dc.contributor.author | Mazur, Jacek | |
dc.date.accessioned | 2024-06-11T15:05:21Z | |
dc.date.available | 2024-06-11T15:05:21Z | |
dc.date.issued | 2023-12-30 | |
dc.identifier.citation | Mazur J., Konstytucyjna zasada niezależności Najwyższego Urzędu Kontroli Republiki Czeskiej, [w:] Zagadnienia prawa konstytucyjnego: Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Krzysztofowi Skotnickiemu w siedemdziesiątą rocznicę urodzin. Tom 1, Domańska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023, s. 603-612, https://doi.org/10.18778/8331-189-0.50 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-8331-189-0 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/52379 | |
dc.description.abstract | Artykuł przedstawia głównie fakty, ale są to fakty istotne. Dają one podstawę do sformułowania kilku spostrzeżeń: obok instytucji głowy państwa, parlamentu, rządu, administracji publicznej i sądów najwyższe organy kontroli należą do najbardziej typowych składników współczesnego państwa – występują w 195 krajach; większość konstytucji (np. około 4/5 konstytucji państw europejskich) zawiera co najmniej krótki przepis ustanawiający najwyższy organ kontroli, czasem określający jego miejsce w systemie organów państwa i główne zasady jego działania; po raz pierwszy w historii Czech konstytucja ustanawia najwyższy organ kontroli33, lecz poświęcony temu art. 97 jest bardzo lakoniczny; blankietowość przepisu ułatwia powstanie niespójności w systemie obowiązującego prawa, np. ustawa o NUK opiera się na innej koncepcji Urzędu, niż wynika z konstytucji (kolegialność zamiast struktury monokratycznej), w związku z czym sądy musiały rozstrzygać niejasności co do zakresu kontroli; wreszcie wynikająca z konstytucji zasada niezależności Urzędu od parlamentu nie działa w pełni; ustawa o NUK reguluje tryb zewnętrznej kontroli finansowej Urzędu, ale brak wyraźnego określenia relacji wobec ustawy wcześniejszej, wydanej w innej sytuacji ustrojowej i w innym celu, przyczynił się do wydania wyroku, który może budzić wątpliwości co do zgodności z konstytucją i ustawą o NUK; przykłady te wskazują, że gdy postanowienia konstytucji są ogólnikowe, są narażone na wypaczanie ich koncepcji w wyniku działań organów państwa. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartof | Domańska A. (red.), Zagadnienia prawa konstytucyjnego: Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Krzysztofowi Skotnickiemu w siedemdziesiątą rocznicę urodzin. Tom 1, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023; | pl |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.title | Konstytucyjna zasada niezależności Najwyższego Urzędu Kontroli Republiki Czeskiej | pl |
dc.type | Book chapter | |
dc.page.number | 603-612 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Delegat Polski do Europejskiego Instytutu Uniwersyteckiego we Florencji; Emerytowany adiunkt Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego; Emerytowany radca Prezesa Najwyższej Izby Kontroli | pl |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8331-407-5 | |
dc.identifier.doi | 10.18778/8331-189-0.50 | |