dc.contributor.author | Przywojska, Justyna | |
dc.contributor.author | Łukasiewicz, Robert | |
dc.date.accessioned | 2024-06-17T12:38:24Z | |
dc.date.available | 2024-06-17T12:38:24Z | |
dc.date.issued | 2024-06-17 | |
dc.identifier.citation | Przywojska J., Łukasiewicz R., Postrzeganie problemu kongestii miejskiej przez mieszkańców Łodzi, [w:] Rozwój zrównoważonych, inteligentnych i odpornych miejskich systemów transportowych – perspektywa mieszkańców, Podgórniak-Krzykacz A., Przywojska J. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2024, s. 17-36, https://doi.org/10.18778/8331-459-4.2 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-8331-459-4 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/52521 | |
dc.description.abstract | Niniejszy rozdział: „Postrzeganie kongestii miejskiej przez mieszkańców Łodzi” odnosi się do bardzo ważnego problemu występującego w codziennym funkcjonowaniu obszarów miejskich, czyli zatłoczenia sieci transportowej. Głównym celem rozdziału jest charakterystyka niekorzystnego zjawiska zatłoczenia oraz zbadanie postrzegania tego problemu przez osoby poruszające się na terenie miasta Łodzi. Zdiagnozowane zostały również najważniejsze czynniki wpływające na płynność przemieszczania się w mieście. Identyfikacja sposobów przeciwdziałania kongestii transportowej w miastach, uwzględniająca analizę najważniejszych przyczyn powstawania kongestii, może być podstawą do tworzenia planów usprawniających i inspiracją do powstania inicjatyw mających na celu optymalizację całego układu transportowego. Dla osiągnięcia założonego celu badawczego przeprowadzono badanie ilościowe z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety. Suma zebranych odpowiedzi wyniosła 120. Spośród najczęściej wymienianych przyczyn powstawania zatorów drogowych, respondenci wyróżnili długotrwałe i źle zorganizowane roboty drogowe. Aż połowa osób nie zwróciła uwagi na problem podróżowania samochodem pojedynczo. Najważniejsze skutki zatorów drogowych według ankietowanych to straty czasu oraz, w aspekcie gospodarczym, spadek zainteresowania zamieszkaniem w mieście i złe warunki dla rozwoju przedsiębiorstw. Najczęstsze postulaty na rzecz usprawnienia ruchu ulicznego to powstawanie obiektów infrastrukturalnych w połączeniu z Inteligentnymi Systemami Transportowymi. Wyniki badania ukazują większą skłonność do korzystania z przewozów indywidualnych w stosunku do przewozów zbiorowych. | pl |
dc.description.abstract | The chapter: "Perception of Urban Congestion by Residents of Łódź," addresses a crucial issue in the daily functioning of urban areas, namely congestion in transportation networks. The main objective of the chapter is to characterize the adverse phenomenon of congestion and examine how it is perceived by individuals moving within the city of Łódź. The study also aimed to identify the key factors influencing mobility within the city. Identifying ways to mitigate traffic congestion in cities, considering the analysis of its main causes, can serve as a basis for developing improvement plans and inspire initiatives aimed at optimizing the entire transportation system. To achieve the research objective, a quantitative study was conducted using a survey questionnaire, with a total of 120 responses collected. Among the most frequently mentioned causes of traffic congestion, respondents highlighted long-term and poorly organized roadworks. Interestingly, half of the respondents did not pay attention to the issue of single-occupancy car travel. The main consequences of traffic congestion, as identified by the survey participants, include time losses and, from an economic perspective, a decrease in interest in living in the city and unfavorable conditions for business development. The most common demands for improving traffic flow include the construction of infrastructure combined with Intelligent Transportation Systems. The study results reveal a greater inclination towards using individual transportation compared to collective transportation methods. | en |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartof | Podgórniak-Krzykacz A., Przywojska J. (red.), Rozwój zrównoważonych, inteligentnych i odpornych miejskich systemów transportowych – perspektywa mieszkańców, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2024; | pl |
dc.relation.ispartofseries | Ekonomia | pl |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.title | Postrzeganie problemu kongestii miejskiej przez mieszkańców Łodzi | pl |
dc.title.alternative | Perception of the problem of urban congestion by the citizens of Łódź | en |
dc.type | Book chapter | |
dc.page.number | 17-36 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Przywojska, Justyna - Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny Katedra Pracy i Polityki Społecznej, 90-214 Łódź, ul. Rewolucji 1905 r. 37/39 | pl |
dc.contributor.authorAffiliation | Łukasiewicz, Robert - Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny | pl |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8331-460-0 | |
dc.contributor.authorEmail | Przywojska, Justyna - justyna.przywojska@uni.lodz.pl | |
dc.contributor.authorEmail | Łukasiewicz, Robert - lukasiewiczr70@gmail.com | |
dc.identifier.doi | 10.18778/8331-459-4.2 | |