Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDynkowska, Julia
dc.date.accessioned2024-06-03T09:38:20Z
dc.date.available2024-06-03T09:38:20Z
dc.date.issued2021-08-31
dc.identifier.citationDynkowska J., Apokryficzność i ekfrastyczność jako komplementarne poetyki intertekstualne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021, https://doi.org/10.18778/8220-605-0pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8220-605-0
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/52286
dc.description.abstractWe wszystkich przywołanych w książce tekstach da się zaobserwował podstawową łączącą je kwestię (można ją dostrzec także w innych utworach mierzących się z kanonem): każdy z nich dotyczy szeroko pojmowanej utraty „niewinnego spojrzenia” na wizualne pre-teksty, sposoby myślenia, których są wytworami, kanoniczne interpretacje, a także na idealizowanie i fetyszyzowanie samych obrazów, ich twórców oraz bohaterów. Apokryficzne prze-pisywanie dzieł sztuki – co jedynie pozornie oczywiste – ułatwia postrzeganie ich jako przedmiotów nie tylko estetycznych, ale także (a może nawet przede wszystkim) jako przedmiotów nacechowanych etycznie. Z Zakończeniapl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectekfrazapl_PL
dc.subjectapokryfpl_PL
dc.subjectintertekstualnośćpl_PL
dc.subjectintersemiotycznośćpl_PL
dc.subjectapokryficznośćpl_PL
dc.subjectpre-tekstypl_PL
dc.titleApokryficzność i ekfrastyczność jako komplementarne poetyki intertekstualnepl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Julia Dynkowska, Łódź 2021; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2021pl_PL
dc.page.number342pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Teorii Literatury, Instytut Kultury Współczesnejpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-606-7
dc.referencesEncyklopedia gender. Płeć w kulturze, pod red. M. Rudaś-Grodzkiej, K. Nadanej-Sokołowskiej i in., Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2014, [ebook].pl_PL
dc.referencesEncyklopedia katolicka, t. I: A i Ω–Baptyści, pod red. F. Gryglewicza, R. Łukaszyka i Z. Sułkowskiego, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 1972.pl_PL
dc.referencesIlustrowany słownik terminów literackich. Historia, anegdota, etymologia, pod red. Z. Kadłubka, B. Mytych-Forajter i A. Nawareckiego, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2018.pl_PL
dc.referencesKopaliński W., Słownik mitów i tradycji kultury, PIW, Warszawa 1985.pl_PL
dc.referencesLausberg H., Retoryka literacka: podstawy wiedzy o literaturze, przeł. A. Gorzkowski, Homo Homini, Bydgoszcz 2002.pl_PL
dc.referencesModi memorandi. Leksykon kultury pamięci, pod red. M. Saryusz-Wolskiej, R. Traby i J. Kalickiej, Scholar, Warszawa 2014.pl_PL
dc.referencesOksfordzka ilustrowana encyklopedia sztuki, pod red. J.J. Norwich, przeł. L. Engelking i in., Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1994.pl_PL
dc.referencesOxford Dictionary of English. Second Edition, revised, pod red. C. Soanes i A. Stevensona, Oxford University Press, Oxford 2010, [ebook].pl_PL
dc.referencesReallexikon der deutschen Literaturgeschichte, pod red. W. Kohlschmidta i W. Mohra, t. 1: A–K, Walter de Gruyter, Berlin–New York.pl_PL
dc.referencesSłownik literatury polskiej XX wieku, pod red. A. Brodzkiej, M. Puchalskiej i in., Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław–Warszawa– Kraków 1993.pl_PL
dc.referencesSłownik literatury staropolskiej (Średniowiecze. Renesans. Barok), pod red. T. Michałowskiej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1990.pl_PL
dc.referencesSłownik malarstwa holenderskiego i flamandzkiego, przeł. E. Maliszewska, K. Secomska, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1975.pl_PL
dc.referencesSłownik rodzajów i gatunków literackich, pod red. G. Gazdy, PWN, Warszawa 2012.pl_PL
dc.referencesSłownik terminów literackich, pod red. M. Głowińskiego, J. Sławińskiego, A. Okopień-Sławińskiej i T. Kostkiewiczowej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 2002.pl_PL
dc.referencesSłownik wyrazów obcych, pod red. J. Tokarskiego, PWN, Warszawa 1980.pl_PL
dc.referencesAssouline P., Portret, przeł. A. Michalska, Noir sur Blanc, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesDehnel J., Bracia Lumière, „Wjazd pociągu na stację”, Dworzec La Ciotat, 1985, w: idem, Wiersze (1999–2004), Lampa i Iskra Boża, Warszawa 2006, s. 78.pl_PL
dc.referencesDehnel J., Fotoplastikon, W.A.B., Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesDehnel J., Na szyję świętej Katarzyny księżniczki egipskiej malowanej przez malarza van Eycka, w: idem, Rubryki strat i zysków. Zebrane poematy i cykle poetyckie z lat 1999–2019, Biuro Literackie, Wrocław 2011, s. 9–15.pl_PL
dc.referencesDehnel J., Nieznany miniaturzysta francuski, ok. 1360 r., w: idem, Wiersze (1999–2004), Lampa i Iskra Boża, Warszawa 2006, s. 64.pl_PL
dc.referencesDehnel J., Pierwszy plan, w: idem, Rubryki strat i zysków. Zebrane poematy i cykle poetyckie z lat 1999–2010, Biuro Literackie, Wrocław 2011, s. 74–75.pl_PL
dc.referencesDehnel J., Po wyjściu malarza, w: idem, Wiersze (1999–2004), Lampa i Iskra Boża, Warszawa 2006, s. 42.pl_PL
dc.referencesDehnel J., Romantycy (C.D. Friedrich: Dwaj mężczyźni obserwujący księżyc), w: idem, Brzytwa okamgnienia, Biuro Literackie, Wrocław 2007, s. 26.pl_PL
dc.referencesDehnel J., Saturn. Czarne obrazy z życia mężczyzn z rodziny Goya, W.A.B., Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesDehnel J., Sebastiano del Piombo — Wskrzeszenie Łazarza, w: idem, Języki obce, Biuro Literackie, Wrocław 2013, s. 19.pl_PL
dc.referencesHeller J., Namaluj to, przeł. I.G. Jackowski, Phantom Press International, Gdańsk 1993.pl_PL
dc.referencesHofmann G., Upadek ślepców, przeł. J.S. Buras, PIW, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesKaczmarski J., Lekcja anatomii doktora Tulpa (wg obrazu Rembrandta), w: idem, Między nami. Wiersze zebrane, Prószyński i S-ka, Warszawa 2017, s. 532–533.pl_PL
dc.referencesOates J.C., Kobieta w oknie, w: W świetle i w mroku. Opowiadania inspirowane malarstwem Edwarda Hoppera, pod red. L. Blocka, przeł. Ł. Witczak, M. Jaszczurowska i in., W.A.B., Warszawa 2018, s. 242–268.pl_PL
dc.referencesOates J.C., The Woman in the Window, w: In Sunlight or in Shadow. Stories Inspired by the Paintings of Edward Hopper, pod red. L. Blocka, Pegasus Books, New York 2016, s. 183–205.pl_PL
dc.referencesSebald W.G., Pierścienie Saturna, przeł. M. Łukasiewicz, W.A.B., Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesSiegal N., Lekcja anatomii, przeł. G. i A. Gomola, WAM, Kraków 2016.pl_PL
dc.referencesAndrić I., Rozmowa z Goyą, przeł. E. Banaszczyk i M. Głowacka, w: Opowiadania o bracie Piotrze. Rozmowa z Goyą, wybór i wstęp J. Wierzbicki, Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1977, s. 171–172.pl_PL
dc.referencesBaczewski M.K.E., Francisco Goya odpowiada przyjacielowi na kilka pytań dotyczących sztuki, w: idem, Antologia wierszy nieśmiałych, FA-art, Katowice 2015, [ebook].pl_PL
dc.referencesBaudelaire Ch., Ślepcy, przeł. T. Lubelski, w: idem, Kwiaty zła, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1990, s. 243.pl_PL
dc.referencesBeattie A., Cape Cod Evening, w: Edward Hopper and the American Imagination, pod red. D. Lyons, A.D. Weinberga i J. Grau, W.W. Norton & Company, New York 1995, s. 9–14.pl_PL
dc.referencesBieszczadowski M., Lekcja anatomii, „Poezja” 1978, nr 9, s. 7–8.pl_PL
dc.referencesBosc D., Przejrzyste źródło, przeł. J. Giszczak, Noir sur Blanc, Warszawa 2015, [ebook].pl_PL
dc.referencesBuero Vallejo A., Gdy rozum śpi, przeł. K. Fekecz, „Dialog” 1974, nr 12, s. 48–88.pl_PL
dc.referencesCarson A., Hopper: Confessions, w: eadem, Men in The Off Hours, Random House, London 2000, [ebook].pl_PL
dc.referencesDehnel J., Kosmografia, czyli trzydzieści apokryfów tułaczych, Biblioteka Narodowa, Warszawa 2012.pl_PL
dc.referencesDehnel J., Krivoklat, W.A.B., Kraków 2016.pl_PL
dc.referencesDehnel J., Odkopanie posągu Antinousa w Delfach, w: idem, Języki obce, Biuro Literackie, Wrocław 2013, s. 16.pl_PL
dc.referencesDehnel J., Windsent van Gogh, Arles — oczy szeroko otwarte, w: idem, Ekran kontrolny, Biuro Literackie, Wrocław 2009, s. 43.pl_PL
dc.referencesFeuchtwanger L., Goya, przeł. J. Frühling, J. Grabowski, PIW, Warszawa 1973.pl_PL
dc.referencesHartwig J., Prywatno-publiczne, w: eadem, Bez pożegnania, Sic!, Warszawa 2004, s. 82.pl_PL
dc.referencesKaczmarski J., Sąd nad Goyą, w: idem, Między nami. Wiersze zebrane, Prószyński i S-ka, Warszawa 2017, s. 760.pl_PL
dc.referencesMiano S.E., Samotnik z ulicy Rosengracht, przeł. B. Długajczyk, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2007.pl_PL
dc.referencesMiłosz Cz., Dalsze okolice, Znak, Kraków 1991.pl_PL
dc.referencesOates J.C., Edward Hopper, Nighthawks, w: The Poetry of Solitude. A Tribute to Edward Hopper, pod red. G. Levin, Universe Publishing, New York 1995, s. 48.pl_PL
dc.referencesOates J.C., Edward Hopper’s „11 A.M.”, 1926, „The New Yorker” 27.08.2012, [online] https:/www.newyorker.com/magazine/2012/08/27/edward-hoppers11-a-m-1926 [dostęp: 15.02.2020].pl_PL
dc.referencesPamuk O., Nazywam się Czerwień, przeł. D. Chmielowska, Wydawnictwo Literackie, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesSmilevski G., Rozmowa ze Spinozą. Powieść-pajęczyna, przeł. H. Karpińska, Oficyna 21, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesSmith Z., O pięknie, przeł. Z. Batko, Znak, Kraków 2006.pl_PL
dc.referencesSorrentino P., Nieistotne wizerunki, przeł. A. Bruś, Rebis, Poznań 2019.pl_PL
dc.referencesSznajderman M., Fałszerze pieprzu. Historia rodzinna, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2016.pl_PL
dc.referencesVargas Llosa M., Raj tuż za rogiem, przeł. D. Rycerz, Znak, Kraków 2010.pl_PL
dc.referencesWilliams W.C., Pictures from Breughel and Other Poems, New Directions, New York 1967.pl_PL
dc.referencesA Corpus of Rembrandt Paintings II. 1631–1634, Martinus Nijhoff Publishers, Dordrecht 1986.pl_PL
dc.referencesAdam R.M., History is a Bust, „The New York Times” 11.09.1988, s. 9, [online] http:/movies2.nytimes.com/books/98/02/15/home/heller-picture.html [dostęp: 10.08.2019].pl_PL
dc.referencesAdamczyk M., Apokryf, w: Słownik literatury staropolskiej (Średniowiecze. Renesans. Barok), pod red. T. Michałowskiej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1990, s. 46–55.pl_PL
dc.referencesAłpatow M.W., Galeria drezdeńska. Dawni mistrzowie, Arkady, Warszawa 1974.pl_PL
dc.referencesAłpatow M.W., Historia sztuki II. Czasy nowożytne, Arkady, Warszawa 1969.pl_PL
dc.referencesAntonik D., Jacek Dehnel, czyli futurystyczny klasycyzm, w: idem, Autor jako marka. Literatura w kulturze audiowizualnej społeczeństwa informacyjnego, Universitas, Kraków 2014, s. 75–101.pl_PL
dc.referencesArasse D., Detal. Historia malarstwa w zbliżeniu, przeł. A. Arno, DodoEditor, Kraków 2013.pl_PL
dc.referencesBal M., Czytanie sztuki?, przeł. M. Maryl, „Teksty Drugie” 2012, nr 1–2, s. 39–38.pl_PL
dc.referencesBal M., Wizualny esencjalizm i przedmiot kultury wizualnej, przeł. M. Bryl, „Artium Quaestiones” 2006, nr 17, s. 295–331.pl_PL
dc.referencesBalbus S., Rozwiązywanie ekfrazy, w: Kulturowe wizualizacje doświadczenia, pod red. W. Boleckiego i A. Dziadka, IBL PAN, Warszawa 2010, s. 117–154.pl_PL
dc.referencesBalcerzan E., Przygoda trzecia: apokryfy niemieckie, w: idem, Przygody człowieka książkowego (ogólne i szczególne), PEN, Warszawa 1990, s. 32–50.pl_PL
dc.referencesBarthes R., Światło obrazu. Uwagi o fotografii, przeł. J. Trznadel, Aletheia, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesBartol K., Poezja — malarstwo. Plutarch o słynnym powiedzeniu Simonidesa, „Roczniki Humanistyczne” 2006–2007, z. 3, s. 107–118.pl_PL
dc.referencesBartsch S., Elsner J., Introduction: Eight Ways of Looking at Ekphrasis, „Classical Philology” 2007, nr 1, s. I–VI.pl_PL
dc.referencesBenjamin W., Mała historia fotografii, przeł. J. Sikorski, w: idem, Twórca jako wytwórca, przeł. H. Orłowski, J. Sikorski, wstępem opatrzył J. Kmita, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 1975, s. 26–45.pl_PL
dc.referencesBielska-Krawczyk J., Między widzialnym a niewidzialnym. Twórczość Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, Universitas, Kraków 2004.pl_PL
dc.referencesBieńczyk M., Przezroczystość, Wielka Litera, Warszawa 2015, [ebook].pl_PL
dc.referencesBłażejewski T., Historiozofia retoryczna. Formy paraboliczne i apokryficzne w polskiej prozie współczesnej, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2002.pl_PL
dc.referencesBruegel Pieter st., w: R. Genaille, Słownik malarstwa holenderskiego i flamandzkiego, przeł. E. Maliszewska, K. Secomska, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1975, s. 40.pl_PL
dc.referencesBryson N., Vision and Painting. The Logic of the Gaze, Yale University Press, New Haven–London 1983.pl_PL
dc.referencesCheeke S., Writing for Art. The Aesthetics of Ekphrasis, Manchester University Press, Manchester 2010.pl_PL
dc.referencesCieślak R., Oko poety. Poezja Tadeusza Różewicza wobec sztuk wizualnych, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 1999.pl_PL
dc.referencesCieślikowska T., Kanon i recenzja (Teoretycznoliterackie rozważania terminologiczne, niezupełnie marginalne, dla ewentualnego użytku badaczy innych dyscyplin, o relacjach między terminami: Kanon i archetyp, kanon i recenzja; recenzja, redakcja, wersja; tekst i intertekst), w: eadem, W kręgu genologii, intertekstualności, teorii sugestii, PWN, Warszawa 1995, s. 195.pl_PL
dc.referencesCollins C., Reading the Written Image. Verbal Play, Interpretation and the Roots of Iconophobia, The Pennsylvania State University Press, University Park 1991.pl_PL
dc.referencesCraig D.M., Tilting at Mortality: Narrative Strategies in Joseph Heller’s Fiction, Wayne State University Press, Detroit 1997.pl_PL
dc.referencesCunningham V., Why Ekphrasis?, „Classical Philology” 2007, nr 1, s. 57–71.pl_PL
dc.referencesCzekalski S., Intertekstualność i malarstwo. Problemy badań nad związkami międzyobrazowymi, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2006.pl_PL
dc.referencesDavidson M., Ekphrasis a postmodernistyczne wiersze-obrazy, przeł. P. Mróz, A. Warmiński, w: Estetyka w świecie, pod red. M. Gołaszewskiej, t. 3, UJ, Kraków 2001, s. 43–61.pl_PL
dc.referencesDehnel J., Sekstet czyli septet, [online] https://www.goethe.de/ins/pl/pl/kul/mag/21595784.html [dostęp: 22.10.2019].pl_PL
dc.referencesDembińska-Pawelec J., Apokryf, w: Ilustrowany słownik terminów literackich. Historia, anegdota, etymologia, pod red. Z. Kadłubka, B. Mytych-Forajter i A. Nawareckiego, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2018, s. 65–70.pl_PL
dc.referencesDidi-Huberman G., Obrazy mimo wszystko, przeł. M. Kubiak Ho-Chi, Universitas, Kraków 2007.pl_PL
dc.referencesDufour-Kowalska G., Caspar David Friedrich. U źródeł wyobrażeń romantycznych, Lexis, Kraków 2005.pl_PL
dc.referencesDynkowska J., „A jednak oczyma / [m]oimi patrzycie…”. O doświadczeniu sztuki w doświadczaniu przestrzeni, „Białostockie Studia Literaturoznawcze” 2017, nr 11, s. 167–179.pl_PL
dc.referencesDynkowska J., Ekfraza jako apokryf. O powieści „Saturn. Czarne obrazy z życia mężczyzn z rodziny Goya” Jacka Dehnela, w: Literatura prze-pisana II. Od zapomnianych teorii do kryminału, pod red. A. Izdebskiej, A. Przybyszewskiej i D. Szajnert, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2016, s. 123–134.pl_PL
dc.referencesDynkowska J., Między ekfrazą i apokryfem. O wybranych tekstach Jacka Dehnela, w: Slovanský literární svět: kontexty a konfrontacje II. Literárni žánry ve slovanských literaturách, pod red. E. Gunišovej, L. Paučovej, Masarykova Univerzita, Brno 2016, s. 53–63.pl_PL
dc.referencesDynkowska J., Recykling intersemiotyczny. O apokryfach (?) muzycznych, w: Kultura w świecie luster. Jeszcze o niepowtarzalności i multiplikacjach w sztuce XX i XXI wieku, pod red. A. Chomiuk i E. Pogonowskiej, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2017, s. 199–210.pl_PL
dc.referencesDynkowska J., Refocalization as a Strategy of Apocryphal Rewriting, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2016, t. 59, nr 1, s. 63–79.pl_PL
dc.referencesDynkowska J., Park pod Lucerną albo kombinat fabryk. Przestrzeń dzieł sztuki w tekstach Jakuba Kornhausera, „Białostockie Studia Literaturoznawcze” 2018, nr 13, s. 51–63.pl_PL
dc.referencesDziadek A., Obrazy i wiersze. Z zagadnień interferencji sztuk w polskiej poezji współczesnej, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2011.pl_PL
dc.referencesExhibitions — Edward Hopper, [online] https://www.fondationbeyeler.ch/en/exhibitions/edward-hopper [dostęp: 15.02.2020].pl_PL
dc.referencesFischer B., Noisy Brides, Suspicious Kisses: Revising Ravishment in Experimental Ekphrasis by Women, w: In the Frame: Women’s Ekphrastic Poetry from Marianne Moore to Susan Wheeler, pod red. J. Hedley, N. Halperna i W. Spiegelmana, University of Delaware Press, Newark 2009, s. 72–92.pl_PL
dc.referencesFowler D.P., Narrate and Describe: The Problem of Ekphrasis, „The Journal of Roman Studies” 1991, vol. 81, s. 25–35.pl_PL
dc.referencesFryd V.G., Edward Hopper’s „Girlie Show”. Who Is the Silent Partner?, „American Art” 2000, vol. 14, nr 2, s. 52–75.pl_PL
dc.referencesGajak-Toczek M., Jacek Kaczmarski i Gert Hofmann przed Ślepcami Pietera Bruegla, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2013, nr 4, s. 139–155.pl_PL
dc.referencesGiedrys G., Piracka akademia pisania, wywiad z Przemysławem Czaplińskim, [online] https://wyborcza.pl/magazyn/1,124059,13257727,Piracka_akademia_pisania.html [dostęp: 22.10.2018].pl_PL
dc.referencesGlendinning N., Time to Re-open the Debate about the Reattribution of Goya’s Colossus?, „Bulletin of Spanish Studies” 2014, nr 9–10, s. 17–27.pl_PL
dc.referencesGogler P., Kłopoty z ekfrazą, „Przestrzenie Teorii” 2004, t. 3–4, s. 137–152. Goodrich L., Edward Hopper, Abradale Press, New York 1993.pl_PL
dc.referencesGorzkowski A., „Ut pictura verba”: zagadnienie unaocznienia w retoryce starożytnej i wczesnonowożytnej, „Pamiętnik Literacki” 2001, nr 92/2, s. 37–59.pl_PL
dc.referencesGoya y Lucientes Francisco de, w: Oksfordzka ilustrowana encyklopedia sztuki, pod red. J.J. Norwich, przeł. L. Engelking i in., Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1994, s. 183.pl_PL
dc.referencesGórski T., Apokryf, w: Słownik rodzajów i gatunków literackich, pod red. G. Gazdy, PWN, Warszawa 2012, s. 52–54.pl_PL
dc.referencesGrodecka A., Obraz w powieści, powieść o obrazie… maniera ekfrastyczna w dawnej i współczesnej prozie, „Literatura, Korespondencja Sztuk, Dydaktyka” 2016, nr 6, s. 9–25.pl_PL
dc.referencesGrodecka A., Słowo i obraz w epoce multiplikacji, Wydawnictwo PSP, Poznań 2016.pl_PL
dc.referencesHagstrum J.H., The Sister Arts: The Tradition of Literary Pictorialism and English Poetry From Dryden to Gray, University of Chicago Press, Chicago 1958, s. 18–29.pl_PL
dc.referencesHedley J., The Subject of Ekphrasis, w: In the Frame: Women’s Ekphrastic Poetry from Marianne Moore to Susan Wheeler, pod red. J. Hedley, N. Halperna i W. Spiegelmana, University of Delaware Press, Newark 2009, s. 15–40.pl_PL
dc.referencesHeffernan J.A.W., Ekphrasis and Representation, „New Literary History” 1991, nr 2, s. 297–316.pl_PL
dc.referencesHeffernan J.A.W., Museum of Words. The Poetics of Ekphrasis from Homer to Ashbery, University of Chicago Press, Chicago 1993.pl_PL
dc.referencesHistoria sztuki, t. 8: Barok, pod red. D. Fedora, Marketing Room Poland, Kraków 2010.pl_PL
dc.referencesHollander J., The Poetics of Ekphrasis, „Word & Image” 1988, nr 4/1, s. 209–219.pl_PL
dc.referencesHughes R., Goya. Artysta i jego czas, przeł. H. Jankowska, W.A.B., Warszawa 2006.pl_PL
dc.referencesIjpma F.F.A. i in., „The Anatomy Lesson of Dr. Nicolaes Tulp” by Rembrandt (1632): A Comparison of the Painting With a Dissected Left Forearm of a Dutch Male Cadaver, „The Journal of Hand Surgery” 2006, nr 6, s. 882–891.pl_PL
dc.referencesInteractive Diorama — Rembrandt, 1632, The Anatomy Lesson of Dr. Nicolaes Tulp, [online] https://ars.electronica.art/ai/en/interactive-dioramaanatomy-nicolaes-tulp [dostęp: 5.05.2019].pl_PL
dc.referencesJankowska M., Narracje apokryficzne w kulturze współczesnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2011.pl_PL
dc.referencesJankowska M., Współczesna apokryficzność. Próba kulturoznawczej analizy zjawiska, „Przestrzenie Teorii” 2015, t. 23, s. 71–90.pl_PL
dc.referencesJasińska-Wojtkowska M., Apokryfy polskie, w: Encyklopedia katolicka, t. I: A i Ω–Baptyści, pod red. F. Gryglewicza, R. Łukaszyka i Z. Sułkowskiego, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 1972, s. 766–768.pl_PL
dc.referencesJaspers K., Strindberg i Van Gogh. Próba analizy patograficznej z porównawczym przywołaniem Swedenborga i Hölderlina, przeł. R. Reszke, Wydawnictwo KR, Warszawa 2006.pl_PL
dc.referencesJuszczak W., Ekfraza imaginacyjna: Eidolon Heleny, „Konteksty” 2005, z. 3, s. 27–35.pl_PL
dc.referencesJuszczak W., Postimpresjoniści, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1985.pl_PL
dc.referencesKarpiński W., „Niemal uśmiechnięte”, w: idem, Fajka van Gogha, Fundacja Zeszytów Literackich, Warszawa 2013, [ebook].pl_PL
dc.referencesKoszowy M., W poszukiwaniu rzeczywistości. Mediacyjna rola fotografii we współczesnej prozie polskiej, Universitas, Kraków 2013.pl_PL
dc.referencesKozicka D., Wołanie o kanon? Znamienne wątki dyskusji metakrytycznych na przełomie wieków, w: Kanon i obrzeża, pod red. I. Iwasiów i T. Czerskiej, Universitas, Kraków 2005, s. 53–64.pl_PL
dc.referencesKoziej A., Relations ekphrastiques dans la poésie contemporaine: André du Bouchet et Jacques Dupin, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2017.pl_PL
dc.referencesKranz G., Das Bildgedicht: Theorie, Lexikon, Bibliographie, Böhlau Verlag, Köln–Wien 1981–1987.pl_PL
dc.referencesKremer A., „Patrzeć oczami artysty?”. Dzieła sztuki w wierszach Jacka Dehnela, w: Ars in artibus. Recepcja sztuk plastycznych w muzyce, literaturze i filmie, pod red. A. Jezierskiej, D. Maciejewskiej, Studenckie Koło Naukowe Instytutu Historii Sztuki UW, Wrocław 2008, s. 154–167.pl_PL
dc.referencesKrieger M., Ekphrasis and the Still Movement of Poety; or Laokoön Revisited, w: idem, Ekphrasis: The Illusion of Natural Sign, John Hopkins University Press, Baltimore 1992, s. 263–288.pl_PL
dc.referencesKrzywy R., Ekfraza, w: Słownik rodzajów i gatunków literackich, pod red. G. Gazdy, PWN, Warszawa 2012, s. 248–251.pl_PL
dc.referencesKunz D., Poczucie obrazu, przeł. T. Swoboda, w: Ut pictura poesis, pod red. M. Skwary i S. Wysłouch, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2006, s. 169–187.pl_PL
dc.referencesLaird A., Sounding out Ecphrasis: Art and Text in Catullus 64, „The Journal of Roman Studies” 1993, nr 83, s. 18–30.pl_PL
dc.referencesLessing G.E., Laokoon albo o granicach malarstwa i poezji, przeł. K. Bronikowski, [online] https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/laokoon.pdf [dostęp: 15.12.2018].pl_PL
dc.referencesLindgren M., What Can Fiction Writers Bring to Edward Hopper’s Paintings?, „The Washington Post” 2016, [online] https://www.washingtonpost.com/entertainment/books/what-can-fiction-writers-bring-to-edwardhoppers-paintings/2016/12/27/869c396c-cc46-11e6-a87f-b917067331bb_story.html [dostęp: 10.01.2019].pl_PL
dc.referencesLipiński F., Hopper wirtualny. Obrazy w pamiętającym spojrzeniu, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2013.pl_PL
dc.referencesLipiński F., Widzące obraz. Motyw postaci w twórczości Edwarda Hoppera, „Atrium Questiones” 2008, nr 18, s. 159–161.pl_PL
dc.referencesLisak-Gębala D., Ultraliteratura. O strategiach transmedialnych i poszukiwaniu pozawerbalnego we współczesnej literaturze polskiej, Universitas, Kraków 2014.pl_PL
dc.referencesLisak-Gębala D., Wizualne odskocznie. Wokół współczesnej polskiej eseistyki o malarstwie i fotografii, Universitas, Kraków 2016.pl_PL
dc.referencesLodge G., Shirley. Visions of Reality, „Variety” 09.02.2013, [online] https://variety.com/2013/film/markets-festivals/shirley-visions-of-reality1117949207 [dostęp: 15.02.2020].pl_PL
dc.referencesŁebkowska A., Ekfrazy w światach międzyludzkich, w: eadem, Empatia. O literackich narracjach przełomu XX i XXI wieku, Universitas, Kraków 2008, s. 110–125.pl_PL
dc.referencesMachniewicz S., Z dziejów polskiej literatury apokryficznej, „Pamiętnik Literacki” 1914, nr 13, s. 12, [online] https:/zs.thulb.uni-jena.de/rsc/viewer/jportal_derivate_00031763/0210.japg?logicalDiv=log_jportal_derivate_00031763 [dostęp: 16.12.2018].pl_PL
dc.referencesMaliszewski K., „Obrazowość” poetycka. Notatki o niektórych twórcach i przejawach, „Dyskurs” 2015, nr 20, s. 122–139.pl_PL
dc.referencesMarkowski M.P., Ekphrasis. Uwagi bibliograficzne z dołączeniem krótkiego komentarza, „Pamiętnik Literacki” 1999, z. 2, s. 229–236.pl_PL
dc.referencesMarkowski M.P., Słońce, możliwość, radość, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2010.pl_PL
dc.referencesMcQueen A., The Rise of the Cult of Rembrandt. Reinventing an Old Master in Nineteenth-Century France, Amsterdam University Press, Amsterdam 2003.pl_PL
dc.referencesMedecka M., Apokryf rodzinny jako odmiana dwudziestowiecznej powieści historycznej, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2007.pl_PL
dc.referencesMichalski M., Strategia apokryficzna, w: idem, Dyskurs, apokryf, parabola. Strategie filozofowania w prozie współczesnej, Wydawnictwo UG, Gdańsk 2003, s. 163–204.pl_PL
dc.referencesMichałowska M., Foto-teksty. Związki fotografii z narracją, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2012.pl_PL
dc.referencesMichałowski P., Słowo i obraz, czyli interferencje referencji, „Teksty Drugie” 2005, z. 3, s. 135–137.pl_PL
dc.referencesMikiewicz M., Fotograficzna podróż w czasie: „Fotoplastikon” Jacka Dehnela, „Literaturoznawstwo: Historia, Teoria, Metodologia, Krytyka” 2014–2015, nr 8–9, s. 105–115.pl_PL
dc.referencesMitchell D., Rembrandt’s „The Anatomy Lesson of Dr. Tulp”: A Sinner among the Righteous, „Artibus et Historiae” 1994, nr 30, z. 15, s. 155–156.pl_PL
dc.referencesMitchell W.J.T., Ekphrasis and the Other, w: idem, Picture Theory, The University of Chicago Press, Chicago 1994, s. 151–181.pl_PL
dc.referencesMorris D., Remarkable Modernisms: Contemporary American Authors on Modern Art, University of Massachusetts Press, Boston 2002.pl_PL
dc.referencesMoyers B., The Absurdity of Politics, wywiad z Josephem Hellerem, [online] https://billmoyers.com/content/joseph-heller [dostęp: 22.08.2019].pl_PL
dc.referencesMrozewicz A.E., Śladami ekfrazy. Duńscy pisarze współcześni wobec sztuk wizualnych, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2010.pl_PL
dc.referencesNancy J.-L., Au fond des images, Galilée, Paris 2003.pl_PL
dc.referencesNaumow A., Apokryfy w systemie literatury cerkiewnosłowiańskiej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1976.pl_PL
dc.referencesNoteboom C., Ślepcy Bruegla, przeł. E. Franus, „Literatura na Świecie” 1995, nr 3, s. 283–293.pl_PL
dc.referencesObirek S., Czapliński P., Apokryf, w: Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, pod red. M. Saryusz-Wolskiej, R. Traby i J. Kalickiej, Scholar, Warszawa 2014, s. 39–42.pl_PL
dc.referencesOrtega y Gasset J., Velázquez i Goya, przeł. R. Kalicki, wybór S. Cichowicz, Czytelnik, Warszawa 1993.pl_PL
dc.referencesPajączkowska A., Zdjęcie, w: Ślady Holokaustu w imaginarium kultury polskiej, pod red. J. Kowalskiej-Leder, P. Dobrosielskiego, I. Kurz i M. Szpakowskiej, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2017, s. 473–506.pl_PL
dc.referencesPauw F., Syracuse as Vietnam: The Classical Intertext of Joseph Heller’s Picture This, „Akroterion” 2009, nr 54, s. 87–109.pl_PL
dc.referencesPilch A., Formy wyobraźni. Poeci współcześni przed obrazami wielkich mistrzów, Wydawnictwo UJ, Kraków 2010.pl_PL
dc.referencesPlett H.F., Intertextualities, w: Intertextuality, pod red. H. Pletta, Walter de Gruyter, Berlin–New York 1991, s. 3–29.pl_PL
dc.referencesPonomarenko K., Fotograficzne inspiracje w poezji i prozie Jacka Dehnela na przykładzie Fotoplastikonu i wybranych wierszy, „Świat Tekstów. Rocznik Słupski” 2018, nr 16, s. 119–128.pl_PL
dc.referencesPopowski R., Starożytny przewodnik po neapolitańskiej pinakotece, w: Filostrat Starszy, Obrazy, przeł., wstępem, komentarzem i przypisami opatrzył R. Popowski, Prószyński i S-ka, Warszawa 2004, s. 13–87.pl_PL
dc.referencesPoprawa A., Apokryfy, w: idem, Formy i afirmacje, Universitas, Kraków 2003, s. 170–183.pl_PL
dc.referencesPoprzęcka M., Literacki styl odbioru obrazów, w: Mecenas, kolekcjoner, odbiorca. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, pod red. E. Karwowskiej, A. Marczak-Krupy, PWN, Katowice 1984, s. 233–242.pl_PL
dc.referencesPoprzęcka M., Patrzeć do bólu, w: Ból, pod red. A. Czekanowicz, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2004, s. 200–215.pl_PL
dc.referencesProgymnasmata. Greckie ćwiczenia retoryczne i ich modelowe opracowanie, oprac., przekł. i koment. H. Podbielski, Towarzystwo Naukowe KUL Jana Pawła II, Lublin 2013.pl_PL
dc.referencesRajewsky I.O., Intermediality, Intertextuality and Remediation: A Literary Perspective on Intermediality, „Intermédialités” 2005, nr 6, s. 43–64.pl_PL
dc.referencesRiffaterre M., L’illusion d’ekphrasis, w: La pensée de l’image. Signification et figuration dans le texte et dans la peinture, pod red. G. Mathieu-Castellani, Presses Universitaires de Vincennes, Saint-Denis 1994, s. 211–229.pl_PL
dc.referencesRobillard V., In Pursuit of Ekphrasis (An Intertextual Approach), w: Pictures into Words: Theoretical and Descriptive Approaches to Ekphrasis, pod red. V. Robillard i E. Jongeneel, VU University Press, Amsterdam 1998, s. 53–72.pl_PL
dc.referencesRubinkiewicz R., Wprowadzenie do apokryfów Starego Testamentu, Wydawnictwo KUL, Lublin 1987.pl_PL
dc.referencesRudick N., A Parable for the Distance Between Language and Truth, „The New Yorker” 2017, [online] https://www.newyorker.com/books/ second-read/a-parable-for-the-distance-between-language-and-truth [dostęp: 22.10.2019].pl_PL
dc.referencesRzepińska M., Siedem wieków malarstwa europejskiego, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1986.pl_PL
dc.referencesSawa M. , Ekphrasis in Modern British Fiction — a Pro-narrative Approach, Wydawnictwo KUL, Lublin 2015.pl_PL
dc.referencesSawday J., The Body Emblazoned: Dissection and the Human Body in Renaissance Culture, Routledge, New York 1996.pl_PL
dc.referencesSchupbach W., The Paradox of Rembrandt’s Anatomy of Dr. Tulp, „Medical History” (supplement) 1982, nr 2, s. 1–110.pl_PL
dc.referencesSendyka R., Antropologia zmysłów, „Autoportret” 2011, nr 3 [35], s. 20–27.pl_PL
dc.referencesSendyka R., Poetyki wizualności, w: Kulturowa teoria literatury 2. Poetyki, problematyki, interpretacje, pod red. T. Walas i R. Nycza, Universitas, Kraków 2012, s. 137–184.pl_PL
dc.referencesSendyka R., Współczesny narcyzm, ekfraza i oglądanie „siebie” (Herbert, Bieńkowska, Bieńczyk), w: eadem, Od kultury „ja” do kultury „siebie”, Universitas, Kraków 2015, s. 315–345.pl_PL
dc.referencesSizeranne R. de la, Oko i ręka pana Ingres, w: Ingres w oczach własnych i w oczach przyjaciół, pod red. P. Curthiona, przeł. E. Bąkowska, PIW, Warszawa 1969, s. 259–281.pl_PL
dc.referencesSkenazy P., Talking Back to History: „Picture This” by Joseph Heller, „Los Angeles Times” 1988, [online] https://www.latimes.com/archives/la-xpm1988-10-02-bk-5167-story.html [dostęp: 29.08.2019].pl_PL
dc.referencesSłodczyk R., Ekfraza, hypotypoza, przekład. Interferencje literatury i malarstwa w prozie włoskiej i eseistyce polskiej XX wieku, Wydawnictwo UJ, Kraków 2020.pl_PL
dc.referencesSłodczyk R., Ekfraza jako zjawisko intersemiotyczne. O ekfrazach eseistów (z odniesieniem do Flamenco Adama Zagajewskiego), w: Tekst, kontekst, intertekst, pod red. O. Kielak, A. Kowalskiej i J. Szadury, Polihymnia, Lublin 2013, s. 77–94.pl_PL
dc.referencesSłodczyk R., Powrót do ekfrazy. Próba systematyzacji oraz propozycja typologii, „Teksty Drugie” 2018, nr 5, s. 352–371.pl_PL
dc.referencesSontag S., O fotografii, przeł. S. Magala, Karakter, Kraków 2009.pl_PL
dc.referencesSpitzer L., The „Ode on a Grecian Urn”, or Content vs. Metagrammar, „Comparative Literature” 1955, t. 7, nr 3, s. 203–225.pl_PL
dc.referencesSteiner W. , The Colors of Rhetoric: Problems in the Relation between Modern Literature and Painting, University of Chicago Press, Chicago 1982.pl_PL
dc.referencesSwirski P., American Political Fictions: War on Errorism in Contemporary American Literature, Culture and Politics, Palgrave Macmillan, New York 2015.pl_PL
dc.referencesSwoboda B., Ekfrazy modernistyczne i „mowa dzieła sztuki”, „Slovo. Journal of Slavic Languages, Literatures and Cultures” 2015, nr 56, s. 90–104.pl_PL
dc.referencesSwoboda B., Zniewalająca siła ekfrazy (rzecz o zmaganiach słowa i obrazu w poglądach W.J.T. Mitchella), w: „Przestrzenie Teorii” 2011, nr 16, s. 41–50.pl_PL
dc.referencesSzajnert D., Apokryf literacki, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2014, t. 57, nr 2, s. 203–215.pl_PL
dc.referencesSzajnert D., Dywersyjny potencjał apokryfu, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2011, t. 54, nr 2, s. 357–371.pl_PL
dc.referencesSzajnert D., Mutacje apokryfu, w: Genologia dzisiaj, pod red. W. Boleckiego i I. Opackiego, IBL PAN, Warszawa 2000, s. 137–157.pl_PL
dc.referencesSzybowicz E., Apokryfy w polskiej prozie współczesnej, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2008.pl_PL
dc.referencesŚniedziewska M., Siedemnastowieczne malarstwo holenderskie w literaturze polskiej po 1918 roku, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2014.pl_PL
dc.referencesŚwięcicka A.E., Edward Hopper — oblicza samotności, „Format. Pismo Artystyczne” 2004, nr 3–4, s. 51–53.pl_PL
dc.referencesTomczok M., Prozopopeja, w: Ilustrowany słownik terminów literackich. Historia, anegdota, etymologia, pod red. Z. Kadłubka, B. Mytych-Forajter i A. Nawareckiego, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2018, s. 394–398.pl_PL
dc.referencesTorrilhon T.-M., La pathologie chez Bruegel, „Communicationes de Historia Artis Medicinae” 1973, nr 69–70, s. 24–55.pl_PL
dc.referencesTrznadel J., Herberta apokryf ironiczny, w: idem, Płomień obdarzony rozumem. Poezja w poezji i poza poezją, Czytelnik, Warszawa 1978, s. 124–133.pl_PL
dc.referencesUpdike J., Hopper’s Polluted Silence, „The New York Review of Books”, [online] https://www.nybooks.com/articles/1995/08/10/hoppers-pollutedsilence [dostęp: 15.02.2020].pl_PL
dc.referencesWagner P., Ekphrasis, Icontexts and Intermediality — the State(s) of the Art(s), w: Icons, Texts, Icontexts. Essays on Ekphrasis and Intermediality, pod red. P. Wagnera, Walter de Gruyter, Berlin–New York 1996, s. 1–42.pl_PL
dc.referencesWaligórska A., Dryll E., Rola narracji w odbiorze obrazu, w: Narracja: teoria i praktyka, pod red. B. Janusz, K. Gdowskiej i B. de Barbaro, Wydawnictwo UJ, Kraków 2008, s. 211–239.pl_PL
dc.referencesWenders W., Two or Three Things I Know About Edward Hopper, [online] https://www.wim-wenders.com/event/two-or-three-things-i-knowabout-edward-hopper [dostęp: 15.02.2020].pl_PL
dc.referencesWilemska K., Kidzińska M., Kucharzewski M., Lekcje anatomii w obrazach mistrzów holenderskich epoki Renesansu, „Annales Academiae Medicae Silesiensis” 2011, nr 3, s. 71–76.pl_PL
dc.referencesWim Wenders on Edward Hopper, [online] https://www.youtube.com/watch?v=rK5nfchdcKc [dostęp: 15.02.2020].pl_PL
dc.referencesWitosz B., Ekfraza w tekście użytkowym — w perspektywie genologicznej i dyskursywnej, „Teksty Drugie” 2009, nr 1–2, s. 105–126.pl_PL
dc.referencesWłodyga P., Wymiar hermeneutyczny apokryfów, w: W kręgu apokryfów, pod red. E. Jakiela, J. Mosakowskiego, Wydawnictwo UG, Gdańsk 2015, s. 56–71.pl_PL
dc.referencesWoolf W., Obrazy i portrety, w: eadem, Eseje wybrane, przeł. M. Heydel, Karakter, Kraków 2015, s. 193–198.pl_PL
dc.referencesWójtowicz-Zając A., Wehikuły czasu: o prozie Jacka Dehnela, w: Skład osobowy: szkice o prozaikach współczesnych, cz. 2, pod red. A. Nęcki, D. Nowackiego, J. Pasterskiej, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2016, s. 173–199.pl_PL
dc.referencesWysłouch S., Efraza czy przekład intersemiotyczny?, w: Ruchome granice literatury. W kręgu teorii kulturowej, pod red. S. Wysłouch i B. Przymuszały, PWN, Warszawa 2009, s. 48–64.pl_PL
dc.referencesWysłouch S., O malarskości literatury, w: eadem, Literatura i semiotyka, PWN, Warszawa 2001, s. 75–94.pl_PL
dc.referencesWysłouch S., Ut pictura poesis — stara formuła i nowe problemy, w: Ut pictura poesis, pod red. M. Skwary i S. Wysłouch, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2006, s. 5–17.pl_PL
dc.referencesZalewski C., Pragnienie, poznanie, przemijanie. Fotograficzne reprezentacje w literaturze polskiej, Universitas, Kraków 2010.pl_PL
dc.referencesZatora A., Smutny patriarchat. Saturn Jacka Dehnela, w: eadem, Poetyka sagi rodzinnej w literaturze polskiej XXI wieku w perspektywie genologii kulturowej, Łódź 2020, s. 213–233, [komputeropis].pl_PL
dc.referencesZawanowski K., Francisco Goya y Lucientes, Arkady, Warszawa 1970.pl_PL
dc.referencesZiemba A., Obrazy śmierci — i życia. Konterfekty zmarłych, „Konteksty” 2014, nr 3–4, s. 161–172.pl_PL
dc.referencesZiemba A., Sztuka Burgundii i Niderlandów, t. II: Niderlandzkie malarstwo tablicowe 1430–1500, Wydawnictwo UW, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesAmbler W., Aristotle on Nature and Politics: The Case of Slavery, „Political Theory” 1987, nr 3, s. 340–410.pl_PL
dc.referencesAnkersmit F., Narracja, reprezentacja, doświadczenie. Studia z teorii historiografii, pod red. i ze wstępem E. Domańskiej, Universitas, Kraków 2004.pl_PL
dc.referencesArnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, przeł. J. Mach, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1978.pl_PL
dc.referencesArystoteles, Poetyka, w: idem, Retoryka i Poetyka, przeł., wstępem i komentarzem opatrzył H. Podbielski, PWN, Warszawa 1988, s. 299–368.pl_PL
dc.referencesArystoteles, Polityka, przeł. L. Piotrowicz, [online] http://biblioteka.kijowski.pl/arystoteles/polityka.pdf [dostęp: 21.08.2019].pl_PL
dc.referencesAssmann J., Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, przeł. A. Kryczyńska-Pham, wstęp i red. naukowa R. Traba, Wydawnictwo UW, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesBal M., Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, przeł. zesp. pod red. E. Kraskowskiej i E. Rajewskiej, Wydawnictwo UJ, Kraków 2012.pl_PL
dc.referencesBal M., Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych. Krótki przewodnik, przeł. M. Bucholc, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2012.pl_PL
dc.referencesBalbus S., Między stylami, Universitas, Kraków 1993.pl_PL
dc.referencesBarthes R., Stopień zero pisania, przeł. K. Kot, Aletheia, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesBenjamin W., O kilku motywach u Baudelaire’a, w: idem, Twórca jako wytwórca. Eseje i rozprawy, przeł. R. Reszke, Wydawnictwo KR, Warszawa 2011, s. 156–170.pl_PL
dc.referencesBerkeley G., Traktat o zasadach poznania ludzkiego, przeł. J. Leszczyński, w: idem, Traktat o zasadach poznania ludzkiego i Trzy dialogi między Hylasem i Filonousem, przeł. J. Leszczyński, J. Sosnowska, oprac. T. Czeżowski, B.J. Gawecki, C. Znamierowski, PWN, Warszawa 1956, s. 1–151.pl_PL
dc.referencesBinczycka E., Łazarz wskrzeszony w poezji Anne Sexton: studium motywu, „Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ. Nauki Humanistyczne” 2013, nr 6, s. 11–28.pl_PL
dc.referencesBrach-Czaina J., Podskórne wody, w: eadem, Błony umysłu, Sic!, Warszawa 2003, s. 97–114.pl_PL
dc.referencesBrowne T., Museum Clausum Or Bibliotheca Abscondita: Containing Some Remarkable Books, Antiquities, Pictures and Rarities of Several Kinds, Scarce or Never Seen by Any Man Now Living, [online] http://penelope.uchicago.edu/misctracts/museum.html [dostęp: 17.06.2019].pl_PL
dc.referencesBurzyńska A., Człowiek wywrócony na drugą stronę. Lekcja anatomii Tadeusza Kantora, „Konteksty” 2015, nr 1–2, s. 366–372.pl_PL
dc.referencesBurzyńska A., Idee narracyjności w humanistyce, w: Narracja: teoria i praktyka, pod red. B. Janusz, K. Gdowskiej i B. de Barbaro, Wydawnictwo UJ, Kraków 2008, s. 21–36.pl_PL
dc.referencesConnell R. W., Messerschmitt J.W., Hegemonic Masculinity: Rethinking the Concept, „Gender and Society” 2005, t. 19, nr 6, s. 829–859.pl_PL
dc.referencesCzarnecka M., Re-lektura mitów albo kobiece figury pamięci, w: eadem, Wieszczki. Rekonstrukcja kobiecej genealogii w historii niemieckiej literatury kobiecej od połowy XIX wieku do końca XX wieku, Wydawnictwo UWr, Wrocław 2004, s. 187–199.pl_PL
dc.referencesCzermińska M., Biograficzne formy, w: Słownik literatury polskiej XX wieku, pod red. A. Brodzkiej, M. Puchalskiej i in., Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław–Warszawa–Kraków 1993, s. 103–107.pl_PL
dc.referencesDamasio A., W poszukiwaniu Spinozy. Radość, smutek i czujący mózg, przeł. J. Szczepański, Rebis, Poznań 2005.pl_PL
dc.referencesDerrida J., Pamiętnik ślepca, przeł. B. Brzezicka, w: Główne problemy współczesnej fenomenologii, pod red. J. Migasińskiego i M. Pokropskiego, Wydawnictwo UW, Warszawa 2017, s. 402–420.pl_PL
dc.referencesDescartes R., Rozprawa o metodzie, przeł. T. Boy-Żeleński, s. 29, [online] https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/rozprawa-o-metodzie.pdf [dostęp: 22.05.2019].pl_PL
dc.referencesEdmiston W., Focalization and the First-Person Narrator: A Revision of the Theory, „Poetics Today” 1989, vol. 10, nr 4, s. 729–744.pl_PL
dc.referencesFilipiuk-Michniewicz M., Żyła M., Co nam daje kwarantanna, [online] https://www.tygodnikpowszechny.pl/co-nam-daje-kwarantanna-163179 [dostęp: 22.04.2020].pl_PL
dc.referencesFriedman E.G., Feminism, Masculinity, and Nation in Joyce Carol Oates’s Fiction, „Studies in the Novel” 2006, vol. 38, nr 4, s. 478–493.pl_PL
dc.referencesGadamer H.-G., Rozum, słowo, dzieje, przeł. K. Michalski, M. Łukasiewicz, PIW, Warszawa 2000.pl_PL
dc.referencesGenette G., Discours du récit, w: idem, Figures III, Éditions du Seuil, Paris 1972.pl_PL
dc.referencesGenette G., Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, przeł. T. Stróżyński, A. Milecki, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2014.pl_PL
dc.referencesGenette G., Przestrzeń i język, przeł. A.W. Labuda, „Pamiętnik Literacki” 1976, t. 1, nr 67, s. 227–232.pl_PL
dc.referencesGłowiński M., Świadectwa i style odbioru, w: idem, Style odbioru. Szkice o komunikacji literackiej, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1977, s. 116–137.pl_PL
dc.referencesGoźliński P., Nike 2015: ogłaszamy finalistów. Dziś Jacek Dehnel, [online] http://wyborcza.pl/1,76842,18730747,nike-2015-oglaszamy-finalistowdzis-jacek-dehnel.html [dostęp: 22.04.2019].pl_PL
dc.referencesGreenberger A., No, We Are Not All Edward Hopper Paintings Now, [online] https://www.artnews.com/art-news/news/edward-hopper-coronavirus1202682553 [dostęp: 20.04.2020].pl_PL
dc.referencesGrzędzielska M., Małe i wielkie metafory, „Pamiętnik Literacki” 1972, t. 4, nr 62, s. 97–112.pl_PL
dc.referencesHendrykowski M., Film jako źródło historyczne, Ars Nova, Poznań 2000.pl_PL
dc.referenceshooks b., Zrozumieć patriarchat, przeł. K. Płecha, „Codziennik Feministyczny” 2013, [online] http://codziennikfeministyczny.pl/zrozumiecpatriarchat [dostęp: 4.06.2019].pl_PL
dc.referencesHutcheon L., Historiograficzna metapowieść: parodia i intertekstualność historii, „Pamiętnik Literacki” 1991, nr 4, s. 216–229.pl_PL
dc.referencesIwasiów I., Kobieca saga i potrzeba genealogii, w: eadem, Gender dla średnio zaawansowanych, W.A.B., Warszawa 2008, s. 136–162.pl_PL
dc.referencesJenkins H., Ten Ways to Rewrite Television Show, w: idem, Textual Poachers: Television Fans and Participatory Culture, Routledge, New York 2013, s. 162–177.pl_PL
dc.referencesJones J., ‘We are all Edward Hopper Paintings Now: Is He the Artist of the Coronavirus Age?, [online] https://www.theguardian.com/artanddesign/2020/mar/27/we-are-all-edward-hopper-paintings-now-artistcoronavirus-age [dostęp: 22.04.2020].pl_PL
dc.referencesKlibansky R., Panofsky E., Saxl F., Saturn i melancholia. Studia z historii, filozofii, przyrody, medycyny, religii oraz sztuki, przeł. A. Kryczyńska, Universitas, Kraków 2009.pl_PL
dc.referencesKołakowski L., Herezja, Znak, Kraków 2010.pl_PL
dc.referencesKończal K., Sygnatury Seblada. Zwierzęta — widma — ruiny, Poznań 2017, [online] https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/19273 [dostęp: 19.05.2019].pl_PL
dc.referencesKorsmeyer C., Trudne przyjemności: wzniosłość i wstręt, w: eadem, Gender w estetyce. Wprowadzenie, przeł. A. Nacher, Universitas, Kraków 2008, s. 168–185.pl_PL
dc.referencesKracauer S., Teoria filmu. Wyzwolenie materialnej rzeczywistości, przeł. Wertenstein, wstęp A. Helman, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2009.pl_PL
dc.referencesKristeva J., Potęga obrzydzenia. Esej o wstręcie, przeł. M. Falski, Wydawnictwo UJ, Kraków 2007.pl_PL
dc.referencesKrzemińska A., Miłość w starożytnym Egipcie, PIW, Warszawa 2004.pl_PL
dc.referencesKurkiewicz J., Pierścienie bez Nibelungów, „Gazeta Wyborcza” 2009, [online] http://wyborcza.pl/1,75410,6124035,Pierscienie_bez_Nibelungow.html [dostęp: 13.05.2019].pl_PL
dc.referencesKuźma E., „Palimpsestes: la littérature au second degré”, Gérard Genette, Paris 1982: [recenzja], „Pamiętnik Literacki” 1987, t. 2, s. 392–399.pl_PL
dc.referencesLarson F., Historia świata przez ścięte głowy opisana, przeł. P. Maksymowicz, Bellona, Warszawa 2014.pl_PL
dc.referencesLeociak J., Spotkanie z trupem: sekcja zwłok, „Konteksty” 2005, nr 1, s. 88–104.pl_PL
dc.referencesŁebkowska A., Miejsce empatii. Wstępne rozpoznania, w: eadem, Empatia. O literackich narracjach przełomu XX i XXI wieku, Universitas, Kraków 2008, s. 5–35.pl_PL
dc.referencesŁebkowska A., Narracja, w: Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, pod red. M.P. Markowskiego i R. Nycza, Universitas, Kraków 2010, s. 181–215.pl_PL
dc.referencesŁebkowska A., Pojęcie focus w narratologii — problemy i inspiracje, w: Punkt widzenia w tekście i w dyskursie, pod red. J. Bartmińskiego, S. Niebrzegowskiej-Bartmińskiej i R. Nycza, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2004, s. 219–238.pl_PL
dc.referencesMan P. de, Autobiografia jako odtwarzanie, przeł. M.B. Fedewicz, „Pamiętnik Literacki” 1986, t. 2, s. 310–325.pl_PL
dc.referencesMandressi R., Sekcje zwłok i anatomia, w: Historia ciała, t. I: Od renesansu do oświecenia, pod red. G. Vigarello, przeł. T. Stróżyński, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2011, s. 283–304.pl_PL
dc.referencesMarcinik B., Jakub Kornhauser i jego „Drożdżownia” (Trójka pod Księżycem), wywiad z Jakubem Kornhauserem, [online] https://www.polskie-radio.pl/9/398/Artykul/1643298,Jakub-Kornhauser-i-jego-Drozdzownia [dostęp: 10.10.2018].pl_PL
dc.referencesMarkiewicz H., Wymiary dzieła literackiego, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1984.pl_PL
dc.referencesMarkowski M.P., O reprezentacji, w: Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, pod red. M.P. Markowskiego, R. Nycza, Universitas, Kraków 2010, s. 287–333.pl_PL
dc.referencesMarkowski M.P., Pragnienie obecności. Filozofie reprezentacji od Platona do Kartezjusza, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 1999.pl_PL
dc.referencesMarshall D., The Problem of the Picturesque, „Eighteenth Century Studies” 2002, nr 3, s. 413–437, [online] http://www.jstor.org/stable/30054207 [dostęp: 25.09.2017].pl_PL
dc.referencesMasłoń S., W.G. Sebald czuje. Melancholiczny zawrót głowy, „Teksty Drugie” 2016, nr 5, s. 240–256.pl_PL
dc.referencesMathieu-Castellani G., Intertextualité et allusion. Le régime allusif chez Ronsard, „Litterature” 1984, nr 55, s. 24–36.pl_PL
dc.referencesMichera W., Piękna jako bestia. Przyczynek do teorii obrazu, Wydawnictwo UW, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesMitosek Z., Mimesis — między udawaniem a referencją, „Przestrzenie Teorii” 2002, nr 1, s. 25–46.pl_PL
dc.referencesNazi Transit Camps: Drancy, [online] https://www.jewishvirtuallibrary.org/drancy-transit-camp [dostęp: 3.09.2018].pl_PL
dc.referencesNieragden G., Focalization and Narration: Theoretical and Terminological Refinements, „Poetics Today” 2002, nr 4, Winter, s. 685–697.pl_PL
dc.referencesNycz R., Poetyka doświadczenia. Teoria — nowoczesność — literatura, IBL PAN, Warszawa 2012.pl_PL
dc.referencesNycz R., Poetyka intertekstualna: tradycje i perspektywy, w: Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, pod red. M.P. Markowskiego i R. Nycza, Universitas, Kraków 2010, s. 154–180.pl_PL
dc.referencesNycz R., Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze, IBL PAN, Warszawa 1995.pl_PL
dc.referencesOstrowski W., Przypowieść, w: Słownik rodzajów i gatunków literackich, pod red. G. Gazdy, PWN, Warszawa 2012, s. 913–914.pl_PL
dc.referencesPamuk O., Pisarz naiwny i sentymentalny, przeł. T. Kunz, Wydawnictwo Literackie, Warszawa 2012.pl_PL
dc.referencesPfister M., Koncepcje intertekstualności, przeł. M. Łukasiewicz, „Pamiętnik Literacki” 1991, z. 4, s. 203–208.pl_PL
dc.referencesPlaton, Fedon, w: idem, Uczta, Eutyfron, Obrona Sokratesa, Kriton, Fedon, przeł., wstępem, objaśnieniami i ilustracjami opatrzył W. Witwicki, PWN, Warszawa 1982, s. 367–485.pl_PL
dc.referencesPłażewski J., Historia filmu dla każdego, Nasza Księgarnia, Warszawa 1968.pl_PL
dc.referencesPorter R., Vigarello G., Ciało, zdrowie i choroby, w: Historia ciała, t. I: Od renesansu do oświecenia, pod red. G. Vigarello, przeł. T. Stróżyński, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2011, s. 405–411.pl_PL
dc.referencesPowell C.T., Why Aristotle Has No Philosophy of History, „History of Philosophy Quarterly” 1987, nr 3, s. 343–357.pl_PL
dc.referencesRembowska-Płuciennik M., Poetyka intersubiektywności: Kognitywistyczna teoria narracji a proza XX wieku, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2012.pl_PL
dc.referencesRembowska-Płuciennik M., W cudzej skórze. Fokalizacja zmysłowa a literackie reprezentacje doświadczeń sensualnych, w: Literackie reprezentacje doświadczenia, pod red. W. Boleckiego i E. Nawrockiej, IBL PAN, Warszawa 2007, s. 51–67.pl_PL
dc.referencesRimmon-Kenan S., Text: Focalization, w: eadem, Narrative Fiction: Contemporary Poetics, Routledge, London–New York 1983, s. 71–85.pl_PL
dc.referencesRose S., ‘Que cherchent-ils au Ciel?’: Seeing with the Blind in Bruegel, Baudelaire and Maeterlinck, „Dix-Neuf” 2018, nr 1–2, s. 39–57.pl_PL
dc.referencesRybicka E., Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Universitas, Kraków 2014.pl_PL
dc.referencesSager Eidt L.M., Writing and Filming the Painting: Ekphrasis in Literature and Film, Rodopi, Amsterdam–New York 2008.pl_PL
dc.referencesSegnit N., Leksykon smaków, przeł. P. Art, Buchmann, Warszawa 2017.pl_PL
dc.referencesSkucha M., Męskość hegemoniczna (hegemonialna), w: Encyklopedia gender. Płeć w kulturze, pod red. M. Rudaś-Grodzkiej, K. Nadanej-Sokołowskiej i in., Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2014, [ebook].pl_PL
dc.referencesSławek T., Czy ból uczy? Lekcja spojrzenia dolorycznego, w: Ból, pod red. Czekanowicz, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2004, s. 11–20.pl_PL
dc.referencesStobart T., Cook’s Encyclopaedia, Grub Street Publishing, London 2016.pl_PL
dc.referencesStorey J., Kultura fanów, w: idem, Studia kulturowe i badania kultury popularnej, przeł. J. Barański, Wydawnictwo UJ, Kraków 2003, s. 116–123.pl_PL
dc.referencesSzajnert D., Czerwony ledykant Spinozy — apokryficzne sceny z życia filozofa (Zbigniew Herbert i Goce Smilevski), w: Komunikacja międzykulturowa. Przekład/komparatystyka/teoria i historia literatury, pod red. M. Gawlak, A. Świeściak, Śląsk, Katowice 2016, s. 285–306.pl_PL
dc.referencesTopolski M., Wywiad z Jackiem Dehnelem, [online] http://nied0czytania.pl/z-jackiem-dehnelem-rozmawia-maciej-topolski [dostęp: 30.12.2017].pl_PL
dc.referencesTukidydes, Wojna peloponeska, przeł., przedmową i przypisami opatrzył K. Kumaniecki, Czytelnik, Warszawa 2003.pl_PL
dc.referencesVico G., Nauka nowa, przeł. J. Jakubowicz, opracował i wstępem poprzedził S. Krzemień-Ojak, PWN, Warszawa 1966.pl_PL
dc.referencesWendorff A., Audio Description in Fine Arts, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2017, nr 3, s. 83–94.pl_PL
dc.referencesWieczorkiewicz A., Muzeum ludzkich ciał. Anatomia spojrzenia, Słowo/ obraz terytoria, Gdańsk 2000.pl_PL
dc.referencesWipszycka E., Chrześcijaństwo starożytnego Egiptu, Tyniec, Kraków 2018.pl_PL
dc.referencesZaleska Z., Smutnodur, Posępnica. Rozmowa z Mirą Marcinów, „Dwutygodnik” 2018, nr 3, [online] https:/ www.dwutygodnik.com/artykul/7708-smutnodur-posepnica.html [dostęp: 20.04.2019].pl_PL
dc.referencesZaleski W., Święci na każdy dzień, Wydawnictwo Salezjańskie, Łódź 1984.pl_PL
dc.referencesZaremba Ł., Pocztówki z podróży? Obrazy wizualne w lekturze Mieke Bal, „Teksty Drugie” 2013, nr 4, s. 299–311.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-605-0


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/