dc.contributor.author | Kisiel, Przemysław | |
dc.date.accessioned | 2024-09-03T12:04:20Z | |
dc.date.available | 2024-09-03T12:04:20Z | |
dc.date.issued | 2024-08-31 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/53101 | |
dc.description.abstract | Art museums in Poland have been undergoing a very profound transformation over the last decades and have been transformed from institution based on the concept of the object-centered museum to the institution based on the concepts of the client-centered museum and the community-centered museum. This direction of the transformation seems to be very rational and completely justified, as the functions that museum institutions can fulfil are highly dependent on visitor interest. However, these changes may not be fully successful, because art museums have very little interest from young adults, who are a very important segment of the cultural audience, as the future of museum institutions will depend on them. The aim of this article is to analyse – based on the results of a qualitative study carried out – the way in which young adults perceive the institutions of art museums and to identify those directions of change that could cause them to become more attractive. The conclusions formulated based on the study make it possible to define the directions of the desired transformations, and their implementation may induce young adults to take a greater interest in the cultural offer proposed by museums. | en |
dc.description.abstract | Muzea sztuki w Polsce na przestrzeni ostatnich dekad przechodzą bardzo głębokie przemiany. Zostały przekształcone z instytucji opartych na koncepcji muzeum skoncentrowanego na obiekcie w instytucje oparte na koncepcjach muzeum skoncentrowanego na kliencie i muzeum skoncentrowanego na społeczności. Ten kierunek przemian wydaje się bardzo racjonalny i całkowicie uzasadniony, gdyż funkcje, jakie mogą wypełniać instytucje muzealne, są w dużym stopniu zależne od zainteresowania odwiedzających. Jednakże działania te mogą nie przynieść w pełni satysfakcjonujących efektów, gdyż muzea sztuki cieszą się bardzo niewielkim zainteresowaniem ze strony młodych dorosłych, którzy są bardzo ważnym segmentem publiczności kulturalnej, gdyż to właśnie od nich będzie zależeć przyszłość instytucji muzealnych. Celem artykułu jest analiza – na podstawie wyników zrealizowanego badania jakościowego – sposobu postrzegania przez młodych dorosłych instytucji muzeów sztuki oraz identyfikacja kierunków zmian, które mogłyby spowodować, że staną się one dla nich atrakcyjne. Sformułowane na podstawie badania konkluzje pozwalają wyznaczać kierunki pożądanych transformacji, a ich implementacja może skłonić młodych dorosłych do większego zainteresowania proponowaną przez muzea ofertą kulturalną. | pl |
dc.language.iso | en | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Przegląd Socjologii Jakościowej;3 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | art museum | en |
dc.subject | young adults | en |
dc.subject | transformation of art museums | en |
dc.subject | image of art museum | en |
dc.subject | museum audience | en |
dc.subject | muzea sztuki | pl |
dc.subject | młodzi dorośli | pl |
dc.subject | przemiany muzeów sztuki | pl |
dc.subject | wizerunek muzeów sztuki | pl |
dc.subject | publiczność muzealna | pl |
dc.title | The Future of Art Museums: Reflections on a Young Audience | en |
dc.title.alternative | Przyszłość muzeów sztuki. Refleksja nad młodą publicznością | pl |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 14-35 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Krakow University of Economics, Poland | en |
dc.identifier.eissn | 1733-8069 | |
dc.references | Arnett Jeffrey J. (2000), Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties, “American Psychologist”, vol. 55(5), pp. 469–480, https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.5.469 | en |
dc.references | Arnett Jeffrey J., Žukauskienė Rita, Sugimura Kazumi (2014), The new life stage of emerging adulthood at ages 18–29 years: implications for mental health, “The Lancet. Psychiatry”, vol. 1(7), pp. 569–576, https://doi.org/10.1016/S2215-0366(14)00080-7 | en |
dc.references | Babbie Earl (2016), The Practice of Social Research, Boston: Cengage Learning. | en |
dc.references | Bonnie Richard J., Stroud Clare, Breiner Heather (2015), Investing in the Health and Well-Being of Young Adults, Washington: The National Academies Press, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK284787/pdf/Bookshelf_NBK284787.pdf [accessed: 25.08.2023]. | en |
dc.references | Borusiewicz Mirosław (2012), Nauka czy rozrywka? Nowa muzeologia w europejskich definicjach muzeum, Kraków: Universitas. | en |
dc.references | Charmaz Kathy (2006), Constructing Grounded Theory. A Practical Guide Through Qualitative Analysis, London: Sage Publications. | en |
dc.references | Chitima Simbarashe S., Makola Nosizi (2023), ‘They prefer the museum in a more colourful outfit’: Perceptions of millennials towards Zimbabwe’s museums, “ICOFOM Study Series”, vol. 50(2), pp. 44–55, https://doi.org/10.4000/iss.4479 | en |
dc.references | Chymkowski Roman, Zasacka Zofia (2023), Stan czytelnictwa książek w Polsce w pierwszym kwartale 2022 roku. Wstępne wyniki, https://www.bn.org.pl/download/document/1650570549.pdf [accessed: 1.03.2024]. | en |
dc.references | Cigna 360. Global Well-Being Survey (2022), https://www.cigna.com.hk/iwov-resources/docs/Cigna-360-Global-Well-being-Survey.PDF [accessed: 27.08.2023]. | en |
dc.references | Dimock Michael (2019), Defining generations: Where Millennials end and Generation Z begins, Pew Research Center, https://www.pewresearch.org/fact-tank/2019/01/17/where-millennials-end-and-generation-z-begins/ [accessed: 22.08.2023]. | en |
dc.references | Folga-Januszewska Dorota (2008), Raport o stanie kultury. Muzea w Polsce 1989–2008, Warszawa: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. | en |
dc.references | Garewicz Jan (1983), Pokolenie jako kategoria socjofilozoficzna, “Studia Socjologiczne”, vol. 1, pp. 75–87. | en |
dc.references | Gat Orit (2023), Beyond TikTok: Gen Z at the museum, “Art Basel Miami Beach Magazine”, https://www.artbasel.com/news/new-ways-of-seeing-generation-z [accessed: 26.08.2023]. | en |
dc.references | Gibbs Graham R. (2007), Analyzing Qualitative Data, London: Sage Publications. | en |
dc.references | Gurian Elaine H. (2010), Choosing Among the Options. An opinion piece about museum definitions, “Curator. The Museum Journal”, vol. 45(2), pp. 75–88. | en |
dc.references | Gurian Elaine H. (2021), Centering the Museum. Writings for the Post-Covid Age, London: Routledge. | en |
dc.references | GUS (2023), Piramida wieku ludności Polski od 1970 roku (wraz z prognozą), https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ludnosc/ludnosc/ludnosc-piramida/ [accessed: 25.08.2023]. | en |
dc.references | Hester Erin, Geegan Sarah A., Parker Kimberly A. (2022), Learning “through the Prism of Art”: Engaging Gen Z Students with University Art Museums, “The International Journal of Learning in Higher Education”, vol. 29(1), pp. 185–197, https://doi.org/10.18848/2327-7955/CGP/v29i01/185-197 | en |
dc.references | Howe Neil, Strauss William (1998), The Fourth Turning: An American Prophecy – What the Cycles of History Tell Us About America’s Next Rendezvous with Destiny, New York: Three Rivers Press. | en |
dc.references | ICOM (2023), Museum Definition, https://icom.museum/en/resources/standards-guidelines/museum-definition/ [accessed: 22.08.2023]. | en |
dc.references | Ittelson Mary (2019), How Gen Z Presents a Challenge to Traditional Arts Organizations, https://psmag.com/ideas/how-gen-z-presents-a-challenge-to-traditional-arts-organizations [access: 24.03.2023]. | en |
dc.references | Jingjing Jiang (2018), Teens who are constantly online are just as likely to socialize with their friends offline, https://www.pewresearch.org/fact-tank/2018/11/28/teens-who-are-constantly-online-are-just-as-likely-to-socialize-with-their-friends-offline/ [accessed: 23.08.2023]. | en |
dc.references | Katz Roberta, Ogilvie Sarah, Shaw Jane, Woodhead Linda (2021), Gen Z, Explained: The Art of Living in a Digital Age, Chicago–London: University of Chicago Press. | en |
dc.references | Kisiel Przemysław (2021), A young audience’s expectations of a contemporary museum of art, “Przegląd Socjologiczny”, vol. 70(2), pp. 11–28, https://doi.org/10.26485/PS/2021/70.2/2 | en |
dc.references | Kluver Niko (2022), 5 Ways Museums Can Engage Generation Z, https://www.aam-us.org/2022/09/02/5-ways-museums-can-engage-generation-z/ [accessed: 31.08.2023]. | en |
dc.references | Kolasa-Nowak Agnieszka, Stawicki Andrzej, Pastuszko Izabela, Woźniak-Kostecka Ilona (2020), Kultura studencka. Diagnoza kierunków rozwoju kultury studenckiej w Polsce, Lublin: Wydawnictwo UMCS. | en |
dc.references | Kwiatkowski Piotr T., Nessel-Łukasik Beata, Grzonkowska Joanna (2022), Publiczność (w) muzeum, Warszawa: Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zabytków. | en |
dc.references | Macalik Joanna, Pluta-Olearnik Mirosława (2017), Publiczność muzealna w świetle badań marketingowych – od frekwencji do satysfakcji klienta, “Handel Wewnętrzny”, vol. 2(367), pp. 259–269. | en |
dc.references | Mannheim Karl (1952), The Problem of Generations, [in:] Paul Kecskemeti (ed.), Karl Mannheim: Essays, London: Routledge, pp. 276–322. | en |
dc.references | McCall Vikki, Gray Clive (2014), Museums and the ‘new museology’: theory, practice and organisational change, “Museum Management and Curatorship”, vol. 29(1), pp. 19–35, https://doi.org/10.1080/09647775.2013.869852 | en |
dc.references | National Endowment for the Arts (2019), U.S. Patterns of Arts Participation: A Full Report from the 2017 Survey of Public Participation in the Arts, https://www.arts.gov/impact/research/publications/us-patterns-arts-participation-full-report-2017-survey-public-participation-arts [accessed: 16.06.2024]. | en |
dc.references | Rapley Tim (2007), Doing Conversation, Discourse and Document Analysis, London: Sage Publications. | en |
dc.references | Raport Omnichannel 2023. Kina (2023), https://yourcx.io/wp-content/uploads/231004-Omnichannel-2023-Kina.pdf [accessed: 2.03.2024]. | en |
dc.references | Rindfuss Ronald R. (1991), The Young Adult Years: Diversity, Structural Change, and Fertility, “Demography”, vol. 28(4), pp. 493–511. | en |
dc.references | Spainhour Jackie (2019), Museums and Millennials. Engaging the Coveted Patron Generation, Lanham: Rowman & Littlefield Publishers. | en |
dc.references | Taylor Kate (2019), Gen Z, https://www.businessinsider.com/gen-z-politics-tech-use-identity-2019-7?IR=T [accessed: 27.08.2023]. | en |
dc.references | Tołysz Aldona (2020), Museum in the Process. Selected Tendencies in 20th-Century Museology, “Muzealnictwo”, vol. 61, pp. 96–105, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ceon.element-aa550e46-c0b8-37ff-896c-df4be8788ea3/c/pdf-01.3001.0014.2477.pdf [accessed: 27.08.2023]. | en |
dc.references | Turner Anthony (2015), Generation Z: Technology and Social Interest, “The Journal of Individual Psychology”, vol. 71(2), pp. 103–113, https://doi.org/10.1353/jip.2015.0021 | en |
dc.references | Vergo Peter (ed.) (1989), The New Museology, London: Reaktion Books. | en |
dc.references | Vogels Emily A., Gelles-Watnick Risa (2023), Teens and social media: Key findings from Pew Research Center surveys, https://www.pewresearch.org/short-reads/2023/04/24/teens-and-social-media-key-findings-from-pew-research-center-surveys/ [accessed: 27.08.2023]. | en |
dc.references | Voges Lauren (2021), Attracting Youth to Museums: 4 Ways to Get Gen Z through Your Doors, American Alliance of Museums, https://www.aam-us.org/2021/02/24/attracting-youth-to-museums-4-ways-to-get-gen-z-through-your-doors/ [accessed: 27.08.2023]. | en |
dc.references | Widownia telewizji się starzeje (2024), https://www.wirtualnemedia.pl [accessed: 28.02.2024]. | en |
dc.contributor.authorEmail | kisielp@uek.krakow.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/1733-8069.20.3.02 | |
dc.relation.volume | 20 | |