Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorHac-Rosiak, Barbara
dc.date.accessioned2024-09-13T14:06:05Z
dc.date.available2024-09-13T14:06:05Z
dc.date.issued2024-09-10
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/53171
dc.description.abstractCmentarzysko by Władysław Stanisław Reymont, viewed from the perspective of hauntology, a philosophical concept of Jacques Derrida, reveals new symbolic meanings. Particularly important to this perspective are light and shadow theme and emersion, which is the gradual emergence of objects from the darkness. In the text, light is associated with knowledge, information, and sound of conversation, while darkness means silence, tension and waiting. The victory of light over shadow has strong symbolic connotations, both in the religious context – the triumph of good over evil, and in the philosophical context – enlightenment replacing obscurantism. In Derrida’s theory, the role of light is inextricably linked to the category of presence, the revelation of existence. The philosopher deconstructs this classical meaning, introducing the concepts of specters, traces and postponing the apocalypse, understood as the unveiling of the truth. The hauntological interpretation of Cmentarzysko allows us to deepen the analysis of the impression that the revolution of 1905 has left on the Nobel Prize winner’s consciousness.en
dc.description.abstractCelem artykułu jest odsłonięcie nowych sensów symbolicznych Cmentarzyska Władysława Stanisława Reymonta poprzez poddanie tekstu oglądowi z perspektywy widmontologii, koncepcji filozoficznej i metodologii badawczej autorstwa Jacques’a Derridy. Szczególnie istotny jest dla niej motyw światła i cienia oraz emersji, stopniowego wyłaniania się obiektów z mroku. W tekście światło kojarzone jest z wiedzą, informacją, dźwiękiem rozmowy, zaś ciemność oznacza milczenie, napięcie i oczekiwanie. Zwycięstwo światła nad cieniem ma silne konotacje symboliczne, zarówno w kontekście religijnym – triumf dobra nad złem, jak i filozoficznym – oświecenie wypierające obskurantyzm. W teorii Derridy rola światła jest nierozerwalnie związana z kategorią obecności, objawienia istnienia. Filozof dekonstruuje to klasyczne znaczenie, wprowadzając pojęcia widm, śladów oraz odraczania apokalipsy, rozumianej jako odsłonięcie prawdy. Analiza widmontologiczna prowadzi do konstatacji, że osobiste doświadczenia autora stały się źródłem widma rewolucji, zaś tekst jest manifestacją jego nawiedzenia. Czerwień Cmentarzyska to wcielenie apokalipsy, zapowiedź kataklizmu nadciagającego nad fabryczne miasto, z pewnością inspirowane Łodzią przełomu XIX i XX stulecia.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;1pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectReymontpl
dc.subjectwidmontologiapl
dc.subjectwidmopl
dc.subjectMolochpl
dc.subjectReymonten
dc.subjecthauntologyen
dc.subjectspecteren
dc.subjectMolochen
dc.titleZiemia obiecana Molochowi – Cmentarzysko Władysława Reymonta w perspektywie widmontologicznejpl
dc.title.alternativeThe land promised to Moloch – Cmentarzysko by Władysław Reymont in perspective of hauntologyen
dc.typeArticle
dc.page.number39-56
dc.contributor.authorAffiliationSzkoła Doktorska Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.references[b.a.], [Rec. „Na Krawędzi. Opowiadania”], „Czas” 1907, nr 270, s. 3–4.pl
dc.referencesBieńkowska Danuta, Literatura piękna jako element stylizacji językowej w twórczości Władysława Reymonta, „Prace Polonistyczne / Studies in Polish Literature” 1983, nr 30, s. 317–327.pl
dc.referencesBłaszczak-Wacławik Mirosława, Kryzys czasów – kryzys filozofii?, „Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego, Prace z Nauk Społecznych. Folia Philosophica” 2004, t. 22, s. 213–224.pl
dc.referencesCichocki Marek A., „Ziemia obiecana” – powieść o polskiej transformacji, „Teologia Polityczna”, 2022, https://teologiapolityczna.pl/marek-a-cichocki-ziemia-obiecana-powiesc-o-polskiej-transformacji [dostęp: 15.01.2024].pl
dc.referencesCirlot Juan-Eduardo, colour, [hasło w:] J.E. Cirlot, A Dictionary of Symbols, Routledge & Kegan Paul Ltd, London 1971, s. 52–56.pl
dc.referencesCirlot Juan-Eduardo, light, [hasło w:] J.E. Cirlot, A Dictionary of Symbols, Routledge & Kegan Paul Ltd, London 1971, s. 187–188.pl
dc.referencesDay John, Yahweh and the Gods and Goddesses of Canaan, Sheffield Academic Press, Sheffield 2002.pl
dc.referencesDerrida John, Widma Marksa. Stan długu, praca żałoby i nowa Międzynarodówka, tłum. T. Załuski, PWN, Warszawa 2016.pl
dc.referencesEwangelia wg św. Jana 19, 1–5, http://biblia-online.pl/Porownaj/Wersety/Warszawska/Ewangelia-Jana/19/1 [dostęp: 19.11.2013].pl
dc.referencesFlach Józef, [Rec. „Na Krawędzi. Opowiadania”], „Przegląd Polski” 1908, t. 167, s. 161–164.pl
dc.referencesGalle Henryk, [Rec. „Na Krawędzi. Opowiadania”], „Książka” 1908, nr 4, s. 151.pl
dc.referencesGawin Dariusz, Polska, wieczny romans: o związkach literatury i polityki w XX wieku, Wydawnictwo Dante, Kraków 2005.pl
dc.referencesHac-Rosiak Barbara, Od reminiscencji do antecedencji – Kostomarov, Reymont i Orwell. Rekonesans, „Białostockie Studia Literaturoznawcze” 2023, nr 22, s. 155–170.pl
dc.referencesJuchniewicz Natalia, Od estetyki, przez technikę, do sztuki awangardowej – Kantowska wzniosłość a panowanie człowieka nad przyrodą według Georga W.F. Hegla i Karola Marksa, „Estetyka i Krytyka” 2017, nr 3, s. 23–39.pl
dc.referencesKocówna Barbara, Władysław Reymont, PWN, Warszawa 1973.pl
dc.referencesKopaliński Władysław, światło, [hasło w:] W. Kopaliński, Słownik symboli, Oficyna Wydawnicza RYTM, Warszawa 2006, s. 419–420.pl
dc.referencesKrzyżanowski Julian, Władysław St. Reymont: twórca i dzieło, Ossolineum, Lwów 1937, s. 72.pl
dc.referencesKuchling Horst, Fizyka, tłum. J. Rogaczewski, PWN, Warszawa 1973.pl
dc.referencesLisiecka Alicja, Recepcja poglądów Johna Ruskina na wychowanie w Polsce przełomu XIX i XX wieku, „Biuletyn Historii Wychowania” 2020, nr 42, s. 145–158.pl
dc.referencesMarks Karol, Engels Friedrich, Manifest komunistyczny, Tower Press, Gdańsk 2000.pl
dc.referencesMarzec Andrzej, Widmontologia. Teoria filozoficzna i praktyka artystyczna ponowoczesności, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, Warszawa 2015.pl
dc.referencesOlszewska Maria Jolanta, Reymont, czyli o tym, że opowiadanie o rzeczywistości jest ciekawe, „Teologia Polityczna” 2022, https://teologiapolityczna.pl/maria-jolanta-olszewska-reymont-czyli-o-tym-ze-opowiadanie-o-rzeczywistosci-jest-ciekawe [dostęp: 15.01.2024].pl
dc.referencesOrwell George, Rok 1984, tłum. T. Mirkowicz, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza, Warszawa 2021.pl
dc.referencesPietrzak Jacek, Sympozjum Rewolucja 1905–1907 w Łodzi. W 100. rocznicę, „Przegląd Nauk Historycznych” 2005, nr 4/1, s. 201–204.pl
dc.referencesPiwowar Andrzej, Pochodzenie i natura starotestamentowego kultu Molocha: stan badań, „Scripta Biblica et Orientalia” 2009, nr 1, s. 107–134.pl
dc.referencesPolakowska Anna, Reymont Władysław Stanisław, [hasło w:] Bibliografia literatury polskiej „Nowy Korbut”, t. 15, red. Z. Szweykowski, J. Maciejewski, PIW, Warszawa 1978, s. 370–417.pl
dc.referencesReymont Władysław Stanisław, Cmentarzysko, [w:] Władysław Stanisław Reymont, Na krawędzi. Opowiadania, G. Gebethner i Spółka, Warszawa 1907, s. 109–161.pl
dc.referencesReymont Władysław Stanisław., Z konstytucyjnych dni. Notatki, [w:] Władysław Stanisław Reymont, Na krawędzi. Opowiadania, G. Gebethner i Spółka, Warszawa 1907, s. 41–77.pl
dc.referencesStępnik Krzysztof, Metafory rewolucji w literaturze polskiej lat 1905–1914, „Pamiętnik Literacki” 1992, nr 83/2, s. 59–82.pl
dc.referencesUlita Maciej., John Ruskin, myśliciel zapomniany?, „Wschodni Rocznik Humanistyczny” 2008, t. 5, s. 143–158.pl
dc.referencesUtkowska Beata, „Widziane”, „czute” i „myślane” – kolory miasta w twórczości Władysława Stanisława Reymonta, „Colloquia Litteraria UKSW” 2018, nr 1, s. 7–25.pl
dc.referencesw.k.m., [Rec. „Na Krawędzi. Opowiadania”], „Dwutygodnik Katechetyczny i Duszpasterski” 1907, nr 20, s. 764.pl
dc.referencesWersja łacińska, Clementine Vulgate, http://biblia-online.pl/Porownaj/Wersety/Warszawska/Ewangelia-Jana/19/5 [dostęp: 19.11.2013].pl
dc.contributor.authorEmailbarbara.hac.rosiak@edu.uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.68.03
dc.relation.volume68


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0