Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKravchenko, Svitlana
dc.date.accessioned2024-09-13T14:06:07Z
dc.date.available2024-09-13T14:06:07Z
dc.date.issued2024-09-10
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/53176
dc.description.abstractThis article presents the most interesting Ukrainian artists and cultural activists who lived in Lodz in the interwar period and made a mark in the history of Polish culture with their work. The following scientific methods were used to study the problem: descriptive, inductive, historical, press analysis, document examination, analysis and criticism of literature. The historical factors which caused the appearance of a large group of Ukrainian nationality among the city’s inhabitants are shown. The life path of Poland’s most famous Ukrainian painter Zenobiusz Poduszko is described. His artistic output and participation in the artistic life of Lodz are analysed. The specificity and activity of the creative style of the talented landscape painter was pointed out. Other Ukrainian cultural activists – theatre artists, teachers – are also presented. Most of the analysed Ukrainian artists and cultural activists were political emigrants. They participated in the struggle for Ukrainian independence. In order to save their lives, they had to flee Bolshevik repression and permanently emigrate from Ukraine. The work of the well-known Ukrainian artist and musicologist Myroslav Antonovych, who performed at the opera theatre in Lodz from 1930 to 1940, performing arias in operas by world masters – G. Verdi, G. Donicetti, R. Wagner and others – is presented.en
dc.description.abstractCelem artykułu jest przedstawienie najciekawszych postaci ukraińskich artystów i działaczy kulturalnych, którzy w okresie międzywojennym zamieszkiwali w Łodzi i swoją twórczością wpisali się na karty historii kultury polskiej. Ten aspekt życia kulturalnego Łodzi okresu międzywojennego nie był opisany. Do badania problemu wykorzystano następujące metody naukowe: opisowa, indukcyjna, historyczna, analiza prasy, badanie dokumentów, analiza i krytyka piśmiennictwa. W artykule ukazane zostały czynniki historyczne, które spowodowały pojawienie się licznej grupy narodowości ukraińskiej wśród mieszkańców miasta. Opisana została droga życiowa najbardziej znanego w Polsce ukraińskiego malarza Zenobiusza Poduszki. Przeanalizowano jego dorobek artystyczny i udział w życiu artystycznym Łodzi. Wskazano na specyfikę i aktywność twórczego stylu utalentowanego pejzażysty, jego powiązanie z licznymi grupami i jednostkami polskich malarzy w XX w. Przedstawiono także innych ukraińskich działaczy kulturalnych – artystów teatralnych, nauczycieli. Większość z nich to emigranci polityczni, którzy brali udział w walkach o niepodległość Ukrainy i z powodów politycznych musieli uciekać z ojczyzny, by ocalić życie przez represjami bolszewickimi. Ukazana została również twórczość znanego ukraińskiego artysty i muzykologa Myrosława Antonowycza, który w pewnym okresie swojego życia w latach 1930–1940 występował w teatrze opery w Łodzi, wykonywał arie w operach światowych mistrzów – G. Verdi, G. Donicetti, R. Wagnera i in. pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;1pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectemigracja politycznapl
dc.subjectprawosławny cmentarz na Dołachpl
dc.subjectZenobiusz Poduszkopl
dc.subjectukraiński teatr objazdowypl
dc.subjectopera w Łodzipl
dc.subjectpolitical emigrationen
dc.subjectOrthodox cemetery on Dołyen
dc.subjectZenobiusz Poduszkoen
dc.subjectUkrainian touring theatreen
dc.subjectopera in Łódźen
dc.titleUkraińcy na mapie kulturowej Łodzi w okresie międzywojennym (1920–1939)pl
dc.title.alternativeUkrainians on the cultural map of Lodz in the interwar period (1920–1939)en
dc.typeArticle
dc.page.number147-162
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesDzisiejszy występ Ukraińskiego Choru, „Dziennik Narodowy”, 1928, nr 51.pl
dc.references„Forma”, wrzesień 1934, nr 2, s. 19, https://bcul.lib.uni.lodz.pl/dlibra/publication/56314/edition/49253/content [biblioteka cyfrowa UŁ]pl
dc.referencesGrzejszczak Łukasz, „Ileż scen i obrazów z samej gry obłoków”. Twórczość pejzażowa Zenobiusza Poduszki, „Kronika Miasta Łodzi” 2005, t. 1/2.pl
dc.referencesHakh Iryna, Lev Gets u vystavkovykh proiektakh Lvova 1920-kh rokiv spivpratsia z Hurtkom Diiachiv Ukrainskoho Mystetstva, „Ukrainska kultura: mynule, suchasne, shliakhy rozvytku”, Vypusk 2023, nr 44, s. 64–71.pl
dc.referencesKolańczuk Aleksander, Internowani żołnierze armii UNR w Kaliszu 1920–1939, Kalisz–Przemyśl–Lwów 1995.pl
dc.referencesKolianchuk Oleksandr, Ukrainski emihranty v polskii nautsi i kulturi, „Svitinfo”, 2015, № 62. 3 veresnia, s. 11–12.pl
dc.referencesMalinowski Jerzy, Malarstwo i rzeźba Żydów polskich w XIX i XX wieku, PWN, Warszawa 2000, s. 283–286.pl
dc.referencesManifest ogólnopolskiej grupy twórczej artystów plastyków „ZACHĘTA”, https://mierzejewski.info/zacheta-manifest-grupy-tworczej-artystow-plastykow1.html [dostęp: 1957]pl
dc.referencesParnikoza Ivan, Lodz, pravoslavne kladovyshche, ukrainski pokhovanniaz Pradidivska slava. Ukrainski pamiatky (ukrainska), https://www.pslava.info/index.php?Node=326930 [dostęp: 23.09.2020].pl
dc.referencesPodushko Zynovyi Hryhorevych (1887–1963), https://web.archive.org/web/20141101102453/http://korners.kiev.ua/russian/painters/1338 [dostęp: 1.11.2014].pl
dc.referencesProslavliav Ukrainu spivom, https://dcrb.net/virtualni-vystavky/proslavlyav-ukrajinu-spivom/ [dostęp: 28.02.2012].pl
dc.referencesRzepkowski Arkadiusz, Skład narodowościowy, wyznaniowy i językowy ludności Łodzi w Drugiej Rzeczypospolitej, „Przegląd Nauk Historycznych” 2008, R. VII, nr 1, s. 88–89.pl
dc.referencesSieradz Małgorzata, „W najgłębszym szacunku i wdzięczności kreślę się…”. O pierwszych latach muzykologicznej drogi Myroslawa Antonowycza w jego listach do Adolfa Chybińskiego, „Muzyka” 2022, nr 67(2), s. 113–160, https://czasopisma.ispan.pl/index.php/m/article/view/1296 [dostęp: 8.07.2022]pl
dc.referencesSribniak Ihor V., Kamianetska pisha yunatska shkola Amii UNR u sichni–travni 1921 r.: pochatok internuvannia v Polshchi («Lantsutska doba»), ”Umanska starovyna” 2017, vyp. 4, s. 42.pl
dc.referencesSydorenko Nataliia, Natsionalno–dukhovne samostverdzhennia, Kyiv 2000.pl
dc.referencesTeatr Ukraiński „Promień”, „Dziennik Narodowy”, 18.01.1928, nr 11.pl
dc.referencesUkraińscy działacze kultury z międzywojnia pochowani na terenie współczesnej Polski; https://ukrainskanekropolia.org/ukrainscy-dzialacze-kultury-z-miedzywojnia-pochowani-na-terenie-wspolczesnej-polski/ [dostęp: 2021]pl
dc.referencesWiszka Emilian, Emigracja Ukraińska w Polsce. 1920–1939, Wydawnictwo Mado, Toruń 2004.pl
dc.referencesWystawa prac członków zw. zaw. polskich artystów-plastyków, „Ilustrowana Republika” 1939, cyt. za: http://baedekerlodz.blogspot.com/ [dostęp: 26.01.2024]pl
dc.referencesZenobiusz Poduszko, [w:] Słownik Biograficzny Teatru Polskiego, 1900–1980, t. II, PWN, Warszawa 1994; https://encyklopediateatru.pl/osoby/39996/zenobiusz-poduszko [dostęp: 2016]pl
dc.referencesZhukova Natalia, Zynovii Podushko: ukrainskyi khudozhnyk rodom z Donechchyny, pro yakoho bilshe znaiut u Polshchi (FOTO), https://freeradio.com.ua/zynovii-podushko-ukrainskyi-khudozhnyk-rodom-z-donechchyny-pro-iakoho-bilshe-znaiut-u-polshchi-foto/ [dostęp: 11.11.2021].pl
dc.contributor.authorEmailgrelya64@ukr.net
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.68.08
dc.relation.volume68


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0