Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWawrzeń, Marzena
dc.date.accessioned2024-09-06T10:47:00Z
dc.date.available2024-09-06T10:47:00Z
dc.date.issued2024-09-06
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/53141
dc.description.abstractThe materials and teaching aids available on the market for teaching Polish as a foreign language more and more often include the category of interculturality. The aim of this article is to check whether the course book Razem po polsku, which is the implementation of the task-based learning, is conducive to the development of intercultural communicative competence in teaching Polish as a foreign language. The author’s analysis grid has become a tool for examining the presence of components of intercultural communicative competence in accordance with Michael Byram’s model and the forms of tasks related to the methods and techniques of intercultural training. Based on the above-mentioned theoretical models, I will present a detailed analysis of the (inter)cultural content of the course book in order to answer the research questions: Does the course book Razem po polsku contain elements of intercultural learning? Is working with a course book conducive to the development of intercultural communicative competence? What tasks and exercises enable the introduction of areas of intercultural learning?en
dc.description.abstractDostępne na rynku materiały i pomoce dydaktyczne do nauczania polszczyzny coraz częściej uwzględniają kategorię międzykulturowości. Celem tego artykułu jest sprawdzenie, czy podręcznik Razem po polsku, stanowiący realizację zadaniowej koncepcji metodycznej, sprzyja rozwijaniu międzykulturowej kompetencji komunikacyjnej (intercultural communicative competence) w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Autorska siatka analizy stała się narzędziem umożliwiającym zbadanie obecności komponentów międzykulturowej kompetencji komunikacyjnej zgodnych z modelem Michaela Byrama oraz form zadań odnoszących się do metod i technik treningu międzykulturowego. Bazując na wspomnianych modelach teoretycznych, przedstawię szczegółową analizę treści (między)kulturowych podręcznika, by odpowiedzieć na pytania badawcze: Czy podręcznik Razem po polsku zawiera elementy nauczania międzykulturowego? Czy praca z podręcznikiem sprzyja rozwojowi międzykulturowej kompetencji komunikacyjnej? Jakie zadania i ćwiczenia umożliwiają wprowadzania obszarów nauczania międzykulturowego?pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemcówpl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectmiędzykulturowośćpl
dc.subjectmiędzykulturowa kompetencja komunikacyjnapl
dc.subjecttrening międzykulturowypl
dc.subjectanaliza treścipl
dc.subjectinterculturalityen
dc.subjectintercultural communicative competenceen
dc.subjectinterculturaltrainingen
dc.subjectcontent analysisen
dc.titleBadanie treści (między)kulturowych podręcznika Razem po polsku z wykorzystaniem autorskiej matrycy analitycznejpl
dc.title.alternativeResearch on the (inter)cultural content of the course book Razem Po Polsku with the use of author’s analytical matrixen
dc.typeArticle
dc.page.number91-102
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagielloński, Wydział Polonistyki, Instytut Glottodydaktyki Polonistycznej, Zakład Języka Polskiego Jako Obcegopl
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesBednarska D., Machowska J., Majcher-Legawiec U., Rabiej A., 2021, Razem po polsku. Podręcznik do nauki języka polskiego jako obcego. Poziom A2, Kraków.pl
dc.referencesBiałek M., 2009, Kształcenie międzykulturowe w edukacji językowej, Wrocław.pl
dc.referencesBucko D., Prizel-Kania A., Rogala D., 2022, Razem po polsku. Podręcznik do nauki języka polskiego jako obcego. Poziom B1, Kraków.pl
dc.referencesByram M., 1997, Teaching and Assessing Intercultural Communicative Competence, Clevedon.pl
dc.referencesByram M., Gribkova B., Starkey H., 2002, Developing The Intercultural Dimension in Language Teaching. A Practical Introduction for Teachers, Strasbourg.pl
dc.referencesCandelier M., Camilleri-Grima A., Castellotti V., de Pietro J.F., Lörincz I., Meissner F.J., Noguerol A., Schröder-Sura A., Molinié M., 2017, FREPA. System opisu pluralistycznych podejść do języków i kultur. Kompetencje i zasoby, Warszawa.pl
dc.referencesCommon European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment – Companion Volume [CEFR-CV], 2020, Strasbourg [online], https://rm.coe.int/common-european-framework-of-reference-for-languages-learning-teaching/16809ea0d4 [05.05.2023].pl
dc.referencesEuropejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie [ESOKJ], 2003, Warszawa.pl
dc.referencesGębal P., 2010, Dydaktyka kultury polskiej w kształceniu językowym cudzoziemców. Podejście porównawcze, Kraków.pl
dc.referencesGębal P., Miodunka W., 2020, Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Warszawa.pl
dc.referencesJanowska I., 2011, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków.pl
dc.referencesJanowska I., 2020, Zadaniowa koncepcja kształcenia językowego w materiałach do nauczania języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 27, s. 505–526. https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.30pl
dc.referencesJanowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P. (red.), 2011/2016, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków.pl
dc.referencesJanowska I., Plak M., 2021, Działania mediacyjne w uczeniu się i nauczaniu języków obcych. Od teorii do praktyki, Kraków.pl
dc.referencesKramsch C., 1993, Context and culture in language teaching, Oxford.pl
dc.referencesMcConachy T., 2018, Developing Intercultural Perspectives on Language Use: Exploring Pragmatics and Culture in Foreign Language Learning, Clevedon.pl
dc.referencesMihułka K., 2012a, Rozwój kompetencji interkulturowej w warunkach szkolnych – mity a polska rzeczywistość na przykładzie języka niemieckiego jako L3, Rzeszów.pl
dc.referencesMihułka K., 2012b, Sposoby rozwijania kompetencji interkulturowej na lekcji języka obcego, „Języki Obce w Szkole” nr 2, s. 106–117.pl
dc.referencesRichards J., Rodgers T., 1986, Approaches and Methods in Language Teaching, Cambridge.pl
dc.referencesSeretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.pl
dc.referencesStankiewicz K., Żurek A., 2010, Treści (inter)kulturowe w programach do nauczania języka polskiego jako obcego, w: W. Chłopicki, M. Jodłowiec (red.), Słowo w dialogu międzykulturowym, Kraków, s. 375–383.pl
dc.referencesWawrzeń M., 2022, Zadanie jako narzędzie rozwijania międzykulturowej kompetencji komunikacyjnej w nauczaniu języka polskiego jako obcego, niepublikowana rozprawa doktorska, Uniwersytet Jagielloński, Kraków.pl
dc.referencesWilczyńska W., Mackiewicz M., Krajka J., 2019, Komunikacja interkulturowa. Wprowadzenie, Poznań.pl
dc.referencesZarzycka G., 2000, Dialog międzykulturowy: teoria oraz opis komunikowania się cudzoziemców przyswajających język polski, Łódź.pl
dc.referencesZarzycka G., 2018, Podejście interkulturowe w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Bilans i perspektywy, w: A. Achtelik, K. Graboń (red.), Polonistyka na początku XXI wieku. Diagnozy, koncepcje, perspektywy, t. V: W kręgu (glotto)dydaktyki, Katowice, s. 534–547.pl
dc.contributor.authorEmailmarzenka.baran@uj.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.31.07
dc.relation.volume31


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0