Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorArtwich, Anna
dc.contributor.editorIzdebska, Agnieszka
dc.contributor.editorPłuciennik, Jarosław
dc.date.accessioned2024-08-21T10:58:29Z
dc.date.available2024-08-21T10:58:29Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationArtwich, A. (2024). Międzywojenny rozkwit prozy lesbijskiej w Polsce? Powieści "Przygoda w nieznanym kraju" Anieli Gruszeckiej, "Anetka" Marii Modrakowskiej i "Źródło samotności" Radclyffe Hall. Zagadnienia Rodzajów Literackich, 67(1), 57–71. https://doi.org/10.26485/ZRL/2024/67.1/12pl_PL
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/52972
dc.description.abstractThis article explores connections of newly discovered lesbian themes in three novels: Przygoda w nieznanym kraju [Adventure in an unknown country] by Aniela Gruszecka, Anetka by Maria Modrakowska and The Well of Loneliness by Radclyffe Hall. The article is organized in a way that makes it possible to highlight the similarities of motifs used in the texts, as well as deep thematic connections between Polish literary texts and the English novel. Although queer studies of the interwar period literature are not completely unexplored in the field of literary studies, these stories of non-heteronormative women have not yet been sufficiently touched upon. It was in that period that the Polish queer literature experienced a temporary flourishing — the analysis of the selected works of queer women’s depiction in modernist literature may show not only the continuity of the tradition of queer women’s writing in Poland, but also its linkage to the stream of European literature. The study’s aim is to dwell on the different representations of queer women outlined in these three literary works. While the first part of the article explores themes such as seclusion connected to queer childhood and unsuccessful attempts at forming relationships with women, the second part focuses on gothic motifs that play an important role in constructing the atmosphere of eeriness that surrounds the heroines.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectqueer literaturepl_PL
dc.subjectlesbian literaturepl_PL
dc.subjectmodernist literaturepl_PL
dc.subjectAniela Gruszeckapl_PL
dc.subjectMaria Modrakowskapl_PL
dc.subjectRadclyffe Hallpl_PL
dc.titleMiędzywojenny rozkwit prozy lesbijskiej w Polsce? Powieści "Przygoda w nieznanym kraju" Anieli Gruszeckiej, "Anetka" Marii Modrakowskiej i "Źródło samotności" Radclyffe Hallpl_PL
dc.title.alternativeIs the Interwar a Blooming Period of Lesbian Prose in Poland? An Analysis of Novels "Przygoda w Nieznanym Kraju" by Aniela Gruszecka, "Anetka" by Maria Modrakowska and "The Well of Loneliness" by Radclyffe Hallpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number57-71pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Szkoła Doktorska Nauk o Języku i Literaturzepl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesAmenta Alessandro, Kaliściak Tomasz, Warkocki Błażej (2021), Dezorientacje. Antologia polskiej literatury queer, Wydawnictwo Krytyka Polityczna, Warszawa.pl_PL
dc.referencesAraszkiewicz Agata (2014), Zapomniana rewolucja. Rozkwit kobiecego pisania w dwudziestoleciu międzywojennym, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBeauvoir Simone de (2014), Druga płeć, przeł. G. Mycielska, M. Leśniewska, Czarna Owca, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBoniecka Marzena (2017), Śmierciopisanie kobiet: o twórczości Anieli Gruszeckiej, „Postscriptum Polonistyczne” nr 2.pl_PL
dc.referencesFoucault Michel (2020), Historia seksualności, przeł. B. Banasiak, T. Komendant, K. Matuszewski, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesFreud Sigmund (1914–1916), Mourning and Melancholia [w:] On the History of the Psycho-Analytic Movement, Papers on Metapsychology and Other Works, przeł. J. Strachey, przekład przejrzała A. Freud, The Hogarth Press, The Instytute of Psycho-analysis, Londyn, www.sas.upenn.edu/~cavitch/pdf-library/Freud_MourningAndMelancholia.pdf [dostęp: 2.05.2024].pl_PL
dc.referencesGilbert Sandra, Gubar Susan (1979), The Madwoman in the Attic: the Woman Writer and the Nineteenth-Century Literary Imagination, Yale Nota Bene, New Haven, Londyn.pl_PL
dc.referencesGreen Laura (2003), Hall of Mirrors: Radclyffe Hall’s „The Well of Loneliness” and Modernist Fictions of Identity, „Twentieth Century Literature” nr 3.pl_PL
dc.referencesGruszecka Aniela (1957), Przygoda w nieznanym kraju, Wydawnictwo Literackie, Kraków.pl_PL
dc.referencesHall Radclyffe (1933), Źródło samotności, przeł. J.P. Zajączkowski, Towarzystwo Wydawnicze „Rój”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKraskowska Ewa (1995), Sens „Przygody w nieznanym kraju” Anieli Gruszeckiej, „Teksty Drugie” nr 3/4.pl_PL
dc.referencesMayr Suzette (2011), Memento Mori: Pushing Past the „Dead Queer” Stereotype in Fiction about Suicide, „Canada and Beyond: A Journal of Canadian Literary and Cultural Studies” nr 1.pl_PL
dc.referencesModrakowska Maria (1933), Anetka, Towarzystwo Wydawnicze „Rój”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPająk Paulina (2018), „Echo Texts”: Woolf, Krzywicka, and The Well of Loneliness, „Woolf Studies Annual” nr 24.pl_PL
dc.referencesPająk Paulina (2021), 1933: the year of lesbian modernism in Poland?, „Women’s History Review” nr 1.pl_PL
dc.referencesRitz German (2002), Nić w labiryncie pożądania: gender i płeć w literaturze polskiej od romantyzmu do postmodernizmu, przeł. B. Drąg, A. Kopacki, M. Łukasiewicz, Wiedza Powszechna, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSedgwick Eve Kosofsky (1981), The Character in the Veil: Imagery of the Surface in the Gothic Novel, „PMLA” nr 2.pl_PL
dc.referencesSobolczyk Piotr (2017), Gotycyzm — modernistyczny sobowtór odmieńca, Fundacja Terytoria Książki, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesSobolczyk Piotr (2013), Manieryzm, „poetyka” „queer” i subwersje mitów, „Teksty Drugie” nr 5.pl_PL
dc.referencesSobolczyk Piotr (2014), Queer gothic — queer modernism, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” nr 24.pl_PL
dc.referencesSzot Wojciech (2020), Panna doktór Sadowska, Dowody na Istnienie, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWarnke Agnieszka (2022), Jak siostry: Aniela Gruszecka i Virginia Woolf, „Culture.pl”, culture. pl/pl/artykul/jak-siostry-aniela-gruszecka-i-virginia-woolf [dostęp: 28.02.2024].pl_PL
dc.referencesWestengard Laura (2022), Queer Gothic Literature and Culture [w:] Twentieth-Century Gothic. An Edinburgh Companion, red. S.N. Fhlainn, B.M. Murphy, Cambridge University Press, Cambridge, www.cambridge.org/core/books/abs/twentiethcentury-gothic/queer-gothic-literature-and-culture/A487425A37867ADF7F790B4DA3FC5A3A#access-block [dostęp: 28.02.2024].pl_PL
dc.referencesWójcik Paula (2020), Demony przeszłości. Więzy pamięci i tradycje powieści gotyckiej, „Miscellanea Posttotalitariana Wratislaviensia” nr 8.pl_PL
dc.contributor.authorEmailannart@amu.edu.plpl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2024/67.1/12
dc.relation.volume67pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe