dc.contributor.author | Ferenc, Tomasz | |
dc.contributor.author | Jóźwiak, Karol | |
dc.contributor.author | Różycki, Andrzej | |
dc.date.accessioned | 2024-04-26T09:56:19Z | |
dc.date.available | 2024-04-26T09:56:19Z | |
dc.date.issued | 2020-04-17 | |
dc.identifier.citation | Ferenc T., Jóźwiak K., Różycki A., Zapisy pamięci: Historie Zofii Rydet, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020, https://doi.org/10.18778/8142-789-0 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8142-789-0 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/52027 | |
dc.description.abstract | Zofia Rydet jest jedną z najbardziej znanych i cenionych postaci w historii polskiej fotografii, jednak prac poświęconych jej sztuce i życiu jest niewiele. Dominują oczywiście katalogi dotyczące jej twórczości, wydawane głównie z okazji odbywających się wystaw, natomiast brakuje solidnych opracowań naukowych. Książka ta może w jakiejś mierze wypełnić tę lukę i stać się inspirującą, ważną pozycją w badaniach nad polskim środowiskiem artystów fotografów i jedną z jego najważniejszych postaci. Zofia Rydet stała się wręcz legendą polskiej fotografii i autorzy Zapisu pamięci. Historii Zofii Rydet obawiają się, że jej osoba ulega mitologizacji, co nastąpiło szczególnie wyraźnie po śmierci artystki. Taka mitologizacja funkcjonuje często jak ideologia i uniemożliwia dojście do prawdy o poznawanej rzeczywistości. Stąd też Tomasz Ferenc, Karol Jóźwiak i Andrzej Różycki podjęli próbę demitologizacji Zofii Rydet, chcąc „przekroczyć wiedzę o Zofii Rydet, którą ona sama pozostawiła po sobie, i spróbować zrozumieć, kim była”. Właśnie owa próba zrozumienia artystki i jej twórczości poprzez zabieg demitologizacji stanowi o oryginalności tej publikacji i powoduje, że może stać się ona ważnym odniesieniem do dalszych badań nad fenomenem Zofii Rydet. Z recenzji prof. UAM dr. hab. Jerzego Kaczmarka | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Książka wydana w ramach grantu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pn. „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki” Rozwój 2b | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.subject | fotografia | pl_PL |
dc.subject | fotografia Zofii Rydet | pl_PL |
dc.subject | Zofia Rydet | pl_PL |
dc.title | Zapisy pamięci: Historie Zofii Rydet | pl_PL |
dc.type | Book | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2020; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2020 | pl_PL |
dc.page.number | 235 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Ferenc, Tomasz - Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Instytut Socjologii, Katedra Socjologii Sztuki i Edukacji | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Jóźwiak, Karol - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Dramatu i Teatru | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-790-6 | |
dc.references | Assmann J., Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, Warszawa 2008. | pl_PL |
dc.references | Baranowicz Z., Polska awangarda artystyczna 1918–1939, Warszawa 1979. | pl_PL |
dc.references | Bazin A., Ontologia obrazu fotograficznego, [w:] tegoż, Film i rzeczywistość. Wybór tekstów, Warszawa 1963. | pl_PL |
dc.references | Busza J., Wobec fotografii, Warszawa 1981. | pl_PL |
dc.references | Busza J., Wstęp do katalogu z wystawy „Nieskończoność dalekich dróg”, Galeria GN, Gdańsk 1980. | pl_PL |
dc.references | Czartoryska U., VIII Ogólnopolska Wystawa Amatorskiej Fotografii Artystycznej w Gliwicach, „Fotografia” 1957, nr 9, s. 210. | pl_PL |
dc.references | Czartoryska U., „Mały człowiek” Zofii Rydet, „Fotografia” 1961, nr 7, s. 232–234. | pl_PL |
dc.references | Czartoryska U., bez tytułu, [w:] E. Fuchs (red.), Zofia Rydet (1911–1997). Fotografie, Łódź 1999. | pl_PL |
dc.references | Dakowicz P., Afazja polska, Warszawa 2015. | pl_PL |
dc.references | Deblessem A., Wspomnienia z prac i walk o polskość Stanisławowa, Złoczewo 1934. | pl_PL |
dc.references | Devin P., Moje spotkanie z Zofią Rydet, [w:] E. Fuchs (red.), Zofia Rydet (1911–1997). Fotografie, Łódź 1999. | pl_PL |
dc.references | Didi-Huberman G., Obrazy mimo wszystko, przeł. M. Kubiak, Kraków 2012. | pl_PL |
dc.references | Dziurok A., Górny Śląsk w 1945 r., [w:] D. Niesler (red.), Tragedia w cieniu „wyzwolenia” Górny Śląsk w 1945 roku, Katowice 2015. | pl_PL |
dc.references | Fatyga B., hasło: Teren, [w:] Słownik Teorii i Metodologii Badań Kultury, http://ozkultura.pl/wpisy/183 (dostęp: 3.07.2019). | pl_PL |
dc.references | Ferenc T., Ambiwalencja kategorii „sukcesu” na przykładzie opowieści polskich artystów emigrantów, „Sztuka i Dokumentacja” 2014, nr 11, s. 91–100. | pl_PL |
dc.references | Filipkowski P., Historia mówiona i wojna, [w:] S. Buryła, P. Rodak (red.), Wojna. Doświadczenie i zapis. Nowe źródła, problemy, metody badawcze, Kraków 2006. | pl_PL |
dc.references | Garztecki J., Homines ludentes, [w:] tegoż, Trzecie oko, Kraków 1975. | pl_PL |
dc.references | Goffman E., Rytuał interakcyjny, Warszawa 2006. | pl_PL |
dc.references | Golka M., Atrakcyjność mitu, https://www.nck.pl/upload/archiwum_kw_files/artykuly/2._marian_golka_-_atrakcyjnosc_mitu.pdf (dostęp: 2.03.2019). | pl_PL |
dc.references | Golka M., Pamięć społeczna i jej implanty, Warszawa 2009. | pl_PL |
dc.references | Grabska E., Dom twórcy – weryfikacja własnej suwerenności, [w:] A. Pieńkos (red.), Pracownia i dom artysty XIX i XX wieku. Mitologia i rzeczywistość, Warszawa 2002. | pl_PL |
dc.references | Jackowski J.M., Lwowskie towarzystwo fotograficzne – rok 1910 wizja lokalna, [w:] K. Łyczywek (red.), Fotografia artystyczna na terenach pogranicza w latach 1945–1987, Szczecin 1988. | pl_PL |
dc.references | Jóźwiak K., Zofia Rydet. Inwentaryzacja wizerunków, Kraków 2013. | pl_PL |
dc.references | Kamiński T., Tajemnica czarnego lasu, Kraków 2001. | pl_PL |
dc.references | Kaźmierska K., Wywiad narracyjny – technika i pojęcia analityczne, [w:] M. Czyżewski, A. Piotrowski, A. Rokuszewska-Pawełek (red.), Biografia a tożsamość narodowa, Łódź 1996. | pl_PL |
dc.references | Kersten K., Narodziny systemu władzy. Polska 1943–1948, Poznań 1990. | pl_PL |
dc.references | Kowalska B., Dzieje Galerii Krzywego Koła, [w:] B. Słonina (red.), 60 lat galerii na Rynku starego miasta, Warszawa 2017. | pl_PL |
dc.references | Krajewska M., Buddyzm Diamentowej Drogi. Narracje o początkach, Bydgoszcz 2016. | pl_PL |
dc.references | Kresowianie na Górnym Śląsku, red. B. Tracz, IPN Oddział w Katowicach i Muzeum w Gliwicach, Katowice-Gliwice 2012. | pl_PL |
dc.references | Księga pamiątkowa mieszczaństwa polskiego w Stanisławowie 1868–1934, red. J. Zieliński, Stanisławów 1935. | pl_PL |
dc.references | Kubit B., Z Kresów na Śląsk. Przesiedlenie ludności polskiej z dawnych województw wschodnich II Rzeczpospolitej do Gliwic w świetle wspomnień, [w:] B. Tracz (red.), Kresowianie na Górnym Śląsku, Katowice–Gliwice 2012. | pl_PL |
dc.references | Kunert A.K., Słownik biograficzny konspiracji warszawskiej 1939–1944, Warszawa 1987. | pl_PL |
dc.references | Kurowski A., Fotografia lotnicza, Warszawa 1955. | pl_PL |
dc.references | Kurowski K., Kraksy i wzloty, wspomnienia lotnika, Warszawa 1965. | pl_PL |
dc.references | Kurz I., Nie wyrzucajcie tego wszystkiego, https://www.dwutygodnik.com/artykul/6229-nie-wyrzucajcie-tego-wszystkiego.html (dostęp: 4.07.2019). | pl_PL |
dc.references | Lanckorońska K., Wspomnienia wojenne, Kraków 2002. | pl_PL |
dc.references | Legutko R., Esej o duszy polskiej, Kraków 2008. | pl_PL |
dc.references | Lewczyński J., Fotografia w Gliwicach 1951–2000, [w:] A. Kwiecień (red.), Fenomeny i fantomy. Gliwickie środowisko fotograficzne w latach 1951–2000, Gliwice 2006. | pl_PL |
dc.references | Lewczyński J., Zofia Rydet – szkic biograficzny, [w:] B. Panek-Sarnowska, Socjologiczność fotografii Zofii Rydet, Zielona Góra 2005. | pl_PL |
dc.references | Lewczyński J., Zosia…, [w:] E. Fuchs (red.), Zofia Rydet (1911–1997). Fotografie, Łódź 1999. | pl_PL |
dc.references | Ligocki A., Czas przemijania, Warszawa 1964. | pl_PL |
dc.references | Ligocki A., Wstęp do albumu Mały człowiek, Warszawa 1965. | pl_PL |
dc.references | Ligocki A., Wystawa Gliwickiego oddziału PTF, „Fotografia” 1958, nr 8, s. 399. | pl_PL |
dc.references | Ligocki A., Zwierciadło życia społecznego, „Fotografia” 1981, nr 2(22). | pl_PL |
dc.references | Luba I., Wawer E.P., Władysław Strzemiński – zawsze w awangardzie. Rekonstrukcja nieznanej biografii 1893–1917, Łódź 2017. | pl_PL |
dc.references | Łyczywek K., Rozmowy o fotografii, Szczecin 1990. | pl_PL |
dc.references | Mazur A., Perhaps the Greatest Polish Woman Photographer: Problematics of Research into the Life and Art of Zofia Rydet, [w:] K. Pijarski (red.), Object Lessons. Zofia Rydet’s Sociological Record, Warsaw 2017; polska wersja artykułu: A. Mazur, Być może największa polska fotografka. Problematyka badań nad życiem i twórczością Zofii Rydet, [w:] S. Czyżewski, M. Gołąb (red.), Zofia Rydet po latach. 1978–2018, Łódź [w druku]. | pl_PL |
dc.references | Miketta J., Kronika, „Złoty Szlak: kwartalnik poświęcony kulturze ziemi halickiej” 1938, nr 4. | pl_PL |
dc.references | Miketta J., V wystawa prac fotografików stanisławowskich, „Złoty Szlak: kwartalnik poświęcony kulturze ziemi halickiej” 1938, nr 2. | pl_PL |
dc.references | Miłosz C., Rozmowy polskie 1979–1998, Kraków 2006. | pl_PL |
dc.references | Niedziałek E., O teorii transkulturowej i jej implikacjach dla badań humanistycznych, „Przestrzenie Teorii” 2016, nr 25. | pl_PL |
dc.references | Nowicki W., Zapis, Gliwice 2016. | pl_PL |
dc.references | Olszański T., Stanisławów jednak żyje!, Warszawa 2010. | pl_PL |
dc.references | Osęka A., Mitologie artysty, Warszawa 1975. | pl_PL |
dc.references | Panek-Sarnowska B., Socjologiczność fotografii Zofii Rydet, Zielona Góra 2005. | pl_PL |
dc.references | Piotrowski P., Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku, Poznań 2011. | pl_PL |
dc.references | Porębski M., Granica współczesności, Warszawa 1989. | pl_PL |
dc.references | Porębski M., Interregnum. Studia z historii sztuki polskiej XIX i XX wieku, Warszawa 1975. | pl_PL |
dc.references | Porębski M., Miejsce Kantora, [w:] J. Chrobak (red.), Tadeusz Kantor. Między kościołem a synagogą (szkic o pamięci), Kielce 2007. | pl_PL |
dc.references | Prawda M., Biograficzne odtwarzanie rzeczywistości (O koncepcji badań biograficznych Fritza Schütze), „Studia Socjologiczne” 1989, nr 4(115), s. 81–99. | pl_PL |
dc.references | Rokuszewska-Pawełek A., Chaos i przymus. Trajektorie wojenne Polaków – analiza biograficzna, Łódź 2002. | pl_PL |
dc.references | Rosenthal G., Rekonstrukcja biegu życia, [w:] J. Włodarka, M. Ziółkowski (red.), Metoda biograficzna w socjologii, Warszawa–Poznań 1990. | pl_PL |
dc.references | Różycki A., Tekst kuratorski, VI Warszawski Festiwal Fotografii Artystycznej, [w:] katalog festiwalu, red. A. Bagińska, K. Burdon-Kolano, H. Sienkiewicz, Warszawa 2011, nn. | pl_PL |
dc.references | Różycki A., Zofia Rydet. Zapis socjologiczny 1978–1990, [w:] W. Nowicki (red.), Miesiąc fotografii w Krakowie, katalog wystawy, Kraków 2008, s. 67–79. | pl_PL |
dc.references | Rydet Z., Tadeusz Rydet 1909–1978: wspomnienia o bracie, [w:] K. Łyczywek (red.), Fotografia artystyczna na terenach pogranicza w latach 1945–1987, Szczecin 1988. | pl_PL |
dc.references | Rydet Z., Tekst autorski towarzyszący zdjęciom, „Fotografia” 1976, nr 1. | pl_PL |
dc.references | Rydet Z., Zofia Rydet o swojej twórczości, (broszura z wystawy), Gliwice 1993. | pl_PL |
dc.references | Rydet Z., Zofia Rydet o „Zapisie Socjologicznym”, „Konteksty/Polska Sztuka Ludowa” 1997, nr 3–4. | pl_PL |
dc.references | Schütze F., Cognitive figures of autobiographical extempore narration, [w:] R.L. Miller (red.), Biographical Research Methods, London 2005. | pl_PL |
dc.references | Skalska A., Przeoczenie, Łódź 2010. | pl_PL |
dc.references | Sobota A., Wyrazić współczesność – fotografia we Lwowie w I połowie XX wieku, [w:] A. Bojarov, M. Świątczak (red.), Eksperyment! Fotografia początku XX wieku we Lwowie oraz jej polscy i ukraińscy kontynuatorzy w XX i XXI wieku, Łódź 2018. | pl_PL |
dc.references | Sontag S., Myśl to forma odczuwana, Kraków 2014. | pl_PL |
dc.references | Sulima R., Słowo i etos. Szkice o kulturze, Kraków 1992. | pl_PL |
dc.references | Szacka B., Czas przeszły, pamięć, mit, Warszawa 2006. | pl_PL |
dc.references | Szczypiorska-Mutor M., Ciemnia fotograficzna od „Śladów na piasku” Timothy’ego o’Sullivana do „Skrzynki” Güntera Grassa, „Pamiętnik Literacki” 2014, t. CV, z. 3, s. 179. | pl_PL |
dc.references | Szpociński A., Pamięć zbiorowa a mass media, „Kultura Współczesna” 1999, nr 2. | pl_PL |
dc.references | Vuarnet J., Ekstazy kobiece, Gdańsk 2003. | pl_PL |
dc.references | Wierzejski L., Stanisławów gród Rewery, Wrocław b.d. | pl_PL |
dc.references | Zawadzka A., Zofia Rydet (1911–1997). Nie uśmiechać mi się! Musisz sobie zdawać sprawę, że zatrzymuję twoją jaźń po prostu, [w:] W. Nowicki (red.), Miesiąc fotografii w Krakowie, katalog festiwalu, Kraków 2008. | pl_PL |
dc.references | Żukiewicz K.M., Uroczystość koronacji Cudownego Obrazu Najśw. M. Panny Łaskawej, Lwów 1938. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8142-789-0 | |