Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorJędrzejewski, Jan
dc.date.accessioned2024-04-26T13:07:03Z
dc.date.available2024-04-26T13:07:03Z
dc.date.issued2024-04-25
dc.identifier.citationJędrzejewski J., A Catholic New Woman Artist: A Contradiction in Terms? Sex, Music and Religion in George Moore’s Evelyn Innes and Sister Teresa, [w:] The Woman Artist: Essays in memory of Dorota Filipczak, Dobrogoszcz T., Handley A., Majer K., Fisiak T. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Lodz 2024, s. 147-160, https://doi.org/10.18778/8331-397-9.10en
dc.identifier.isbn978-83-8331-397-9
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/52042
dc.description.abstractThe paper offers an overview of George Moore’s long-neglected novels Evelyn Innes (1898) and its sequel Sister Teresa (1901), focusing on the presentation of their eponymous protagonist as a woman, an artist, and a committed if independent-minded Roman Catholic. The two novels constitute an extended study of the relationship between artistic inspiration, sensuality, and religious experience: Evelyn Innes, an opera singer who ultimately chooses to join a religious order and become a nun, tries to reconcile in her life the conflicting demands of her vocation as an artist, her passionate nature, her personal and religious loyalties, and the expectations of Victorian society. Focusing on the novels’ interwoven musical and religious imagery, the chapter traces the presentation of Evelyn’s growth as a character, arguing, in the context of the development of late Victorian fiction, that she emerges as a rare example of a Catholic New Woman artist; at the same time, the novels shed some light on George Moore’s perception of the interface of the issues of aesthetics, gender, and religion in the context of turn-of-the-century British and Irish social, literary, and cultural life.en
dc.description.abstractPrzedstawiony artykuł analizuje dwie mało znane powieści George’a Moore’a, Evelyn Innes (1898) i Sister Teresa (1901), stawiając w centrum uwagi postać ich tytułowej bohaterki—kobiety, artystki, a jednocześnie wierzącej, choć niezależnej duchowo katoliczki. Omawiane powieści stanowią studium powiązań pomiędzy inspiracją twórczą, zmysłowością i religijnością: Evelyn Innes, śpiewaczka operowa, która decyduje się na wstąpienie do klasztoru, próbuje pogodzić w swym życiu sprzeczne wymagania swej kariery artystycznej, życia uczuciowego, lojalności wobec rodziny i wyznawanej religii, a także oczekiwań społecznych epoki wiktoriańskiej. Koncentrując się na analizie powiązanych ze soba motywów muzycznych i religijnych w omawianych powieściach, artykuł dokonuje analizy postaci głównej bohaterki w szerszym kontekście kultury późnowiktoriańskiej, interpretując Evelyn Innes jako rzadko spotykany przykład postaci będącej jednocześnie artystką, emancypantką i katoliczką. Tekst równocześnie ukazuje spojrzenie George’a Moore’a na związki miedzy problematyką artystyczna, obyczajową i religijną w kontekście życia społecznego, literackiego i kulturalnego Zjednoczonego Królestwa na przełomie wieków. pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofDobrogoszcz T., Handley A., Majer K., Fisiak T. (red.), The Woman Artist: Essays in memory of Dorota Filipczak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Lodz 2024;pl
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.titleA Catholic New Woman Artist: A Contradiction in Terms? Sex, Music and Religion in George Moore’s Evelyn Innes and Sister Teresaen
dc.typeBook chapter
dc.page.number147-160
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Ulsteren
dc.identifier.eisbn978-83-8331-398-6
dc.identifier.doi10.18778/8331-397-9.10


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/