Show simple item record

dc.contributor.authorKisiel, Przemysław
dc.date.accessioned2024-09-03T12:04:20Z
dc.date.available2024-09-03T12:04:20Z
dc.date.issued2024-08-31
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/53101
dc.description.abstractArt museums in Poland have been undergoing a very profound transformation over the last decades and have been transformed from institution based on the concept of the object-centered museum to the institution based on the concepts of the client-centered museum and the community-centered museum. This direction of the transformation seems to be very rational and completely justified, as the functions that museum institutions can fulfil are highly dependent on visitor interest. However, these changes may not be fully successful, because art museums have very little interest from young adults, who are a very important segment of the cultural audience, as the future of museum institutions will depend on them. The aim of this article is to analyse – based on the results of a qualitative study carried out – the way in which young adults perceive the institutions of art museums and to identify those directions of change that could cause them to become more attractive. The conclusions formulated based on the study make it possible to define the directions of the desired transformations, and their implementation may induce young adults to take a greater interest in the cultural offer proposed by museums.en
dc.description.abstractMuzea sztuki w Polsce na przestrzeni ostatnich dekad przechodzą bardzo głębokie przemiany. Zostały przekształcone z instytucji opartych na koncepcji muzeum skoncentrowanego na obiekcie w instytucje oparte na koncepcjach muzeum skoncentrowanego na kliencie i muzeum skoncentrowanego na społeczności. Ten kierunek przemian wydaje się bardzo racjonalny i całkowicie uzasadniony, gdyż funkcje, jakie mogą wypełniać instytucje muzealne, są w dużym stopniu zależne od zainteresowania odwiedzających. Jednakże działania te mogą nie przynieść w pełni satysfakcjonujących efektów, gdyż muzea sztuki cieszą się bardzo niewielkim zainteresowaniem ze strony młodych dorosłych, którzy są bardzo ważnym segmentem publiczności kulturalnej, gdyż to właśnie od nich będzie zależeć przyszłość instytucji muzealnych. Celem artykułu jest analiza – na podstawie wyników zrealizowanego badania jakościowego – sposobu postrzegania przez młodych dorosłych instytucji muzeów sztuki oraz identyfikacja kierunków zmian, które mogłyby spowodować, że staną się one dla nich atrakcyjne. Sformułowane na podstawie badania konkluzje pozwalają wyznaczać kierunki pożądanych transformacji, a ich implementacja może skłonić młodych dorosłych do większego zainteresowania proponowaną przez muzea ofertą kulturalną.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;3pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectart museumen
dc.subjectyoung adultsen
dc.subjecttransformation of art museumsen
dc.subjectimage of art museumen
dc.subjectmuseum audienceen
dc.subjectmuzea sztukipl
dc.subjectmłodzi doroślipl
dc.subjectprzemiany muzeów sztukipl
dc.subjectwizerunek muzeów sztukipl
dc.subjectpubliczność muzealnapl
dc.titleThe Future of Art Museums: Reflections on a Young Audienceen
dc.title.alternativePrzyszłość muzeów sztuki. Refleksja nad młodą publicznościąpl
dc.typeArticle
dc.page.number14-35
dc.contributor.authorAffiliationKrakow University of Economics, Polanden
dc.identifier.eissn1733-8069
dc.referencesArnett Jeffrey J. (2000), Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties, “American Psychologist”, vol. 55(5), pp. 469–480, https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.5.469en
dc.referencesArnett Jeffrey J., Žukauskienė Rita, Sugimura Kazumi (2014), The new life stage of emerging adulthood at ages 18–29 years: implications for mental health, “The Lancet. Psychiatry”, vol. 1(7), pp. 569–576, https://doi.org/10.1016/S2215-0366(14)00080-7en
dc.referencesBabbie Earl (2016), The Practice of Social Research, Boston: Cengage Learning.en
dc.referencesBonnie Richard J., Stroud Clare, Breiner Heather (2015), Investing in the Health and Well-Being of Young Adults, Washington: The National Academies Press, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK284787/pdf/Bookshelf_NBK284787.pdf [accessed: 25.08.2023].en
dc.referencesBorusiewicz Mirosław (2012), Nauka czy rozrywka? Nowa muzeologia w europejskich definicjach muzeum, Kraków: Universitas.en
dc.referencesCharmaz Kathy (2006), Constructing Grounded Theory. A Practical Guide Through Qualitative Analysis, London: Sage Publications.en
dc.referencesChitima Simbarashe S., Makola Nosizi (2023), ‘They prefer the museum in a more colourful outfit’: Perceptions of millennials towards Zimbabwe’s museums, “ICOFOM Study Series”, vol. 50(2), pp. 44–55, https://doi.org/10.4000/iss.4479en
dc.referencesChymkowski Roman, Zasacka Zofia (2023), Stan czytelnictwa książek w Polsce w pierwszym kwartale 2022 roku. Wstępne wyniki, https://www.bn.org.pl/download/document/1650570549.pdf [accessed: 1.03.2024].en
dc.referencesCigna 360. Global Well-Being Survey (2022), https://www.cigna.com.hk/iwov-resources/docs/Cigna-360-Global-Well-being-Survey.PDF [accessed: 27.08.2023].en
dc.referencesDimock Michael (2019), Defining generations: Where Millennials end and Generation Z begins, Pew Research Center, https://www.pewresearch.org/fact-tank/2019/01/17/where-millennials-end-and-generation-z-begins/ [accessed: 22.08.2023].en
dc.referencesFolga-Januszewska Dorota (2008), Raport o stanie kultury. Muzea w Polsce 1989–2008, Warszawa: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.en
dc.referencesGarewicz Jan (1983), Pokolenie jako kategoria socjofilozoficzna, “Studia Socjologiczne”, vol. 1, pp. 75–87.en
dc.referencesGat Orit (2023), Beyond TikTok: Gen Z at the museum, “Art Basel Miami Beach Magazine”, https://www.artbasel.com/news/new-ways-of-seeing-generation-z [accessed: 26.08.2023].en
dc.referencesGibbs Graham R. (2007), Analyzing Qualitative Data, London: Sage Publications.en
dc.referencesGurian Elaine H. (2010), Choosing Among the Options. An opinion piece about museum definitions, “Curator. The Museum Journal”, vol. 45(2), pp. 75–88.en
dc.referencesGurian Elaine H. (2021), Centering the Museum. Writings for the Post-Covid Age, London: Routledge.en
dc.referencesGUS (2023), Piramida wieku ludności Polski od 1970 roku (wraz z prognozą), https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ludnosc/ludnosc/ludnosc-piramida/ [accessed: 25.08.2023].en
dc.referencesHester Erin, Geegan Sarah A., Parker Kimberly A. (2022), Learning “through the Prism of Art”: Engaging Gen Z Students with University Art Museums, “The International Journal of Learning in Higher Education”, vol. 29(1), pp. 185–197, https://doi.org/10.18848/2327-7955/CGP/v29i01/185-197en
dc.referencesHowe Neil, Strauss William (1998), The Fourth Turning: An American Prophecy – What the Cycles of History Tell Us About America’s Next Rendezvous with Destiny, New York: Three Rivers Press.en
dc.referencesICOM (2023), Museum Definition, https://icom.museum/en/resources/standards-guidelines/museum-definition/ [accessed: 22.08.2023].en
dc.referencesIttelson Mary (2019), How Gen Z Presents a Challenge to Traditional Arts Organizations, https://psmag.com/ideas/how-gen-z-presents-a-challenge-to-traditional-arts-organizations [access: 24.03.2023].en
dc.referencesJingjing Jiang (2018), Teens who are constantly online are just as likely to socialize with their friends offline, https://www.pewresearch.org/fact-tank/2018/11/28/teens-who-are-constantly-online-are-just-as-likely-to-socialize-with-their-friends-offline/ [accessed: 23.08.2023].en
dc.referencesKatz Roberta, Ogilvie Sarah, Shaw Jane, Woodhead Linda (2021), Gen Z, Explained: The Art of Living in a Digital Age, Chicago–London: University of Chicago Press.en
dc.referencesKisiel Przemysław (2021), A young audience’s expectations of a contemporary museum of art, “Przegląd Socjologiczny”, vol. 70(2), pp. 11–28, https://doi.org/10.26485/PS/2021/70.2/2en
dc.referencesKluver Niko (2022), 5 Ways Museums Can Engage Generation Z, https://www.aam-us.org/2022/09/02/5-ways-museums-can-engage-generation-z/ [accessed: 31.08.2023].en
dc.referencesKolasa-Nowak Agnieszka, Stawicki Andrzej, Pastuszko Izabela, Woźniak-Kostecka Ilona (2020), Kultura studencka. Diagnoza kierunków rozwoju kultury studenckiej w Polsce, Lublin: Wydawnictwo UMCS.en
dc.referencesKwiatkowski Piotr T., Nessel-Łukasik Beata, Grzonkowska Joanna (2022), Publiczność (w) muzeum, Warszawa: Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zabytków.en
dc.referencesMacalik Joanna, Pluta-Olearnik Mirosława (2017), Publiczność muzealna w świetle badań marketingowych – od frekwencji do satysfakcji klienta, “Handel Wewnętrzny”, vol. 2(367), pp. 259–269.en
dc.referencesMannheim Karl (1952), The Problem of Generations, [in:] Paul Kecskemeti (ed.), Karl Mannheim: Essays, London: Routledge, pp. 276–322.en
dc.referencesMcCall Vikki, Gray Clive (2014), Museums and the ‘new museology’: theory, practice and organisational change, “Museum Management and Curatorship”, vol. 29(1), pp. 19–35, https://doi.org/10.1080/09647775.2013.869852en
dc.referencesNational Endowment for the Arts (2019), U.S. Patterns of Arts Participation: A Full Report from the 2017 Survey of Public Participation in the Arts, https://www.arts.gov/impact/research/publications/us-patterns-arts-participation-full-report-2017-survey-public-participation-arts [accessed: 16.06.2024].en
dc.referencesRapley Tim (2007), Doing Conversation, Discourse and Document Analysis, London: Sage Publications.en
dc.referencesRaport Omnichannel 2023. Kina (2023), https://yourcx.io/wp-content/uploads/231004-Omnichannel-2023-Kina.pdf [accessed: 2.03.2024].en
dc.referencesRindfuss Ronald R. (1991), The Young Adult Years: Diversity, Structural Change, and Fertility, “Demography”, vol. 28(4), pp. 493–511.en
dc.referencesSpainhour Jackie (2019), Museums and Millennials. Engaging the Coveted Patron Generation, Lanham: Rowman & Littlefield Publishers.en
dc.referencesTaylor Kate (2019), Gen Z, https://www.businessinsider.com/gen-z-politics-tech-use-identity-2019-7?IR=T [accessed: 27.08.2023].en
dc.referencesTołysz Aldona (2020), Museum in the Process. Selected Tendencies in 20th-Century Museology, “Muzealnictwo”, vol. 61, pp. 96–105, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ceon.element-aa550e46-c0b8-37ff-896c-df4be8788ea3/c/pdf-01.3001.0014.2477.pdf [accessed: 27.08.2023].en
dc.referencesTurner Anthony (2015), Generation Z: Technology and Social Interest, “The Journal of Individual Psychology”, vol. 71(2), pp. 103–113, https://doi.org/10.1353/jip.2015.0021en
dc.referencesVergo Peter (ed.) (1989), The New Museology, London: Reaktion Books.en
dc.referencesVogels Emily A., Gelles-Watnick Risa (2023), Teens and social media: Key findings from Pew Research Center surveys, https://www.pewresearch.org/short-reads/2023/04/24/teens-and-social-media-key-findings-from-pew-research-center-surveys/ [accessed: 27.08.2023].en
dc.referencesVoges Lauren (2021), Attracting Youth to Museums: 4 Ways to Get Gen Z through Your Doors, American Alliance of Museums, https://www.aam-us.org/2021/02/24/attracting-youth-to-museums-4-ways-to-get-gen-z-through-your-doors/ [accessed: 27.08.2023].en
dc.referencesWidownia telewizji się starzeje (2024), https://www.wirtualnemedia.pl [accessed: 28.02.2024].en
dc.contributor.authorEmailkisielp@uek.krakow.pl
dc.identifier.doi10.18778/1733-8069.20.3.02
dc.relation.volume20


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0