Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorZalewska, Elżbieta
dc.date.accessioned2024-09-12T10:12:50Z
dc.date.available2024-09-12T10:12:50Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationZalewska E., Ciągłe doskonalenie jakości w procesie kształcenia studentów, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2024, https://doi.org/10.18778/8331-493-8pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8331-493-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/53165
dc.description.abstractJakość kształcenia jest głównym czynnikiem decydującym o konkurencyjności uczelni wyższych. Jedynie instytucje elastyczne, nowoczesne, wyspecjalizowane oraz świadczące wysokiej jakości usługi są w stanie zdobyć i utrzymać silną pozycję na rynku. Koniecznością jest monitorowanie, jak stosowane metody i narzędzia nauczania wpływają, na jakości kształcenia. Dlatego coraz częściej można spotkać próby wprowadzenia metod zarządzania jakością w proces poprawy jakości kształcenia. Metody zarządzania jakością są z sukcesem wdrażane na najlepszych światowych uczelniach, m.in. w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Celem głównym monografii jest prezentacja i ocena efektywności wdrażania metod ciągłego doskonalenia jakości w uczelniach wyższych. W monografii przedstawiono wyniki badań empirycznych, które pozwoliły zweryfikować, czy wdrożone metody zarządzania jakością poprawiają jakość kształcenia w uczelniach wyższych. Badania empiryczne przeprowadzono wśród studentów Uniwersytetu Łódzkiego oraz wśród nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia z przedmiotów ilościowych. Wyniki badań opinii pozwoliły porównać poglądy studentów i wykładowców dotyczące oceny możliwości wdrożenia metod zarządzania jakością oraz ich efektywności w polskim szkolnictwie wyższym. Odpowiedzi respondentów opracowano z wykorzystaniem metod statystycznych.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectjakość kształceniapl_PL
dc.subjectuczelnie wyższepl_PL
dc.subjectzarządzanie jakościąpl_PL
dc.subjectbadania kwestionariuszowepl_PL
dc.titleCiągłe doskonalenie jakości w procesie kształcenia studentówpl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Elżbieta Zalewska, Łódź 2024; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2024pl_PL
dc.page.number181pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Metod Statystycznychpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8331-492-1
dc.referencesAczel A.D. (2000). Statystyka w zarządzaniu. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesAhmed J.U. (2008). Quality and TQM at higher education institutions in the UK: Lessons from the University of East London and the Aston University. AIUB Bus Econ Working Paper Series, 12, s. 1–32.pl_PL
dc.referencesAl Mahdhoori S., Ghani Z.A. (2015). Challenges of applying quality management to private higher education institutions in the Sultanate of Oman. Australian Journal of Basic and Applied Sciences, 9(5), s. 290–296.pl_PL
dc.referencesAlbaqami S.(2015). Implementing quality assurance in Saudi Arabia: A comparison between the MESO and the MICRO Levels at PSU. Higher Education Studies, 5(3), s. 66–81.pl_PL
dc.referencesAl-Jawazneh B.E., Smadi Z.M.D.A. (2011). The behavioral pattern of continuous improvement at the manufacturing companies in Al-Hassan industrial estate (Jordan). European Journal of Social Sciences, 19(2), s. 233–250.pl_PL
dc.referencesAl-Salim A.A.A. (2018). Total Quality Management its impact on the performance of educational institutions. International Journal of Scientific and Research Publications, 8(8), s. 239–246.pl_PL
dc.referencesAlzafari K., Kratzer J. (2019). Challenges of implementing quality in European higher education: an expert perspective. Quality in Higher Education, 25(3), s. 261–288.pl_PL
dc.referencesAriff M.S., Zaidin N., Sulong N. (2007). Total Quality Management Implementation in Higher Education: Concerns and Challenges Faced by the Faculty, 12th International Conference on ISO, vol. 9000.pl_PL
dc.referencesAssar K.E. (1993). Case study number two: Phoenix. Quantum quality at Maricopa. Change: The Magazine of Higher Learning, 25(3), s. 32–35.pl_PL
dc.referencesBabbar S. (1995). Applying total quality management to educational instruction: A case study from a US public university. The International Journal of Public Sector Management, 8(7), s. 35–55.pl_PL
dc.referencesBank J. (1999). Zarządzanie przez jakość. Gebethner & Ska, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBarrett R. (1996). Quality and the abolition of standards: Arguments against some American prescriptions for the improvement of higher education. Quality in Higher Education, 2(3), s. 201–210.pl_PL
dc.referencesBecket N., Brookes M. (2008). Quality management practice in higher education – What quality are we actually enhancing? Journal of Hospitality, Leisure, Sports and Tourism Education, 7(1), s. 40–54.pl_PL
dc.referencesBernacka D. (2001). Od słowa do działania. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBiałoń L. (2003). System ocen szkół wyższych (zarys problematyki). W: M. Dudek (red.), Poszukiwanie modelu wyższej szkoły niepaństwowej. Wyższa Szkoła Menedżerska, Legnica, s. 239–247.pl_PL
dc.referencesBiałynicki-Birula P. (2011). Tendencje zmian w szkolnictwie wyższym. Wiadomości Statystyczne, 1(596), s. 30–43.pl_PL
dc.referencesBieszk-Stolorz B., Dmytrów K. (2021). Analiza efektywności podstawowych form aktywizacji zawodowej. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.pl_PL
dc.referencesBogusz J. (1996). Autorytet nauczyciela akademickiego a wyniki kształcenia i wychowania. Pedagogika Szkoły Wyższej, 4, s. 15–27.pl_PL
dc.referencesBonser C.F. (1992). Total quality education? Public Administration Review, 52(2), s. 504– 512.pl_PL
dc.referencesBorahan N.G., Ziarati R. (2002). Developing quality criteria for application in the higher education sector in Turkey. Total Quality Management, 13(7), s. 913–926.pl_PL
dc.referencesBornmann L., Mittag S., Danie H.D. (2006). Quality assurance in higher education – Meta-evaluation of multi-stage evaluation procedures in Germany. Higher Education, 52(4), s. 687–709.pl_PL
dc.referencesBorys T., Rogala P. (red.) (2012). Systemy zarządzania jakością i środowiskiem. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.pl_PL
dc.referencesBosiakowski Z., Kostrzewa A. (1969). Jakość produkcji jako problem ekonomiczny. Ekonomista, 3, s. 757–778.pl_PL
dc.referencesBrijlall D. (2020). Best practices and case studies of teaching and learning mathematics in higher education. W: Quality Management Implementation in Higher Education: Practices, Models, and Case Studies. IGI Global, Hershey, PA, s. 355–371.pl_PL
dc.referencesBrilman J. (2002). Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBrzezicki Ł., Ćwiąkała-Małys A. (2020). Zastosowanie nieradialnego modelu SBM z ograniczeniami wag do pomiaru efektywności dydaktycznej w szkolnictwie wyższym. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 6(984), s. 87–106.pl_PL
dc.referencesBrzezicki Ł., Prędki A. (2018). Pomiar efektywności publicznych szkół wyższych za pomocą metod DEA, SFA oraz StoNED. Wiadomości Statystyczne, 63(05), s. 5–24.pl_PL
dc.referencesBuchner-Jeziorska A., Boczkowski A. (1996). Procedury i negocjacje: jakość kształcenia w szkole wyższej. Omega-Praksis, Łódź.pl_PL
dc.referencesBuchta K., Jakubiaka M., Skiert M., Wilczewski A. (2018). University’s social responsibility – Labor market perspective. Folia Oeconomica Stetinensia, 18(2), s. 46–58.pl_PL
dc.referencesBuddin R., Zamarro G. (2009). Teacher qualifications and student achievement in urban elementary schools. Journal of Urban Economics, 66(2), s. 103–115.pl_PL
dc.referencesBudnik A. (2016). Państwo a szkolnictwo wyższe w Anglii i w Polsce. Temida 2, Białystok.pl_PL
dc.referencesBugdol M. (2005). The implementation of the TQM philosophy in Poland. TQM Magazine, 17(2), s. 113–120.pl_PL
dc.referencesBugdol M. (2007). Kierunki rozwoju koncepcji zarządzanie przez jakość. Współczesne Zarządzanie, 4, s. 5–11.pl_PL
dc.referencesBurdenko E.V. (2020). Rating assessment of students’ knowledge vis-a-vis rating evaluation of university teachers. W: Quality Management Implementation in Higher Education: Practices, Models, and Case Studies. IGI Global, Hershey, PA, s. 174–199.pl_PL
dc.referencesButcher K.S. (1993). Total Quality Management: The Oregon State University library’s experience. Journal of Library Administration, 18(1/2), s. 45–56.pl_PL
dc.referencesCerto S.C. (2000). Modern Management. Diversity, Quality, Ethics and the Global Environment. Prentice Hall, Filadelfia.pl_PL
dc.referencesChabiera J., Doroszewicz S., Zbierzchowska A. (2000). Zarządzanie jakością: poradnik menedżera. Centrum Informacji Menedżera, Warszawa.pl_PL
dc.referencesChaffee E.E., Sherr L.A. (1992). Quality: Transforming Postsecondary Education, ASHE-ERIC Higher Education Report No. 3. The George Washington University, School of Education and Human Development, Washington, DC.pl_PL
dc.referencesChahal A. (2015). The effectiveness of Total Quality Management in the manufacturing industries. International Journal of Management, IT and Engineering, 5(10), s. 210–225.pl_PL
dc.referencesCholewicka-Goździk K. (2009). Analiza SWOT – instrument wyboru strategii i polityki jakościowej. Problemy Jakości, 41(2), 4–9.pl_PL
dc.referencesCichoń S. (2006). Mierzenie jakości kształcenia szkół wyższych. Problemy Jakości, 2, s. 33–35.pl_PL
dc.referencesCieśliński J.L. (2018). Algorytm finansowania polskich uczelni: jaki był, jaki jest, jaki być powinien. W: J. Ławski, K.K. Pilichiewicz (red.), Uniwersytet XXI wieku: nauka i lokalność. Studia. Wydawnictwo Prymat, Białystok, s. 155–176.pl_PL
dc.referencesClack M.E. (1993). Organizational development and TQM: The Harvard College Library’s experience. Journal of Library Administration, 18(1–2), s. 29–43.pl_PL
dc.referencesClavo-Mora A., Leal A., Roldán J.L. (2006). Using enablers of the EFQM model to manage institutions of higher education. Quality Assurance in Education, 14, s. 99–122.pl_PL
dc.referencesClayson D.E., Haley D.A. (2005). Marketing models in education: Students as customers, products, or partners. Marketing Education Review, 15(1), s. 1–10.pl_PL
dc.referencesClayton M. (1993). Towards Total Quality Management in higher education at Aston University – A case study. Higher Education, 25(3), s. 363–371.pl_PL
dc.referencesCoate E. (1993). The introduction of total quality management at Oregon State University. Higher Education, 25(3), s. 303–320.pl_PL
dc.referencesCohen A.R., Fetters M., Fleischmann F. (2005). Major change at Babson College: Curricular and administrative, planned and otherwise. Advances in Developing Human Resources, 7(3), s. 324–337.pl_PL
dc.referencesCowles D., Gilbreath G. (1993). Total quality management at Virginia Commonwealth University. Higher Education, 25(3), s. 281–302.pl_PL
dc.referencesCreemers B.P.M., Reezigt G.J. (1996). School level conditions affecting the effectiveness of instruction. School Effectiveness and School Improvement, 7(3), s. 197–228.pl_PL
dc.referencesCrosby P.B. (1979). Quality Is Free: The Art of Making Quality Certain. McGraw-Hill, New York.pl_PL
dc.referencesCruickshank M. (2003). Total Quality Management in higher education sector: A literature review from an international and Australian perspective. TQM and Business Excellence, 14(10), s. 1159–1167.pl_PL
dc.referencesCsizmadia T.G. (2006). Quality Management in Hungarian Higher Education: Organizational Responses to Government Policy. CHEPS, University of Twente Enschede.pl_PL
dc.referencesCzyż-Gwiazda E. (2012). Total Quality Management – wyniki analizy publikacji z bazy Emerald. Zarządzanie i Finanse, 1(3), s. 112–126.pl_PL
dc.referencesĆwiąkała-Małys A. (2010). Pomiar efektywności procesu kształcenia w publicznym szkolnictwie akademickim. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.pl_PL
dc.referencesĆwiklicki M., Obora H. (2011). Wprowadzenie do TQM. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.pl_PL
dc.referencesDe Vincenzi A., Garau A., Guaglianone A. (2018). Has the quality of teaching and learning processes improved as a result of the implementation of quality assurance coordinated by the state? Quality in Higher Education, 24(1), s. 55–65.pl_PL
dc.referencesDeCosmo R.D., Parker J.S., Beverly M.A. (1991). Total Quality Management goes to Community College. W: L.A. Sherr, D.J. Teeter (red.), Total Quality Management in Higher Education. Jossey-Bass, San Francisco, CA, s. 13–37.pl_PL
dc.referencesDeming E.W. (1986). Out of the Crisis. MIT Center for Advanced Engineering Study, Cambridge.pl_PL
dc.referencesDeshpande M. (2020). Lean model of quality management in higher education. W: Quality Management Implementation in Higher Education: Practices, Models, and Case Studies. IGI Global, Hershey, PA, s. 153–173.pl_PL
dc.referencesDill D.D. (1992). Quality by design: Toward a framework for academic quality management. W: J. Smart (red.), Higher Education: The Handbook of Theory and Research, 8. AGATHON PRESS, New York, s. 37–83.pl_PL
dc.referencesDługosz J. (2000). Relacyjno-jakościowa koncepcja logistyki w zarządzaniu. Zeszyty Naukowe – Seria II, Prace habilitacyjne, 160. Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań.pl_PL
dc.referencesDoherty G.D. (1993). Towards Total Quality Management in higher education: A case study of the University of Wolverhampton. Higher Education, 25(3), s. 321–339.pl_PL
dc.referencesDomański C. (1979). Statystyczne testy nieparametryczne. Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDomański C. (1990). Testy statystyczne. Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDomański C. (red.) (2001). Metody statystyczne. Teoria i zadania. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesDomański C. (red.) (2003). Zastosowanie metod statystycznych w badaniach pacjentów z chorobą niedokrwienną serca leczonych operacyjnie. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesDomański C. (2009). Przygotowanie asystentów i doktorantów do nauczania przedmiotów ilościowych. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 227, s. 37–44.pl_PL
dc.referencesDomański C. (2013). Statystyka – nauka o informacji gwarantująca jakość nauczania. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 280, s. 61–72.pl_PL
dc.referencesDomański C. (2017). „Wiadomości Statystyczne” jako istotny element edukacji statystycznej społeczeństwa. Wiadomości Statystyczne. The Polish Statistician, 62(4), s. 16–24.pl_PL
dc.referencesDomański C., Białek J., Bolonek-Lasoń K., Mikulec A. (2009). Analiza jakości kształcenia na podstawie międzynarodowych rankingów szkół wyższych. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 227, s. 45–62.pl_PL
dc.referencesDomański C., Białek J., Mikulec A., Misztal M. (2008). Analiza jakości kształcenia na podstawie ogólnopolskich rankingów szkół wyższych. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 217, s. 47–62.pl_PL
dc.referencesDomański C., Parys D. (2007). Statystyczne metody wnioskowania wielokrotnego. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesDomański C., Pruska K. (2000). Nieklasyczne metody statystyczne. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDominiak P., Leja K. (2001). Modele jakości usług zarządzania szkołą wyższą. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 2(18), s. 91–102.pl_PL
dc.referencesDonsbach W., Traugott M.W. (red.) (2008). Public Opinion Research. SAGE Publications, Los Angeles.pl_PL
dc.referencesDoroszewicz S. (red.) (2011). Metodyka badania jakości kształcenia w szkolnictwie wyższym w Polsce. Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDumond E.J., Johnson T.W. (2013). Managing university business educational quality: ISO or AACSB? Quality Assurance in Education, 21(2), s. 127–144.pl_PL
dc.referencesDuque L.C. (2013). A framework for analyzing performance in higher education. Working Paper, Business Economic, series 03, s. 13–24.pl_PL
dc.referencesDziechciarz J. (2015). O pojęciu jakości w pomiarze efektów pracy uniwersytetu. Ekonometria, (50), s. 79–91.pl_PL
dc.referencesDziedziczak-Foltyn A. (2006). Nauczyciele akademiccy jako prekursorzy i moderatorzy społeczeństwa wiedzy. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 2(28), s. 65–77.pl_PL
dc.referencesDzingirai M. (2020). Barriers for Quality Management Implementation in higher education. W: Quality Management Implementation in Higher Education: Practices, Models, and Case Studies. IGI Global, Hershey, PA, s. 132–151.pl_PL
dc.referencesEagle L., Brennan R. (2007). Are students customers? TQM and marketing perspectives. Quality Assurance in Education, 15(1), s. 44–60.pl_PL
dc.referencesEl Abbadi L., Bouayad A., Lamrini M. (2011). Generic quality standards vs. specific quality standards: The case of higher education. International Journal for Quality Research, 5(2), s. 123–129.pl_PL
dc.referencesElbeck M., Vander Schee B.A. (2015). MBA students as customers: The Kano method and collegiate website excitement factors. W: L. Robinson (red.), Marketing Dynamism & Sustainability: Things Change, Things Stay the Same…, Springer International Publishing, Houston, TX, s. 299–299.pl_PL
dc.referencesEntin D.H. (1993). Boston: Less than meets the eye: TQM on campus, case study number one. Change: The Magazine of Higher Learning, 25(3), s. 28–31.pl_PL
dc.referencesEryılmaz M.E., Kara E., Aydoğan E., Bektaş O., Erdur D.A. (2016). Quality management in the Turkish higher education institutions: Preliminary findings. Procedia: Social and Behavioral Sciences, 229, s. 60–69.pl_PL
dc.referencesFeigenbaum A.V. (1990). Management of quality: The key to the nineties. Journal for Quality and Participation, 13(2), s. 14–19.pl_PL
dc.referencesFeigenbaum A.V. (1994). Quality education and America’s competitiveness. Quality Progress, 27(9), s. 83–84.pl_PL
dc.referencesFeng J., Zhao Y. (2021). Analysis of learning behaviour based on edX open data. Journal of Physics: Conference Series, 1738(1), s. 1–6.pl_PL
dc.referencesFreeman R. (1993). Quality assurance in training and education. British Journal of Educational Studies, 41(3), s. 309–311.pl_PL
dc.referencesGadamska M., Jamroży K. (2019). Dobry nauczyciel akademicki w opinii studentów Uniwersytetu Rzeszowskiego. Młoda Humanistyka, 14(1), s. 1–14.pl_PL
dc.referencesGajewski A.S. (2007). Wstęp do zarządzania jakością. Wydawnictwo Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej, Tarnów.pl_PL
dc.referencesGal I., van Groenestijn M., Manly M., Schmitt M., Tout D. (1999). Numeracy Assessment Framework for the Adult Literacy and Lifeskills Survey. National Centre for Education Statistics, Washington, DC.pl_PL
dc.referencesGarvin D.A. (1984). What does product quality really mean. Sloan Management Review, s. 25–43.pl_PL
dc.referencesGatnar E., Walesiak M. (2004). Metody statystycznej analizy wielowymiarowej w badaniach marketingowych. Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław.pl_PL
dc.referencesGeddes T. (1993). The Total Quality initiative at South Bank University. Higher Education, 25(3), s. 341–361.pl_PL
dc.referencesGershon M. (2010). Choosing which process improvement methodology to implement. Journal of Applied Business & Economics, 10(5), s. 61–69.pl_PL
dc.referencesGetka-Wilczyńska E. (2004). O losowych własnościach próby niekontrolowanej. Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych/Szkoła Główna Handlowa, 13, s. 59–67.pl_PL
dc.referencesGlynn Mangold W., Babakus E. (1991). Service quality: The front-stage perspective vs. the back-stage perspective. Journal of Services Marketing, 5(4), s. 59–70.pl_PL
dc.referencesGodzwon Z. (2007). Samoocena jako narzędzie zarządzania jakością usługi edukacyjnej w szkole wyższej. Problemy Jakości, 6, s. 41–45.pl_PL
dc.referencesGolowko N., Kopia J., Geldmacher W., Förster-Pastor U.S. (2017). Comparative Study on Quality Management at German Private Universities. Quality-Access to Success, 18(157), s. 85–94.pl_PL
dc.referencesGrabińska B. (2014). W poszukiwaniu modelu finansowania szkolnictwa wyższego w Polsce, monografie: prace doktorskie, 18. Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków.pl_PL
dc.referencesGrabowiecki J. (2006). Grupy kapitałowo-przemysłowe keiretsu w nowych uwarunkowaniach rozwojowych gospodarki Japonii. Przyczyny regresu. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok.pl_PL
dc.referencesGraham A., Shiba S., Walden D. (2001). Four Practical Revolutions in Management: System for Creating Unique Organizational Capability. CRC Press, Boston, MA.pl_PL
dc.referencesGrant R.M., Shani R., Krishnan R. (1994). TQM’s challenge to management theory and practice. MIT Sloan Management Review, 35(2), 25.pl_PL
dc.referencesGreen D. (red.) (1994). What is Quality in Higher Education? The Society for Research into Higher Education, Open University Press, London.pl_PL
dc.referencesGromkowska-Melosik A. (2021). Geneza i rozwój rankingów uczelni wyższych. Studia Edukacyjne, 60, s. 71–86.pl_PL
dc.referencesGrudowski P., Lewandowski K. (2012). Pojęcie jakości kształcenia i uwarunkowania jej kwantyfikacji w uczelniach wyższych. Zarządzanie i Finanse, 10(3), s. 394–403.pl_PL
dc.referencesGrzegorczyk B. (2003). Nauczyciel akademicki jako osoba wspomagająca rozwój umiejętności komunikacyjnych studenta. W: K. Janowski, B. Sitarska, C. Tkaczuk (red.), Jakość kształcenia w szkole wyższej. Nauczyciel akademicki jako ogniwo jakości kształcenia. Wydawnictwo Akademii Podlaskiej w Siedlcach, Siedlce, s. 135–142.pl_PL
dc.referencesGugelev A., Grishneva A., Semchenko A., Lukyanenko M. (2019). Modern methods of quality control in educational services based on TQM. Calitatea, 20(168), s. 16–20.pl_PL
dc.referencesHaber L.H. (1996). Przedsiębiorczość jako parametr pozycji rynkowej nauczyciela akademickiego. Pedagogika Szkoły Wyższej, 7, s. 65–77.pl_PL
dc.referencesHamrol A. (2017). Zarządzanie i inżynieria jakości. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHansen W.L. (1993). Bringing Total Quality improvement into the college classroom. Higher Education, 25(3), s. 259–279.pl_PL
dc.referencesHarvey L., Williams J. (2010). Fifteen years of quality in higher education. Quality in Higher Education, 16(1), s. 3–36.pl_PL
dc.referencesHassel H., Lourey J. (2005). The dea(r)th of student responsibility. College Teaching, 53(1), s. 2–13.pl_PL
dc.referencesHau I. (1991). Teaching Quality Improvement by Quality Improvement in Teaching, report no. 59. Center for Quality Productivity Improvement. University of Wisconsin, Madison, WI.pl_PL
dc.referencesHendricks K.B., Singhal V.R. (1997). The long-term stock price performance of quality award winners. W: D.B. Fedor, S. Ghosh (red.), Advances in the Management Of Organizational Quality, t. 1. CT: JAI Press, Greenwich, s. 1–37.pl_PL
dc.referencesHides M.T., Davies J., Jackson S. (2004). Implementation of EFQM excellence model self-assessment in the UK higher education sector – Lesson learned from other sectors. The TQM Magazine, 16, s. 194–201.pl_PL
dc.referencesHill N., Alexander J. (2003). Pomiar satysfakcji i lojalności klientów. Oficyna Ekonomiczna, Kraków.pl_PL
dc.referencesHogg R.V., Hogg M.C. (1995). Continuous quality improvement in higher education. International Statistical Review, 63, s. 35–48.pl_PL
dc.referencesHolmes P. (2003). 50 years of statistics teaching in English schools: Some milestones. Journal of the Royal Statistical Society: Series D (The Statistician), 52, s. 439–463.pl_PL
dc.referencesHoltz I. (1999). Technika doskonalenia jakości: ISO 9000. Przewodnik dla nauczyciela. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHopej M., Kral Z. (red.) (2011). Współczesne metody zarządzania w teorii i praktyce. Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław.pl_PL
dc.referencesHorbaczewski D. (2006). Filozoficzne źródła współczesnego pojmowania jakości. Problemy Jakości, 10, s. 9–12.pl_PL
dc.referencesHorine J.E., Hailey W.A., Rubach L. (1993). Shaping America’s future. Quality Progress, 26(10), s. 41–51.pl_PL
dc.referencesHough M. (2004). Updating our thinking for a knowledge and service economy. Total Quality Management & Business Excellence, 5/6(15), s. 753–791.pl_PL
dc.referencesHutchins D. (1990). In Pursuit of Quality. Pitman, London.pl_PL
dc.referencesIshikawa K. (1985). What Is Total Quality Control? The Japanese Way. Prentice-Hall, Englewood Cliffs, NJ.pl_PL
dc.referencesIsmail R., Ali M. (2016). Workplace incivility a hurdle in TQM practices implementation in higher education institutes of Balochistan. Journal of Education and Practice, 7(16), s. 60–72.pl_PL
dc.referencesIwasiewicz A. (2011). Rola statystyki w życiu społeczeństwa i funkcjonowaniu państwa. Państwo i Społeczeństwo, 11(2), s. 105–132.pl_PL
dc.referencesJabłonowska L. (2011). Metoda przypadku w zapewnieniu jakości kształcenia menedżerów. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów: problemy, innowacje, projekty, 1(19), s. 81–99.pl_PL
dc.referencesJacobsen J. (2006). Making the honor roll: Schools earn top grades with quality practices. The Journal for Quality and Participation, 29(3), s. 9–14.pl_PL
dc.referencesJambor J., Dzubáková M., Habánik J. (2017). Integration of ESG 2015 and ISO 9001: 2015 standards in the higher education organization (case study). Ad Alta: Journal of Interdisciplinary Research, 7(2), s. 87–91.pl_PL
dc.referencesJankowski K., Sitarska B., Tkaczuk C. (2003). Kształtowanie wizerunku nauczyciela akademickiego w aspekcie jakości kształcenia. W: K. Janowski, B. Sitarska, C. Tkaczuk (red.), Jakość kształcenia w szkole wyższej. Nauczyciel akademicki jako ogniwo jakości kształcenia. Wydawnictwo Akademii Podlaskiej w Siedlcach, Siedlce, s. 71–79.pl_PL
dc.referencesJasiulewicz-Kaczmarek M. (2014). How does maintenance integrate lean and green manufacturing paradigms? W: R. Knosala (red.), Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji, t. 1. Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją, Opole, s. 560–571.pl_PL
dc.referencesJedynak P. (2011). Podstawy budowania systemu zarządzania jakością w jednostce edukacyjnej. W: T. Wawak (red.), Wyzwania zarządzania jakością w szkołach wyższych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 210–217.pl_PL
dc.referencesJelonek M., Skrzyńska J. (2010). Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym – uwagi wstępne. W: W. Przybylski, S. Rudnicki, A. Szwed (red.), Ewaluacja jakości dydaktyki w szkolnictwie wyższym. Metody. Narzędzia. Dobre praktyki. Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera, Kraków, s. 21–33.pl_PL
dc.referencesJuchniewicz M. (2017). Koncepcje doskonalenia organizacji – ewolucja, krytyka, perspektywy rozwoju. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 463, s. 34–45.pl_PL
dc.referencesJuran J.M. (1986). The Quality Trilogy. Quality Progress, 19(8), s. 19–24.pl_PL
dc.referencesJuran J.M. (1988). Juran on Planning for Quality. Free Press, New York.pl_PL
dc.referencesJuran J.M., Gryna F.M. (1993). Quality Planning and Analysis. McGraw-Hill, New York.pl_PL
dc.referencesKafel P. (2006). Metody pomiaru stopnia wdrożenia filozofii TQM w przedsiębiorstwie. Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, 717, s. 49–57.pl_PL
dc.referencesKanji G.K., Malek A., Tambi B.A. (1999). Total quality management in UK higher education institutions. Total Quality Management, 10(1), s. 129–153.pl_PL
dc.referencesKaraszewski R. (1999). Total Quality Management. Zarządzanie przez jakość. Wybrane zagadnienia. TNOiK „Dom Organizatora”, Toruń.pl_PL
dc.referencesKaraszewski R. (2004). Wykorzystanie TQM i Six Sigma przez największe korporacje świata. Problemy Jakości, 36(2), s. 14–17.pl_PL
dc.referencesKaraszewski R. (2006). Nowoczesne koncepcje zarządzania jakością. TNOiK „Dom Organizatora”, Toruń.pl_PL
dc.referencesKarpińska-Musiał B. (2012). Tutoring akademicki jako rekonstrukcja relacji Uczeń – Mistrz wobec umasowienia kształcenia wyższego. Próba wplecenia koncepcji w kontekst wewnętrznego systemu zapewniania jakości kształcenia jako jednego z kryteriów akredytacji uczelni wyższych. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 2(40), s. 55–70.pl_PL
dc.referencesKendall M., Buckland W. (1986). Słownik terminów statystycznych. Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKiliński A. (1979). Jakość. Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKindlarski E., Bagiński J. (1994). Podstawy zarządzania przez jakość (TQM): proces, produkt, specyfikacja, jakość wyrobu i usługi, terminologia w dziedzinie jakości w Polsce, modele rozwoju idei TQM i wdrażania norm ISO serii 9000. Seria Wydawnicza Bellony, 24. Bellona, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKindlarski E., Jaoko B.B. (1998). Total Quality Management-implementation on the basis of Poland. W: Ch.N. Madu (red.), Handbook of Total Quality Management. Springer, Boston, MA, s. 683–700.pl_PL
dc.referencesKobylińska U., Lulewicz-Sas A. (2015). Doskonalenie jakości usług administracyjnych na przykładzie dziekanatu Wydziału Zarządzania Politechniki Białostockiej. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie, 77, s. 103–112.pl_PL
dc.referencesKoch J.V. (2003). TQM: Why is its impact in higher education so small? The TQM Magazine, 15, s. 325–333.pl_PL
dc.referencesKochanowski J. (2008). Komunikacyjny (polilogiczny) model zarządzania jakością w szkole wyższej. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1(31), s. 85–89.pl_PL
dc.referencesKolman R. (1992). Inżynieria jakości. Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKończak G. (2007). Metody statystyczne w sterowaniu jakością produkcji. Prace Naukowe. Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach, Katowice.pl_PL
dc.referencesKordos J. (2016). Zarys teoretycznego modelu TQM w statystyce oficjalnej. Wiadomości Statystyczne, 5(660), s. 1–16.pl_PL
dc.referencesKordos J. (2017). TQM – zarys teorii i praktyki. Zarządzanie. Teoria i praktyka, 20(2), s. 3–10.pl_PL
dc.referencesKotarbiński T. (1955). Traktat o dobrej robocie. Ossolineum, Łódź.pl_PL
dc.referencesKruskal W.H., Wallis W.A. (1952). Use of ranks in one-criterion variance analysis. Journal of the American Statistical Association, 47(260), s. 583–621.pl_PL
dc.referencesKubiczek B. (2005), Metody aktywizujące: jak nauczyć uczniów uczenia się? Wydawnictwo NOWIK, Opole.pl_PL
dc.referencesKucharski A. (2011). Metoda DEA w ocenie efektywności gospodarczej. Skrypt Katedry Badań Operacyjnych Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesKusterka-Jefmańska M. (2011). Zastosowanie metody IPA w badaniu jakości usług edukacyjnych szkoły wyższej. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 151, s. 383–401.pl_PL
dc.referencesKwan P.Y., Ng P.W. (1999). Quality indicators in higher education‐comparing Hong Kong and China’s students. Managerial Auditing Journal, 14, s. 20–27.pl_PL
dc.referencesLee T.H., Walden D. (1992). What is the center for quality management? Center for Quality of Management Journal, 1(1), s. 3–9.pl_PL
dc.referencesLeonard D., McAdam R. (2002). The corporate strategic‐operational divide and TQM. Measuring Business Excellence, 6(1), s. 5–15.pl_PL
dc.referencesLisiecka K., Maciąg J. (2010). O ocenie jakości usług edukacyjnych w szkołach wyższych. W: T. Wawak (red.), Komunikacja i jakość w zarządzaniu, t. 2. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 247–259.pl_PL
dc.referencesMachumu H.J., Kisanga S.H. (2014). Quality assurance practices in higher education institutions: Lesson from Africa. Journal of Education and Practice 5(16), s. 144–156.pl_PL
dc.referencesManatos M.J., Rosa M.J., Sarrico C.S. (2018). Quality Management in universities: Towards an integrated approach? International Journal of Quality & Reliability Management, 35(1), s. 126–144.pl_PL
dc.referencesManatos M.J., Sarrico C.S., Rosa M.J. (2017). The European standards and guidelines for internal quality assurance: An integrative approach to quality management in higher education? The TQM Journal, 29(2), s. 342–356.pl_PL
dc.referencesMarchese T. (1991). TQM reaches the academy. AAHE Bulletin, 44(3), s. 3–9.pl_PL
dc.referencesMark E. (2013). Students are not products. They are customers. College Student Journal, 47(3), s. 489–493.pl_PL
dc.referencesMarshall B., Cardon P., Poddar A., Fontenot R. (2013). Does sample size matter in qualitative research?: A review of qualitative interviews in IS research. Journal of Computer Information Systems, 54(1), s. 11–22.pl_PL
dc.referencesMartilla J.A., James C.J. (1977). Imponance-performance analysis. Journal of Marketing, 41, s. 77–79.pl_PL
dc.referencesMartin M., Parikh S. (2017). Quality Management in higher education: Developments and drivers. Results from an International Survey; International Institute for Educational Planning; UNESCO: Paris, France.pl_PL
dc.referencesMassy W.F. (2003). Auditing higher education to improve quality. Chronicle of Higher Education, 49(41), B16.pl_PL
dc.referencesMatei L., Iwinska J. (2016). Quality Assurance in Higher Education: A Practical Handbook. Central European University Press, Yehuda Elkana Center for Higher Education, Budapest.pl_PL
dc.referencesMcCollough M.A., Gremler D.D. (1999). Guaranteeing student satisfaction: An exercise in treating students as customers. Journal of Marketing Education, 21(2), s. 118–130.pl_PL
dc.referencesMichalska-Ćwiek J. (2015). Doskonalenie zarządzania jakością usług. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie, 79, s. 191–204.pl_PL
dc.referencesMohammed A.H.W.N., Yongqing X. (2015). The possibility of applying TQM in Dhamar University. International Journal of Business and Management, 10(1), s. 182–194.pl_PL
dc.referencesMola N.B. (2007). The use of ISO 9001 quality standard in higher education institution libraries. Library Service, 11(3), s. 66–78.pl_PL
dc.referencesMoon S., Geall V. (1996). Total Quality Management: Disciples and detractors. Quality in Higher Education, 2(3), s. 271–273.pl_PL
dc.referencesMorawski R.Z., Rocki M., Woźnicki J. (1997). O idei współpłatności za studia dzienne. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1(9), s. 48–63.pl_PL
dc.referencesMościcka A., Ogryczak W. (2015). Ranking uczelni wyższych w oparciu o metody punktu odniesienia. Metody Ilościowe w Badaniach Ekonomicznych, 16(4), s. 44–53.pl_PL
dc.referencesMoturi C., Mbithi P.M. (2015). ISO 9001: 2008 implementation and impact on the University of Nairobi: A case study. The TQM Journal, 27(6), s. 752–760.pl_PL
dc.referencesMourato J., Patrício M.T., Loures L., Morgado H. (2021). Strategic priorities of Portuguese higher education institutions. Studies in Higher Education, 46(2), s. 215–227.pl_PL
dc.referencesMukhopadhyaya M. (2005). Total Quality Management in Education. Sage Publications, New Delhi.pl_PL
dc.referencesMunyanyiwa T., Nyaruwata S. (2020). Higher education’s institutions response to statutory TQM case study. W: Quality Management Implementation in Higher Education: Practices, Models, and Case Studies. IGI Global, Hershey, PA, s. 303–326.pl_PL
dc.referencesNagy J., Cotter M., Erdman P., Koch B., Ramer S., Roberts N., Wiley J. (1993). Case study number three: Madison: How TQM helped change an admissions process. Change: The Magazine of Higher Learning, 25(3), s. 36–40.pl_PL
dc.referencesNazarko J., Komuda M., Kuźmicz K., Szubzda E., Urban J. (2008). Metoda DEA w badaniu efektywności instytucji sektora publicznego na przykładzie szkół wyższych. Badania Operacyjne i Decyzje, 4, s. 89–105.pl_PL
dc.referencesOakland J.S. (1989). Total Quality Management. Heinemann Professional, Londyn. Olejnik T., Wieczorek R. (1982). Kontrola i sterowanie jakością. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOliver C. (1997). Sustainable competitive advantage: Combining institutional and resource‐based views. Strategic Management Journal, 18(9), s. 697–713.pl_PL
dc.referencesOwlia M.S., Aspinwall E.M. (1996). Quality in higher education – A survey. Total Quality Management, 7(2), s. 161–172.pl_PL
dc.referencesOwlia M.S., Aspinwall E.M. (1997). TQM in higher education: A review. International Journal of Quality & Reliability Management, 14(5), s. 527–543.pl_PL
dc.referencesOyrzanowski B. (1969). Ekonomiczne problemy jakości. Ekonomista, 2, s. 586–597.pl_PL
dc.referencesOzbek O.F. (2020). International quality standards application to administrative processes of higher education. W: Quality Management Implementation in Higher Education: Practices, Models, and Case Studies. IGI Global, Hershey, PA, s. 1–23.pl_PL
dc.referencesPabian A. (2005). Marketing szkoły wyższej. ASPRA-JR, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPapanthymou A., Darra M. (2017). Quality management in higher education: Review and perspectives. Higher Education Studies, 7(3), s. 132–147.pl_PL
dc.referencesPatil A.D.Y., Nagra G., Gopal R. (2014). A study on Total Quality Management in Higher Education. International Journal of Management, 5(5), s. 1–6.pl_PL
dc.referencesPietrzak P., Brzezicki Ł. (2017). Wykorzystanie sieciowego modelu DEA do pomiaru efektywności wydziałów Politechniki Warszawskiej. Edukacja, 3, s. 83–93.pl_PL
dc.referencesPlaton (2012). Uczta, przeł. A. Serafin. Wyd. Sic!, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPopli S. (2005). Ensuring Customer Delight: A quality approach to excellence in management education. Quality in Higher Education, 11(1), s. 17–24.pl_PL
dc.referencesPounder J. (1999). Institutional performance in higher education: Is quality a relevant concept? Quality Assurance in Education, 7(3), s. 156–165.pl_PL
dc.referencesPróchnicka M., Tutko M. (2015). Doskonalenie wewnętrznych systemów zapewnienia jakości kształcenia w szkołach wyższych. W: J. Dziadkowiec, T. Sikora (red.), Wybrane aspekty zarządzania jakością usług. Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków, s. 109–126.pl_PL
dc.referencesPryłowska E. (2004). Ocena stopnia oczekiwań studentów w zakresie jakości kształcenia przy wykorzystaniu metody SERVQUAL. W: K. Jankowski, B. Sitarska, C. Tkaczuk (red.), Student jako ważne ogniwo jakości kształcenia. Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce, s. 413–420.pl_PL
dc.referencesPsomas E., Antony J. (2017). Total quality management elements and results in higher education institutions: The Greek case. Quality Assurance in Education, 25(2), s. 206–223.pl_PL
dc.referencesPtak M.J., Kinstler M. (1999). Powszechna historia państwa i prawa. Wybór tekstów źródłowych. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.pl_PL
dc.referencesQuinn A., Lemay G., Larsen P., Johnson D.M. (2009). Service quality in higher education. Total Quality Management, 20(2), s. 139–152.pl_PL
dc.referencesReynolds D., Dammons P., Stoll L., Barber M., Hillman J. (1996). School effectiveness and school improvement in the United Kingdom. School Eff ctiveness and School Improvement, 7(2), s. 133–158.pl_PL
dc.referencesRębisz S., Sikora I. (2015). Preferowane cechy nauczyciela akademickiego kierunku pedagogika w opinii studentów Uniwersytetu Rzeszowskiego i Uniwersytetu Palackiego w Ołomuńcu. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, 26(1–2), s. 183–194.pl_PL
dc.referencesRoberts H.V., Sergesketter B. (1993). Quality is Personal: A Foundation for Total Quality Management. Free Press, New York.pl_PL
dc.referencesRobinson J.D. III, Akers J. (1991). An open letter: TQM on the campus. Harvard Business Review, 69(6), s. 94–95.pl_PL
dc.referencesRocki M. (2005). Statistical and mathematical aspects of ranking: Lessons from Poland. Higher Education in Europe, 30(2), s. 173–181.pl_PL
dc.referencesRocki M. (2011). O projektowanych zmianach w prawie o szkolnictwie wyższym. E-mentor, 38(1), s. 5–7.pl_PL
dc.referencesRocki M. (2013). Stan kształcenia statystyków w raportach Polskiej Komisji Akredytacyjnej. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 280, s. 161–166.pl_PL
dc.referencesRocki M. (2018). Jakość kształcenia a ekonomiczne losy absolwentów. Analiza przypadków. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1(51), s. 219–239.pl_PL
dc.referencesRocki M. (2019). Ranking polskich uczelni według ekonomicznych losów absolwentów. Ekonomista, 3, s. 343–354.pl_PL
dc.referencesRocki M. (2020). Zmierzyć i zrozumieć. O mierzeniu jakości kształcenia w szkołach wyższych. W: M. Niełaczna, P. Ostaszewski, A. Rzepliński (red.), Zmierzyć i zrozumieć przestępczość. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 26–42.pl_PL
dc.referencesRocki M. (2021). Ranking uczelni jako miernik jakości oferty edukacyjnej. Przegląd Organizacji, 1, s. 9–16.pl_PL
dc.referencesRocki M. (2023). Kategoryzacja kierunków studiów w świetle danych o trzech rocznikach absolwentów. Gospodarka Narodowa. The Polish Journal of Economics, 315(3), s. 71–91.pl_PL
dc.referencesRocki M., Tabeau A. (1995). Kwantyfikacja jakościowych danych ankietowych dla produkcji przemysłu w Polsce. Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej, 2, s. 135–154.pl_PL
dc.referencesRosa M.J., Amaral A. (2007). A self-assessment of higher education institutions from the perspective of the EFQM excellence model. W: Quality Assurance in Higher Education. Springer, Dordrecht, s. 181–207.pl_PL
dc.referencesRosa M.J., Amaral A. (2014). The Portuguese case: New public management reforms and the European standards and guidelines. W: H. Eggins (red.), Drivers and Barriers to Achieving Quality in Higher Education. Sense Publishers, Rotterdam, s. 153–166.pl_PL
dc.referencesRubach L. (1994). „Quality Progress” fourth annual quality in education listing. Quality Progress, 27(9), s. 27–79.pl_PL
dc.referencesSalleh N.M., Zakuan N., Ariff M.S., Bahari A.Z., Chin T.A., Sulaiman Z., Yatim M.S., Awang S.R., Saman M.Z.M. (2018). Critical success factors of total quality management implementation in higher education institution: UTM case study. AIP conference proceedings, 2044(1), s. 1–6.pl_PL
dc.referencesSangher K.S., Noor A., Kalyani L., Sharma S.V.K. (2017). ISO 9001: 2015 implementation in the e-learning based virtual teaching program. W: 2017 5th National Conference on E-Learning & E-Learning Technologies (ELELTECH), Hyderabad India, s. 1–3. 3. http://doi.org/10.1109/ELELTECH.2017.8074994pl_PL
dc.referencesSantos S. (2011). Comparative Analysis of European Processes for Assessment and Certification of Internal Quality Assurance Systems. A3ES Readings, Lisbon.pl_PL
dc.referencesSchindler L., Puls-Elvidge S., Welzant H., Crawford L. (2015). Definitions of quality in higher education: A synthesis of the literature. Higher Learning Research Communications, 5(3), s. 3–13.pl_PL
dc.referencesSeymour D. (1993). Quality on campus: Three institutions, three beginnings. Change: The Magazine of Higher Learning, 25(3), s. 8–18.pl_PL
dc.referencesSherry C., Bhat R., Beaver B., Ling A. (2004). Students as Customers: The Expectations and Perceptions of Local and International Students. HERDSA Conference, Auckland.pl_PL
dc.referencesShewhart W.A. (1931). Economic Control of Quality of Manufactured Product. Macmillan and Co, London.pl_PL
dc.referencesSiegel S., Castellan N.J. (1988). Nonparametric Statistics for the Behavioural Sciences. McGraw-Hill, New York.pl_PL
dc.referencesSirvanci M.B. (2004). Critical issues for TQM implementation in higher education. The TQM Magazine, 16(6), s. 382–386.pl_PL
dc.referencesSpitzer R.D. (1993). TQM: The only source of sustainable competitive advantage. Quality Progress, 26(6), s. 59–64.pl_PL
dc.referencesSrikanthan G., Dalrymple J.F. (2007). A conceptual overview of a holistic model for quality in higher education. International Journal of Educational Management, 21, s. 173–193.pl_PL
dc.referencesStanisz A. (2006). Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny, t. 1. StatSoft, Kraków.pl_PL
dc.referencesStarzyńska B., Bryke M. (2015). Koncepcja Human Lean Green jako instrument zapewnienia zrównoważonego rozwoju organizacji ukierunkowany na wzrost jej efektywności. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 377, s. 119–136.pl_PL
dc.referencesSteininger D.J. (1994). Why quality initiatives are failing: the need to address the foundation of human motivation. Human Resource Management (1986–1998), 33(4), s. 601–616.pl_PL
dc.referencesStensaker B. (2007). Quality as fashion. W: D. Westerheijden, B. Stensaker, M. Rosa (red.), Quality Assurance in Education. Springer, Dordrecht, s. 99–111.pl_PL
dc.referencesStensaker B., Hovdhaugen E., Maassen P. (2019). The practices of quality management in Norwegian higher education: Collaboration and control in study programme design and delivery. International Journal of Educational Management, 33(4), s. 698–708.pl_PL
dc.referencesStimson W.A. (2003). Better public schools with ISO 9000:2000. Quality Progress, 36(9), s. 38–45.pl_PL
dc.referencesSun H., Zhao Y., Yau H.K. (2009). The relationship between quality management and speed of new product development. The TQM Journal, 21(6), s. 576–588.pl_PL
dc.referencesSzreder M. (2010a). Losowe i nielosowe próby w badaniach statystycznych. Przegląd Statystyczny, 57(4), s. 168–174.pl_PL
dc.referencesSzreder M. (2010b). Metody i techniki sondażowych badań opinii. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSzreder M. (2015). Zmiany w strukturze całkowitego błędu badania próbkowego. Wiadomości Statystyczne. The Polish Statistician, 60(1), s. 4–12.pl_PL
dc.referencesSzreder M. (2017). Nowe źródła informacji i ich wykorzystywanie w podejmowaniu decyzji. Wiadomości Statystyczne. The Polish Statistician, 7, s. 5–17.pl_PL
dc.referencesSzreder M. (2018). Wykształcenie a problemy rynku pracy. Wiadomości Statystyczne. The Polish Statistician, 63(7), s. 25–36.pl_PL
dc.referencesSzreder M. (2019). Istotność statystyczna w czasach big data. Wiadomości Statystyczne. The Polish Statistician, 64(11), s. 42–57.pl_PL
dc.referencesSztejnberg A. (2008). Doskonalenie usług edukacyjnych. Podstawy pomiaru jakości kształcenia. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.pl_PL
dc.referencesSztejnberg A. (2015). Pomiar jakości usługi edukacyjnej w szkole wyższej. W: Ż. Kaczmarek (red.), Interdyscyplinarność i transdyscyplinarność w procesie kształcenia w szkole wyższej. Pytania o efektywność kształcenia. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, s. 63–76.pl_PL
dc.referencesSztejnberg A., Stypułkowska M. (2005). Ocena względnej ważności wymiarów SERVQUAL jako metoda wspomagania jakości kształcenia w szkole wyższej. W: K. Jankowski, B. Sitarska, C. Tkaczuk (red.), Media i metody wspomagające jakość kształcenia. Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce, s. 392–401.pl_PL
dc.referencesSzuwarzyński A. (2006). Metoda DEA pomiaru efektywności działalności dydaktycznej szkół wyższych. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 2(28), s. 78–88.pl_PL
dc.referencesSzymańska A., Zalewska E. (2021). Education in the light of sustainable development goals – The case of the European Union countries. Globalisation, Societies and Education, 19(5), s. 658–671.pl_PL
dc.referencesŚmiech S. (2007). Zmiany sytuacji na rynku pracy absolwentów szkół wyższych w Polsce. Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, 740, s. 37–49.pl_PL
dc.referencesTabor A., Zając A., Rączka M. (red.) (2000). Zarządzanie jakością, t. 1. Jakość i systemy zapewnienia jakości. Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków.pl_PL
dc.referencesTaguchi G. (1993). Taguchi on Robust Technology Development. ASME Press, New York.pl_PL
dc.referencesTaguchi G. (1995). Quality engineering (Taguchi methods) for the development of electronic circuit technology. IEEE Transactions on Reliability, 44(2), s. 225–229.pl_PL
dc.referencesTargaszewska M. (2013a). Metody pomiaru jakości kształcenia na uczelniach wyższych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 923(23), s. 59–69.pl_PL
dc.referencesTargaszewska M. (2013b). Ocena stanu i jakości polskiego szkolnictwa wyższego z wykorzystaniem metod WAP. Ekonometria, (40), s. 36–47.pl_PL
dc.referencesTatarkiewicz W. (2021a). Historia filozofii, t. 1. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTatarkiewicz W. (2021b). Historia filozofii, t. 2. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTaylor A., Hill F. (1993). Quality management in education. Quality Assurance in Education, 1(1), s. 21–28.pl_PL
dc.referencesThapa T.B. (2011). Total quality management in education. Academic Voices: A Multidisciplinary Journal, 1, s. 80–83.pl_PL
dc.referencesThompson J.R., Kornacki J., Nieckuła J. (2005). Techniki zarządzania jakością, od Shewharta do metody „Six Sigma”. Akademicka Oficyna Wydawnicza Exit, Warszawa.pl_PL
dc.referencesThonhauser T., Passmore D.L. (2006). ISO 9000 in education: A comparison between the United States and England. Research in Comparative and International Education, 1(2), s. 156–173.pl_PL
dc.referencesThor L.M., Scarafiotti C. (2004). Mainstreaming distance learning into the community college. Journal of Asynchronous Learning Networks, 8(1), s. 16–25.pl_PL
dc.referencesToczyńska J. (2010). Ocena jakości kształcenia w szkole wyższej. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie, 70, s. 347–361.pl_PL
dc.referencesTrzcińska K., Zalewska E. (2023). A Comparative analysis of household incomes of people with different levels of education in Poland and the USA. Folia Oeconomica Stetinensia, 23(2), s. 387–401.pl_PL
dc.referencesTuchman B.W. (1980). The decline of quality. New York Times Magazine, 2 listopada, s. 38–40.pl_PL
dc.referencesUlewicz R. (2013). System approach to assure quality of education at the faculty of management of Czestochowa University of Technology. Polish Journal of Management Studies, 8, s. 259–268.pl_PL
dc.referencesUllah W., Jehan N., Malik M.F., Ali A. (2017). The impact of Total Quality Management (TQM) in higher education: A qualitative insight of higher education in universities. Journal of Managerial Sciences, 11(3), s. 445–458.pl_PL
dc.referencesVoss C., Tsikriktsis N., Funk B., Yarrow D., Owen J. (2005). Managerial choice and performance in service management – A comparison of private sector organizations with further education colleges. Journal of Operations Management, 23(2), s. 179–195.pl_PL
dc.referencesVuori J. (2013). Are students customers in Finnish higher education? Tertiary Education and Management, 19(2), s. 176–187.pl_PL
dc.referencesWawak S. (2002). Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Helion, Gliwice.pl_PL
dc.referencesWawak T. (1989). Makroekonomiczne problemy jakości produktów przemysłowych w Polsce. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesWawak T. (2007). Dylematy jakości zarządzania w szkołach wyższych w świetle wymogów Unii Europejskiej. W: P. Grudowski, J. Preihs, P. Waszczura (red.), Inżynieria jakości. Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, s. 70–78.pl_PL
dc.referencesWawak T. (red.) (2011). Wyzwania zarządzania jakością w szkołach wyższych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesWawak T. (2012a). Jakość zarządzania w szkołach wyższych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesWawak T. (2012b). Najważniejsze propozycje zmian w systemie zarządzania szkolnictwem wyższym w Polsce w opinii ankietowanych profesorów – wyniki badań. Zarządzanie i Finanse, 10(3), s. 370–393.pl_PL
dc.referencesWawak T. (2019a). Doskonalenie jakości zarządzania w szkołach wyższych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesWawak T. (2019b). Ewolucja uwarunkowań jakości zarządzania w szkołach wyższych w Polsce w latach 1918–2018. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesWawak T., Jacko J.F. (2016). W poszukiwaniu uniwersytetu idealnego. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesWebber D.A. (2014). The lifetime earnings premia of different majors: correcting for selection based on cognitive, noncognitive, and unobserved factors. Labour Economics, 28, s. 14–23.pl_PL
dc.referencesWęgrzecki A. (2004). Sylwetka aksjologiczna nauczyciela akademickiego. W: K. Kloc, E. Chmielecka (red.), Dobre obyczaje w kształceniu akademickim. Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa, s. 34–38.pl_PL
dc.referencesWięcek J. (red.) (2007). Zintegrowane zarządzanie jakością. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesWild C.J. (1995). Continuous improvement of teaching: A case study in a large statistics course. International Statistical Review / Revue Internationale de Statistique, 63, s. 49–68.pl_PL
dc.referencesWilliams G. (1993). Total Quality Management in higher education: Panacea or placebo? Higher Education, 25(3), s. 229–237.pl_PL
dc.referencesWinchip S.M. (1996). Analysis of the adaptability of W. Edwards Deming’s management philosophy to institutions of higher education. Quality in Higher Education, 2(3), s. 219–236.pl_PL
dc.referencesWiśniewska M. (2007a). Total Quality Education w szkolnictwie wyższym, cz. 1. Uwarunkowanie wdrażania. Problemy Jakości, 39(8), s. 8–18.pl_PL
dc.referencesWiśniewska M. (2007b). Total Quality Education w szkolnictwie wyższym, cz. 2. Próba definicji i model wdrażania. Problemy Jakości, 40(9), s. 13–22.pl_PL
dc.referencesWiśniewska M., Grudowski P. (2015). High-quality academic teachers in business school. The case of The University of Gdańsk, Poland. Total Quality Management & Business Excellence, 27(9), s. 1158–1170.pl_PL
dc.referencesWlazło S. (1999), Mierzenie jakości pracy szkoły. Wydawnictwo MarMar, Wrocław. Wlazło S. (2002). Jakościowy rozwój szkoły. Wydawnictwo MarMar, Wrocław.pl_PL
dc.referencesWolniak R. (2018). The History of ISO 9001 Series Past 2000. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie, 119, s. 341–350.pl_PL
dc.referencesWolszczak-Derlacz J. (2013). Efektywność naukowa, dydaktyczna i wdrożeniowa publicznych szkół wyższych w Polsce – analiza nieparametryczna. Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesWoodall T., Hiller A., Resnick S. (2014). Making sense of higher education: Students as consumers and the value of the university experience. Studies in Higher Education, 39(1), s. 48–67.pl_PL
dc.referencesWoodhouse D. (2013). Global trends in quality assurance. Quality Approaches in Higher Education, 5(1), s. 3–7.pl_PL
dc.referencesWosik D. (2016). Rola i miejsce akredytacji i certyfikacji w ocenie oraz doskonaleniu jakości kształcenia w polskim szkolnictwie wyższym. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1(21), s. 86–97.pl_PL
dc.referencesWoźnicki J. (red.) (2008). Benchmarking w systemie szkolnictwa wyższego. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWróblewski A.K. (2013). Pozycja nauki polskiej w międzynarodowych rankingach. Studia BAS, 3, s. 89–106.pl_PL
dc.referencesZając R. (2016). Najważniejsze zmiany wprowadzone w normie ISO 9001:2015. Maszyny Górnicze, 34(4), s. 116–123.pl_PL
dc.referencesZalewska E. (2013). Zastosowanie metody ciągłego doskonalenia jakości w szkolnictwie wyższym. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 280, s. 167–178.pl_PL
dc.referencesZalewska E. (2015). Jakość kursów e-learning. W: P. Wdowiński, Nauczyciel akademicki wobec nowych wyzwań edukacyjnych. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 105–113.pl_PL
dc.referencesZalewska E. (2017). Zastosowanie analizy skupień i metody porządkowania liniowego w ocenie polskiego szkolnictwa wyższego. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 469, s. 234–242.pl_PL
dc.referencesZalewska E. (2021). The application of continuous quality improvement methods at universities in the opinion of students and lecturers of the University of Lodz. Folia Oeconomica Stetinensia, 21(1), s. 175–189.pl_PL
dc.referencesZalewska E., Jurek A.M. (2012). Uwagi o możliwościach zastosowania ciągłego doskonalenia jakości i próba oceny metod nauczania w szkolnictwie wyższym. W: M. Plich (red.), Metody ilościowe w Krajowych Ramach Kwalifikacji. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 116–130.pl_PL
dc.referencesZbaraszewska A., Majchrzak I. (2016). Idealny wykładowca według opinii studentów. Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis. Oeconomica, 83, s. 309–318.pl_PL
dc.referencesZhang Z., Waszink A., Wijngaard J. (2000). An instrument for measuring TQM implementation for Chinese manufacturing companies. The International Journal of Quality & Reliability Management, 17(7), s. 730–755.pl_PL
dc.referencesŽekevičienė A. (2003). Total Quality Management at university. Organizacijų vadyba sisteminiai tyrimai, 28, s. 237–253.pl_PL
dc.referencesAACSB (2018). https://www.aacsb.edu/about (dostęp: 14.11.2018).pl_PL
dc.referencesAbubakar N.J., Luki B.N. (2016). A review of total quality management in higher education. W: Proceedings of the 2016 INCEDI Conference. www.incedi.org (dostęp: 27.08.2020).pl_PL
dc.references(ASQ) American Society for Quality (2018). https://asq.org (dostęp: 14.11.2018).pl_PL
dc.referencesBradshaw D. (2011). Amba launches one-year accreditation for MBA degrees. Financial Times. https://www.ft.com/content/a1df5a5a-4b10-11e0-911b-00144feab49a#axzz2E64AyqAi (dostęp: 14.11.2018).pl_PL
dc.referencesCambridge Centre for Teaching and Learning (2019). The Pilkington Prize. https://www.cctl.cam.ac.uk/pilkington-prize (dostęp: 20.05.2021).pl_PL
dc.referencesCollins A., Fushell M., Philpott D., Wakeham M., Strong C., Tulk-Lane S. (2017). The Premier’s Task Force on Improving Educational Outcomes: Now is the time – The next chapter in education in Newfoundland and Labrador. https://www.gov.nl.ca/education/files/task_force_report.pdf (dostęp: 30.06.2024).pl_PL
dc.references(DGQ) Deutsche Gesellschaft für Qualität (b.d.). https://www.dgq.de/en/ (dostęp: 04.07.2024).pl_PL
dc.referencesDeming E.W. (1967). What happened in Japan? https://deming.org/wp-content/uploads/2020/06/What-Happened-in-Japan-1967.pdf (dostęp: 30.06.2024).pl_PL
dc.referencesEQUIS (2018). https://web.archive.org/web/20160630082335/ http://www.efmd.org/accreditation-main/equis (dostęp: 14.11.2018).pl_PL
dc.referencesErasmus+ (2020). https://erasmusplus.org.pl/o-programie (dostęp: 17.06.2020).pl_PL
dc.referencesEuropejska Agencja Wykonawcza ds. Edukacji i Kultury (2020). https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/quality-assurance-higher-education-50pl (dostęp: 30.04.2020).pl_PL
dc.referencesFundacja Rozwoju Systemu Edukacji (2021). https://pl.wikipedia.org/wiki/Fundacja_Rozwoju_Systemu_Edukacji (dostęp: 17.06.2021).pl_PL
dc.referencesGeorgia Institute of Technology (2021). https://www.gatech.edu (dostęp: 15.05.2021).pl_PL
dc.references(GUS) Główny Urząd Statystyczny (2022). Szkolnictwo wyższe i jego finanse w 2021 roku. https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/szkolnictwo-wyzsze-i-jego-finanse-w-2021-roku,2,18.html# (dostęp: 23.08.2023).pl_PL
dc.referencesHarvard University (2020). https://cepr.harvard.edu (dostęp: 15.11.2020).pl_PL
dc.referencesHarvard University (2021). https://meded.hms.harvard.edu/about-educational-quality-improvement (dostęp: 15.05.2021).pl_PL
dc.referencesHR Polska (2020). Raport: Student w pracy 2019. https://hrpolska.pl/rynek-pracy/badania/raport-student-w-pracy-2019 (dostęp: 29.06.2020).pl_PL
dc.referencesISO 10001:2018. Quality management – Customer satisfaction – Guidelines for codes of conduct for organizations. https://www.iso.org/standard/71579.html (dostęp: 4.07.2024).pl_PL
dc.referencesISO 14001:2015. Environmental management systems – Requirements with guidance for use. https://www.iso.org/standard/60857.html (dostęp: 4.07.2024).pl_PL
dc.referencesISO 21001:2018. Educational organizations – Management systems for educational organizations – Requirements with guidance for use. https://www.iso.org/standard/88406.html (dostęp: 4.07.2024).pl_PL
dc.referencesISO 26000:2010. Guidance on social responsibility. https://www.iso.org/standard/42546.html (dostęp: 4.07.2024).pl_PL
dc.referencesISO 45004:2024. Occupational health and safety management – Guidelines on performance evaluation. https://www.iso.org/standard/64285.html (dostęp: 4.07.2024).pl_PL
dc.referencesISO 50001:2018. Energy management systems – Requirements with guidance for use. https://www.iso.org/standard/88430.html (dostęp: 4.07.2024).pl_PL
dc.referencesISO 9001:2015. Quality management systems – Requirements. https://www.iso.org/standard/62085.html (dostęp: 4.07.2024).pl_PL
dc.referencesISO/IEC 17025:2017. General requirements for the competence of testing and calibration laboratories. https://www.iso.org/standard/66912.html (dostęp: 4.07.2024).pl_PL
dc.referencesISO/IEC 27001:2022. Information security, cybersecurity and privacy protection – Information security management systems – Requirements. https://www.iso.org/standard/27001 (dostęp: 4.07.2024).pl_PL
dc.references(KRASP) Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich (2020). https://www.krasp.org.pl (dostęp: 17.06.2020).pl_PL
dc.referencesMinisterstwo Edukacji i Nauki (2020). https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/program-inicjatywa-doskonalosci-uczelnia-badawcza (dostęp: 25.05.2020).pl_PL
dc.referencesMoen R., Norman C. (2006). Evolution of the PDCA cycle. https://elfhs.ssru.ac.th/phusit_ph/pluginfile.php/48/block_html/content/Moen-Norman-2009%20PDCA.pdf (dostęp: 30.06.2024).pl_PL
dc.referencesOregon State University (b.d.). Welcome to the OSU Radiation Center. https://radiationcenter.oregonstate.edu (dostęp: 18.01.2018).pl_PL
dc.referencesOregon State University (2021). https://covid.oregonstate.edu (dostęp: 15.05.2021).pl_PL
dc.referencesPennsylvania State University (2021). https://opair.psu.edu (dostęp: 15.05.2021).pl_PL
dc.referencesPlatforma edX (2021). https://www.edx.org/about-us (dostęp: 3.09.2021).pl_PL
dc.referencesPolitechnika Śląska (2021a). Cele programu IDUB. https://www.polsl.pl/idub/cele-programu/ (dostęp: 25.05.2021).pl_PL
dc.referencesPolitechnika Śląska (2021b). Kształcenie studentów i doktorantów. https://www.polsl.pl/idub/ksztalcenie-studentow-i-doktorantow/ (dostęp: 25.05.2021).pl_PL
dc.referencesPolitechnika Śląska (2021c). Strategia rozwoju Politechniki Śląskiej na lata 2021–2026. Wersja skrócona. https://www.polsl.pl/uczelnia/wp-content/uploads/sites/880/2021/03/Strategia-Rozwoju-Politechnika-Slaska.pdf (dostęp: 25.05.2021).pl_PL
dc.references(PKA) Polska Komisja Akredytacyjna (2023). https://www.pka.edu.pl (dostęp: 10.10.2023).pl_PL
dc.references(PKN) Polski Komitet Normalizacyjny (b.d.). https://www.pkn.pl (dostęp: 4.07.2024).pl_PL
dc.referencesQuality Assurance Agency (2019). Quality assurance reports. https://www.qaa.ac.uk/en/reviewing-higher-education/quality-assurance-reports (dostęp: 20.03.2019).pl_PL
dc.referencesQuality Code (2019). https://ukscqa.org.uk (dostęp: 20.03.2019).pl_PL
dc.referencesRosa M.J., Sarrico C.S., Amaral A. (2012). Implementing quality management systems in higher education institutions. W: M. Savsar (red.), Quality Assurance and Management. http://cdn.intechopen.com/pdfs/33265/InTech-Implementing_quality_management_systems_in_higher_education_institutions.pdf (dostęp: 30.06.2024).pl_PL
dc.referencesShanghai Ranking (2023). https://www.shanghairanking.com/rankings/arwu/2023 (dostęp: 10.10.2023).pl_PL
dc.referencesShanghai Ranking (b.d.). http://www.shanghairanking.com (dostęp: 4.07.2024).pl_PL
dc.referencesScott G. (2008). University student engagement and satisfaction with learning and teaching. University of Western Sydney, Sydney, https://www.westernsydney.edu.au/ data/assets/pdf_file/0007/64087/Research_-_Scott_-_pdf.pdf (dostęp: 13.02.2021).pl_PL
dc.referencesSłownik języka polskiego PWN (b.d.). jakość. https://sjp.pwn.pl/sjp/jakosc;2467307.html (dostęp: 4.07.2024).pl_PL
dc.referencesTEMPUS (2020). http://www.tempus.org.pl/index.html (dostęp: 17.06.2020).pl_PL
dc.referencesUniversity of Cambridge (2013). Institutional Review by the Quality Assurance Agency for Higher Education. Raport QAA. https://www.qaa.ac.uk/docs/qaa/reports/university-of-cambridge-ireni-13.pdf?sfvrsn=4f51f581_4 (dostęp: 22.03.2020).pl_PL
dc.referencesUniversity of Oxford (2016). Higher Education Review of the University of Oxford. Raport QAA. https://www.qaa.ac.uk/docs/qaa/reports/university-of-oxford-her-16.pdf?sfvrsn=2b70f581_4 (dostęp: 26.03.2020).pl_PL
dc.referencesUniversity of Wisconsin–Madison (2021). https://www.wisc.edu (dostęp: 15.05.2021).pl_PL
dc.referencesUniwersytet Morski w Gdyni (2021). https://umg.edu.pl (dostęp: 29.04.2021).pl_PL
dc.referencesUrząd Dozoru Technicznego (2020). FTA (Fault Tree Analysis) – Analiza Drzewa Błędów. https://www.udt.gov.pl/ekspertyzy-techniczne/analiza-zagrozen-i-oceny-ryzyka/fta-fault-tree-analysis-analiza-drzewa-bledow (dostęp: 20.09.2020).pl_PL
dc.referencesWikipedia (b.d.). College. https://pl.wikipedia.org/wiki/College (dostęp: 4.07.2024).pl_PL
dc.referencesWyższa Szkoła Inżynierska Uniwersytetu Wisconsin–Madison (2021). https://cqpi.wisc.edu (dostęp: 15.05.2021).pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. 1990 nr 65 poz. 385 z późniejszymi zmianami).pl_PL
dc.referencesUstawa o wyższych szkołach zawodowych z dnia 26 czerwca 1997 r. (Dz. U. 1997 nr 96 poz. 590 z późniejszymi zmianami).pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. 2005 nr 164 poz. 1365 z późniejszymi zmianami).pl_PL
dc.referencesUstawa z 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. 2011 nr 84 poz. 455 z późniejszymi zmianami).pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2014 poz. 1198).pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (tekst ujednolicony) (Dz. U. 2018 poz. 1668 z późniejszymi zmianami).pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Rady Ministrów z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie utworzenia Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz zniesienia Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. 2020 poz. 2334).pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2023 r. w sprawie utworzenia Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. 2023 poz. 2695).pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8331-493-8


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/