Comparing Links between Topic Trends and Economic Indicators in the German and Polish Academic Literature
Oglądaj/ Otwórz
Data
2024-06-28Autor
Bystrov, Victor
Naboka‑Krell, Viktoriia
Staszewska‑Bystrova, Anna
Winker, Peter
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
The popularity of econometric analyses that include variables obtained from text mining is growing rapidly. A frequently applied approach is to identify topics from large corpora, which makes it possible to determine trends that reflect the changing relevance of topics over time. We address the question of whether such topic trends are linked to quantitative economic indicators typically used for analysing the objects described by a topic. The analysis is based on academic economic articles from Poland and Germany from 1984 to 2020. There is a specific focus on whether relationships between topic trends and indicators are similar across national economies. The connection between topic trends and indicators is analysed using vector autoregressive models and Granger causality tests. W ostatnim czasie obserwować można gwałtowny wzrost popularności metod analizy ekonomicznej wykorzystującej zmienne pozyskane z tekstów. Jednym z najczęściej stosowanych podejść jest modelowanie tematów, które pozwala na oszacowanie, jak waga poszczególnych tematów zmieniała się w czasie. Celem artykułu jest zbadanie, czy mierzona za pomocą wag popularność tematów była powiązana z wybranymi zmiennymi ekonomicznymi. W badaniu wykorzystano artykuły naukowe z obszaru ekonomii, opublikowane w Polsce i Niemczech w latach 1984–2020. Jednym z celów analizy było stwierdzenie, czy zależności pomiędzy popularnością wybranych tematów w Polsce i w Niemczech i powiązanymi z nimi wskaźnikami ekonomicznymi były podobne. Badanie przeprowadzono za pomocą modeli wektorowej autoregresji i testów przyczynowości Grangera.