Modele karier zawodowych w zarządzaniu zasobami ludzkimi. (Auto)refleksja nad praktyką doradztwa i coachingu karierowego
Streszczenie
Celem niniejszej pracy było uchwycenie procesu kreowania modeli postępowania w zakresie realizacji karier, które są wskazywane jako efektywne i obowiązujące. Analiza promowanych przez środowisko Zarządzania Zasobami Ludzkimi (ZZL) działań, związanych z realizacją kariery zawodowej, szeroko pojętego wsparcia kariery i rozwoju pracownika, promocji zachowań zawodowych oraz planów rozwoju pracownika.
Podejmując problematykę badań, która w największym stopniu dotyczy wytwarzania i utrwalania modeli karier przez środowisko ZZL, zdecydowano się na wybór teorii strukturacji (Giddens, 2003) jako głównej ramy teoretycznej. Zadaniem badacza było poddanie obserwacji 2 obszarów, a mianowicie funkcjonującego dyskursu kariery i jej modelowego charakteru, traktowanego w niniejszej pracy jako reguły strukturacji w zderzeniu z praktyką pracy specjalisty ZZL, jej codzienną realizacją, ale także subiektywnymi refleksjami zaangażowanej w ten proces jednostki.
Podjęte badania wniosły do rozważań nad karierami nową wiedzę o kreowaniu przez środowisko ZZL postaw i działań pracowników w obszarze karier. Niniejsze badania dały obraz stawianych wymagań związanych z realizacją karier pracowniczych i modelowych cech tych karier i pozwoliły uchwycić, w jaki sposób specjaliści ZZL przyczyniają się do wytwarzania schematów oddziałujących na świat pracy. Dzięki wykorzystaniu teorii strukturacji badania pozwoliły ukazać środowisko ZZL w nowy sposób dotychczas niepojawiający się w literaturze tematu. Dokonano analizy praktyk w obszarze wsparcia kariery, ujmując specjalistów jako podmioty kreujące i utrwalające obowiązujący system instytucjonalny. Dzięki zastosowanej perspektywie teoretycznej dokonano analizy postawionego problemu na poziomie zarówno jednostkowym, jak i systemowym. Teoria strukturacji, jako tło teoretyczne, pozwoliła na wyjaśnianie zjawisk społecznych, odwołując się do perspektywy jednostek oraz instytucji. The aim of this study was to capture the process of creating models of career realisation behaviour that are indicated as effective and applicable. An analysis of the career realisation activities promoted by the human resources management environment, career support and employee development in the broadest sense, promotion of professional behaviour and employee development plans.
In approaching the research issue that is most concerned with the production and reinforcement of career models by the HRM environment, it was decided to choose structuration theory (Giddens, 2003) as the theoretical framework. The researcher's task was to subject 2 areas to observation, namely the functioning career discourse and its model character, treated in this study as rules of structuration in juxtaposition with the work practice of the HRM professional, its daily implementation, but also the subjective reflections of the individual involved in the process.
The research undertaken brought new knowledge about the creation of employees' attitudes and actions in the area of careers by the HRM environment. The present research has provided a picture of the demands placed on employees' careers and the model features of these careers and has captured how HRM professionals contribute to the production of patterns that influence the world of work. The research provided an insight into the HRM environment in a new way that had not previously appeared in the literature on the subject. The theory of structuration, as a theoretical background, made it possible to explain social phenomena, referring to the perspective of individuals and institutions.