Show simple item record

dc.contributor.authorStegliński, Tomasz
dc.date.accessioned2024-04-19T08:21:12Z
dc.date.available2024-04-19T08:21:12Z
dc.date.issued2020-01-19
dc.identifier.citationStegliński T., Cogito jako ekspresja cielesności, czyli o roli medycyny w koncepcie Descartes’a oraz w ujęciu kilku jego następców, Research on Science & Natural Philosophy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020, https://doi.org/10.18778/8220-308-0pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8220-308-0
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/51828
dc.description.abstractW pierwszej połowie siedemnastego stulecia Descartes należał jeszcze nie tyle do grona postępowych medyków, co raczej wizjonerów i planistów, torujących dla przyszłych pokoleń drogę prowadzącą do wyzwolenia od niedogodności nietrwałego ciała, której przeznaczeniem było nawiązanie przez człowieka ściślejszych relacji z całą przyrodą. To bowiem jest przewidywanym skutkiem działań z zakresu nauk, do których należą rozwiązania medyczne, że uzdrowione ciało ludzkie, nigdy nie będąc izolowane i stanowiąc genetycznie część całego materialnego uniwersum, ma zostać z nim lepiej zintegrowane. To owa nieograniczona fizyczna rozciągłość, której wspomniane ciało jest tylko fragmentem, stanowi dla Descartes’a jedyne pewne pole jego działań jako rzeczy myślącej. Mówiąc w skrócie: jako taka, dusza ludzka, z uwagi na swe naturalne uposażenie, jest zobowiązana do poświęcenia swojego czasu i zdolności na zaznajomienie się z warunkami umożliwiającymi przedłużanie zdrowia i życia materii, z jaką została połączona. Zjednoczona zaś jest z ciałem konkretnego człowieka, którego żywotne interesy zostają odtąd rozpoznane jako dające się szacować oraz diagnozować w pytaniu o to, jak się ów „człowiek cielesny” czuje. Dodajmy jeszcze jedno. Otóż, od chwili, kiedy możemy o sobie powiedzieć, że odczuwamy swoje ciało i się z nim utożsamiamy, przestaje ono być częścią materialnie rozumianego wszechświata, a zaczyna być naszą, palącą nas sprawą; tym, co określa nosze miejsce w przestrzeni tego świata, ale nie jako rzecz posiadającą rozmiary, lecz jako materię specyficznie odczutą, odczutą aż do bólu. W tym związku człowiek nie tylko nie łączy się już z resztą przedmiotów, ale nawet z którymkolwiek z innych ludzi. Jest sobie dany bez jakichkolwiek zapośredniczeń, ale dokonuje się to w objęciu wszechogarniającego go cierpienia, z którego może go uwolnić znający tajniki natury ciała lekarz. Ze Wstępu: Dlaczego medycyna?pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesResearch on Science &Natural Philosophy
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectfilozofia medycynypl_PL
dc.subjectcielesnośćpl_PL
dc.subjectetyka porządku naturypl_PL
dc.subjectDescartespl_PL
dc.subjectfilozofia kartezjańskapl_PL
dc.subjectLouis De La Forgepl_PL
dc.titleCogito jako ekspresja cielesności, czyli o roli medycyny w koncepcie Descartes’a oraz w ujęciu kilku jego następcówpl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Tomasz Stegliński, Łódź 2020; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2020pl_PL
dc.page.number339pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Instytut Filozofii, Katedra Historii Filozofii, 90-131 Łódź, ul. Lindleya 3/5pl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-309-7
dc.referencesAblondi F., Automata, living and non-living: Descartes’ mechanical biology and his criteria for life, „Biology and Philosophy” 1998, vol. 13.pl_PL
dc.referencesAdam A., Histoire de la littèrature française au XVIIe siècle, t. III, Paris 1949.pl_PL
dc.referencesAlquiè F., Kartezjusz, tłum. i wybór pism S. Cichowicz, Warszawa 1989.pl_PL
dc.referencesArystoteles, Fizyka, tłum. K. Leśniak, Warszawa 1968.pl_PL
dc.referencesArystoteles, Krótkie rozprawy psychologiczno-biologiczne, tłum. P. Siwek, Warszawa 1971.pl_PL
dc.referencesAucante V., La philosophie médicale de Descartes, Paris 2006.pl_PL
dc.referencesAugustyn św., De Spiritu et Anima, [w:] J.-P. Migne, P.L., http://patristica.net/latina/ t. XL.pl_PL
dc.referencesAugustyn św., De cognitione verae vitae, [w:] J.-P. Migne, P.L., http://patristica.net/latina/ t. XL.pl_PL
dc.referencesAugustyn św., Dialogi filozoficzne, tłum. A. Świderkówna, Kraków 1999.pl_PL
dc.referencesAugustyn św., O Trójcy Świętej, tłum. M. Stokowska, Poznań–Warszawa–Lublin 1963.pl_PL
dc.referencesBacon R., Dzieło większe, tłum. T. Włodarczyk, Kęty 2006.pl_PL
dc.referencesBaillet A., La vie de Monsieur Descartes, t. 1, Paris 1692.pl_PL
dc.referencesBednarczyk A., Filozofia biologii europejskiego Oświecenia, Warszawa 1984.pl_PL
dc.referencesButterfield H., Rodowód współczesnej nauki 1300–1800, tłum. H. Krahelska, Warszawa 1963.pl_PL
dc.referencesCanguilhem G., Organisme et modèles mécaniques: Réflexions sur la biologie cartésienne, [w:] „Revue Philosophique de la France et de l’Étranger” 1955, t. 145, s. 281–299.pl_PL
dc.referencesCarloni D., Pensée mathématique et génération chez Descartes, [w:] „Analecta Husserliana. The Yearbook of Phenomenological Research”, vol. L: Live. Phenomenology of Live as the Starting Point of Philosophy, A.-T. Tymieniecka (ed.), Dordrecht 1997.pl_PL
dc.referencesChanet P., O instynkcie i poznaniu zwierzęcym, z uwzględnieniem tego, co pan de la Chambre napisał w tej sprawie, [w:] Empiryczne podstawy i obrzeża filozofii XVII wieku, J. Żelazna, A. Grzeliński (red.), Toruń 2014, s. 25–66.pl_PL
dc.referencesChanet P., Rozważania o mądrości Charona, [w:] Empiryczne podstawy i obrzeża filozofii XVII wieku, J. Żelazna, A. Grzeliński (red.), Toruń 2014, s. 67–80.pl_PL
dc.referencesChevalier J., Descartes, Paris 1922.pl_PL
dc.referencesChmaj L., Okazjonalizm, geneza i rozwój, Warszawa 1937.pl_PL
dc.referencesChmaj L., Pojęcie przyczynowości w filozofii Kartezjusza, „Przegląd Filozoficzny” 1937, R. 40, z. 2.pl_PL
dc.referencesChmaj L., Rozwój filozoficzny Kartezjusza, Kraków 1930.pl_PL
dc.referencesClaire C., The Debate about methodus medendi during the Second Half of the Seventeenth Century in England: Modern Philosophi-cal Readings of Classical Medical Empiricism in Bacon, Nedham, Willis and Boyle, [w:] „Early Science and Medicine” 2013, vol. 18, issue 4–5, s. 339–359.pl_PL
dc.referencesClavier P.-H., Gérauld de Cordemoy: historien, politique et pédagogue, Editions Unniversitaires Europeennes 2010.pl_PL
dc.referencesCordemoy G. de, Oeuvres, Paris 1968.pl_PL
dc.referencesCordemoy G. de, Rozprawa fizykalna o mowie, tłum. B. Głowacka, J. Kopania, Warszawa 1993.pl_PL
dc.referencesCordemoy G. de, Sześć rozpraw na temat rozłączności duszy i ciała, tłum. T. Stegliński, Łódź 2016.pl_PL
dc.referencesCordemoy G. de, List napisany do Wielebnego Ojca do P. Cossart’a, z Towarzystwa Jezusowego, celem wykazania, że wszystko to, co Pan Descartes napisał na temat systemu Świata i duszy zwierząt, zdaje się być zaczerpnięte z Pierwszego Rozdziału Genesis, tłum. T. Stegliński, [w:] „Studia z Historii Filozofii” 2018, nr 3, s. 9–27.pl_PL
dc.referencesCostabel C., Descartes, La Haye 1977.pl_PL
dc.referencesCrombie A. C., Style myśli naukowej w początkach nowożytnej Europy, tłum. P. Salwa, Warszawa 1994.pl_PL
dc.referencesDadoune J.-P., Jean Pecquet, Médecin et anatomiste du grande siècle, Paris 2018.pl_PL
dc.referencesDąbrowski A., Źródła, natura i funkcje emocji. Studium teorii impulsji Leona Petrażyckiego w kontekście współczesnych badań, Warszawa 2019.pl_PL
dc.referencesDe La Chambre M. C., L’Art de connoistre les hommes, Amsterdam 1660.pl_PL
dc.referencesDe La Chambre M. C., Les charactères des passions, t. 1–4, Paris 1640–1662.pl_PL
dc.referencesDe La Forge L., Traktat o umyśle ludzkim, jego władzach, czynnościach oraz jego związku z ciałem, tłum. T. Śliwiński, Kęty 2011.pl_PL
dc.referencesDescartes R., Człowiek Opis ciała ludzkiego, tłum. A. Bednarczyk, Warszawa 1989.pl_PL
dc.referencesDescartes R., L’Homme, de René Descartes, et un Traité de la Formation de foetus, du même auteur. Avec les remarques de Louys de La Forge, Docteur en Médicine, demeurant à La Flèche sur le Traité de l’homme de René Descartes et sur les figures par luy inventées, Paris 1644pl_PL
dc.referencesDescartes R., L’Homme de René Descartes, et La Formation du foetus, avec les remarques de Louis De La Forge. A quoi l’on à ajouté Le Monde, ou Traité de la lumière, du même auteur, Paris 1677.pl_PL
dc.referencesDescartes R., Listy do księżniczki Elżbiety, tłum. J. Kopania, Warszawa 1995.pl_PL
dc.referencesDescartes R., Listy do Regiusa. Uwagi o pewnym pisemku, tłum. J. Kopania, Warszawa 1996.pl_PL
dc.referencesDescartes R., Medytacje o pierwszej filozofii wraz z zarzutami uczonych mężów i odpowiedziami autora, oraz Rozmowa z Burmanem, t. 1–2, tłum. M. i K. Ajdukiewiczowie, Warszawa 1958.pl_PL
dc.referencesDescartes R., Meteory, tłum. L. Wieczorek, Wrocław 2009.pl_PL
dc.referencesDescartes R., Namiętności duszy, tłum. L. Chmaj, Warszawa 1986.pl_PL
dc.referencesDescartes R., Oeuvres de Descartes, Ch. Adam, P. Tannery (eds), t. I–XI, Paris 1897–1909.pl_PL
dc.referencesDescartes R., Prawidła do kierowania umysłem, tłum. L. Chmaj, Warszawa 1937.pl_PL
dc.referencesDescartes R., Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach, tłum. W. Wojciechowska, Warszawa 1981.pl_PL
dc.referencesDescartes R., Świat albo Traktat o świetle, tłum. T. Śliwiński, Kraków 2005.pl_PL
dc.referencesDescartes R., Zarzuty i odpowiedzi późniejsze, Korespondencja z Hyperaspistesem, Arnauldem i More’em, tłum. J. Kopania, Kęty 2005.pl_PL
dc.referencesDescartes R., Zasady filozofii, tłum. I. Dąmbska, Warszawa 1960.pl_PL
dc.referencesDigby K., Traitè de la Poudre de Sympathie, Paris 1658.pl_PL
dc.referencesEarly Modern Medicine and Natural Philosophy, P. Distelzweig, B. Goldberg, E. R. Ragland (eds), Dordrecht–Heidelberg–New York–London 2016.pl_PL
dc.referencesEloy N. F. J., Dictionnaire historique de la Médecine Ancienne et Moderne ou Mémoires Disposés en Ordre Alfabétique pour serviv a L’Histoire de cette Science et a celle de Médecins, Anatomistes, Botanistes, Chirurgiens et Chymistes de toutes Nations, London 2018.pl_PL
dc.referencesGallois, P., La méthode de Descartes et la médicine, „Hippocrate” 1938, nr 6, s. 65–77.pl_PL
dc.referencesGeulincx A., Etyka, tłum. J. Usakiewicz, Kęty 2007.pl_PL
dc.referencesGeulincx A., Metafizyka prawdziwa, tłum. J. Usakiewicz, Kęty 2009.pl_PL
dc.referencesGilson É., Bóg i ateizm, tłum. M. Kochanowska, P. Murzański, Kraków 1996.pl_PL
dc.referencesGilson É., Discours de la methode, texte et commentaire par Étienne Gilson, Paris 1930.pl_PL
dc.referencesGilson É., L’avenir de la métaphysique Augustinienne, ,,Revue de Philosophie” 1930, vol. 1.pl_PL
dc.referencesGilson É., La liberté chez Descartes et la théologie, Paris 1913.pl_PL
dc.referencesGilson É., Wprowadzenie do nauki Świętego Augustyna, tłum. Z. Jakimiak, Warszawa 1953.pl_PL
dc.referencesGouhier H., Cartésianisme et Augustianisme au XVIIe siecle, Paris 1978.pl_PL
dc.referencesGrzeliński A., Doświadczenie i rozum. Empiryzm Johna Locke’a, Toruń 2018.pl_PL
dc.referencesGrzeliński A., Dwa wczesne eseje medyczne Johna Locke’a: Morbus i anatomia, [w:] „Studia z Historii Filozofii” 2016, nr 1 (7), s. 105–121.pl_PL
dc.referencesGuenancia P., Descartes, Paris 2010.pl_PL
dc.referencesGueroult M., Descartes selon l’ordre des raisons, t. 1–2, Paris 1953.pl_PL
dc.referencesGuichet J.-L., Inroduction, [w:] De l’animal machine à l’âme des machines, Querelles biomécaniques de l’âme (XVII–XIX siècle), Paris 2010.pl_PL
dc.referencesGut A., Gut P., Inne umysły, „Roczniki Filozoficzne” 2012, t. 60, nr 4, s. 123–146.pl_PL
dc.referencesHatfield G., Mechanizing the sensitive soul, [w:] Mater and Form in Early Modern Science and Philosophy, Gideon Manning (ed.), Leiden–Boston 2012.pl_PL
dc.referencesJaneczek S., Logika czy epistemologia?, Lublin 2003.pl_PL
dc.referencesJanowski Z., Teodycea kartezjańska, Kraków 1998.pl_PL
dc.referencesKarpiński A. T., Początki nowoczesnej medycyny, za: https://www.rp.pl.artykul/131078-Poczatki-nowoczesnej-medycyny (dostęp: 17.11.2019).pl_PL
dc.referencesKopania J., Descartes i problem nieśmiertelności duszy ludzkiej, „Roczniki Filozoficzne” 2014, t. 62, nr 4, s. 10–32.pl_PL
dc.referencesKopania J., Etyczny wymiar cielesności, Kraków 2002.pl_PL
dc.referencesKopania J., Funkcje poznawcze Descartes’a teorii idei, Białystok 1988.pl_PL
dc.referencesKopania J., Stosunek do filozofii w Chrześcijaństwie Wschodnim i Zachodnim (na przykładzie różnic w rozumieniu nieśmiertelności duszy ludzkiej), [w:] Droga ku wzajemności. Materiały XXII Międzynarodowej Konferencji Naukowej, Grodno 2016, Grodno 2017, s. 207–217.pl_PL
dc.referencesKopania J., Szkice kartezjańskie, Kraków 2009.pl_PL
dc.referencesLe Camus A., Médecine de l’esprit, où l’on traite des dispositions et des causes physiques qui influent sur les opérations de l’esprit et des moyens de maintenir ces opérations dans un bon état, t. 1–2, Paris 1753, 1769.pl_PL
dc.referencesLindeboom G., Descartes and medicine, Amsterdam 1979.pl_PL
dc.referencesLocke J., O sztuce medycznej, tłum. A. Grzeliński, [w:] „Studia z Historii Filozofii” 2017, nr 2 (8), s. 17–23.pl_PL
dc.referencesMacKenzie A. W., A word about Descartes’ mechanistic conception of life, „Journal of the History of Biology” 1975, vol. 8.pl_PL
dc.referencesMalebranche N. de, Poszukiwanie prawdy, t. 1–2, tłum. M. Frankiewicz, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesMarshall J., Descartes’s Moral Theory, London 1998.pl_PL
dc.referencesMazierski S., Mechanicyzm i finalizm, „Roczniki Filozoficzne” 1974, nr 3.pl_PL
dc.referencesMedicina antiqua, mediaevalis et moderna. Historia – Filozofia – Religia, S. Konarska-Zimnicka, L. Kostuch, B. Wojciechowska (red.), Kielce 2019.pl_PL
dc.referencesNowacka M., Filozoficzne konteksty medycyny. Ujęcie historyczne od starożytności do końca XVIII wieku, Białystok 2012.pl_PL
dc.referencesPascal B., Myśli, tłum. T. Żeleński, Warszawa 1989.pl_PL
dc.referencesPichot A., Histoire de la notion de vie, Paris 2008.pl_PL
dc.referencesPlaton, Timaios, [w:] tenże, Dialogi, tłum. W. Witwicki, Warszawa 1995.pl_PL
dc.referencesProst J., Essai sur l’atomisme et occasionalisme dans la philosophie cartésienne, Paris 1907.pl_PL
dc.referencesRembeczki E., Concepts of Healing in Descartes’ Thought (tekst w przygotowaniu).pl_PL
dc.referencesRiese W., Descartes as a psychophysical therapist, „Medical History” 1966, s. 237–244.pl_PL
dc.referencesRodis-Lewis G., Descartes, Paris 2010.pl_PL
dc.referencesRodis-Lewis G., La Morale de Descartes, Paris 1998.pl_PL
dc.referencesRohault J., Entretiens sur la philosophie, Paris 1671.pl_PL
dc.referencesSeneka Lucjusz Annausz, Dialogi, tłum. L. Joachimowicz, Warszawa 1989.pl_PL
dc.referencesSeyda B., Dzieje medycyny w zarysie, Warszawa 1977.pl_PL
dc.referencesSmith J. E. H., Divine Machines, Leibniz and the sciences of life, Princeton 2011.pl_PL
dc.referencesSpink J. S., Libertynizm francuski od Gassendiego do Voltaire’a, tłum. A. Neuman, Warszawa 1974.pl_PL
dc.referencesStegliński T., Marin Cureau de La Chambre, o naturze uczuć ludzkich, mechanizmach ich powstawania i ich znaczeniu, w celu wyrażenia stanów duszy za pomocą mowy ciała, [w:] „IDEA. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych” 2015, t. XXVII, s, 55–77.pl_PL
dc.referencesStegliński T., Pierre Chanet, polemista i filozof instynktu oraz Marin Cureau de la Chambre – historia pewnego sporu, „Roczniki Filozoficzne” 2015, nr 1, s. 65–83.pl_PL
dc.referencesStegliński T., Wprowadzenie do przekładów tekstów Pierre’a Chanet, s. 13–24, [w:] Empiryczne podstawy i obrzeża filozofii XVII wieku, J. Żelazna, A. Grzeliński (red.), Toruń 2014.pl_PL
dc.referencesStrazzoni A., Dutch Cartesianism and the Birth of Philosophy of Science, From Regius to Gravesande, Boston 2018, 2019.pl_PL
dc.referencesSzumowski W., Historia medycyny filozoficznie ujęta, Kęty 2005.pl_PL
dc.referencesŚliwiński T., Mistrz i kontynuator. René Descartes i Louis De La Forge, Łódź 2014.pl_PL
dc.referencesŚliwiński T., Ratio et physis, fizyka teoretyczna Kartezjusza jako realizacja projektu mathesis universalis, Nowa Wieś 2005.pl_PL
dc.referencesŚliwiński T., Tożsamość zakresowa treści nieadekwatnego pojęcia Boga i pojęcia skończonego umysłu ludzkiego w filozofii Descartes’a, IMF „Hybris” 2013, nr 21, s. 51–75.pl_PL
dc.referencesŚliwiński T, Źródła filozofii Descartes’a w myśli św. Augustyna, ,,Folia Philosophica” 2011, nr 24, s. 45–72.pl_PL
dc.referencesTellier A., Descartes et la médecine, Paris 1928.pl_PL
dc.referencesWnuk M., Okazjonalizm wobec zagadnienia genezy i rozwoju życia. W kierunku okazjonalistycznej metafizyki światła, [w:] P. Gutowski, P. Gut, Z dziejów filozoficznej refleksji nad człowiekiem. Księga Pamiątkowa ku czci Profesora Jana Czerkawskiego (1939–2007), Lublin 2007, s. 213–239.pl_PL
dc.referencesWolfe C., La Philosophie de la biologie avant la biologie, une histoire du vitalisme, Paris 2019.pl_PL
dc.referencesZanta L., Le renaissance du stoicisme au XVIe siècle, Paris 1914.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-308-0


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/