referencesDeegan, Mary Jo (2001). The Chicago school of ethnography. W: Paul Atkinson, Amanda Coffey, Sara Delamont, John Lofland, Lyn Lofland (red.), Handbook of Ethnography. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, s. 13–25.pl_PL
dc.referencesDenzin, Norman K. (1978). The Research Act: A Theoretical Introduction to Sociological Methods. New York: McGraw-Hill.pl_PL
dc.referencesDoktór, Kazimierz (1964). Przedsiębiorstwo przemysłowe. Studium socjologiczne Zakładów Przemysłu Metalowego „Cegielski”. Warszawa: Książka i Wiedza.pl_PL
dc.referencesDolata, Roman (red.) (2007). Edukacyjna wartość dodana jako metoda oceny efektywności nauczania. Warszawa: Centralna Komisja Egzaminacyjna.pl_PL
dc.referencesDzięcielska-Machnikowska, Stefania (1990). Socjologia pracy i przemysłu. W: Zbigniew Krawczyk (red.), Socjologia polska. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 257–278.pl_PL
dc.referencesEkman, Paul (1972). Universals and cultural differences in facial expressions of emotions. W: James K. Cole (red.), Nebraska Symposium on Motivation. Lincoln, NE: University of Nebraska Press, s. 207–282.pl_PL
dc.referencesEkman, Paul (2001). Telling Lies: Clues to Deceit in the Marketplace, Politics and Marriage. New York– London: W.W. Norton and Company Inc.pl_PL
dc.referencesEkman, Paul (2008). Kłamstwo i jego wykrywanie w biznesie, polityce i małżeństwie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesFeliksiak, Michał (2012). Wizerunek nauczycieli. Komunikat z badań BS/173/2012. Warszawa: Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej.pl_PL
dc.referencesFestinger, Leon (1954). A theory of social comparison processes. Human Relations, 7, s. 117–140.pl_PL
dc.referencesFranken, Robert E. (2006). Psychologia motywacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesFrijda, Nico H. (1986). The Emotions. New York: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesFrijda, Nico H. (1988). The laws of emotion. American Psychologist, 43, s. 349–358.pl_PL
dc.referencesGerth, Hans, Wright Mills, Charles (1953). Character and Social Structure: The Psychology of Social Institutions. London: Prentice Hall.pl_PL
dc.referencesGiddens, Anthony (2006). Socjologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesGiven, Lisa M. (2008). The SAGE Encyclopaedia of Qualitative Research Methods, vols. 1–2. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.pl_PL
dc.referencesGoffman, Erving (1961). Asylums: Essays on the Social Situation of Mental Patients and Other Inmates. Garden City: Anchor Books.pl_PL
dc.referencesGoffman, Erving (1967). Interaction Ritual. Garden City, NY: Doubleday/Anchor.pl_PL
dc.referencesGoffman, Erving (2006). Rytuał interakcyjny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesGoleman, Daniel (1997). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina.pl_PL
dc.referencesGriffin, Ricky W. (2002). Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesHammersley, Martyn, Atkinson, Paul (2000). Metody badań terenowych. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.pl_PL
dc.referencesHammersley, Martyn, Atkinson, Paul (2007). Ethnography: Principles in Practice. New York: Taylor and Francis.pl_PL
dc.referencesHerzberg, Frederick (1976). The Managerial Choice. Homewood, IL: Dow Jones-Irwin.pl_PL
dc.referencesHofstede, Geert (2000). Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.pl_PL
dc.referencesHorney, Karen (1950). Neuroses and Human Growth: The Struggle towards SelfRealization. New York: Norton.pl_PL
dc.referencesHorney, Karen (1982). Neurotyczna osobowość naszych czasów. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl_PL
dc.referencesHuberman, Michael A., Miles, Matthew N.B. (1984). Innovation up Close: How School Improvement Works. New York: Plenum Press.pl_PL
dc.referencesHughes, Everett C. (1958). Men and Their Work. Glencoe, IL: Free Press.pl_PL
dc.referencesJanuszek, Henryk, Sikora, Jan (1998). Socjologia pracy, wyd. 2 rozszerz. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.pl_PL
dc.referencesJanuszek, Henryk, Sikora, Jan (2000). Socjologia pracy, wyd. 3 rozszerz. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.pl_PL
dc.referencesJasiński, Zdzisław (1998). Motywowanie w przedsiębiorstwie. Warszawa: Wydawnictwo Placet.pl_PL
dc.referencesKaczmarek, Monika (2016). Problemy nauczycieli wiejskich szkół podstawowych z roszczeniowymi rodzicami (niepublikowana praca licencjacka napisana pod kierunkiem Waldemara Dymarczyka w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego).pl_PL
dc.referencesKaszubowska, Urszula (2006). Nauczyciel wobec wyzwań przyszłości – dylematy i nadzieje. W: Elżbieta Perzycka (red.), Nauczyciel jutra. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 53–68.pl_PL
dc.referencesKaźmierska, Kaja (1999). Doświadczenia wojenne Polaków a kształtowanie tożsamości etnicznej. Analiza narracji kresowych. Warszawa: IFiS PAN.pl_PL
dc.referencesKemper, Theodore D. (1978). A Social Interactional Theory of Emotions. New York: Wiley.pl_PL
dc.referencesKemper, Theodore D. (1987). How many emotions are there? Wedding the social and autonomic components. American Journal of Sociology, 93(2), s. 263–289.pl_PL
dc.referencesKemper, Theodore D. (1989). Love and like and love and love. W: David D. Franks, E. Doyle McCarthy (red.), The Sociology of Emotions: Original Essays and Papers. Greenwich, CT: JAI Press, s. 249–268.pl_PL
dc.referencesKemper, Theodore D. (1991). Predicting emotions from social relations. Social Psychology Quarter ly, 54(4), s. 330–342.pl_PL
dc.referencesKemper, Theodore D. (2005). Modele społeczne w wyjaśnianiu emocji. W: Michael Lewis, Jeanette M. Haviland-Jones (red.), Psychologia emocji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 72–87.pl_PL
dc.referencesKemper, Theodore D. (2008). Power, status, and emotions. W: Monica Greco, Paul Stenner (red.), Emotions: A Social Science Reader. London–New York: Routledge, s. 127–136.pl_PL
dc.referencesKonecki, Krzysztof (1988). Praca w koncepcji socjologii interakcjonistycznej. Studia Socjologiczne, 1(108), s. 225–245.pl_PL
dc.referencesKonecki, Krzysztof (1998). Łowcy Głów. Analiza pracy rekrutacyjnej w agencjach doradztwa personalnego. Warszawa: Wydawnictwo Normalizacyjne Alfa-Wero.pl_PL
dc.referencesKonecki, Krzysztof (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesKonecki, Krzysztof (2012). Etnografia socjologiczna. W: Krzysztof Konecki, Piotr Chomczyński (red.), Słownik socjologii jakościowej. Warszawa: Difin, s. 77–82.pl_PL
dc.referencesKonecki, Krzysztof (2014). Socjologia emocji według Thomasa Scheffa. W: Krzysztof Konecki, Beata Pawłowska (red.), Emocje w życiu codziennym. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 11–38.pl_PL
dc.referencesKopertyńska, Wanda M. (2009). Motywowanie pracowników. Teoria i praktyka, wyd. 2 popr. Warszawa: Agencja Wydawnicza Placet.pl_PL
dc.referencesKostera, Monika (2003). Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesKostera, Monika (2012). Etnografia socjologiczna. W: Krzysztof Konecki, Piotr Chomczyński (red.), Słownik socjologii jakościowej. Warszawa: Difin, s. 73–77.pl_PL
dc.referencesKostera, Monika (red.) (2011). Etnografia organizacji. Badania polskich firm i instytucji. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesKowalczyk-Szajrych, Małgorzata (2010). Opinie nauczycieli nauczania zintegrowanego łódzkich szkół, na temat poprawek wprowadzonych do ustawy o systemie oświaty (niepublikowana praca licencjacka napisana pod kierunkiem Alicji Łaskiej-Formejster w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego).pl_PL
dc.referencesKretschmann, Rudolf (2003). Stres w zawodzie nauczyciela. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesKrygel, Łukasz (2017). Czynniki stresogenne w pracy nauczyciela (niepublikowana praca licencjacka napisana pod kierunkiem Piotra Chomczyńskiego w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego).pl_PL
dc.referencesKryńska, Elżbieta (red.) (2003). Elastyczne formy zatrudnienia i organizacji pracy a popyt na pracę w Polsce. Warszawa: Instytut Pracy i Spraw Socjalnych.pl_PL
dc.referencesKulpińska, Jolanta (1974). Socjologia przemysłu: wybór tekstów. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.pl_PL
dc.referencesKulpińska, Jolanta (1986). Tendencja rozwoju socjologii pracy. W: Stefania Dzięcielska-Machnikowska, Jolanta Kulpińska (red.), Socjologia pracy i przemysłu. Materiały dla studentów ekonomii. Łódź: Uniwersytet Łódzki, s. 8–25.pl_PL
dc.referencesKvale, Steinar (2004). InterViews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego. Białystok: Trans Humana.pl_PL
dc.referencesLawler, Edward J. (1992). Affective attachments to nested groups: A choice-process theory. American Sociological Review, 57(3), s. 327–339.pl_PL
dc.referencesLazarus, Richard S. (1991). Emotion and Adaptation. New York: Oxford University Press.pl_PL
dc.referencesLea, Stephen E.G., Webley, Paul (1997). Pride in economic psychology. Journal of Economic Psychology, 18(2–3), s. 323–340.pl_PL
dc.referencesLewis, Helen (1971). Same and Guilt in Neurosis. New York: International Universities Press. Lewis, Michael (1992). Shame: The Exposed Self. New York: Free Press.pl_PL
dc.referencesLewis, Michael (2000). Self-conscious emotions: Embarrassment, pride, shame and guilt. W: Michael Lewis, Jeanette M. Haviland-Jones (red.), Handbook of Emotion. New York: Guilford Press, s. 742–756.pl_PL
dc.referencesLewis, Michael (2005). Emocje samoświadomościowe: zażenowanie, duma, wstyd, poczucie winy. W: Michael Lewis, Jeanette M. Haviland-Jones (red.), Psychologia emocji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 780–797.pl_PL
dc.referencesLinton, Ralph (1936). The Study of the Man. New York: Appleton-Century-Crofts.pl_PL
dc.referencesLis, Franciszek J. (1982). Człowiek w procesie pracy. Praca chęć czy przymus?. Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych.pl_PL
dc.referencesLofland, John, Snow, David A., Anderson, Leon, Lofland, Lyn H. (2009), Analiza układów społecznych. Przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl_PL
dc.referencesŁoś, Maria (2002). Role społeczne w nowej roli. W: Irena Machaj (red.), Małe struktury społeczne. Lublin: Wydawnictwo UMCS, s. 93–106.pl_PL
dc.referencesMarciniak, Łukasz T. (2016). Bazary. Kooperacja czy konkurencja? Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesMarks, Karol (1951). Kapitał. Krytyka ekonomii politycznej, t. 1, Proces wytwarzania kapitału. Warszawa: Książka i Wiedza.pl_PL
dc.referencesMarks, Karol (1959). Kapitał. Krytyka ekonomii politycznej, t. 4, Teorie wartości dodatkowej, Warszawa: Książka i Wiedza.pl_PL
dc.referencesMarten, Zbigniew (2007). Stres w pracy nauczyciela. Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza „Humanitas”.pl_PL
dc.referencesMaslow, Abraham H. (1954). Motivation and Personality. New York: Harper.pl_PL
dc.referencesMaslow, Abraham H. (1964). Teoria hierarchii potrzeb. W: Janusz Reykowski (red.), Problemy osobowości i motywacji w psychologii amerykańskiej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, s. 135–163.pl_PL
dc.referencesMaslow, Abraham H. (1990). Motywacja i osobowość. Warszawa: PAX.pl_PL
dc.referencesMatuszak, Grzegorz (1986). Praca – społeczeństwo pracujące. W: Stefania Dzięcielska-Machnikowska, Jolanta Kulpińska (red.), Socjologia pracy i przemysłu. Materiały dla studentów ekonomii. Łódź: Uniwersytet Łódzki, s. 26–39.pl_PL
dc.referencesMazur, Piotr (2015). Zawód nauczyciela w ciągu dziejów. Skrypt dla studentów z historii wychowania. Chełm: Państwowa Wyższa Szkoła w Chełmie.pl_PL
dc.referencesMazurkiewicz, Grzegorz (2003). Odcienie szarości. Nauczyciele – doświadczenia i postawy wobec zawodu. Raport z badań. Zabrze: Wydawnictwo ZSO nr 5, II LO.pl_PL
dc.referencesMeyer, Robert H. (1997). Value-added indicators of school performance: A primer. Economics of Education Review, 16(3), s. 283–301.pl_PL
dc.referencesMoore, Lucy, Savage, Jan (2002). Participant observation, informed consent and ethical approval. Nurse Researcher, 9(4), s. 58–69.pl_PL
dc.referencesMucha, Janusz (1985). C.W. Mills. Warszawa: Wiedza Powszechna.pl_PL
dc.referencesMysłakowski, Zygmunt (1970). Proces kształcenia i jego wyznaczniki. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.pl_PL
dc.referencesOmyła-Rudzka, Małgorzata (2019). Które zawody poważamy? Prestiż zawodów. Grupy zawodowe. Komunikat z badań CBOS, 157/2019. Warszawa: Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej.pl_PL
dc.referencesPark, Robert E. (1926). Behind our masks. Survey Graphic, 56, s. 135–139.pl_PL
dc.referencesPawłowska, Beata (2011). Network marketing. Kulturowe i osobowościowe wyznaczniki uczestnictwa w Amway. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesPawłowska, Beata (2013). Emocje społeczne w pracy nauczyciela i przedstawiciela handlowego. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesPawłowska, Beata (2014). Emocje społeczne w teorii Theodore’a Kempera. W: Krzysztof Konecki, Beata Pawłowska (red.), Emocje w życiu codziennym. Analiza kulturowych, społecznych i organizacyjnych uwarunkowań ujawniania i kierowania emocjami. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 39–52.pl_PL
dc.referencesPawłowska, Beata (2016). Autorytet jako czynnik ułatwiający radzenie sobie z negatywnymi emocjami w pracy nauczyciela. W: Janusz Moos, Maciej Kułak (red.), Przemiany w edukacji zawodowej w kontekście relacji szkoła – rynek pracy. Łódź: Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego, s. 75–89.pl_PL
dc.referencesPawłowska, Beata (2018a). Sposoby oceny pracownika – narzędzia oceny. W: Beata Pawłowska (red.), Skuteczny kierownik sektora publicznego. Łódź: Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego, s. 93–120.pl_PL
dc.referencesPawłowska, Beata (2018b). Systemy ocen pracowniczych – czynniki, kryteria i błędy oceny. W: Beata Pawłowska (red.), Skuteczny kierownik sektora publicznego. Łódź: Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego, s. 71–92.pl_PL
dc.referencesPawłowska, Beata (2019). Poszukiwanie tożsamości przez badacza w kontekście etnograficznego badania emocji w pracy nauczyciela. Przegląd Socjologii Jakościowej, 15(1), s. 154–177.pl_PL
dc.referencesPawłowska, Beata (2020a). Pride in teachers’ everyday work: Conditions and contexts. Qualitative Sociology Review, 16(1), s. 28–48.pl_PL
dc.referencesPawłowska, Beata (2020b). Wychowawca czy edukator. Zawód nauczyciela z perspektywy dwóch pokoleń pracowników oświaty. Przegląd Socjologiczny – w druku.pl_PL
dc.referencesPenc, Józef (2000). Motywowanie w zarządzaniu. Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu.pl_PL
dc.referencesPiotrowska, Ewelina (2011). Praca zawodowa nauczyciela. Nauczyciel sam o sobie (niepublikowana praca licencjacka napisana pod kierunkiem Piotra Chomczyńskiego w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego).pl_PL
dc.referencesPlutchik, Robert (1962). The Emotions: Fact, Theories and a New Model. New York: Random House.pl_PL
dc.referencesPlutchik, Robert (1980). Emotion: A Psychoevolutionary Synthesis. New York: Harper and Row.pl_PL
dc.referencesPlutchik, Robert (1991). Emotions and evolution. W: Kenneth T. Strongman (red.), International Re view of Studies on Emotion. Chichester, England: Wiley, s. 37–58.pl_PL
dc.referencesPlutchik, Robert (1994). The Psychology and Biology of Emotion. New York: Harper Collins College Publishers.pl_PL
dc.referencesPrus, Robert (1997). Subcultural Mosaics and Intersubjective Realities: An Ethnographic Research Agenda for Pragmatizing the Social Sciences. New York: State University of New York Press.pl_PL
dc.referencesPrus, Robert, Grills, Scott (2003). The Deviant Mystique: Involvements, Realities and Regulation. Westport: Preager Publishers.pl_PL
dc.referencesPrzestalski, Andrzej (2008). Zawód i sposoby jego analizy w dawnej i nowej socjologii. W: Sławomir Banaszak, Kazimierz Doktór (red.), Problemy socjologii gospodarki. Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Komunikacji i Zarządzania, s. 237–264.pl_PL
dc.referencesPrzybyłowska, Ilona (1978). Wywiad swobodny ze standaryzowaną listą poszukiwanych informacji i możliwości jego zastosowania w badaniach socjologicznych. Przegląd Socjologiczny, 30, s. 53–68.pl_PL
dc.referencesRachubka, Mariola (2015). Nauczyciele w roku szkolnym 2014/2015. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.pl_PL
dc.referencesRatajczak, Zofia (2008). Psychologia pracy i organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesRetzinger, Suzanne M. (1995). Identifying shame and anger in discourse. American Behavioral Scientist, 38(8), s. 1104–1113.pl_PL
dc.referencesRitzer, George (2004). Klasyczna teoria socjologiczna. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.pl_PL
dc.referencesRodziewicz, Ewa (2003). Bandura Ludwik Ryszard. W: Tadeusz Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 309–312.pl_PL
dc.referencesRosenblatt, Allan D. (1988). Envy, identification and pride. Psychoanalytic Quarterly, 57(1), s. 56–71.pl_PL
dc.referencesSchachter, Stanley, Singer, Jerome (1962). Cognitive, social and physiological determinants of emotional state. Psychological Review, 69(5), s. 379–399.pl_PL
dc.referencesSchagen, Ian, Hutchinson, Dougal (2003). Adding value in educational research – the marriage of data and analytical power. British Educational Research Journal, 29(5), s. 749–765.pl_PL
dc.referencesScheff, Thomas J. (1988). Shame and conformity: The deference emotion system. American Sociological Review, 53(3), s. 395–406.pl_PL
dc.referencesScheff, Thomas J. (1990). Microsociology: Discurse, Emotion, and Social Structure. Chicago: University of Chicago Press.pl_PL
dc.referencesScheff, Thomas J. (2000). Shame and the Social Bond, and Human Reality. New York: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesScheff, Thomas J. (2003). Shame and self in society. Symbolic Interaction, 26(2), s. 239–262.pl_PL
dc.referencesScheff, Thomas J., Retzinger, Suzanne (1991). Emotions and Violence: Shame and Rage in Destructive Conflicts. Lexington, MA: Lexington Books.pl_PL
dc.referencesSchwartz, Morris, Schwartz, Charlotte G. (1955). Problems in participant observation. American Journal of Sociology, 60(4), s. 343–353.pl_PL
dc.referencesShott, Susan (1979). Emotion and social life: A symbolic interactionist analysis. American Journal of Sociology, 84(6), s. 1317–1334.pl_PL
dc.referencesSikorski, Czesław (2004). Motywacja jako wymiana. Modele relacji między pracownikiem a organizacją. Warszawa: Difin.pl_PL
dc.referencesSilverman, David (2007). Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesSmak, Magdalena, Walczak, Dominika (2015). Pozycja społecznozawodowa nauczycieli. Raport z badania jakościowego. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.pl_PL
dc.referencesStake, Robert E. (1994). Case studies. W: Norman K. Denzin, Yvonne Lincoln (red.), Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks, CA–London: Sage Publications, s. 236–247.pl_PL
dc.referencesSzczepański, Jan (1961). Uwagi o przedmiocie i zadaniach socjologii. W: Bronisław Biegeleisen-Żelazowski i in. (red.), Jak pracuje człowiek. Z badań polskich psychologów, socjologów i ekonomistów. Warszawa: Książka i Wiedza, s. 169–184.pl_PL
dc.referencesSzczepański, Jan (1972). Elementarne pojęcia socjologii. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl_PL
dc.referencesSzempruch, Jolanta (2001). Nauczyciel w zmieniającej się szkole. Funkcjonowanie i rozwój zawodowy. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE.pl_PL
dc.referencesSztumski, Janusz (1981). Socjologia pracy w zarysie. Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych.pl_PL
dc.referencesŚliwerski, Bogusław (2009). O wymierności pracy nauczyciela. Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne, 18, s. 31–48.pl_PL
dc.referencesTaylor, Stephanie, Littleton, Karen (2006). Biographies in talk: A narrative-discursive research approach. Qualitative Sociology Review, 2(1), s. 22–38.pl_PL
dc.referencesTracy, Jessica L., Robins, Richard W. (2004a). Putting the self into self-conscious emotions: A theoretical model. Psychological Inquiry, 15(2), s. 103–125.pl_PL
dc.referencesTracy, Jessica L., Robins, Richard W. (2004b). Show your pride: Evidence for a discrete emotion expression. Psychological Science, 15(3), s. 194–197.pl_PL
dc.referencesTurner, Jonathan H. (1998). Socjologia: koncepcje i ich zastosowanie. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.pl_PL
dc.referencesTurner, Jonathan H., Stets, Jan E. (2009). Socjologia emocji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesWalczak, Dominika (2012). Badanie początkujących nauczycieli. Początkujący nauczyciele. Raport z badania jakościowego. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.pl_PL
dc.referencesWalsh, David (1998). Doing ethnography. W: Clive Seale (red.), Researching Society and Culture. London: Sage Publications, s. 245−260.pl_PL
dc.referencesWeber, Max (2002). Gospodarka i społeczeństwo. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesWebster, Matthew J., Duvall, Jamieson, Gaines, Leslie M., Smith, Richard H. (2003). The roles of praise and social comparison information in the experience of pride. Journal of Social Psychology, 143(2), s. 209–232.pl_PL
dc.referencesWeiner, Bernard (1985). An attributional theory of achievement motivation and emotion. Psychological Review, 92(4), s. 548–573.pl_PL
dc.referencesWilder, Glenn W. (1978). The search for self-esteem. Journal of Psychology and Theology, 6(3), s. 183–188.pl_PL
dc.referencesWilliams, Lisa A., DeSteno, David (2008). Pride and perseverance: The motivational role of pride. Journal of Personality and Social Psychology, 94(6), s. 1007–1017.pl_PL
dc.referencesWisecup, Allison K., Robinson, Dawn T., Smith-Lovin, Lynn (2006). Sociology of emotions. W: Clifton D. Bryant, Dennis L. Peck (red.), The Handbook of the 21st Century Sociology. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, s. 106–115.pl_PL
dc.referencesWojciechowska, Magdalena (2018). Doing research on behind-the-scenes phenomena: Entering the female escort industry. W: Steven W. Kleinknecht, Lisa-Jo K. van den Scott, Carrie B. Sanders (red.), The Craft of Qualitative Research. Toronto: Canadian Scholars’ Press, s. 133–139.pl_PL
dc.referencesWojciechowski, Wiktor, Kalina, Lech, Łaszek, Aleksander (2010). Szkołę mą widzę kosztowną. Warszawa: Forum Obywatelskiego Rozwoju.pl_PL
dc.referencesWołoszyn-Spirka, Wiesława (2001). W poszukiwaniu realistycznych podstaw moralnego postępowania nauczyciela. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.pl_PL
dc.referencesWoźniak-Krakowian, Agata (2013). Syndrom wypalenia zawodowego nauczycieli. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, 22, s. 119–131.pl_PL
dc.referencesWyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 5 lipca 2005 r., sygn. akt III SA/ Kr 335/05.pl_PL
dc.referencesZarębska, Jadwiga (2009). Nauczyciele we wrześniu 2008 roku. Stan i struktura zatrudnienia. Opracowanie na podstawie danych SIO. Warszawa: Pracownia Rozwoju Systemu Doskonalenia Nauczycieli Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli.pl_PL
dc.referencesZnaniecki, Florian (1965). Social Relations and Social Roles. San Francisco: Chandler Publishing Company.pl_PL
dc.referencesZnaniecki, Florian (2011). Relacje społeczne i role społeczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 27 kwietnia 1972 r. – Karta praw i obowiązków nauczyciela, Dz.U. z 1972 r. Nr 16, poz. 114 z późn. zm.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, tekst jednolity: Dz.U. z 2019 r. poz. 2215.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. z 1991 r. Nr 95, poz. 425 z późn. zm.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 18 lutego 2000 r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela, Dz.U. z 2000 r. Nr 19, poz. 239.pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego, Dz.U. z 2002 r. Nr 46, poz. 432.pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w szkołach, instytucjach publicznych i niepublicznych, Dz.U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69.pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek, Dz.U. z 2017 r. poz. 1611.pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 stycznia 2019 r. w sprawie minimalnego wynagrodzenia nauczycieli, Dz.U. z 2019 r. poz. 2441.pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 sierpnia 2019 r. w sprawie trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, szczegółowego zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego, Dz.U. z 2019 r. poz. 1625.pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 sierpnia 2019 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów, Dz.U. z 2019 r. poz. 1737.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, Dz.U. z 2020 r. poz. 910 i 1378.pl_PL
dc.referencesAG (2019). Nauczyciel opisuje swoją pracę. „Po pierwszych czterech godzinach jestem trupem”, Gazeta.pl Junior. Dostęp online: https://www.edziecko.pl/Junior/7,160035,24559505,nauczyciel-opisuje-swoja-prace-po-pierwszych-czterech-godzinach.html (18.04.2020).pl_PL
dc.referencesGUS (2019). Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 11 lutego 2019 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w 2018 r. Dostęp online: https://stat.gov.pl/sygnalne/komunikaty-i-obwieszczenia/lista-komunikatow-i-obwieszczen/komunikat-w-sprawie-przecietnego-wynagrodzenia-w-gospodarce-narodowej-w-2018-roku,273,6.html (31.07.2020).pl_PL
dc.referencesJurczak, Karolina (2018). Rozkład wynagrodzeń w Polsce według GUS. Dostęp online: https://wynagrodzenia.pl/artykul/rozklad-wynagrodzen-w-polsce-wedlug-gus (24.05.2019).pl_PL
dc.referencesKopeć, Maciej (2019). Odpowiedź na interpelację nr 33457 w sprawie średniej wieku kadry nauczycielskiej w polskich szkołach. Odpowiadający: podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej. Dostęp online: http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=BGDQKP (10.09.2020).pl_PL
dc.referencesMiszke, Teresa i in. (2019). Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2018/2019. Warszawa–Gdańsk:pl_PL
dc.referencesGłówny Urząd Statystyczny. Dostęp online: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/oswiata-i-wychowanie-w-roku-szkolnym-20182019,1,14.html (10.09.2020).pl_PL
dc.referencesMituła, Maciej (2019). Minimalne i średnie wynagrodzenie nauczycieli w 2019 roku (netto, brutto, podwyżki). Dostęp online: https://strefabiznesu.pl/zarobki-nauczycieli-w-2020-roku-moga-liczyc-na-podwyzki-ile-wyniesie-minimalne-i-srednie-wynagrodzenie-nauczycieli-w-2020/ar/c10-14588569 (12.05.2019).pl_PL
dc.referencesNauczycielka z woj. pomorskiego (2019). „Całe 10 minut przerwy. Na kawę za mało, ale jabłko zdążę zjeść. Ale jeszcze do kibelka. Lecę”. Mój codzień nauczyciela, „Gazeta Wyborcza”, 20.03.2019. Dostęp online: https://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmiasto/7,35612,24564361,cale-10-minut-przerwy-na-kawe-za-malo-ale-jablko-zdaze.html (5.10.2010).pl_PL
dc.referencesOECD (2008). Measuring Improvements in Learning Outcomes: Best Practices to Assess the Val ueAdded of Schools. Paris: OECD. Dostęp online: https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/9789264050259-en.pdf?expires=1595080915&id=id&accname=guest&checksum=4996F8E63EA10F4726D5C11D24546161 (18.07.2020).pl_PL
dc.referencesOECD (2018a). Education at a Glance 2018: OECD Indicators. Paris: OECD. Dostęp online: https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/eag-2018-en.pdf?expires=1595081738&id=id&accname=guest&checksum=297F4323F65C96AB6C50294307F8ECCE (12.05.2019).pl_PL
dc.referencesOECD (2018b). Education at a Glance 2018: OECD Indicators: Annex 3: Sources, Methods, and Technical Notes. Paris: OECD. Dostęp online: https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/eag-2018-36-en.pdf?expires=1595691912&id=id&accname=guest&checksum=C894D2D21BC10C8EE31ED5C99A4B05A1 (14.05.2019).pl_PL
dc.referencesOECD (2018c). Poland. W: Education at a Glance 2018: OECD Indicators: Country Notes, Paris: OECD. Dostęp online: https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/eag-2018-62-en.pdf?expires=1595081047&id=id&accname=guest&checksum=897AF43BCA1057B2F813A08BFBCD4537 (12.05.2019).pl_PL
dc.referencesOECD (2019). Education at a Glance 2019: OECD Indicators. Dostęp online: https://www.oecd-ilibrary.org/education/education-at-a-glance-2019_f8d7880d-en (12.04.2020).pl_PL
dc.referencesPiwowarczyk, Andrzej (2017). Struktura wynagrodzeń według zawodów w październiku 2016 r. Notatka informacyjna. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny. Dostęp online: https://stat.gov.pl/ obszary-tematyczne/rynek-pracy/pracujacy-zatrudnieni-wynagrodzenia-koszty-pracy/struktura-wynagrodzen-wedlug-zawodow-w-pazdzierniku-2016-r-,4,8.html (31.07.2020).pl_PL
dc.referencesTrochimiuk, Anna (2019). Procedura oceny pracy nauczyciela od 1 września 2019 r., Portal Oświatowy. Dostęp online: https://www.portaloswiatowy.pl/ocena-pracy-nauczycieli/procedura-oceny-pracy-nauczyciela-od-1-wrzesnia-2019-r.-17212.html (18.04.2020).pl_PL
dc.referencesWójcik, Oliwia (2019). Minimalne i średnie wynagrodzenie nauczycieli w 2019 roku (netto, brutto, podwyżki), Gratka.pl. Dostęp online: https://gratka.pl/blog/praca/minimalne-i-srednie-wynagrodzenie-nauczycieli-w-2019-roku-netto-brutto-podwyzki/36770/ (20.03.2020).pl_PL
dc.referencesAla (2019a). Wypowiedź w dyskusji pod artykułem: Nauczyciel opisuje swoją pracę. „Po pierwszych czterech godzinach jestem trupem”. Dostęp online: https://www.edziecko.pl/Junior/7,160035,24559505,nauczyciel-opisuje-swoja-prace-po-pierwszych-czterech-godzinach.html#commentId52012389_ (16.05.2020).pl_PL
dc.referencesAla (2019b). Wypowiedź w dyskusji pod artykułem: Nauczyciel opisuje swoją pracę. „Po pierwszych czterech godzinach jestem trupem”. Dostęp online: https://www.edziecko.pl/Junior/7,160035,24559505,nauczyciel-opisuje-swoja-prace-po-pierwszych-czterech-godzinach.html#commentId52011570_ (18.03.2020).pl_PL
dc.referencesAmash (2005). Wypowiedź w dyskusji na Forum Gazeta.pl: „Nauczyciel – najgorszy zawód?”, 8.02.2005, 18:48. Dostęp online: https://forum.gazeta.pl/forum/w,23,20297989,20297989,Nauczyciel_najgorszy_zawod_.html?p=20384794 (18.04.2020).pl_PL
dc.referencesByła nauczycielka (2011). Wypowiedź w dyskusji na Forum Ngo.pl: „Przykre życiowe sprawy nauczycieli”, 25.08.2011, 12:10. Dostęp online: http://forum.ngo.pl/viewtopic.php?p=7589&sid=c3c1c27e3b954c88acef5087dc1e0237#p7589 (20.05.2020).pl_PL
dc.referencesDrapieżnaBelfrzyca (2005). Wypowiedź w dyskusji na Forum Gazeta.pl: „Nauczyciel – najgorszy zawód?”, 8.02.2005, 21:09. Dostęp online: https://forum.gazeta.pl/forum/w,23,20297989,20297989,Nauczyciel_najgorszy_zawod_.html?p=20389850 (18.04.2020).pl_PL
dc.referencesFukcjakwadratowa (2013a). Wypowiedź w dyskusji na Forum Gazeta.pl: „nauczyciel – ile naprawde pracuje”, 10.06.2013, 17:09. Dostęp online: https://forum.gazeta.pl/forum/w,567,145047953,145047953,nauczyciel_ile_naprawde_pracuje_.html?p=145052850 (20.03.2020).pl_PL
dc.referencesFukcjakwadratowa (2013b). Wypowiedź w dyskusji na Forum Gazeta.pl: „nauczyciel – ile naprawde pracuje”, 10.06.2013, 22:10. Dostęp online: https://forum.gazeta.pl/forum/w,567,145047953,145047953,nauczyciel_ile_naprawde_pracuje_.html?p=145059691 (20.04.2020).pl_PL
dc.referencesFukcjakwadratowa (2013c). Wypowiedź w dyskusji na Forum Gazeta.pl: „nauczyciel – ile naprawde pracuje”, 10.06.2013, 17:48. Dostęp online: https://forum.gazeta.pl/forum/w,567,145047953,145047953,nauczyciel_ile_naprawde_pracuje_.html?p=145053541 (18.03.2020).pl_PL
dc.referencesFukcjakwadratowa (2013d). Wypowiedź w dyskusji na Forum Gazeta.pl: „nauczyciel – ile naprawde pracuje”, 10.06.2013, 20:17. Dostęp online: https://forum.gazeta.pl/forum/w,567,145047953,145047953,nauczyciel_ile_naprawde_pracuje_.html?p=145056333 (18.03.2020).pl_PL
dc.referencesFukcjakwadratowa (2013e). Wypowiedź w dyskusji na Forum Gazeta.pl: „nauczyciel – ile naprawde pracuje”, 10.06.2013, 17:18. Dostęp online: https://forum.gazeta.pl/forum/w,567,145047953,145047953,nauczyciel_ile_naprawde_pracuje_.html?p=145053011 (23.03.2020).pl_PL
dc.referencesFukcjakwadratowa (2013f). Wypowiedź w dyskusji na Forum Gazeta.pl: „nauczyciel – ile naprawde pracuje”, 11.06.2013, 15:28. Dostęp online: https://forum.gazeta.pl/forum/w,567,145047953,145047953,nauczyciel_ile_naprawde_pracuje_.html?p=145076213 (28.04.2020).pl_PL
dc.referencesFukcjakwadratowa (2013g). Wypowiedź w dyskusji na Forum Gazeta.pl: „nauczyciel – ile naprawde pracuje”, 11.06.2013, 15:09. Dostęp online: https://forum.gazeta.pl/forum/w,567,145047953,145047953,nauczyciel_ile_naprawde_pracuje_.html?p=145075705 (18.04.2020).pl_PL
dc.referencesGranda (2019). Wypowiedź w dyskusji pod artykułem: Nauczyciel opisuje swoją pracę. „Po pierwszych czterech godzinach jestem trupem”. Dostęp online: https://www.edziecko.pl/Junior/7,160035,24559505,nauczyciel-opisuje-swoja-prace-po-pierwszych-czterech-godzinach.html#commentId52007857_ (18.04.2020).pl_PL
dc.referencesKg.82 (2019). Wypowiedź w dyskusji pod artykułem: Nauczyciel opisuje swoją pracę. „Po pierwszych czterech godzinach jestem trupem”. Dostęp online: https://www.edziecko.pl/Junior/7,160035,24559505,nauczyciel-opisuje-swoja-prace-po-pierwszych-czterech-godzinach.html#commentId52056059_ (18.03.2020).pl_PL
dc.referencesMama103 (2013). Wypowiedź w dyskusji na Forum Gazeta.pl: „nauczyciel – ile naprawde pracuje”, 11.06.2013, 18:00. Dostęp online: https://forum.gazeta.pl/forum/w,567,145047953,145047953,nauczyciel_ile_naprawde_pracuje_.html?p=145059777 (15.02.2020).pl_PL
dc.referencesMarta (2019a). Wypowiedź w dyskusji pod artykułem: Minimalne i średnie wynagrodzenie nauczy cieli w 2019 roku (netto, brutto, podwyżki), 8.04.2019, 16:54. Dostęp online: https://gratka.pl/blog/praca/minimalne-i-srednie-wynagrodzenie-nauczycieli-w-2019-roku-netto-brutto-podwyzki/36770/#comment-107586 (12.05.2020).pl_PL
dc.referencesMarta (2019b). Wypowiedź w dyskusji pod artykułem: Nauczyciel opisuje swoją pracę. „Po pierw szych czterech godzinach jestem trupem”. Dostęp online: https://www.edziecko.pl/Junior/7,160035,24559505,nauczyciel-opisuje-swoja-prace-po-pierwszych-czterech-godzinach.html#commentId52009619_ (18.05.2020).pl_PL
dc.referencesMea1 (2005). Wypowiedź w dyskusji na Forum Gazeta.pl: „Nauczyciel – najgorszy zawód?”, 8.02.2005, 19:23. Dostęp online: https://forum.gazeta.pl/forum/w,23,20297989,20297989,Nauczyciel_najgorszy_zawod_.html?p=20386080 (18.04.2020).pl_PL
dc.referencesMłoda belferka (2005). Wypowiedź w dyskusji na Forum Gazeta.pl: „Nauczyciel – najgorszy zawód?”, 8.02.2005, 22:38. Dostęp online: https://forum.gazeta.pl/forum/w,23,20297989,20297989,Nauczyciel_najgorszy_zawod_.html?p=20393456 (4.05.2020).pl_PL
dc.referencesRozwielitka3 (2013). Wypowiedź w dyskusji na Forum Gazeta.pl: „nauczyciel – ile naprawde pracuje”, 10.06.2013, 19:47. Dostęp online: https://forum.gazeta.pl/forum/w,567,145047953,145047953,nauczyciel_ile_naprawde_pracuje_.html?p=145055647 (28.04.2020).pl_PL
dc.referencesSarah_black38 (2013a). Wypowiedź w dyskusji na Forum Gazeta.pl: „nauczyciel – ile naprawde pracuje”, 10.06.2013, 14:01. Dostęp online: https://forum.gazeta.pl/forum/w,567,145047953,145047953,nauczyciel_ile_naprawde_pracuje_.html?p=145048982 (18.05.2020).pl_PL
dc.referencesSarah_black38 (2013b). Wypowiedź w dyskusji na Forum Gazeta.pl: „nauczyciel – ile naprawde pracuje”, 10.06.2013, 19:10. Dostęp online: https://forum.gazeta.pl/forum/w,567,145047953,145047953,nauczyciel_ile_naprawde_pracuje_.html?p=145054952 (18.03.2020).pl_PL
dc.referencesSolaris31 (2013). Wypowiedź w dyskusji na Forum Gazeta.pl: „nauczyciel – ile naprawde pracuje”, 10.06.2013, 13:07. Dostęp online: https://forum.gazeta.pl/forum/w,567,145047953,145047953,nauczyciel_ile_naprawde_pracuje_.html?p=145048130 (20.04.2020).pl_PL
dc.referencesTomasz (2019). Wypowiedź w dyskusji pod artykułem: Strajk nauczycieli niemal pewny, 28.03.2019, 20:25. Dostęp online: https://zlotowskie.pl/artykul/strajk-nauczycieli-niemal/630263 (18.05.2020).pl_PL
dc.referencesXYZ (2019). Wypowiedź w dyskusji pod artykułem: Nauczyciel opisuje swoją pracę. „Po pierwszych czterech godzinach jestem trupem”. Dostęp online: https://www.edziecko.pl/Junior/7,160035,24559505,nauczyciel-opisuje-swoja-prace-po-pierwszych-czterech-godzinach.html#commentId52034043_ (16.04.2020).pl_PL
dc.referencesZakonna (2013). Wypowiedź w dyskusji na Forum Gazeta.pl: „nauczyciel – ile naprawde pracuje”, 10.06.2013, 17:43. Dostęp online: https://forum.gazeta.pl/forum/w,567,145047953,145047953,nauczyciel_ile_naprawde_pracuje_.html?p=145053451 (18.03.2020).pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-185-7


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/