Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMazur, Jacek
dc.date.accessioned2024-06-11T15:05:21Z
dc.date.available2024-06-11T15:05:21Z
dc.date.issued2023-12-30
dc.identifier.citationMazur J., Konstytucyjna zasada niezależności Najwyższego Urzędu Kontroli Republiki Czeskiej, [w:] Zagadnienia prawa konstytucyjnego: Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Krzysztofowi Skotnickiemu w siedemdziesiątą rocznicę urodzin. Tom 1, Domańska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023, s. 603-612, https://doi.org/10.18778/8331-189-0.50pl
dc.identifier.isbn978-83-8331-189-0
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/52379
dc.description.abstractArtykuł przedstawia głównie fakty, ale są to fakty istotne. Dają one podstawę do sformułowania kilku spostrzeżeń: obok instytucji głowy państwa, parlamentu, rządu, administracji publicznej i sądów najwyższe organy kontroli należą do najbardziej typowych składników współczesnego państwa – występują w 195 krajach; większość konstytucji (np. około 4/5 konstytucji państw europejskich) zawiera co najmniej krótki przepis ustanawiający najwyższy organ kontroli, czasem określający jego miejsce w systemie organów państwa i główne zasady jego działania; po raz pierwszy w historii Czech konstytucja ustanawia najwyższy organ kontroli33, lecz poświęcony temu art. 97 jest bardzo lakoniczny; blankietowość przepisu ułatwia powstanie niespójności w systemie obowiązującego prawa, np. ustawa o NUK opiera się na innej koncepcji Urzędu, niż wynika z konstytucji (kolegialność zamiast struktury monokratycznej), w związku z czym sądy musiały rozstrzygać niejasności co do zakresu kontroli; wreszcie wynikająca z konstytucji zasada niezależności Urzędu od parlamentu nie działa w pełni; ustawa o NUK reguluje tryb zewnętrznej kontroli finansowej Urzędu, ale brak wyraźnego określenia relacji wobec ustawy wcześniejszej, wydanej w innej sytuacji ustrojowej i w innym celu, przyczynił się do wydania wyroku, który może budzić wątpliwości co do zgodności z konstytucją i ustawą o NUK; przykłady te wskazują, że gdy postanowienia konstytucji są ogólnikowe, są narażone na wypaczanie ich koncepcji w wyniku działań organów państwa.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofDomańska A. (red.), Zagadnienia prawa konstytucyjnego: Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Krzysztofowi Skotnickiemu w siedemdziesiątą rocznicę urodzin. Tom 1, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023;pl
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.titleKonstytucyjna zasada niezależności Najwyższego Urzędu Kontroli Republiki Czeskiejpl
dc.typeBook chapter
dc.page.number603-612
dc.contributor.authorAffiliationDelegat Polski do Europejskiego Instytutu Uniwersyteckiego we Florencji; Emerytowany adiunkt Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego; Emerytowany radca Prezesa Najwyższej Izby Kontrolipl
dc.identifier.eisbn978-83-8331-407-5
dc.identifier.doi10.18778/8331-189-0.50


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/